Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    12
  • دانلود: 

    6
کلیدواژه: 
چکیده: 

بر کسی پوشیده نیست که اعتبار علمی هر مجله، انعکاسی از موقعیت و جایگاه علمی سردبیر و اعضای هیئت تحریریه آن است. امروزه نه تنها اعتبار علمی مجلات در نزد خوانندگان به این مؤلفه وابسته است، بلکه تحت پوشش قرار گرفتن مجلات در نمایه های استنادی و تخصصی معتبر بین المللی نیز تابعی از اعتبار علمی اعضای هیئت تحریریه و بویژه اعتبار علمی سردبیر محسوب می شود. نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد نقش بارزتر سردبیر است که امکان تأثیرگذاری بر ترکیب هیئت تحریریه مجله را فراهم می سازد؛ زیرا حتی با وجود اعضای هیئت تحریریه برجسته و سرشناس در یک مجله، چنانچه سردبیر فردی گمنام باشد و در محافل علمی ملی و بین المللی از موفقیت های علمی و مقبولیتهای لازم برخوردار نباشد، بازهم مجله در نزد خوانندگان و سایر مخاطبان، مهمترین شرط لازم برای ارتقاء خود را از دست خواهد داد و کار آن برای پیوستن به نمایه های استنادی و تخصصی معتبر بین المللی با دشواری های مضاعف همراه خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یقطین مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    38
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش، شناسایی معیارها و شاخص های مؤثر بر واگرایی نتایج رتبه بندی ملی ایران و رتبه‏ بندی‏ های جهانی تایمز، شانگهای، یورپ و آی اس سی است. روش شناسی: پژوهش از نوع توصیفی علم سنجی است که با روش کتابخانه ای انجام شده است. نمونه ای هدفمند از دانشگاه های مشترک میان رتبه بندی ملی ایران و رتبه بندی های جهانی تایمز، شانگهای، یورپ و آی اس سی 2020 انتخاب و با تحلیل هم بستگی نیمه‏جزئی، هم بستگی میان نمرات کل دانشگاه ها در این دو گروه از نظام ها با کنترل معیارها و شاخص های آنها بررسی شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که معیار آموزش و شاخص هایی مانند اشتغال دانش آموختگان، انتشارات علمی و بودجه دانشگاه در رتبه بندی ملی ایران به واگرایی نتایج این نظام با رتبه بندی تایمز منجر شده اند. معیار اثرگذاری اقتصادی و شاخص اشتغال دانش آموختگان نیز به ترتیب به واگرایی نتایج رتبه بندی ملی ایران با رتبه بندی شانگهای و یورپ انجامیده اند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برخی معیارها و شاخص های نوآورانه رتبه بندی ملی ایران به واگرایی نتایج منجر شده اند؛ اما برخی معیارها و شاخص ها عملکردی مغایر با انتظار ایفا کرده اند. درمجموع، رویکرد به کاررفته در روش شناسی رتبه بندی ملی ایران، تفاوت هایی در نتایج رتبه بندی با نظام های جهانی را به همراه دارد. بااین حال، تفاوت ها را نمی توان لزوماً به عنوان دستیابی به ارزیابی واقعی تر تفسیر کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 38

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    23-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    48
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر عناصر بازنمونی (عنوان، چکیده و واژه های کلیدی) مقاله های موجود در شبکه استنادی فهرست منابع پیشنهاده پژوهش (پروپوزال) را از نظر شباهت متنی با پیشنهاده پژوهش مقایسه می کند. روش شناسی: این پژوهش از روش های تحلیل استنادی و تحلیل محتوایی استفاده می کند. نمونه پژوهش 3019 مقاله مستخرج از شبکه استنادی 31 پیشنهاده پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته شیمی دانشگاه شیراز است. میزان شباهت متنی عناصر بازنمونی 100 مقاله دارای بیشترین میزان استناد که در شبکه استنادی بودند، با عنوان و متن اصلی و عنوان مقالات موجود در فهرست منابع پیشنهاده محاسبه شد. میزان شباهت متنی با کمک نرم افزاری که بر اساس زبان برنامه نویسی پایتون طراحی شده بود و شباهت کسینوسی را اندازه می گرفت، بررسی شد. یافته ها: نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد میان عناصر بازنمونی مقالات شبکه استنادی با عنوان و متن اصلی و عنوان مقالات فهرست منابع پیشنهاده تفاوت معنا داری وجود دارد و در هر سه مورد، چکیده مقالات شبکه استنادی بیشترین شباهت متنی را با عناصر پیشنهاده پژوهش دارد. به علاوه، میانگین وزنی شباهت عناصر بازنمونی شبکه استنادی با عناصر پیشنهاده پژوهش به ترتیب برای چکیده 0. 62، عنوان 0. 5 و کلیدواژه ها 0. 22 به دست آمده است. نتیجه گیری: تأیید وجود شباهت متنی میان عناصر بازنمونی مقالات موجود در شبکه استنادی فهرست منابع پیشنهاده پژوهش با پیشنهاده پژوهش، در کل حاکی از آن است که می توان از پیشنهاده پژوهش دانشجویان به عنوان بستری برای پیشنهاد مقالات مرتبط به آنها استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 48

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    45-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    44
  • دانلود: 

    15
چکیده: 

هدف: سنجش بهره وری، کارایی و نفوذ علمی پژوهشگران حوزه داده های پیوندی است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که با تکنیک های رایج در مطالعات علم سنجی و به روش هم نویسندگی و تحلیل شبکه انجام شد. جامعه پژوهش شامل مقاله های حوزه داده های پیوندی است که در وب گاه علوم طی بازه 1983 تا 2019 نمایه شده است. یافته ها: "Bizer C” و "Berners-Lee T" از لحاظ بهره وری و کارایی و شاخص های نفوذ اجتماعی و اندیشه ای اثرگذارترین پژوهشگران این حوزه هستند. در شبکه هم نویسندگی، "Auer S " و "Klyne G" بالاترین مرکزیت رتبه، "Fellegi I" و "Zhang Y" بالاترین مرکزیت نزدیکی، و "Fellegi I” و "Rubin D" دارای بالاترین مرکزیت بینابینی بودند. پژوهشگران با کارایی بالا از مرکزیت بهتر و با بهره وری بالا از مرکزیت رتبه و بینابینی خوبی برخوردارند. تأثیر نفوذ اجتماعی بر نفوذ اندیشه ای و انتشاراتی، و تأثیر نفوذ انتشاراتی بر اندیشه ای مثبت ارزیابی شد. نتیجه گیری: وضعیت مطلوب پژوهشگران از نظر بهره وری و کارایی و نمرات بالای آنها در شاخص های مرکزیت رتبه و بینابینی می تواند نشان دهنده نفوذ مؤثر علمی آنها در این حوزه باشد. همچنین تأثیر مثبت و معنادار روابط سه گانه مدل نفوذ علمی نیز این مسئله را تأیید می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 44

