Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

742
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر مهارت های ارتباطی و سازگاری اجتماعی پرستاران بخش روان بیمارستان های منتخب آجا

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 125

چکیده

 مقدمه: مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی جزء مهم خدمات پرستاری است؛ و با توجه به اینکه حرفهای اجتماعی است, مستلزم برخورداری از سازگاری اجتماعی بالا میباشد. به ویژه پرستاران بخش روان که از عمده مسئولیتهای آنها ایجاد یک رابطهی مبتنی بر اعتماد و ایجاد انگیزه در بیماران جهت مشارکت در روند درمان است. هدف: هدف از مطالعه حاضر, بررسی تأثیر آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی پرستاران بخش روان میباشد. مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی و جامعه آماری آن شامل پرستاران بخش اعصاب و روان بیمارستانهای آجا در سال 1397 بود. تعداد پرستاران منتخب 60 نفر بود که به طور مساوی بین دو بیمارستان مداخله و کنترل قرار گرفتند. در طول 10 جلسهی 60 دقیقهای در مدت 2 ماه, آموزشهای کفایت اجتماعی فلنر, برای پرستاران گروه مداخله اجرا و از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی بارتون و سازگاری اجتماعی بل, برای جمعآوری دادهها استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و استنباطی قرار گرفت. یافتهها: بر اساس نتایج آزمون تی مستقل و تی زوجی آموزشهای کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر موجب بهبود معنادار میانگین نمرات مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی بعد از مداخله شده است (05/0P<)؛ و در تمام خرده مؤلفههای مهارت ارتباطی, نمرات میانگین بعد از مداخله افزایش داشته است, اما این افزایش میانگین تنها در مورد خرده مؤلفه, مهارت شنیداری در سطح 01/0 معنیدار بود. بحث و نتیجهگیری: آموزش کفایت اجتماعی فلنر روشی مؤثر در بهبود وضعیت مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی پرستاران بخش روان است. متخصصان حوزه سلامت میتوانند از این آموزش به عنوان روشی مؤثر در بهبود وضعیت ارتباطی و سازگاری اجتماعی پرستاران بخش روان استفاده کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

لاک تراش، موسی، کلروزی، فاطمه، و پیشگویی، سیدامیرحسین. (1398). بررسی تأثیر آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر مهارت های ارتباطی و سازگاری اجتماعی پرستاران بخش روان بیمارستان های منتخب آجا. علوم مراقبتی نظامی، 6(2 (مسلسل 20) )، 115-125. SID. https://sid.ir/paper/258837/fa

Vancouver: کپی

لاک تراش موسی، کلروزی فاطمه، پیشگویی سیدامیرحسین. بررسی تأثیر آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر مهارت های ارتباطی و سازگاری اجتماعی پرستاران بخش روان بیمارستان های منتخب آجا. علوم مراقبتی نظامی[Internet]. 1398؛6(2 (مسلسل 20) ):115-125. Available from: https://sid.ir/paper/258837/fa

IEEE: کپی

موسی لاک تراش، فاطمه کلروزی، و سیدامیرحسین پیشگویی، “بررسی تأثیر آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر مهارت های ارتباطی و سازگاری اجتماعی پرستاران بخش روان بیمارستان های منتخب آجا،” علوم مراقبتی نظامی، vol. 6، no. 2 (مسلسل 20) ، pp. 115–125، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258837/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا