Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (مسلسل 20)
  • صفحات: 

    79-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    930
  • دانلود: 

    247
چکیده: 

دانشکده پرستاری آجا در 1350/7/17 به عنوان »آموزشگاه عالی پرستاری نیروی زمینی ارتش» افتتاح گردید و اولین دوره پرستاری با تعداد 29 نفر دانشجوی دختر دیپلمه شروع به کار کرد. این افراد از طریق آزمون داخلی پذیرفته می شدند و تمامی آموزش های پرستاری در بیمارستان خانواده تحت سرپرستی مترون بیمارستان سرکار خانم مینو امیر حسامی ارائه می شد. تا اینکه ساختمان کنونی دانشکده پرستاری در سال 1350 افتتاح گردید که تحت ریاست سرکار خانم سرهنگ سیما سرلک پور اداره می شد...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 930

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 247 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (مسلسل 20)
  • صفحات: 

    81-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    427
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

مقدمه: کنترل بیماریهای مزمن ازجمله بیماریهای قلبی تا حد زیادی به میزان تبعیت از درمان بستگی دارد. این مهم تنها با مشارکت فعّال بیماران در امور درمان و اجرای توصیههای اعضای گروه درمان امکانپذیر است. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه مراقبتی مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی بر تبعیت از درمان در بیماران تحت عمل جراحی دریچه قلب در بیمارستانهای نظامی انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی به همراه گروه کنترل است که در بیمارستان نظامی منتخب شهر تهران انجام شد. نمونههای مورد مطالعه 30 نفر از بیماران مراجعهکننده به بیمارستان منتخب نظامی بودند که به روش نمونهگیری غیرتصادفی انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل به صورت شبه تصادفی تخصیص یافتند. جمعآوری دادهها در دو گروه با ابزار معتبر تبعیت از درمان در بیماری مزمن انجام گرفت. گروه کنترل صرفاً مراقبتهای معمول مرکز را دریافت کردند و برای گروه مداخله برنامه مراقبتی مبتنی بر تئوری شناختی-اجتماعی اجرا گردید. بلافاصله بعد از مداخله و بیست روز بعد، جمعآوری مجدد دادهها صورت گرفت. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی متناسب با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 استفاده شد. (0/05P<) به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد. یافتهها: در این مطالعه، تبعیت از درمان قبل از مداخله، در تمامی حیطههای اهتمام در درمان، تمایل به مشارکت در درمان، توانایی تطابق، تلفیق درمان با زندگی، چسبیدن به درمان، تعهد به درمان و تردید در اجرای درمان تفاوت بین دو گروه آزمون و کنترل بر اساس آزمون تی مستقل معنیدار نبود (05/05P>). ولی هنگام ترخیص و بیست روز پس از ترخیص تفاوت در تمامی حیطهها بین دو گروه آزمون و کنترل معنیدار بود (0/05P<). نتایج آنالیز واریانس با اندازههای تکراری به صورت درون موردی با (001/0P< 32/14 = (2/56) F) در مجموع نشانگر آن بود که تبعیت از درمان بر اساس شاخص زمان در مراحل مختلف دارای تفاوت معناداری است. آزمون آنالیز واریانس با اندازههای تکراری بهصورت بین موردی بر اساس شاخص گروه با (0/001P<, 32/85= (1/28) F) نیز نشان داد که عامل زمانهای مختلف بر تبعیت از درمان در دو گروه آزمون و کنترل دارای تفاوت معناداری است. بحث و نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که به نظر میرسد اجرای آموزش بر اساس تئوری شناختی-اجتماعی بندورا سبب بهبود تبعیت از درمان در بیماران تحت عمل دریچه قلب میگردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 427

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (مسلسل 20)
  • صفحات: 

    92-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1073
  • دانلود: 

    750
چکیده: 

