Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    260-268
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1239
  • دانلود: 

    796
چکیده: 

زمینه و هدف: برنامه های توسعه اهداف و وظایف هر یک از بخش های جامعه را در هر حوزه تعیین کرده و هر سازمان دولتی رسیدن به بخشی از این اهداف را به عهده دارد. عدم تحقق کامل برنامه ها و ناهماهنگی بین برنامه های ملی، استانی و شهرستانی از مشکلات برنامه های توسعه می باشد. هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی مدیریت برنامه های توسعه ایران در حوزه سلامت در سطوح ملی، استانی و شهرستان بود.روش و مواد: یک مطالعه ترکیبی در سه مرحله مرور متون، در پایگاه های اطلاعاتی Google scholar، PubMed، Science Ovid، Proquest، Direct Scopus و Direct Scopus در خارج از کشور و پایگاه های اطلاعاتی Medlib Irandoc، SID، Iranmedex و همچنین کتابخانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران در داخل کشور تدوین الگوی اولیه مدیریت برنامه های توسعه ایران به روش کیفی و مشروعیت بخشی الگوی نهایی به روش کمی انجام شد. داده های کیفی از طریق مصاحبه و بحث گروهی متمرکز جمع آوری و با استفاده از تحلیل محتوا تحلیل گردید. داده های کمی از طریق پرسشنامه گردآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS-21 تحلیل گردید.یافته ها: چالش های نظام برنامه ‎ریزی سلامت در پنج درون مایه اصلی (هدف و برنامه، ساختار، منابع، فرایند، پایش و نظارت) و 20 موضوع فرعی و الزامات نظام برنامه ریزی سلامت در پنج درون مایه اصلی (برنامه ریزی، هماهنگی، سازماندهی، تامین مالی، نظارت و کنترل) و 19 موضوع فرعی ارائه گردید.نتیجه گیری: توازن برنامه ها باید در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رعایت شود، الگوی تدوین شده محتوی برنامه را به جهتی سوق می دهد که این توازن ایجاد شود. درضمن، نظامی تضمین شده برای پایش و ارزشیابی اهداف مندرج در برنامه ها ایجاد می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 796 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    269-278
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1338
  • دانلود: 

    999
چکیده: 

زمینه و هدف: افزایش شیوع اختلال های رفتاری در کودکان، یکی از عوامل بروز نگرانی در مورد بهداشت روانی و تاثیر آن بر رشد و عملکرد کودکان است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی در بعد سازماندهی-برنامه ریزی و توجه انتخابی- سرعت پردازش با سبک های دلبستگی در دانش آموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابله ای بود.روش و مواد: طرح مطالعه از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر با اختلال نافرمانی مقابله ای و عادی پایه های سوم تا ششم مقطع ابتدایی، شهر کرج در سال تحصیلی 94-1393 بود. 40 دانش آموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای به روش در دسترس و 40 دانش آموز بدون اختلال نافرمانی مقابله ای به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان آزمون Ray Andre،d2 مقیاس دلبستگی در کودکی میانه و آزمون تشخیصی علائم مرضی کودکان را پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و t مستقل تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که سازماندهی-برنامه ریزی هم در مرحله ترسیم از روی شکل (t(78)=4.2, P<0.001) و هم در مرحله ترسیم از حفظ (t(78)=3.45, P<0.001) در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای ضعیف تر از کودکان بدون اختلال نافرمانی مقابله ای است ولی در توجه انتخابی- سرعت پردازش تفاوت وجود ندارد (t(78)=4.2, P<0.05).نتیجه گیری: کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای به طور معناداری ضعیف تر از کودکان عادی است و نیز وجود دلبستگی ناایمن در این کودکان پیامدهایی چون انجام رفتارهای مقابله ای، ضعف در تحصیل و عدم برقراری رابطه مناسب با دیگران را در بردارد. لذا پیشنهاد میشود، درمان گران مداخلات بالینی لازم را برای تقویت و اصلاح رابطه مادر-کودک و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی در نظر بگیرند تا در عملکرد اجتماعی و تحصیلی آنها بهبود حاصل گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1338

