مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,326
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

935
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کارکردهای اجرایی و سبک های دلبستگی در دانش آموزان با و بدون نافرمانی مقابله ای

صفحات

 صفحه شروع 269 | صفحه پایان 278

چکیده

 زمینه و هدف: افزایش شیوع اختلال های رفتاری در کودکان, یکی از عوامل بروز نگرانی در مورد بهداشت روانی و تاثیر آن بر رشد و عملکرد کودکان است. بنابراین, هدف مطالعه حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی در بعد سازماندهی-برنامه ریزی و توجه انتخابی- سرعت پردازش با سبک های دلبستگی در دانش آموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابله ای بود.روش و مواد: طرح مطالعه از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر با اختلال نافرمانی مقابله ای و عادی پایه های سوم تا ششم مقطع ابتدایی, شهر کرج در سال تحصیلی 94-1393 بود. 40 دانش آموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای به روش در دسترس و 40 دانش آموز بدون اختلال نافرمانی مقابله ای به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان آزمون Ray Andre,d2 مقیاس دلبستگی در کودکی میانه و آزمون تشخیصی علائم مرضی کودکان را پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و t مستقل تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که سازماندهی-برنامه ریزی هم در مرحله ترسیم از روی شکل (t(78)=4.2, P<0.001) و هم در مرحله ترسیم از حفظ (t(78)=3.45, P<0.001) در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای ضعیف تر از کودکان بدون اختلال نافرمانی مقابله ای است ولی در توجه انتخابی- سرعت پردازش تفاوت وجود ندارد (t(78)=4.2, P<0.05).نتیجه گیری: کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای به طور معناداری ضعیف تر از کودکان عادی است و نیز وجود دلبستگی ناایمن در این کودکان پیامدهایی چون انجام رفتارهای مقابله ای, ضعف در تحصیل و عدم برقراری رابطه مناسب با دیگران را در بردارد. لذا پیشنهاد میشود, درمان گران مداخلات بالینی لازم را برای تقویت و اصلاح رابطه مادر-کودک و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی در نظر بگیرند تا در عملکرد اجتماعی و تحصیلی آنها بهبود حاصل گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کارگربرزی، حمید، شیشه فر، سپیده، جعفری، علیرضا، قربانیان، الهام، و چوبداری، عسگر. (1396). مقایسه کارکردهای اجرایی و سبک های دلبستگی در دانش آموزان با و بدون نافرمانی مقابله ای. سلامت اجتماعی، 4(4 )، 269-278. SID. https://sid.ir/paper/253917/fa

    Vancouver: کپی

    کارگربرزی حمید، شیشه فر سپیده، جعفری علیرضا، قربانیان الهام، چوبداری عسگر. مقایسه کارکردهای اجرایی و سبک های دلبستگی در دانش آموزان با و بدون نافرمانی مقابله ای. سلامت اجتماعی[Internet]. 1396؛4(4 ):269-278. Available from: https://sid.ir/paper/253917/fa

    IEEE: کپی

    حمید کارگربرزی، سپیده شیشه فر، علیرضا جعفری، الهام قربانیان، و عسگر چوبداری، “مقایسه کارکردهای اجرایی و سبک های دلبستگی در دانش آموزان با و بدون نافرمانی مقابله ای،” سلامت اجتماعی، vol. 4، no. 4 ، pp. 269–278، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253917/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button