مقدمه: عدم مهارت ارتباطی مناسب و مدیریت خشم در مواجهه پرخاشگری بیماران اعصاب و روان منجر به ایجاد تنش در پرستاران میشود. هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت ارتباطی و مدیریت خشم بر مواجهه پرستاران با رفتارهای پرخاشگرانه بیماران بستری در بخشهای روانپزشکی بیمارستانهای منتخب نظامی میباشد. مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی یک کارآزمایی بالینی تصادفی است که در سالهای 98-1397 در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد. 58 پرستار به روش سرشماری انتخاب شدند و در گروههای کنترل و آزمون مورد مطالعه قرار گرفتند. آموزش از طریق سخنرانی، پاورپوینت و پرسش و پاسخ در هشت جلسه انجام شد. تأثیر آموزش کنترل خشم و مهارت ارتباطی قبل از آموزش، بلافاصله پس از مداخله آموزشی و دو ماه بعد از آن با استفاده از پرسشنامه استاندارد مواجهه با خشونت ارزیابی گردید. درنهایت دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، آزمون دقیق فیشر و فریدمن مورد تحلیل قرار گرفت. سطح معنیداری 0/05P< در نظر گرفته شد. یافتهها: آزمون دقیق فیشر در دو گروه آزمون و کنترل از نظر واکنش نسبت به خشونت قبل از مداخله (0/05P>)، بلافاصله بعد از مداخله (0/05P>) و هشت هفته بعد از مداخله (0/05P>) تفاوت معنیداری نشان نداد. بحث و نتیجهگیری: پرستاران پس از مداخله واکنش مطلوبتری نسبت به زمان قبل از مداخله در مواجهه با پرخاشگری از خود نشان دادند هر چند این تغییرات از نظر آماری معنیدار نبود. به نظر میرسد ایجاد تغییر در این زمینه مستلزم استفاده از مداخله طولانی مدتتری میباشد لذا، توصیه میشود آموزش مهارتهای ارتباطی و مدیریت خشم با سایر روشهای آموزشی در دستور کار مدیران پرستاری قرار گیرد. انجام مطالعات با حجم نمونه بالاتر توصیه میشود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1073

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 750 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (مسلسل 20)
  • صفحات: 

    105-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    408
  • دانلود: 

    487
چکیده: 

مقدمه: ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری روانی فشار و نگرانی قابل ملاحظهای را به دیگر اعضای خانواده اعمال میکند بار روانی تحمیل شده ناشی از مراقبت یک بیمار روانی میتواند سطح سلامت جسمانی و روانی مراقبت کنندگان را به عنوان یک بیماری پنهان کاهش دهد و در مجموع باعث کاهش کیفیت زندگی فرد مراقب شود. هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر اساس الگوی سازگاری روی بر کیفیت زندگی مراقبین خانگی بیماران روانی صورت گرفته است. مواد و روشها: این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی کنترل دار تصادفی شده است که در سال 1397 انجام شده است. تعداد 50 نفر از مراقبین خانگی بیماران روانی با سابقه بستری در بیمارستانهای نظامی شهر بوشهر، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو دسته آزمون و کنترل تقسیم شدند. به مراقبین خانگی گروه آزمون طی 5 جلسه 90 دقیقهای آموزش رفتارهای سازگارانه بر اساس الگوی سازگاری روی داده شد. کیفیت زندگی مراقبین بر اساس پرسش نامه کیفیت زندگی Sf-36 قبل و یک ماه بعد از مداخله ارزیابی شد. دادهها با استفاده از کای اسکوئر، آزمون دقیق فیشر، تی زوجی و تی مستقل در نرمافزار SPSS نسخه 22 مورد ارزیابی واقع شد و نتایج در سطح معناداری (0/05P<) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر اساس نتایج آزمون آماری تی مستقل نمره میانگین کل کیفیت زندگی قبل از مداخله بین دو گروه آزمون و کنترل معنادار نبود (0/05P>)؛ اما نتایج آزمون تفاوت آماری معناداری را بین نمرات پس از مداخله در بعد سلامت روانی بین گروه آزمون و مداخله نشان داد (0/05P>). در مقایسه نمرات قبل و پس از مداخله فقط در گروه آزمون تفاوت معنادار مشاهده گردید (0/05P>). بحث و نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش بر اساس الگوی سازگاری روی بر کیفیت زندگی مراقبین خانگی بیماران روانی مؤثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 408

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 487 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (مسلسل 20)
  • صفحات: 

    115-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    746
  • دانلود: 

    586
چکیده: 

مقدمه: مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی جزء مهم خدمات پرستاری است؛ و با توجه به اینکه حرفهای اجتماعی است، مستلزم برخورداری از سازگاری اجتماعی بالا میباشد. به ویژه پرستاران بخش روان که از عمده مسئولیتهای آنها ایجاد یک رابطهی مبتنی بر اعتماد و ایجاد انگیزه در بیماران جهت مشارکت در روند درمان است. هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی پرستاران بخش روان میباشد. مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی و جامعه آماری آن شامل پرستاران بخش اعصاب و روان بیمارستانهای آجا در سال 1397 بود. تعداد پرستاران منتخب 60 نفر بود که به طور مساوی بین دو بیمارستان مداخله و کنترل قرار گرفتند. در طول 10 جلسهی 60 دقیقهای در مدت 2 ماه، آموزشهای کفایت اجتماعی فلنر، برای پرستاران گروه مداخله اجرا و از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی بارتون و سازگاری اجتماعی بل، برای جمعآوری دادهها استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و استنباطی قرار گرفت. یافتهها: بر اساس نتایج آزمون تی مستقل و تی زوجی آموزشهای کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر موجب بهبود معنادار میانگین نمرات مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی بعد از مداخله شده است (05/0P<)؛ و در تمام خرده مؤلفههای مهارت ارتباطی، نمرات میانگین بعد از مداخله افزایش داشته است، اما این افزایش میانگین تنها در مورد خرده مؤلفه، مهارت شنیداری در سطح 01/0 معنیدار بود. بحث و نتیجهگیری: آموزش کفایت اجتماعی فلنر روشی مؤثر در بهبود وضعیت مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی پرستاران بخش روان است. متخصصان حوزه سلامت میتوانند از این آموزش به عنوان روشی مؤثر در بهبود وضعیت ارتباطی و سازگاری اجتماعی پرستاران بخش روان استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 746