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    75-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    22
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی آسیب های ارزیابی برون دادهای پژوهشی علوم انسانی با تأکید بر رشته های زبان و ادبیات در ارزیابی پژوهشگران و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن است. روش ‎شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش تحلیل مضمون است جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی رشته های زبان و ادبیات در ایران بوده است که نمونه پژوهش به تعداد 24 نفر از طریق نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شد. از مصاحبه نیمه ساختاریافته به عنوان ابزار پژوهش بهره برداری شده است و از نرم افزار تحلیل داده های کیفی MAXQDA 2020 برای کدگذاری استفاده شد. یافته ها: آسیب های ارزیابی در قالب 62 کد و راهکارها در قالب 34 کد به طور کلی در دو مفهوم تولید علم و ارتقای بنیادهای دانشی، و کاربردی بودن و پاسخ گویی به مسائل جامعه طبقه بندی شده است. نتیجه گیری: اگر ارزیابی با دقت و جامعیت صورت گیرد و فاصله وضعیت موجود تا جایگاه مطلوب را به درستی نشان دهد، آزمون و خطا در این عرصه را کاهش می دهد و هزینه کمتری برای کارهای کم اثر و غیر ضروری صَرف خواهد شد که باعث سرعت گرفتن گام های مسیر موفقیت و پیشرفت می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 22

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    97-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    18
  • دانلود: 

    16
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا با تحلیل روند موضوعات پژوهش های جهانی در کتابداری و علم اطلاعات، به بررسی موضوعات پژوهش ها در سال های گذشته و کشف خلأهای موضوعی بپردازد. روش شناسی: پژوهش حاضر با استفاده از تکنیک طبقه بندی خودکار انجام گرفته است. تحلیل داده ها بر اساس 85403 مقاله نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس در فاصله سال های1945-2019 در حوزه کتابداری و علم اطلاعات صورت گرفته است. مراحل مختلف پژوهش با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون 3. 7 و بسته های نرم افزاری Pandas، Numpy، NLTK و Plotly انجام گرفته است. یافته ها: بیشتر پژوهش های جهانی در این رشته به حوزه فناوری اطلاعات اختصاص یافته و حوزه مدیریت سازمانی کمترین میزان پژوهش ها را به خود اختصاص داده است. روند رشد پژوهش ها در بسیاری از حوزه های موضوعی رو به افزایش است. بااین وجود رشد بیشتری در حوزه هایی مانند مطالعات وب، فناوری اطلاعات، رفتارهای اطلاعاتی، مطالعات کاربران، بازیابی اطلاعات و موتورهای جستجو مشاهده می شود. پس از دهه 1990 واژگان پرکاربردی مانند رسانه اجتماعی، داده های بزرگ، کتابخانه مجازی، اینترنت اشیاء، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، داده کاوی، داده های باز، هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، پردازش ابری، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ترجمه ماشینی در پژوهش های این رشته دیده می شود. نتیجه گیری: داشتن تصویری از روند موضوعی پژوهش های کتابداری و علم اطلاعات، می تواند پژوهشگران این حوزه را برای تشخیص مهم ترین مسائل و نیازها و کنشی مناسب نسبت به انتخاب موضوع برای پژوهش های آینده هدایت و به طور کلی به سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های پژوهش در این حوزه کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 18

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 16 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    131-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    18
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین نقش بازی وارسازی در مدیریت دانش بر اساس مفاهیم و موضوعات مطالعات نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس است. روش شناسی: پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر با رویکرد علم سنجی و بهره مندی از فنون تحلیل هم واژگانی، تحلیل شبکه اجتماعی، خوشه بندی سلسله مراتبی و نمودار راهبردی انجام شده است. جامعه پژوهش، مطالعات مرتبط با بازی وارسازی و مدیریت دانش در پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی1991-2022 است. نرم افزارهای اکسل، بیب اکسل، هیست سایت، یو سی آی نت، وی اُ اس ویوور و اس پی اس اس جهت تحلیل داده ها و ترسیم نمودارها استفاده شده است. یافته ها: در میان 449 مطالعه مرتبط بازیابی شده، فرناندز-مانژون بی و مارتینز-اورتیز ای، کشورهای ایالات متحده و انگلستان، دانشگاه های کامپلوتنس مادرید و تایوان و نشریه های رایانه و آموزش و پایداری، برترین مشارکت کنندگان در حوزه مدیریت دانش و بازی وارسازی هستند. انتشارات این حوزه دارای رشد صعودی بوده، به گونه ای که در سال 2020 به بیشترین میزان رسیده است. کلیدواژه های «بازی وارسازی» با فراوانی 104، «آموزش و پرورش» با فراوانی 88 و «یادگیری مبتنی بر بازی» با فراوانی 66، دارای بیشترین فراوانی و ارتباطات و موضوعات «تفاوت های جنسیتی» با 331 استناد، «بازی های برخط و حافظه» با 299 استناد، دارای بیشترین استنادات هستند. خوشه بندی سلسله مراتبی مطالعات، پنج خوشه تشکیل دادند. خوشه سوم با نام توجه به کاربر (کاربرمداری) در فرایند مدیریت دانش از طریق بازی وارسازی با مقدار 21، بیشترین مرکزیت و خوشه دو با نام افزایش کارایی مدیریت دانش از طریق هوشمندسازی با مقدار 1. 071، بالاترین تراکم را دارا هستند. در میان حوزه های علمی مشارکت کننده حوزه آموزش و پرورش در مقایسه با سایر حوزه ها دارای بهره وری بیشتری بوده است. نتیجه گیری: تحلیل مطالعات مرتبط با بازی وارسازی و مدیریت دانش از نظر شناسایی مشارکت کنندگان و موضوعات برتر، منجر به درک بهتر چشم اندازها، مسائل و گفتمان غالب در راستای افزایش کمی و کیفی تولیدات و بهره برداری بیشتر از این مطالعات در عمل می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 18

