زمینه و هدف: افزایش شیوع اختلال های رفتاری در کودکان، یکی از عوامل بروز نگرانی در مورد بهداشت روانی و تاثیر آن بر رشد و عملکرد کودکان است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی در بعد سازماندهی-برنامه ریزی و توجه انتخابی- سرعت پردازش با سبک های دلبستگی در دانش آموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابله ای بود.روش و مواد: طرح مطالعه از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر با اختلال نافرمانی مقابله ای و عادی پایه های سوم تا ششم مقطع ابتدایی، شهر کرج در سال تحصیلی 94-1393 بود. 40 دانش آموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای به روش در دسترس و 40 دانش آموز بدون اختلال نافرمانی مقابله ای به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان آزمون Ray Andre،d2 مقیاس دلبستگی در کودکی میانه و آزمون تشخیصی علائم مرضی کودکان را پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و t مستقل تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که سازماندهی-برنامه ریزی هم در مرحله ترسیم از روی شکل (t(78)=4.2, P<0.001) و هم در مرحله ترسیم از حفظ (t(78)=3.45, P<0.001) در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای ضعیف تر از کودکان بدون اختلال نافرمانی مقابله ای است ولی در توجه انتخابی- سرعت پردازش تفاوت وجود ندارد (t(78)=4.2, P<0.05).نتیجه گیری: کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای به طور معناداری ضعیف تر از کودکان عادی است و نیز وجود دلبستگی ناایمن در این کودکان پیامدهایی چون انجام رفتارهای مقابله ای، ضعف در تحصیل و عدم برقراری رابطه مناسب با دیگران را در بردارد. لذا پیشنهاد میشود، درمان گران مداخلات بالینی لازم را برای تقویت و اصلاح رابطه مادر-کودک و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی در نظر بگیرند تا در عملکرد اجتماعی و تحصیلی آنها بهبود حاصل گردد.