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 586 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (مسلسل 20)
  • صفحات: 

    126-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    635
  • دانلود: 

    509
چکیده: 

مقدمه: بیماران بستری در بخشهای شیمی درمانی، میزان بالایی از تنشهای روانی از جمله اضطراب در بیماری را تجربه میکنند که نیاز به آموزشهای مؤثر برای مدیریت آن دارند. آموزش بیماران به روش چند رسانهای یکی از راهبردهای مفید و انعطاف پذیر آموزشی است. هدف: بدین منظور مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی چند رسانهای بر اضطراب بیماران بستری در بخشهای شیمی درمانی صورت گرفت. مواد و روشها: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی میباشد که در مورد 30 بیمار با تشخیص قطعی سرطان که به بیمارستانهای منتخب آجا در تهران در سال 1398-1397 مراجعه کردهاند انجام شد. نمونهگیری به صورت تصادفی صورت گرفت. لوح فشرده آموزشی که توسط پژوهشگر تهیه شده بود، در اختیار افراد گروه مداخله قرار داده شد و در گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نگردید. پرسشنامه اضطراب آشکار اشپیل برگر حاوی 2 هفته پس از مداخله تکمیل گردید. در نهایت دادهها با نرمافزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمونهای آماری استنباطی و توصیفی تجزیه تحلیل شد. یافتهها: یافتههای نشان داد، بین میانگین نمره اضطراب آشکار قبل و بعد گروه آزمون (قبل: 6/05± 43/96 و بعد: 5/95± 43/40) گروه کنترل (قبل: 10/60± 45/13 و بعد: 10/32± 47/53)، تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05P>). بحث و نتیجهگیری: آموزش به روش چند رسانهای در این مطالعه بر اضطراب بیماران بستری در بخشهای شیمی درمانی مؤثر نبوده و پیشنهاد میشود با انجام پژوهشهای تکمیلی بیشتر و به کارگیری روشهای مکمل در کنار این روش تأثیرات آنها بررسی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 635

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 509 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (مسلسل 20)
  • صفحات: 

    136-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    455
  • دانلود: 

    507
چکیده: 

مقدمه: عقلانیت و اخلاق از ضروریات مشاغلی است که به انسانها ارائه خدمت میکنند. حرفه پرستاری با بسیاری از جنبههای اخلاقی نقش کلیدی در اجرای یک سیستم مراقبت بهداشتی ایفا میکند. هدف: این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه اخلاق حرفهای (حضوری و الکترونیک) بر عملکرد اخلاقی پرستاران بخش اورژانس بیمارستانهای تابعه نیروهای مسلح انجام شده است. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مطالعه نیمه تجربی پیش-پس آزمون با گروه کنترل است که در سال 1397 در سه مرحله قبل از مداخله، پس از مداخله و یک ماه بعد از مداخله با ارزیابی پرسش نامه عملکرد اخلاقی پرستاران بر روی سه گروه (کنترل، آموزش حضوری، آموزش مجازی) با برقراری کارگاه یک روزه در گروه حضوری و آموزش اینترنتی در سایت شهاب برای گروه مجازی انجام شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، پرستاران بخش اورژانس دو بیمارستان منتخب نیروهای مسلح در شهر تهران میباشند که واجد شرایط بوده و معیارهای ورود به مطالعه را دارا باشند. پس از پر شدن پرسش نامهها، دادها در سه مرحله با نرمافزار SPSS نسخه 25 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. 0/05P< به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد قبل از مداخله در پیش آزمون تفاوت آماری معناداری در عملکرد اخلاقی پرستاران بین سه گروه وجود نداشت. در حالی که در گروه آموزش حضوری و آموزش مجازی تفاوت آماری معنادار در پس آزمون اول و دوم وجود داشت، در گروه آموزش حضوری تفاوت آماری بیشتری مشاهده شد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثرات مثبت آموزش اخلاق حرفهای که در این مطالعه جهت بهبود عملکرد اخلاقی پرستاران اورژانس به کارگرفته شد، میتوان از روشهای مختلف آموزش و برنامهریزی برای ارتقاء وضعیت موجود استفاده کرد ولی با توجه به نتیجه پژوهش آموزش حضوری در اولویت قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 455