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    165-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    22
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر مطالعه علم سنجی و ارائه تحلیل سنجه های مرکزیت شبکه هم نویسندگی پژوهشگران قلمرو هوافضا بر اساس داده های موجود در پایگاه «مجموعه هسته وب‏گاه علم» در سطح بین الملل است. روش شناسی: پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد تحلیلی است که به منظور دیداری سازی شبکه ها از فن تحلیل شبکه در سطح خرد و کلان شبکه استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر، شامل کلیه پژوهشگران قلمرو هوافضا (153994 مدرک و 154450 نویسنده) در بازه زمانی 1945 تا 2021 نمایه شده در «مجموعه هسته وب‏گاه علم» است که با استفاده از نرم افزار DataLab واکشی داده انجام شده است. یافته ها: چگالی شبکه هم نویسندگی پژوهشگران هوافضا پایین و شبکه از انسجام ضعیفی برخوردار است. در پژوهش حاضر 5 خوشه مشارکت با مرکزیت پژوهشگران برجسته در قلمرو هوافضا شناسایی شد. بیشترین مشارکت علمی میان پژوهشگران هوافضا، بین دو پژوهشگر "Giovanni Mengali"و "Alessandro A. Quarta" از دانشگاه پیزا کشور ایتالیا دیده شد. بیشتر موضوعات پژوهشی پژوهشگران در گرایش موضوعی آیرودینامیک که از مهم ترین پایه های هوافضا به شمار می رود و سپس گرایش های «مکانیک پرواز»، «کنترل» و «ارتعاشات» به رشته تحریر درآمده است. بعد از «آمریکا» کشور «چین»، بیشترین توانایی را جهت برقراری ارتباط با سایر کشورها در مشارکت علمی نشان داد. نتیجه گیری: تدوین سیاست علمی و پیشبرد طرح ها و برنامه های راهبردی مطلوب پژوهشی هوافضا، مستلزم داشتن اطلاعات جامع و دقیق درباره توانایی های بالقوه علمی و فنی پژوهشگران است. نقش پژوهشگران برجسته هوافضا در ارتباطات و پیوندهای علمی، موجب شکل گیری مشارکت های قابل ملاحظه ای در سطح بین الملل در هوافضا شده است. بااین وجود ضروری است به منظور دستیابی به شبکه های مشارکت علمی قدرتمند و منسجم به ارتباطات بالقوه و ممکن در بین پژوهشگران و همچنین مراکز پژوهشی و کشورها و بهره مندی از ظرفیت هم افزایی آنان توجه بیشتری شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 22

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رحیمی فروغ | دانش فرشید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    205-224
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    32
  • دانلود: 

    12
چکیده: 

هدف: رتبه ‏بندی مجلات ایرانی نمایه شده در جی. سی. آر 2020، بر اساس جی. سی. آی و بررسی ارتباط معنا‏داری این شاخص با ایگن ‏فاکتور، شاخص تأثیر مقاله، کیو و جی. آی. اف هدف اصلی مقاله است. روش ‏شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با استفاده از شاخص ‏های علم‏ سنجی و رویکرد تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری چهل مجله ایرانی جی . سی. آر 2020 هستند. به‏ منظور گردآوری داده‏ ها از جی. ‏سی. ‏آر 2020 استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون‏ های هم بستگی پیرسون، اسپیرمن‏رو و کندال تائوبی به ‏کار رفت. یافته ‏ها: " Iranian Journal of Fuzzy Systems"، " International Journal of Health Policy and Management " و " BioImpacts" به ترتیب با جی. سی. آی 65. 1، 15. 1 و 99. 0 رتبه نخست تا سوم را کسب کردند. بین جی. سی. آی با جی. آی. اف (75. 0 = R)، ایگن فاکتور (44. 0 = R)، شاخص تأثیر مقاله (73. 0 =R) هم بستگی مثبت وجود دارد؛ اما، بین جی. سی. آی با کیو (64. 0-=R) رابطه هم بستگی منفی برقرار است. نتیجه‏ گیری: جی. سی. آی می‏تواند به عنوان شاخصی مکمل و همراه با جی. آی. اف به‏ کار رود. در سالیان گذشته نیز شاخص ‏هایی به ‏منظور پوشش نقاط ضعف جی. آی. اف معرفی شده‏اند؛ اما جی. آی. اف هم چنان محبوب‏ترین شاخص محسوب ‏می‏شود. گذر زمان نشان خواهد داد که جی. سی. آی نیز به سرنوشت شاخص‏ های قبلی گرفتار خواهد شد یا به عنوان شاخصی جدید و منحصربه‏ فرد اقتدار و مقبولیت جی. آی. اف را بعد از نیم سدة کنار خواهد زد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 32

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 12 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    225-246
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    56
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش تحلیل موضوعی مرتبط با اطلاعات نادرست در زمینه کووید 19 بر اساس مطالعات وب آو ساینس است. روش شناسی: پژوهش حاضر یک مطالعه تحلیلی-کاربردی علم سنجی است که با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک های خوشه بندی سلسله مراتبی به انجام رسیده است. جامعه پژوهشی در حال تحقیق در مورد مقالات مرتبط با اطلاعات نادرست در زمینه کووید 19 است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای هیست سایت، بیب اکسل، یوسی آی نت، اس پی اس اس استفاده شد. یافته ها: در بین مطالعات انجام شده در این زمینه، بیشتر آثار در سال 2021 منتشر شده است. کومار اس. با 11 اثر، بیشترین تولیدات علمی را در بین نویسندگان منتشر کرده است. ایالات متحده با 1068 اثر در رتبه اول قرار دارد. بیشتر مطالعات به زبان انگلیسی منتشر شده است. مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی با 96 اثر بیشترین تعداد مطالعات منتشرشده را در بین سایر انتشارات دارد. نتیجه گیری: تحلیل و مقایسه مطالعات مرتبط با اطلاعات نادرست در حوزه کووید 19 منجر به درک بهتر جریان ها، شکاف ها و گفتمان غالب در جهت افزایش کمی و کیفی می شود. همچنین نتایج این تحقیق می تواند به مدیران و سیاست گذاران در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 56

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    247-268
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    26
  • دانلود: 

