Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

ساروخانی باقر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    9-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2870
  • دانلود: 

    2073
چکیده: 

اعتماد اجتماعی سرمایه بنیادین هر رسانه و به طور کلی هر پیام رسان است. بدون آن همه امکانات هرز می رود و رسانه نمی تواند در عرصه موردنظر حضور واقعی داشته باشد.ضریب بهره وری هر رسانه را با تفاضل بین مخاطبان صوری و واقعی ارزیاب می کنند و افزایش فاصله به معنای نقص در یکی از ارکان پیام رسانی است، نظیر:تولیدکنندگان پیام، ذات درونی پیام، لباس پیام (شیوه های بیانی)، تحلیل موقعیت، تحلیل ذهن، تحلیل انتقال دهندگان، کارایی فنی و فرهنگی رسانه و... لیک در این میان، از همه مهم تر، میزان اعتماد رسانه ای است. امروزه به جای توجه صرف به کمیت، به کیفیت رسانه ای پرداخته می شود و مهمترین عنصر کیفیت را میزان برخورداری از اعتماد اجتماعی می دانند.جنگ نرم نیز، به طریق اولی، جنگ اعتماد رسانه هاست، آنانی توفیق بیشتر در عرصه جهانی دارند که از این سرمایه بنیادین برخوردارند.روش تحقیق اسنادی است، داده ها نشان می دهند اعتماد رسانه ای از چند خصلت اساسی برخوردار است:*حساسیت:منظور از ذهنی بودن و آسیب پذیری این پدیده ظریف است، آن چنان که به سرعت امحاء می پذیرد.*بازگشت ناپذیری: چنانچه به هر دلیلی، نظیر انگ پذیری یا برچسب یابی رسانه، اعتماد اولیه رسانه ای را از دست بدهد، بازگشت آن، اگر نه غیرممکن، بسیار دشوار خواهد بود. بعضی بر بازگشتی جزئی و حتی مشروط آن تاکید دارند.*رقابتی بودن: در شرایطی که اطلاعات بسیار تولید، و در حدی وسیع و بی سابقه توزیع می شود، ربایش اعتماد از جمله مباحث حساس روز است، از این رو، اعتماد اجتماعی پدیده ای انتزاعی تلقی نمی شود، بلکه امری است که در فضای رقابتی تعریف پذیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2073 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بشیر حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    33-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    756
  • دانلود: 

    773
چکیده: 

جنگ نرم، نتیجه تحول اساسی در نگاه به قدرت از شکل سخت افزاری به نرم افزاری است. این شیوه نرم افزارانه نگاه به قدرت در بعد رسانه ای، دپیلماسی جریان تقابلی و ضد جریان را به مثابه مهمترین رویکردهای تاثیرگذار در این جنگ فراگیر مورد توجه قرار داده است.بیداری اسلامی معاصر، مهمترین شاخص تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در ساخت هویت نوین اسلامی در جهان اسلام است. گستره این تاثیرگذاری شیوه های نوینی از نگاه به اسلام، انقلاب اسلامی، حکومت های وابسته، حاکمان فاسد و تجدیدنظر در واقعیت زندگی فردی و اجتماعی را به بار آورده است که می توان تاثیر همه جانبه قدرت نرم افزاری انقلاب در جنبه های مختلف بیداری اسلامی معاصر را مشاهده کرد.دیپلماسی جریان تقابلی غرب و نیروهای وابسته، حرکت رسانه ای جدیدی است که برای مقابله با جنبش های موجود، از جمله بیداری اسلامی معاصر، به یک رویکرد نرم افزارانه رسانه ای مهمی تبدیل شده است که تلاش می کند موج اسلامی کنونی را با شیوه های تقابلی به چالش بکشاند و آن را در راستای اهداف خود سازماندهی کند و یا دست کم آن را به انحراف بکشاند. ضدجریان، نیز یک رویکرد دیگر رسانه ای است که می تواند به یک جنگ نرم افزارانه رسانه ای تمام عیار تبدیل شود که به جای تقابل، شیوه های بحران سازی و تولید جریان های موازی برای درگیری های وسیع تر در حوزه های گوناگون را سازماندهی کند.دو رویکرد نرم افزارانه دیپلماسی جریان تقابلی و ضدجریان در بیداری اسلامی معاصر، به دو محور اساسی کلیه اطراف درگیر در جنبش های نوین مردمی در سطح جهان اسلام تبدیل شده است که هر طرف در تلاش مداوم برای ایجاد نوعی از جابه جایی قدرت در ساختار اجتماعی و حکومتی است. در این مقاله تلاش شده است که ضمن تبیین رویکردهای دپیلماسی جریان تقابلی و ضدجریان در حوزه جنگ نرم رسانه ای، نمونه هایی از این دو رویکرد با تحلیل گفتمانی برخی از رسانه های بیگانه در رابطه با بیداری اسلامی معاصر و انقلاب اسلامی ایران تشریح شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 756