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 999 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    279-289
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1350
  • دانلود: 

    1015
چکیده: 

مقدمه و هدف: رفتار قربانی زوگویی شدن در مدرسه یکی از مشکلات سازگاری در دوران نوجوانی است، و به شکل دریافت آزار و اذیت های جسمی، جنسی و روانشناختی یک یا چند دانش آموز دیگر به صورت مکرر در یک دوره زمانی است. هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه متغیرهای عملکرد خانواده، رابطه والد-فرزندی و خشونت خانوادگی با رفتار قربانی زور گویی شدن دختران در مقطع دبیرستان بود.روش و مواد: روش مطالعه حاضر توصیفی مقطعی بود، جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه هفت اداره آموزش و پرورش شهر تهران که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، تعداد 383 دانش آموز دختر دبیرستانی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه زورگویی/قربانی Olweus، رابطه والد-فرزندی، عملکرد خانواده و خشونت Straus جمع آوری شد. داده ها وارد نرم افزار spss-18 شد، و با روش همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: متغیر قربانی شدن با عملکرد خانواده (P=0.005، r=0.58)، رابطه والد- فرزندی (P=0.006، r=0.54) و خشونت خانوادگی، خشونت پدر (P=0.003، r=0.67) و خشونت مادر (P=0.007، r=0.43) رابطه معنادار دارد. در حالی که پرخاشگری فیزیکی پدر (P<0.001)، عاطفه مثبت پدر (P<0.001) و حل مشکل (P=0.001) به صورت مستقیم و آزردگی/سردرگمی نقش مادر (P<0.001)، خشم پدر (P=0.001) و پرخاشگری فیزیکی مادر (P=0.002) به صورت معکوس پیش بینی کننده رفتار قربانی شدن می باشند.نتیجه گیری: مطالعه نشان دادند که متغیرهای خانوادگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر فرایند قربانی زور گویی شدن اثر دارند. عوامل خانوادگی تاثیر بسزایی در شکل گیری الگوهای رفتاری نوجوانان دارد، آموزش شیوه های فرزندپروری و نظارت صحیح والدین بر فرزندان می تواند از بسیاری آسیب های اجتماعی در آینده پیشگیری نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1015 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    290-301
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1505
  • دانلود: 

    868
چکیده: 

زمینه و هدف: مربیان بهداشت، آموزش بهداشت در مدارس را به عهده دارند و در سلامت جسمی و روانی دانش آموزان نقش حیاتی ایفا می کنند. هدف از مطالعه حاضر تبیین نیازهای مربیان بهداشت در آموزش رفتارهای بهداشتی به دانش آموزان بود.روش و مواد: این مطالعه کیفی در مدارس شهر سنندج در غرب ایران در سال 1395 انجام گرفت. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 16 مربی بهداشت مدارس، باتجربه آموزش بهداشت به دانش آموزان، وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق مصاحبه های فردی و بحث گروهی، مشاهده و یادداشت در عرصه جمع آوری و با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای قراردادی تجزیه و تحلیل گردید. جهت حمایت از صحت و استحکام داده ها، معیار مقبولیت، تایید پذیری و انتقال پذیری لحاظ شد.یافته ها: تحلیل تجارب شرکت کنندگان منجر به شناسایی پنج طبقه و 18 زیر طبقه شامل تقویت عوامل سازمانی (همکاری های درون و برون بخشی، نظارت بر مسائل بهداشتی مدارس و رفع مشکلات اقتصادی مدارس)، نیروی انسانی کارآمد (استفاده از نیروی انسانی مناسب، بهبود عملکرد مربیان، تقویت مهارت های ارتباطی مربی و فعال نمودن برنامه رابطین سلامت دانش آموزی)، آماده سازی آموزشی (محیط آموزشی مناسب، بهره مندی از تجهیزات آموزشی، به کارگیری روش ها و الگوهای آموزشی، توجه به ویژگی های فراگیر و طراحی محتوی آموزشی)، توجه به سلامت فراگیر و مربی (توجه به سلامت جسمی فراگیر، توجه به سلامت روانی فراگیر، توجه به سلامت جسمی مربی و توجه به سلامت روانی مربی) و تقویت نقش خانواده (بهبود همکاری والدین با مدرسه و توجه والدین به فراگیر) گردید.نتیجه گیری: از نتایج مطالعه این گونه استنباط می شود که مربیان بهداشت جهت ارائه آموزش بهداشت کارا و موثر به دانش آموزان به همکاری درون بخشی و برون بخشی، توجه بیشتر مسوولان به برنامه های ارتقاء سلامت، تجهیز مدارس به وسایل و امکانات آموزشی و آموزش مربیان نیاز دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1505