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 507 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (مسلسل 20)
  • صفحات: 

    148-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    601
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

مقدمه: پایاننامه از مهمترین بخشهای آموزش دانشجویان پزشکی و تحصیلات تکمیلی میباشد. سرپرستی پایاننامه، ایجاد قرارداد یادگیری بین دانشجویان و اساتید راهنما و شفاف سازی نقشهای دانشجویان و سرپرستان میباشد. موفقیت دانشجویان در کسب تجربه پژوهشی، از اصلیترین اهداف پایاننامه و ارزیابی رضایتمندی دانشجویان، از مهمترین چالشهای آن میباشد. هدف: این پژوهش با هدف تعیین رضایتمندی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران از نحوه هدایت و سرپرستی پایان نامهها انجام گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 250 نفر از دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مراحل مختلف انجام پایان نامه مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد PREQ بود که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفته بود. پرسشنامه شش حیطه پایان نامه را مورد سؤال قرار میداد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 بررسی شد. جهت آنالیز دادهها، آزمون کروسکال-والیس و جهت مقایسه اختلاف میانگینها آزمون مان-ویتنی به کار گرفته شد. یافتهها: در این مطالعه، 5/56 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 8/63 درصد دستیاران پزشکی، رضایتمندی خود را از سرپرستی پایاننامه بیان کردند. بین میانگین نمرات رضایتمندی در کلیه حیطهها در هر دو گروه، اختلاف معناداری مشاهده نشد. استاد راهنما، توسعه مهارتهای پژوهشی و آزمون پایاننامه، بیشترین امتیاز رضایتمندی و حیطههای ارائه شرایط و زمینههای رشد فکری و زیر ساختها و امکانات، کمترین میزان را به خود اختصاص دادند. بحث و نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که میزان رضایت هر دو گروه، از فرآیند سرپرستی پایاننامه، نسبتاً مطلوب بود. با توجه به اینکه بین ابعاد تصویب پروپوزال، ارائه شرایط و زمینههای رشد فکری، گسترش مهارتها و شفافسازی معیارها و اهداف با میزان رضایتمندی دانشجویان، تفاوت معنیداری مشاهده شد، توجه بیشتر در سالهای اولیه تحصیلات تکمیلی، به افزایش مهارتها و ارتقاء توانایی دانشجویان در انجام تحقیقات مستقل، ضروری به نظر میرسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 601

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (مسلسل 20)
  • صفحات: 

    158-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1034
  • دانلود: 

    723
چکیده: 

مقدمه: توجه به نظامهای آموزشی موفق در جهان، مبین نهادینه شدن یک نظام کارآمد و اثربخش است و مقایسه نظامهای مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوی و کیفیت برنامه آموزشی میگردد. هدف: هدف این مطالعه مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران با دانشگاه (University of California, Los Angeles) UCLA بود. مواد و روشها: مطالعه مقایسهای حاضر با استفاده از رویکرد توصیفی-تطبیقی در سال 1397 انجام شد و اطلاعات مورد نیاز در مورد برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری با جستجوی اینترنتی با کلید واژههای پرستاری، پرستار، آموزش پرستاری، کوریکولوم، برنامه درسی، UCLA و ایران جمعآوری گردید و با استفاده از الگوی بردی (Bereday) و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نشان داد که رسالت و اهداف و ساختار کلی هر دو برنامه تشابهات زیادی وجود دارد، با این تفاوت که توجه به ویژگیها و تنوع فرهنگی مراجعین، بیمار مداری، توجه به ارائه مراقبت باکیفیت و ایمن از اهداف دانشکده پرستاری UCLA میباشد که در ایران کم رنگتر به نظر میرسد. در نحوه ارائه دروس پیش نیاز نیز تفاوتهایی دیده میشود. آموزش بالینی در دانشکده پرستاری UCLA آزمایشگاه شبیه ساز مجهز به پیشرفتهترین تکنولوژی آموزشی است، اما در ایران در محیط بالینی اجرا میشود و استفاده از رویکردهای نوین آموزش میباشد که در ایران کمتر به چشم میخورد. دانش آموختگان در UCLA بدون دریافت مجوز RN (Registered Nurse) اجازه اشتغال به کار ندارند، اما در ایران بعد از فارغ التحصیلی شروع به کار میکنند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه برنامه رشته کارشناسی پرستاری در ایران، در سال 1393 مورد بازنگری قرار گرفته است، انجام مطالعات توصیفی در مورد توانمندیهای کسب شده و محتوی برنامه میتواند با رفع مشکلات احتمالی برنامه به ارتقای هر چه بیشتر آن کمک نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1034

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 723 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button