مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

87
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

29
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی روابط ساختاری طرح واره های هیجانی و همجوشی شناختی با علائم اضطراب اجتماعی در دانش آموزان با تأکید بر نقش میانجی حساسیت اضطرابی: یک مطالعه توصیفی

صفحات

 صفحه شروع 1297 | صفحه پایان 1314

چکیده

 ززمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی از شایع ترین اختلالات روان­پزشکی قلمداد می شود. با توجه به نقش عوامل مختلف در ایجاد و تداوم آن, پژوهش حاضر با هدف تعیین طرح واره های هیجانی و همجوشی شناختی با علائم اضطراب اجتماعی و نقش میانجی حساسیت اضطرابی انجام گرفت. مواد و روش­ها: پژوهش حاضر از نظر روش­شناسی, توصیفی ­همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این پژوهش از کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر قزوین که در سال تحصیلی 402-1401 مشغول به تحصیل بودند, تشکیل شد. تعداد 400 نفر از آن ها (200 نفر دختر و 200 نفر پسر) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به پرسش نامه های طرح واره های هیجانی, همجوشی شناختی, اضطراب اجتماعی و حساسیت اضطرابی نوجوانان پاسخ دادند. تجزیه­ و تحلیل داده ها از طریق مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها: نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که طرح واره های هیجانی با ضریب مسیر 35/0 و همجوشی شناختی با ضریب 20/0 به صورت مستقیم با علائم اضطراب اجتماعی ارتباط معنی دار دارند (001/0>P). هم­چنین, طرح واره های هیجانی با ضریب مسیر 19/0 و همجوشی شناختی با ضریب مسیر 09/0 به صورت غیر مستقیم با میانجی گری حساسیت اضطرابی با علائم اضطراب اجتماعی ارتباط معنی داری دارند (001/0>P). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که طرح­واره های هیجانی و همجوشی شناختی می توانند عامل خطری برای علائم اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان باشند. این متغیرها هم­چنین می توانند با افزایش حساسیت اضطرابی, اضطراب اجتماعی را تشدید کنند. توصیه می­شود متخصصان سلامت روان به منظور بهبود کیفیت و تسریع در درمان در برنامه های درمانی خود به این عوامل دقت نظر داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button