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 868 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    302-309
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    966
  • دانلود: 

    860
چکیده: 

زمینه و هدف: سالمندی دوره ای از تحول زندگی آدمی است. این دوره ممکن است با تغییرات شناختی، جسمانی و اجتماعی همراه باشد. نظر به اینکه داشتن فعالیت و حرکت را برای داشتن کارکرد شناختی مغز موثر می باشد، لذا این مطالعه با هدف تعیین تفاوت کارکرد شناختی مغز سالمندان فعال و غیرفعال در شهر تهران انجام شده است.روش و مواد: روش مطالعه توصیفی از نوع پس رویدادی با طرح علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه سالمندان مرد فعال و غیرفعال مقیم در سرای سالمندان منطقه شش شهرداری تهران بود که از این میان تعداد 60 سالمند فعال و 60 سالمند غیرفعال جمعا 120 سالمند با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده های مطالعه با استفاده از پرسش نامه استاندارد میزان فعالیت بدنی Sharkey و آزمون مختصر استاندارد معاینه وضعیت روانی Folstein جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون t مستقل و به وسیله نرم افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین (انحراف معیار) متغیر های مورد مطالعه در دو گروه سالمندان فعال و غیر فعال از نظر نمره کارکرد شناختی به ترتیب (3) 21.7 و (1.8) 10.2 (P<0.001)، حافظه جهت یابی (2.3) 12.4 و (2.2) 10.9 (P<0.001)، توجه و تمرکز (1.4) 3.4 و (1.1) 2.9 (P=0.035)، توانایی های زبان (1.8) 5.9 و (1.7) 4.6 (P<0.001) و توانایی دیداری فضایی (0.4) 0.8 و (0.5) 0.6 (P=0.004) بود.نتیجه گیری: مطالعه نشان داد فعالیت بدنی و تحرک باعث بهبود کارکرد شناختی سالمندان می شود. لذا، مشاوران و متخصصان سالمندی می توانند در مداخله های روان شناختی و جسمانی برای سالمندان مولفه فعالیت و حرکت را در نظر داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 966

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 860 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    306-316
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    774
  • دانلود: 

    686
چکیده: 

زمینه و هدف: طرح تحول سلامت برای بهبود مراقبت سلامت در ایران طراحی شده است. از آنجا که عدم رضایت شغلی پزشکان و دستیاران در کیفیت خدمات ارائه شده موثر است، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی نظرات پزشکان و دستیاران شاغل در بیمارستانهای دولتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد طرح تحول انجام شد.روش و مواد: مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی بود. پرسشنامهای برای بررسی دیدگاههای پزشکان و دستیاران در مورد طرح تحول سلامت طراحی شد. پایایی و روایی ابزار توسط صاحبنظران این حوزه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل پزشکان شاغل و دستیاران مشغول به تحصیل در بیمارستانهای دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود. دادهها با استفاده از آنالیز توصیفی و تست Square-Chi در نرمافزار 19-SPSS تحلیل شد.یافته ها: مطالعه با مشارکت 150 پزشک و 232 دستیار انجام گرفت. 94% از پزشکان، تمایل به ادامه کار در محل فعلی داشتند. 46.7% پزشکان و 42.4% از دستیاران، از تغییر تعداد مراجعین و 66% از پزشکان از تغییر درآمد نسبتا راضی بودند. 41.6% پزشکان نیز توافق نسبی با اجرای طرح داشتند. 21.3% هم معتقد بودند که تجهیزات درمانی و امکانات تشخیصی بهتر از گذشته شده است. حدود 27% از پزشکان و 70% دستیاران از طرح تحول سلامت رضایت متوسط داشتند.نتیجه گیری: در مجموع بیشترین نارضایتی در جمعیت مورد مطالعه از امکانات محل کار بود و بیشترین رضایت نیز از افزایش تعداد مراجعین در این طرح دیده شد. از آنجا که رضایتمندی ارائه دهندگان خدمت در کیفیت ارائه خدمات سلامت موثر است، توجه به افزایش رضایتمندی پزشکان در همه حیطه ها ضروری به نظر میرسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 774