    9
چکیده: 

هدف: ارائه مدل معنایی حوزه امنیت اطلاعات بر اساس شبکه مفاهیم، برای استفاده در هستی نگاری های دامنه است. روش شناسی: ترکیبی از روش های هم رخدادی واژگان، کتابخانه ای و دلفی استفاده شد. ابتدا با استفاده از تحلیل هم رخدادی واژگان، شبکه مفهومی 7547 مدرک علمی محققان حوزه امنیت اطلاعات، نمایه شده در پایگاه های اسکوپوس و وبگاه علوم در سال های 2013-2017 استخراج؛ سپس مدل معنایی جدید با استفاده از روش کتابخانه ای و تطبیق هفت مدل معنایی مرتبط با شبکه مفهومی ارائه، و در انتها با استفاده از تکنیک دلفی فازی میزان اجماع خبرگان دو حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و حوزه کامپیوتر مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان می دهد که شبکه مفهومی امنیت اطلاعات مستخرج از «وی. اُ. اس. ویوِر»، [1] و «گِفی»، [2] دارای 207 مفهوم مرجح و 2796 پیوند است. همچنین مدل معنایی دانش این حوزۀ بررسی شده توسط تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی ساختاری اسمارت پی ال اس دارای برازش کلی 0. 710 و 11 رابطه معنایی تأییدشده در 5 کلاس اصلی، 6 زیرکلاس، و 71 مفهوم منتسب است. نتیجه گیری: شبکه مفهومی و همچنین مدل معنایی یافته شده در حوزه امنیت اطلاعات، قابل استنتاج در سیستم های اطلاعاتی و ماشین است و می توان با استفاده از این روش، هستی نگاری های دامنه سطح بالا، جهت بهینه سازی موتورهای جستجو ارائه کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 26

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بیگدلو اسماعیل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    269-296
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    30
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش بررسی ساختار فکری دانش حوزه بازیابی اطلاعات بر اساس تحلیل هم واژگانی است. روش شناسی: پژوهش از نوع کاربردی و تحلیلی کتاب سنجی بوده و با استفاده از فنون تحلیل هم واژگانی و خوشه بندی انجام شده است. جامعه پژوهش را مقالات مرتبط با حوزه بازیابی اطلاعات تشکیل می دهند که در طول بازه زمانی 1967-2018 در پایگاه چکیده نامه فناوری، علم اطلاعات و کتابخانه (لیستا) نمایه شده اند. از نرم افزارهای راورپریمپ، بیب اکسل، اس. پی. اس. اس، ووس ویور برای تحلیل استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که کلیدواژه سیستم ذخیره و بازیابی اطلاعات، و زوج واژگانی وب سایت-شبکه جهانی وب به ترتیب از نظر فراوانی بسامد و هم رخدادی در رتبه نخست قرار گرفتند. استفاده از خوشه بندی سلسله مراتبی به روش وارد منجر به شکل گیری 13 خوشه موضوعی همچون خوشه سازمان دهی اطلاعات و مدیریت دانش، هستان شناسی و یادگیری ماشینی، کتابخانه دانشگاهی و دسترسی به اطلاعات شد. نتیجه گیری: بررسی ها نشان داد، پیشرفت های اخیر در حوزه فناوری و خدمات اطلاعات منجر شده است که حوزه های کتابخانه های دیجیتال، شبکه های اجتماعی، پزشکی، پردازش زبان طبیعی، هوش مصنوعی، و بازیابی تصاویر، از موضوعات مورد توجه در مطالعات حوزه بازیابی اطلاعات در چند دهه اخیر باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 30

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    297-328
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    20
  • دانلود: 

    3
چکیده: 

هدف: یکی از راه های ارزیابی تحقیقات علمی و پژوهشی در هر حوزه ای، تحلیل نقشه علمی آن است. استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه های اجتماعی، تکنیکی مناسب برای رسم نقشه علمی و تحلیل آن است. این رویکردها به خوبی می توانند ساختار شبکه های علمی حوزه مورد نظر را نشان دهند. روش شناسی: در این مطالعه با استفاده از روش های تحلیل شبکه و تحلیل هم رخدادی واژگان، شبکه علمی مجموعه مقالات منتشرشده در نشریه «پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی» از سال انتشار تا اکنون مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است. شبکه های مختلف علمی مقالات، از جمله هم نویسندگی، بین دانشگاهی و درون دانشگاهی، هم معنایی مقالات و هم رخدادی واژگان، مورد تحلیل قرار گرفته است. برای خزش و پیش پردازش داده ها از زبان PHP و برای تحلیل های مبتنی بر شبکه و مصورسازی شبکه های مختلف از زبان پایتون و نرم افزار گفی استفاده شد. همچنین برای محاسبه ماتریس های مجاورت هر شبکه از روش TF-IDF استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحلیل هم رخدادی واژگان نشان می دهد که موضوعاتی چون رضایت مندی، روان شناسی و هیجانی یابی بیشتر از سایر زمینه ها به آنها پرداخته شده است. شبکه هم نویسندگی با درجه 2. 881 نشان می دهد هر نویسنده با سه نویسنده دیگر در نگارش مقاله مشارکت داشته است. میانگین ضریب خوشه بندی نویسندگان در شبکه هم نویسندگی 0. 685، فشردگی شبکه 936/0 و تعداد اجتماعات 83 را نشان داد. همچنین بیشترین تعداد مقاله با همکاری سه نویسنده و پس از آن چهار و پنج نویسنده نوشته شده است. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد مقالات منتشرشده در نشریه دارای پراکندگی موضوعی متنوعی است. خوشه بندی شبکه هم تألیفی نشان داد نویسندگان مقالات بیشتر تمایل به تشکیل گروه های علمی کوچک در قالب دانشگاه ها یا پژوهشکده های سازمان متبوع خود دارند. در این خصوص دو دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی بیشترین تعداد مقاله با هم تألیفی درون دانشگاهی داشته اند که در این میان شبکه هم تألیفی دانشگاه پیام نور ساختاری جالب و قابل توجه را نشان داد که در آن تمایل به همکاری بین اعضای دانشگاه در مقایسه با گروه های مستقل بسیار بیشتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 20

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ارشدی هما | اخوتی مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    329-352
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    16
  • دانلود: 

    3
چکیده: 

هدف: رتبه بندی تایمز از نظام های مشهور جهانی است که به تازگی بسیار مورد توجه دانشگاه های کشور است. هدف پژوهش، مقایسه عملکرد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با دانشگاه های داخلی و خارجی منتخب حائز رتبه در نظام رتبه بندی تایمز و همچنین تعیین رابطه میان عملکرد پژوهشی این دانشگاه ها با جایگاه آنها در این نظام است. روش شناسی: پژوهش حاضر کاربردی با رویکرد تحلیلی است. روش پژوهش تطبیقی و ابزار گردآوری داده ها، سیاهه وارسی مبتنی بر شاخص های نظام رتبه بندی تایمز و داده های کتاب سنجی از پایگاه سایول است. جامعه پژوهش شامل 34 دانشگاه (15 دانشگاه داخلی و 19 دانشگاه خارجی) است. یافته ها: درمجموع وضعیت دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شاخص های پژوهشی نسبتاً مطلوب بود. کسب رتبه 6 و 5 در معیار استناد میان دانشگاه های داخلی و خارجی نشان از تأثیرگذاری برون دادهای این دانشگاه دارد. آزمون تی مستقل نشان داد که میان امتیاز پژوهشی، آموزشی و شهرت بین المللی دانشگاه های داخلی و خارجی تفاوت معنادار آماری وجود دارد. ضمناً میان شاخص «استناد به ازای مقاله» با رتبه دانشگاه ها و شاخص های «تعداد مدارک»، «تعداد کل استنادات» و «استناد به ازای مقاله» با امتیاز پژوهشی در تایمز رابطه معناداری مشاهده شد. نتیجه گیری: دانشگاه ها می بایست علاوه بر توجه به شاخص های پژوهشی و افزایش اثرگذاری برون دادهای علمی خود در اسکوپوس و استناد به ازای مقالات، به سایر معیارها نیز توجه کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 16

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    353-384
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر آشکارسازی موضوعات پژوهشی حوزه مدیریت بحران و مخاطرات در پایگاه اسکوپوس طی بازه زمانی 1973 تا 2020 است. روش شناسی: پژوهش علم سنجی حاضر با بهره مندی از فنون تحلیل محتوا (تحلیل هم واژگانی) و تحلیل شبکه انجام شد. جامعه پژوهش شامل2330 مقاله است. تحلیل داده ها و ترسیم ساختار فکری دانش نیز با نرم افزارهای BibExcel، Gaphi و VOSviewer انجام شد. یافته ها: کلیدواژه مدیریت بحران، مدیریت خطر و انسان پرتکرارترین کلیدواژه های حوزه مدیریت بحران و مخاطرات بودند. روند رشد تولیدات صعودی بوده است و ایالات متحده، رونسیمان. دبلیو. بی، و علوم اجتماعی به عنوان فعال ترین کشور، نویسنده و حوزه شناخته شدند. موضوعات در نقشه های هم رخدادی واژگان پنج خوشه موضوعی را تشکیل داد که کلیدواژه های مدیریت بحران، مدیریت خطر و ارزیابی خطر دارای بیشترین مقدار مرکزیت رتبه، کلیدواژه های مدیریت خطر، آسیب پذیری، مدیریت آب دارای بیشترین مقدار مرکزیت نزدیکی و کلیدواژه های انسان، مدیریت خطر و ارزیابی خطر دارای بالاترین مقدار مرکزیت بینابینی بودند. نتیجه گیری: اکثریت پژوهش ها حول محور مدیریت بحران، مدیریت خطر و انسان صورت گرفته که اهمیت توجه پژوهش های جهان در خصوص سلامت انسان ها در زمان وقوع حوادث را نشان می دهد، اما بااین وجود ایران به عنوان یکی از کشورهای حادثه خیز در جهان دارای تعداد تولید علمی کم و تعداد همکاری بین المللی بسیار پایین در این زمینه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    385-412
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش، ارزیابی تولیدات علمی در زمینه فعالیت جسمانی در مدارس و به طور خاص مرتبط با ویژگی های کالبدی فضای باز است. روش شناسی: با بهره گیری از رویکرد علم سنجی، روش تحلیل محتوا و فن بررسی نظام مند و هم رخدادی واژگان کلیدی، به بررسی منابع پایگاه های اطلاعاتی اسکوپوس و پاب مد، با استفاده از نرم افزار «وی. او. اس. ویوئر» پرداخته شد. یافته ها: در گام اول، «تغذیه و بهداشت» و «تربیت بدنی» به عنوان فراوان ترین و «کالبد حیاط مدارس» در دسته حوزه های کمتر پرداخته شده در زمینه فعالیت جسمانی کودکان شناسایی شدند. یافته های حاصل از مرور نظام مند تولیدات علمی ویژگی های کالبدی و فعالیت جسمانی در گام دوم نشان دادند که سیر انتشار پس از سال 2019 افت محسوسی را به دنبال داشته است. کشورهای «آمریکا» و «انگلستان» بیشترین تعداد انتشار و سهم کشورهای آسیایی و «ایران» بسیار ناچیز بوده است. شبکه هم تألیفی نویسندگان نشان داد که ادبیات این حوزه تحت تسلط چند نویسنده انگلیسی است و روش «پیمایشی» و ابزار «شتاب سنج» پرکاربردترین روش ها و ابزارهای سنجش بوده اند. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش علاوه بر تأکید بر لزوم توجه به جایگاه کالبد مدارس و رفتار حرکتی در ایران با توجه به روند پایین تولیدات علمی، به پژوهشگران کمک می کند تا با شناسایی کمبودها، با صرفه جویی در زمان با نپرداختن به موضوع های تکراری، همسو با پرکردن خلأ های تحقیقاتی گام بردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    413-444
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    14
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی برون دادهای علمی در نشریات ایران و ترکیه در پایگاه Web of Science و مطالعه الگوی رفتار استنادی نویسندگان و ترسیم نقشه هم نویسندگی آن است. روش شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد علم سنجی و روش تحلیل شبکه های اجتماعی انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اکسل و نقشه های شبکه اجتماعی با کمک نرم افزار VOSviewer صورت گرفته است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که در نشریات ایران 5286 مدرک یعنی 50 درصد مدارک توسط نویسندگان ایرانی و در نشریات ترکیه 9129 مدرک یعنی 60 درصد مدارک توسط نویسندگان ترک تولید شده است. در نشریات دو کشور، بیشترین همکاری های علمی بین المللی میان کشورهای ایران، ترکیه، چین، هند و آمریکا صورت گرفته است. نتیجه گیری: نتایج نقشه شبکه اجتماعی کشورهای همکار نشان می دهد کشور آمریکا به عنوان همکار اصلی پژوهشگران در مشارکت های علمی و بین المللی در نشریات ایران و ترکیه شناخته شده است. همچنین بررسی وضعیت استنادها نشان می دهد که استنادهای نشریات ایران، هم به لحاظ نسبت استناد به مقالات و هم از نظر میانه استنادها، نسبت به نشریات ترکیه، از وضعیت مطلوب تری برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    445-470
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    20
  • دانلود: 