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 773 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    57-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1318
  • دانلود: 

    1287
چکیده: 

در دنیای کنونی نوع جدیدی از جامعه در بستر جامعه کهنه ظهور یافته که فرایند انقلاب اطلاعات، ستون فقرات سایر تحولات ساختاری شده و شیوه های جدید توسعه را مطرح کرده است. همچنین باعث بروز تغییرات عمده ای در ساختار جوامع شده و نیزموجب شده است تا قدرت از حالت متمرکز و انحصاری خارج وبه نفع قدرت های کوچک وضعیف تر تجزیه شود. از این رو، بخش عظیمی از جنگ های آینده ناشی از چالش های مذکور است. «عملیات اطلاعاتی» به عنوان بخشی از «عملیات روانی» با بهره گیری از فنون متعدد نظیر «بمباران حجیم خبری»، به ایفای نقش حیاتی و تعیین کننده در صحنه منازعات جهانی پرداخته و نقشی برجسته در قدرت بازیگران عرصه بین الملل به عهده گرفته است. به اعتقاد نویسندگان، در این عصر با ظهور جوامع شبکه ای و اطلاعاتی، منطق جنگ نرم نیاز به مطالعه وآینده پژوهی دارد. بنابراین، مسئله اصلی در این مقاله بررسی جنبه های فن شناختی جنگ نرم در جوامع اطلاعاتی، آینده جنگ نرم و شیوه ها و تکنیک های آن از منظر دانشمندانی چون ژوزف نای و مانوئل کاستلز می باشد. پیش بینی آینده جنگ نرم و شیوه های آن از نتایج متن پیش رواست. اما در آینده این وظیفه جنگی به عهده شبکه های اجتماعی، و اداره کنندگان این شبکه ها، فرماندهان نظامی این جنگ ها و کشورها خواهند بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1287 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غلامرضایی علی اصغر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    85-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3117
  • دانلود: 

    1490
چکیده: 