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 686 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    321-331
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1755
  • دانلود: 

    1419
چکیده: 

زمینه و هدف: سرطان در کودک به عنوان یک رویداد تروماتیک برای والدین در نظر گرفته می شود و بلافاصله پس از تشخیص ابتلای کودک به این بیماری، والدین خصوصا مادر، استرس گسترده ای را تجربه می کنند که سبب مشکلات سازگاری روانشناختی در آنها می شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه خرده مقیاس های استرس فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به سرطان به تفکیک جنسیت کودک، تحصیلات، شغل و سابقه بیماری والدین انجام شد.روش و مواد: مطالعه حاضر بصورت توصیفی همبستگی با مشارکت 300 نفر از مادران دارای کودک زیر 18 سال مبتلا به سرطان که به صورت غیرتصادفی و نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات مادران پرسشنامه استرس فرزندپروری Abidin را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری 21- SPSS و با روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیره) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) توقعات کودکان سرطانی بدون سابقه بیماری والدینی (5.1) 25.2 و بیشتر از توقعات کودکان سرطانی با سابقه بیماری والدینی (5.1) 23.5 بود و نیز احساس سلامت کلی در مادران بدون سابقه بیماری (5.1) 23.5 بیشتر از مادران دارای سابقه بیماری (2.9) 9.3 گزارش شد (P<0.001). ازطرفی بیش فعالی و کاستی توجه در پسران مبتلا به سرطان با میانگین (انحراف معیار) (6.8) 22.7 بیشتر از دختران (6.2) 21.6 می باشد (P<0.05) و دختران افسردگی بالاتری را در جریان بیماری (7.5) 26.2 نسبت به پسران (6.6) 24.2 تجربه کردند (P<0.05).نتیجه گیری: سن و جنس کودک، سن پدر، شاغل یا خانه دار بودن مادر و همچنین سابقه بیماری والدین از عوامل موثر بر میزان استرس فرزندپروری ادراک شده توسط مادران دارای کودکان مبتلا به سرطان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1755

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1419 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بلورسازمشهدی هنگامه

نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    332-343
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1430
  • دانلود: 

    849
چکیده: 

زمینه و هدف: سوء رفتار با کودک از مخرب ترین انواع آسیب هایی است که در دهه های اخیر از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است و پیشگیری از آن ضروری می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع سوء رفتار با کودک و عوامل جمعیت شناختی مرتبط با آن در خانواده های شهر کرج انجام شد. روش و مواد: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی بود. جامعه آماری آن شامل 2178 خانواده شهر کرج در سال 1396 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 800 خانواده انتخاب شدند، و پرسشنامه های متغیرهای جمعیت شناختی و پرسشنامه ناسازگاری والد/کودک را تکمیل نمودند. داده های به دست آمده با نرم افزار آماری21-SPSS و روش های آمار توصیفی، مجذور کای دو و رگرسیون لجستیک تحلیل شد. سطح معناداری 0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن به ترتیب در مادران، (2.4) 33.6 و در پدران، (2.1) 38.2 سال و کودکان به ترتیب در دختران، (1.2) 10.2 و در پسران، (2.2) 11.6 سال بود. میزان شیوع سوء رفتار در خانواده های مورد مطالعه، 211 (26.4%) نفر و این میزان در پسران بیشتر از دختران بود (P<0.01). شایع ترین سوء رفتارها به ترتیب عبارت بودند از بدرفتاری های عاطفی با 94 (44.5%) نفر، غفلت 61 (28.9%) نفر و بدرفتاری های فیزیکی با 56 (26.5%) نفر بین همه عوامل جمعیت شناختی، به جز مقطع تحصیلی کودکان رابطه معناداری با شیوع سوء رفتار در خانواده وجود داشت (P<0.05).نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که سوء رفتار با کودکان در خانواده ها شایع است. لذا ضرورت پایش کودکان، تدوین قوانین حمایت از کودکان و طرح و اجرای برنامه های آموزشی و پیشگری میتواند در کاهش کودک آزاری مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1430

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 849 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    340-348
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1347
  • دانلود: 

    613
چکیده: 

زمینه و هدف: عفونت ناشی از ویروس هپاتیت B یک معضل بزرگ بهداشتی در سراسر جهان است. شیوع موارد مزمن و مخفی عفونت هپاتیت B در بیماران همودیالیزی درکشورهای درحال توسعه همچنان بالا است. این مطالعه با هدف تعیین میزان پاسخ ایمنی ناشی از واکسیناسیون هپاتیت B در بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به مراکز دیالیز منطقه تحت پوشش مرکز بهداشت شمال تهران سال 1395 انجام شده است.روش و مواد: این مطالعه به صورت توصیفی همبستگی، با مشارکت کلیه بیماران تحت همودیالیز مراجعه کننده به مراکز دیالیز منطقه تحت پوشش مرکز بهداشت شمال تهران در سال 1395 انجام شد. در مجموع 304 نفر در این مطالعه مشارکت کردند. دادهها با استفاده از چک لیست اطلاعات شامل سن، جنس، وزن، دفعات تزریق واکسن، مدت زمان گذشته از تکمیل واکسیناسیون، تعداد دفعات دیالیز در هفته، طول مدتی که بیمار دیالیز میشود، دیابت، فشارخون بالا و مصرف سیگار جمع آوری شد. در این بیماران سطح HBsAb به روش ELISA بررسی شد. دادهها پس از جمع آوری به نرم افزار 21-SPSS وارد شده و با استفاده از آزمون های t مستقل و Square-Chi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در این مطالعه 211 (69.4%) نفر از شرکتکنندگان مرد و 93 (30.6%) نفر زن بودند. میانگین (انحراف معیار) سطح سرمی HBsAb در زمان مطالعه حاضر در زنان (100) 105.7 و در مردان (97.5) 90.4 واحد بین المللی بود. میانگین (انحراف معیار) فاصله زمانی سپری شده از تکمیل واکسیناسیون در افرادی که در برابر هپاتیت B ایمنی کسب کرده بودند (19.3) 21.1 ماه و در افرادی که ایمنی نداشتند (22) 44 ماه بود (P<0.001). ولی بین میزان پاسخدهی به واکسن هپاتیت B در بیماران تحت همودیالیز با جنس، سن، وزن، تعداد دفعات تزریق واکسن، تعداد دفعات دیالیز در هفته و گروه خونی بیمار رابطه ای دیده نشد. نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که با افزایش مدت زمان گذشته از تزریق آخرین نوبت واکسیناسیون هپاتیت B در بیماران همودیالیزی، میزان پاسخ ایمنی در آنها کاهش می یابد. به نظر می رسد با کنترل دوره ای عیار آنتی بادی، می توان نسبت به تزریق دوز یادآور، قبل از کاهش آن اقدام نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1347

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 613 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    349-357
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1273
  • دانلود: 