    5
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل خوشه ای توسعه دانش در حوزه استخراج دانش در صنایع خدماتی است. روش شناسی: در این پژوهش کاربردی از رویکرد کتاب سنجی و تکنیک نگاشت علمی استفاده شده است. داده های پژوهش از پایگاه اسکوپوس طی سال های 1986 تا 2022 گردآوری شده است. برای تحلیل و مصورسازی داده ها و ترسیم نقشه های علمی از نرم افزار VOSviewer و Bibliometrix بسته R استفاده شده است. یافته ها: بررسی داده ها حاکی از آن است که 434 مدرک در حوزه استخراج دانش در 5 خوشه استخراج دانش، هوش مصنوعی، بازیابی اطلاعات، معناشناسی، و پیش بینی قرار دارند. استخراج دانش و داده کاوی از پرکاربردترین واژه ها هستند که در یک خوشه واحد قرار دارند و بیشترین مرکزیت و بینیت را دارند. حوزه بهداشت و درمان از جمله حوزه هایی که در استخراج دانش بیشترین فعالیت را دارند. نتیجه گیری: استخراج دانش میان رشته ای نوظهور در مدیریت دانش است و بر اقتصاد کشور تأثیر مستقیم و قابل توجهی دارد. توسعه دانش و تلفیق موضوعات اصلی در حوزه استخراج دانش حائز اهمیت است. برای ارتقا و پیشرفت این فرایند در صنایع خدماتی پیشنهاد می شود تا با نگاهی راهبردی در استفاده از تحلیل کلان داده بستر فعالیت و موفقیت صنایع خدماتی در استخراج دانش فراهم شود. خوشه های شناسایی شده در این پژوهش در سه خوشه دانش عملی، راهبردی و مشارکتی نیز تقسیم شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 20

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    471-496
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    30
  • دانلود: 

    18
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل شبکه همکاری علمی پژوهشگران حوزه هستی شناسی و بررسی میزان همبستگی بین شاخص های مرکزیت با بهره وری و کارایی پژوهشگران این حوزه است. روش شناسی: این پژوهش، پژوهشی کاربردی است که با استفاده از روش تحلیل شبکۀ اجتماعی انجام شده است. جامعه پژوهش 29611 پیشینه از برون دادهای حوزه هستی شناسی است که در سال های 1990-2021 در پایگاه وب آو ساینس ثبت شده اند. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای یوسی آی نت، ووس ویور، گفی و spss استفاده شد. یافته ها: بررسی سنجه های مرکزیت نشان داد "Pascal Hitzler، Stefano Borgo، Jeff z Pan، Stefan Schulz، Barry Smith، Nicola Guarino، Ian Horrock، Bernardo Cuenca Grau، Alan Rector" مؤثرترین پژوهشگران شبکۀ هم نویسندگی حوزه هستی شناسی هستند و شبکه همکاری علمی این حوزه انسجام ندارد؛ چراکه مقدار چگالی کم و ضریب خوشه بندی بالاست. بین سنجه های مرکزیت (شامل مرکزیت درجه، نزدیکی، بینابینی و بردار ویژه) با تعداد تولیدات علمی و تعداد استنادات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، حتی اگر چگالی پایین و ضریب خوشه بندی بالا باشد، چنانچه نویسندگان با همکارانی که در حوزه هستی شناسی می شناسند فعالیت مشترک داشته باشند، قطر شبکه و میانگین فاصله کاهش یافته و جریان اطلاعات در شبکه هم نویسندگی حوزه هستی شناسی شدت می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 30

