با تمرکز بر وجه عاطفی نظریه ی مراقبت می توان متونی از آثار کهن را بازخوانی کرد و مشابهت هایی را در جهت ترمیم روابط اخلاقی بازشناخت. این بازشناسی، به ویژه با رجوع به سنت عرفانی ایران و مستند به متون مرجع آن قابل گسترش است. مقاله ی حاضر با ملاحظه ی رساله قشیریه مضمون عدالت را در پیوندی نزدیک با «مراقبت اخلاقی از خود و دیگری» تفسیر می کند. از پی تثبیت جایگاه عدالتِ مراقبت محور در متن قشیری، به کارآمدی اخلاقی- هنجاری آن برای جهان امروز توجه می شود. این بررسی نقادانه، که در ادامه ی بحث آغازینِ تحقیقْ به روش توصیفی و تحلیلی به پیش رفته، با ارجاع به اخلاق موقت دکارت سامان یافته؛ چرا که خوانش این فیلسوف از اخلاقْ زمینه سازِ همزیستی در وضعیتِ منازعه ی فکری است. با تصدیق این که مشربِ موقت دکارت شرایطی روزآمد را برای مراقبت اخلاقی متصل به عدالت مهیا می سازد، ظرفیت رویکرد عرفانی قشیری در تحقق منظوری مشابه قابل بازشناسی است.