    883
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی نظام های آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. موفقیت تحصیلی با عوامل بسیاری مرتبط و تحت تاثیر متغیرهای متعدد قرار دارد. هدف این مطالعه تعیین رابطه خودکارآمدی و تجربه های یادگیری با عوامل بافتی و موفقیت تحصیلی است. روش و مواد: این مطالعه از نوع پیمایشی و همبستگی بود و با مشارکت 430 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه سال تحصیلی 93-1392 استان چهارمحال و بختیاری که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، انجام شد. برای بررسی خودکارآمدی تجربه های یادگیری و عوامل بافتی به ترتیب از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خود تنظیمی، پرسشنامه تجربه تحصیلی دانش آموز، پرسشنامه بیگانگی تحصیلی دانش آموز و دو پرسشنامه محقق ساخته برای داده های جمعیت شناختی و تحصیلی استفاده شد. داده ها پس از جمع آوری به وسیله نرم افزار آماری 19-SPSS و آزمون های همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن شرکت کنندگان در مطالعه (3.6) 16.3 سال بود. یافته ها نشان داد بین خودکارآمدی (10.2) 41.7 با تجربه های یادگیری (2.8) 11.5 ارتباط وجود دارد (r=0.42، P<0.01). همچنین عوامل بافتی (11.1) 85.6 (r=0.32، P<0.01) و موفقیت تحصیلی (1.8) 17.3 (r=0.26، P<0.01) با تجربه های یادگیری مرتبط بودند. خودکارآمدی توسط تجربه یادگیری 17% و این متغیر نیز توسط عوامل بافتی و موفقیت تحصیلی به میزان 27% پیش بینی شد (P<0.01).نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که تجربه یادگیری و عوامل بافتی و موفقیت تحصیلی میتواند عامل موثری در پیش بینی خودکارآمدی باشد. نتایج مطالعه حاضر، میتواند به روانشناسان و مشاوران مدرسه و حیطه تحصیلی کمک کند تا هر چه بیشتر به نقش تجربه یادگیری پی برده و بتوانند مداخله های مناسبی را با در نظر گرفتن آن در مورد بهبود خودکارآمدی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان اجرا کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1273

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 883 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    358-366
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    682
  • دانلود: 

    689
چکیده: 

زمینه و هدف: بیماری های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در دنیا و ایران می باشند. به نظر می رسد که بعضی از مشاغل به دلیل سبک زندگی کم تحرک در معرض خطر بالاتری نسبت به جمعیت عادی هستند. لذا این مطالعه با هدف تعیین عوامل خطر عمده بیماری های قلبی و عروقی در کارکنان بانک ها استان گیلان در سال 1395 انجام شد.روش و مواد: این مطالعه به صورت مقطعی با مشارکت 488 نفر از کارمندان بانک ها از لیست کل کارکنان شاغل بانک های دولتی استان گیلان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. اطلاعات دموگرافیک، بیماری های زمینه ای، فعالیت فیزیکی و مصرف سیگار از طریق مصاحبه جمع آوری گردید. هچنین پروفایل چربی خون، قند خون ناشتا، سطح سرمی ویتامین D، فشارخون، قد و وزن برای هریک از شرکت کنندگان اندازه گیری شد.یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سنی شرکت کنندگان (6.1) 43.3 سال وکمترین و بیشترین سن به ترتیب 30 و 59 بود. از افراد شرکت کننده 445 (91.2%) نفر مرد و بقیه زن بودند. 36 (12.9 %) نفر سابقه مصرف سیگار، 78 (15.9%) نفر فشارخون بالا، 31 (6.3%) نفر دیابت، 373 (76.5%) نفر داشتند. چاقی یا اضافه وزن و اختلالات چربی های خون در بیش از 30% موارد دیده شد. از نظر فاکتور های خطر عمده شامل پرفشاری خون، چربی خون بالا و دیابت و چاقی تنها 15 (3%) نفر از افراد شرکت کنندگان هیچ فاکتور خطری نداشتند و بقیه حداقل به یکی از این عوامل خطر دچار بودند.نتیجه گیری: مطالعه نشان داد اختلال چربی های خون و افزایش وزن در این گروه شغلی نسبت به جمعیت عمومی از شیوع بالایی برخوردار است. غربالگری این عوامل خطر وکنترل آنها در این گروه توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 682

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 689 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button