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 18 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    497-538
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    30
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف «شناسایی و تحلیل فعالیت های پژوهشی ‏‏‏‏اعضای‏ هیئت علمی رشته علوم سیاسی دانشگاه های دولتی تهران در چارچوب آیین نامه ‏‏ارتقای‏ ‏‏‏‏اعضای‏ هیئت علمی» انجام شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های ارزیابانه تحلیلی است که برای انجام آن از روش مطالعه کتابخانه ای استفاده شده است. جامعه این پژوهش شامل تمامی ‏‏‏‏اعضای‏ هیئت علمی رشته علوم سیاسی دانشگاه های دولتی مستقر در شهر تهران است که تعداد آنان در زمان اجرای تحقیق 174 نفر بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم استفاده شده است. از میان جامعه آماری تعداد 119 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده فرمول نمونه گیری کوکران برآورد شدند. گردآوری داده های این پژوهش مربوط به بازده زمانی 1395 از زمان اجرایی شدن آخرین آیین نامه‏‏ ارتقای‏ علمی تا پایان سال 1399 است. داده ها اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 26 وExcel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: نتایج فعالیت های پژوهشی مبتنی بر آیین نامه ‏‏ارتقاء‏ نشان داد که تعداد مقالات پژوهشی در دوره مورد مطالعه، با تعداد 43 مقاله نمایه شده در پایگاه ای اس سی، 8 مقاله نمایه شده در اسکوپوس، 2 مقاله نمایه شده در وب آو ساینس و 2 مقاله نمایه شده درجی سی آر است. حداکثر مقالات ترویجی و تحشیه دوره مورد مطالعه با حداکثر 7 مقاله که از این تعداد به ترتیب 7، 2 مربوط به مقالات ترویجی و تحشیه است. تعداد مقالات کامل در همایش­های علمی معتبر در دوره مورد مطالعه با حداکثر 19 مقاله، که از این تعداد به ترتیب 12و17 مربوط به همایش­های علمی معتبر داخلی و بین­المللی است. انجام طرح های پژوهشی در دوره مورد مطالعه با حداکثر 4 طرح پژوهشی که از این میزان تعداد طرح­های داخل و خارج موسسه به ترتیب 3 و 4 است. انتشار کتاب در دوره مورد مطالعه با حداکثر 37 جلد کتاب است که از این میزان تألیف و تصنیف کتاب با تعداد 12 بیشترین و بعد از آن ترجمه کتاب با تعداد عددی 8 و عنوان تصحیح کتاب با مقدار عددی. قرار دارد. راهنمایی پایان­نامه­ها و رساله­های دکتری با حداکثر 41 مورد که به ترتیب پایان­نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به ترتیب 32 و 15 است. حداکثر ارائه کرسی­های نظریه­پردازی دوره مورد مطالعه با مقدار عددی 2 است که کرسی­های علمی – ترویجی نقد و نوآوری علمی در حوزه علمی، نظریه­پردازی در حوزه علمی با مقدار عددی 2 و ارائه نتایج کرسی­ها در همایش­ها با مقدار عددی 0 است. همچنین نسبت کتاب به مقاله در دوره مورد مطالعه یک پنجم است. ترتیب فراوانی انتشار مقاله بر اساس مرتبه علمی ‏‏‏‏اعضاء‏ هیئت علمی استاد، دانشیار و استادیار در دوره مورد مطالعه به ترتیب 43، 33 و 17است. در حوزه تخصص­گرایی ‏ تقریباً بیشترین حوزه فاقد تخصص و روابط بین­الملل ‏‏‏‏اعضاء‏ هیئت علمی رشته علوم سیاسی مربوط به این دو حوزه است. منظور از حوزه فاقد تخصص پژوهشی، عدم نظم، انسجام فکری و یک رویه و تمرکز پژوهشی و حوزه تخصصی خاص و محوری است که با مقدار عددی 24 است، و این بدان معناست که (20. 16‏ درصد) ‏‏‏‏اعضای‏ هیئت علمی در هیچ حوزه پژوهشی، تخصصی ندارند و همچنین رشته روابط بین الملل با مقدار عددی 24 (20. 16‏ درصد) و پس از آنها اندیشه سیاسی در اسلام و ایران با مقدار عددی 6 (5. 04‏ درصد) بالاترین حوزه تخصصی را داراست. نتیجه گیری: نظام ‏‏ارتقای‏ مرتبه ‏‏‏‏اعضای‏ هیئت علمی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست گذاری در نظام آموزش عالی نقش ویژه ای در جهت دهی به عملکرد ‏‏‏‏اعضای‏ هیئت علمی دارد که آیین نامه ‏‏ارتقای‏ ‏‏‏‏اعضای‏ هیئت علمی، عینی ترین نمود آن محسوب می شود. مطالعه متون نشان داد که ‏‏ارتقای‏ مرتبه علمی، مستلزم توجه به دو بُعد کمیّت و کیفیت توأمان با هم بایستی صورت پذیرد. نتایج پژوهش نشان داد. ازآنجایی که نظام ‏‏ارتقای‏ ‏‏‏‏اعضای‏ هیئت علمی شامل عناصر متعددی است، ولیکن عدم توازن در ارزش گذاری فعالیت ها و خلاصه شدن وزن ماده پژوهشی به بند مربوط به مقالات علمی– پژوهشی و درنظر نگرفتن هیچ سقف امتیازی برای آن باعث شده است تا دیگر فعالیت ها تحت الشعاع آن قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 30

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    539-558
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    18
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی استفاده از شاخص اف. دبلیو. سی. آی در ارزیابی فعالیت های پژوهشی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است. روش شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد علم سنجی و با استفاده از روش تحلیل استنادی انجام شده است. جامعه پژوهش را 13066 مقاله بین المللی از 1589پژوهشگر سازمان تشکیل می دهد که داده های مربوط به آنها از پایگاه اسکوپوس و نیز سامانه علم سنجی سازمان مذکور استخراج شده است. در راستای اهداف پژوهش حاضر، پژوهشگرانی که شاخص هرش 1 داشته و هم زمان مقالات آنان نیز از امتیاز اف. دبلیو. سی. آی برخوردار بود (درمجموع 1589 نفر) از این مجموعه استخراج و داده های آنها برای این مطالعه تحلیل شد. محاسبه میانگین اف. دبلیو. سی. آی پژوهشگران صرفاً بر مبنای مقالات دارای امتیاز یادشده انجام شده و مقالات فاقد این امتیاز از حیطه بررسی خارج شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اکسل و نیز اس پی اس اس صورت گرفته است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد میانگین شاخص اف. دبلیو. سی. آی برای تمامی پژوهشگران مورد مطالعه 0. 398 بوده و بالاترین امتیاز به دست آمده نیز 9. 85 است. میانگین این شاخص برای همه گروه های موضوعی یازده گانه کمتر از 1 بوده و در همین حال گروه موضوعی جنگل و مرتع و منابع طبیعی با کسب 0. 61 بالاتر از بقیه گروه ها قرار گرفته است. همچنین ارتباط مستقیمی میان شاخص هرش پژوهشگران با شاخص اف. دبلیو. سی. آی آنان درمجموع وجود ندارد یا چنین ارتباطی در حد بسیار ضعیفی است. بر اساس یافته های پژوهش میانگین شاخص هرش بالاتر لزوماً به معنای کیفیت بالاتر مقالات نبوده و میانگین موضوعی وزنی این مقالات نسبت به همتایان خود در سطح جهانی در سطح پایین تری قرار دارند. نتیجه گیری: با وجود تفاوت های نه چندان گسترده میان دو شاخص اف. دبلیو. سی. آی و هرش، استفاده از شاخص اف. دبلیو. سی. آی در ارزیابی مقالات پژوهشگران سازمان می تواند بیشتر قابل اتکا باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 18

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    559-592
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    20
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش بررسی دانش زلزله شناسی در دو حوزه مواد و انرژی طی سال های 2010 تا 2020 با استفاده از تکنیک ترسیم ساختار فکری است. دلیل تمرکز بر این دو حوزه، سرمایه گذاری نسبتاً مناسب سازمان ها و نهادهای بین المللی بر آنهاست. روش شناسی: به منظور دستیابی به هدف تعریف شده، از تکنیک ترسیم شبکه دانشی با استفاده از هم‏رخدادی واژگان استفاده شده است. به این منظور علاوه بر ترسیم شبکه ارتباطات بین موضوعی در دو حوزه یادشده، نمودار راهبردی و همچنین نمودار تکامل موضوعی خوشه های افراز شده در هر حوزه نیز ترسیم شده است. برای انجام این کار از بسته بیبلیومتریکس نرم افزار R استفاده شده است. یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که در حوزه موضوعی مواد مقالات منتشرشده در 4 خوشه و در حوزه انرژی مقالات منتشرشده در 6 خوشه جای گرفته اند. هریک از 4 خوشه شناسایی شده در حوزه مواد در یکی از نواحی موضوعات پیش ران، موضوعات بنیادی و چندوجهی، موضوعات توسعه یافته اما منفرد و یا موضوعات رو به رشد/افول قرار گرفته اند. حال آنکه از 6 خوشه شناسایی شده در حوزه انرژی 3 خوشه در ناحیه پیش ران و 3 خوشه در ناحیه رو به رشد/افول قرار گرفته اند. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان می دهد که در حوزه انرژی تنوع جایگاه خوشه ها در نمودار راهبردی کمتر از حوزه مواد بوده و همین روند در میان یافته های مرتبط با مقالات پراستناد نیز به چشم می خورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 20

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    593-616
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    66
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

هدف: هدف اصلی این پژوهش تحلیل حضور علمی زنان مخترع ایرانی در شبکه ‏های علمی-اجتماعی لینکدین و ریسرچ‏ گیت است. روش‏ شناسی: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی بوده و به صورت کمّی با استفاده از روش مطالعه اسنادی و تحلیل شبکه‏ های اجتماعی در حوزه علم ‏سنجی و با رویکرد آلتمتریکس انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 211 زن مخترع ایرانی دارای پروانه ثبت اختراع در پایگاه USPTO است که از این میان 110 مخترع به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شده‏اند. داده ‏های پژوهش از طریق سیاهه وارسی گردآوری و با استفاده از نرم افزارهای اکسل و SPSS تحلیل شده‏ است. یافته ‏ها: بیش از نیمی از زنان مخترع ایرانی (110 نفر) در دو شبکه علمی-اجتماعی لینکدین و ریسرچ گیت عضو بودند که از این میان، تعداد بسیار اندکی از آنها اطلاعات تماس خود را در پروفایلشان درج کرده بودند. همچنین درصد از آنها در لینکدین و درصد نیز در ریسرچ ‏گیت به مشخصات پروانه‏ های ثبت اختراع خود اشاره کرده بودند. نتیجه‏ گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از اهمیت حضور زنان مخترع ایرانی در شناساندن خود، برقراری ارتباط و همکاری علمی پژوهشی با سایر همکاران علمی است؛ درحالی که اغلب زنان مخترع ایرانی از حداکثر امکانات و قابلیت های فراهم شده در این شبکه ‏ها استفاده نکرده‏ اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 66

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    617-654
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    24
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین شاخص های نخبگی و ارائه چارچوبی برای کشف نخبگان علمی در حوزة علوم انسانی است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی علم سنجی است که برای انجام آن از روش های کمّی و کیفی به صورت آمیخته استفاده شده است. بنابراین، برای پاسخگویی به بخش هایی از این پژوهش از روش کتابخانه ای و برای بخش های دیگر، از روش پیمایشی استفاده به عمل آمده است. نمونه آماری در این پژوهش برای پاسخگویی به سوال نخست، شاخص ها و معیارهای نخبگی 4 مورد از جوایز، جشنواره ها و طرح های حمایتی ایرانی و 12 مورد از جوایز، جشنواره ها و طرح های حمایتی خارجی در حوزه ی علوم انسانی است. در این مرحله شاخص ها و معیارهای نخبگی یکسان سازی شدند و با توجه به جامعة هدف، به 2 بخش شاخص های شناسایی نخبگان علمی جوان و شاخص های شناسایی نخبگان بزرگسال دسته بندی شدند. جامعة آماری در این پژوهش شامل؛ صاحب نظران حوزة علوم انسانی است که با روش نمونه گیری هدفمند غیر تصادفی انتخاب شدند و در نهایت پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی با 20 نفر ادامه پیدا کرد. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی-استنباطی و با بکارگیری نرم افزارهای اکسل و اس پی اس اس از پارامترهای میانگین، انحراف معیار و هم چنین آزمون t تک نمونه ای استفاده به عمل آمده و نتایج در قالب جدول و نمودار ارائه شد. یافته ها: بر اساس مطالعه و تحلیل متون، 157 شاخص شناسایی شد که با یکسان سازی، این تعداد به 77 شاخص رسید و در اختیار صاحب نظران علوم انسانی قرار گرفت. نتایج نشان داد از میان عوامل 51 گانه زیرمجموعه شاخص های کشف و شناسایی نخبگان علمی بزرگسالان که مورد تأیید خبرگان بود، میزان اهمیت عامل ارائة نظریة معتبر علمی برای نخستین بار در دنیا که مقبولیت و اعتبار عام یافته باشد و همچنین ایجاد یک حق پژوهش علمی نوین بین المللی که با اقبال علمی بین المللی مواجه شده باشد بیشتر از بقیه عوامل بود. از طرفی، در بخش جوانان، شاخص ارزش دستاوردهای نامزد از بیشترین اهمیت برخوردار بودند. این شاخص ابعاد مختلفی را در بر می گیرد از جمله آنها می توان: به پدیدار ساختن علم، رفع مشکلات موجود در جامعه، رفع کمبودها یا ارائه پیشنهادهای اصلی و خلاقانه، ارائه راه حل نوآورانه برای حل مشکلات کشوری یا ارائه روش و مفهومی اشاره کرد. در نتایج مربوط به وزن دهی شاخص ها در بخش جوانان بعد توانایی علمی با (وزن: 87. 828) و در بخش بزرگسالان نیز بعد توانایی علمی با (وزن: 61. 880) اهمیت بیشتری داشتند. نتیجه گیری: با تحلیل شاخص ها، چارچوب عملیاتی پیشنهادی با دسته بندی توانایی علمی، اقتصادی، اجرایی، اجتماعی، ارتباطی بیان شد. چارچوب عملیاتی می تواند در بهبود تصمیمات سیاستگذاران و ارزیابی کنندگان نخبگان در شناسایی نخبگان علمی علوم انسانی نقش مؤثری ایفا کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 24

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button