زندگی انسان ها آمیخته با عناصر فرهنگی است وهر ملتی فرهنگ خاص خود را دارد. در دوران های گذشته زندگی بشر، عناصر فرهنگی به شیوه های مختلف ازجمله نقل سینه به سینه از نسلی به نسلی دیگر انتقال می یافت و عمدتا محدوده به منطقه جغرافیایی مربوط به خود بود، اما در دوران جدید، جوامع مختلف توانایی تبادل عناصر فرهنگی خود را با بهره گیری از ابزارهای مختلف ارتباطی با سایر فرهنگ ها به دست آورده اند و از این طریق جذب عناصرفرهنگی دیگر جوامع امکان پذیر شده است. از این رو در برابر چنین فرآیند نشات گرفته از خصلت دریافتی انسان، با پدیده ای روبه روییم که تامل در آن نشانگر فرآیندی هدفمند است که پدید آورندگان آن درصددند تا به شکل های مختلف، فرهنگ واحدی متناسب با منافع درازمدت خود بر جهان حاکم سازند. در چنین شرایطی نخبگان فرهنگ های اصیل و ریشه دار در هر جامعه ای در تلاش اند تا با تقویت عناصر زیربنایی خود و دور نگه داشتن جامعه از عناصر فرهنگی نظام سلطه که به صورت تهاجمی، ولی نرم، قصد نفوذ بر ذهن و روان مردم را دارند، با عناصر فرهنگی مهاجم مقابله کرده و از نفوذ آن به لایه های مختلف جامعه جلوگیری کنند. وضعیتی که از آن می توان به عنوان «تهاجم فرهنگی» و «جنگ نرم» یاد کرد. در این مقاله سعی شده تا به دو سوال اصلی پاسخ داده شود، اول اینکه، آیا جنگ نرم، فرآیندی هدفمند است؟ و دوم، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم از چه ویژگی هایی برخوردارند و سازوکار تاثیرگذاری جنگ نرم بر ساختار فرهنگی یک جامعه چگونه است؟ موضوع نگران کننده امروزه «تهاجم فرهنگی» است که می توان آن را در روند رو به گسترش تسلط فرهنگ غرب بر سایر فرهنگ ها به ویژه فرهنگ اسلامی مشاهده کرد. در واقع تهاجم فرهنگی، عمدتا با ایجاد روحیه خودباختگی فرهنگی و ترویج افکار و اندیشه های غربی بین مردم جلوه می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3117

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1490 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نعمتی انارکی داوود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    101-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1194
  • دانلود: 

    309
چکیده: 

رسانه ها باخبر متولد می شوند و در تلاش اند تا به وظیفه خود در انعکاس رویدادها و واقعیت های جهان عمل کنند. اما در جهان کنونی بسیاری از رسانه ها و به خصوص رسانه های غربی ازطریق مقوله بندی پدیده ها ورویدادها به آنها معنایی خاص می بخشند. درواقع رسانه های غربی با تصویری پیش ساخته به مشاهده رویدادهای موردعلاقه خود در ارتباط با کشورها و به ویژه کشورهای جهان سوم ودر حال توسعه می پردازند. فرایند گردآوری، گزینش وانتشار اخبار توسط آنها فرایندی القایی و آمیخته به ساختاری غیرواقعی است که گاهی بازتابی از حقیقت نیز در آن وجود دارد. آنچه را که رسانه های غرب علیه ایران مورد توجه قرار داده اند می توان در دو مقوله انگاره سازی و جنگ نرم بررسی کرد. در انگاره سازی فضایی ساختگی علیه ایران پدید آورده می شود. انگاره، تصویری غیرواقعی از واقعیت است که به مخاطب ارائه می شود. البته این تصویر شباهت هایی هم به واقعیت دارد. امیرالمومنین علی (ع) حدیثی دارند مبنی بر اینکه شبیه ترین چیزها به حق، باطل است. در این خصوص می توان به تصویری که از طالبان توسط رسانه های غربی به عنوان اسلام ارائه شده است اشاره کرد، تصویری که به هیچ وجه با واقعیت انطباق ندارد و این گروه تروریستی نمی تواند نشان دهنده اسلام واقعی باشد. از طریق جنگ نرم نیز که سازوکار آن اقدامات رسانه ای است به ایجاد تزلزل در باورهای مخاطبان پرداخته می شود. این مقاله گفتمان سازی رسانه های غربی علیه ایران را مورد واکاوی قرار داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1194

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 309 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    115-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    729
  • دانلود: 

    400
چکیده: 

استعمار فرانو برای تداوم استیلای خود بر کشورهای دنیا به ابزار نوین جنگ نرم متوسل شده است، جنگی که در آن دیگر از تسلیحات نظامی خبری نیست. از بارزترین نمودهای این نوع از جنگ، جنگ رسانه ای است و می توان فیلم های سینمایی را به جرات یکی از قوی ترین و موثرترین ابزارهای جنگ رسانه ای دانست. اداره کل تامین برنامه های خارجی معاونت سیما و ادارات امور تامین برنامه در شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، مسوول تامین، آماده سازی و پخش فیلم های سینمایی هستند. در این تحقیق تلاش شده است تا با استفاده از مدل تجزیه و تحلیل راهبردی SWOT، ضعف ها و قوت های ادارات امور تامین برنامه و نیز فرصت ها و تهدیدات پیش روی آنها شناسایی و با نگاهی به این عوامل راهبردهایی برای این ادارات معرفی شود، راهبردهایی که عمل به آنها ضامن موفقیت سازمان صدا و سیما در جنگ نرم در حوزه فیلم های سینمایی خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 729

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 400 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    149-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1416
  • دانلود: 

    856
چکیده: 

«کیفیت» مفهومی چند وجهی است که در تولیدات فرهنگی به دلیل تنوع سلیقه ها و دیدگاه ها، پیچیدگی های بیشتری می یابد. هم زمان با توسعه حوزه تولیدات فرهنگی که رشد تکنولوژی رسانه ای از دلایل مهم آن است، «کیفیت محصولات رسانه ای» نیز اهمیت یافت. از میان انواع محصولات رسانه ای، آنچه کیفیت محصولات صوتی تصویری را مهم می نماید، قدرت اثرگذاری، دامنه نفوذ، سرعت بالا و بازار رقابتی است. اگرچه همه این عوامل در کشور ما به دلیل انحصاری بودن رادیو و تلویزیون معتبر نیست اما به جای آن هجمه فرهنگی که کشور ما را هدف گرفته است، لزوم بازنگری در کیفیت تولیدات رادیویی و تلویزیونی را برای جذب بیشتر مخاطب بسیار ضروری می سازد. از این رو، بازنگری در مفهوم «کیفیت محصولات رادیویی و تلویزیونی»و بازبینی سیاست های مربوط به آن، مهمترین هدف این نوشتار است که روند ارتقای کیفیت این دسته از محصولات را در چرخه سیاستگذاری مورد مطالعه قرار می دهد. این پژوهش با تمرکز بر کیفیت محصولات صداوسیما با استفاده از روش اسنادی – کتابخانه ای به گردآوری یافته ها می پردازد سپس یافته های به دست آمده را بر اساس مدل عقلانی سیاستگذاری تنظیم می کند. نتایج نشان می دهد که توجه به مولفه های فرهنگی و بومی کردن برنامه های تولید شده متناسب با شرایط روز از مهمترین سیاست ها در ارتقای این محصولات است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1416

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 856 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    187-208
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2554
  • دانلود: 

    1095
چکیده: 

این مقاله ابتدا به تعریف، تبیین و تحلیل فرآیند رسانه ای شدن دین پرداخته و مزایا و محدودیت های آن را مورد بررسی قرار داده است. سپس ضمن بیان ویژگی های رادیو و تلویزیون به تحلیل این خصوصیات و نحوه تاثیرگذاری و مداخله این ویژگی ها در فرآیند رسانه ای شدن دین پرداخته می شود. در نهایت بر اساس تحلیل صورت گرفته، به نقش و جایگاه ویژه رادیو اشاره خواهد شد. با توجه به مزایا و محدودیت های رادیو و تلویزیون، ملاحظه می شود که مزایای تلویزیون عموما به ویژگی های شکلی آن مربوط می شود. در مقابل، محاسن رادیو به خصوصیات محتوایی و درونی آن ارتباط دارد. بنابراین می توان به رسانه رادیو، نقش واسطه ای اعطا کرد یعنی فرآیند رسانه ای شدن دین با محوریت و وساطت رادیو اتفاق بیافتد. این امر باعث پیدایش دینی در رسانه خواهد شد که اصالت بیشتری داشته و مراتب تنزل آن از ساحت دینی خود کمتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2554

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1095 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0