Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    207
  • دانلود: 

    111
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (pdf) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 111 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2475
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای مقاله های علمی-پژوهشی منتشره در حوزه هوشمندی رقابتی است. روش شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی و با روش تحلیل محتوای کمی و کیفی انجام شد. جامعه آماری اول این پژوهش، مقاله های فارسی علمی-پژوهشی منتشره در حوزه هوشمندی رقابتی(72 عدد) است. به علت کوچکی جامعه، نمونه گیری نشد. داده های کمی از طریق سیاهه وارسی محقق ساخته گردآوری شد. برای تعیین این که مقاله ها به چه موضوعاتی پرداخته اند، نیاز به یک طرح استاندارد بود، پس با متخصصان هوشمندی رقابتی(جامعه دیگر پژوهش) پیرامون این که چه موضوعاتی در حوزه هوشمندی رقابتی دارای اهمیت هستند مصاحبه شد. نمونه گیری از این جامعه هدفمند بوده و 10 نفر انتخاب گردیدند. مصاحبه از نوع نیمه ساختار یافته و الکترونیکی انجام شد. مقوله های موضوعی مشخص و طرح موضوعی برای تفکیک مقاله ها به دست آمد. این بخش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. پژوهشگران، مقاله ها را بر اساس طرح موضوعی دسته بندی کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از آماره هایی نظیر فراوانی و درصد استفاده شد. یافته ها: میزان مقاله ها سیر صعودی داشته و مردان تولیدات بیشتری (78. 81 درصد) داشته اند. مشارکت دو و سه پدیدآور رایج تر (67. 41درصد) و بیشتر نویسندگان استادیاران (22. 31 درصد) و دارندگان مدرک دکتری (91. 52 درصد) هستند. نشریه مدیریت بازرگانی و تحقیقات بازاریابی نوین (72. 9درصد) دارای بیشترین مقاله هستند. رشته علمی غالب، مدیریت با گرایش بازرگانی (88. 20 درصد) و مشارکت دانشگاه تهران بیشتر (44. 19درصد) است. بیشترین استنادها در مقاله-های سال 1395 (655 مورد) است. بیشترین مطالعه بر روی شرکت ها و سازمان ها (8. 90درصد) بوده، ابزار استفاده شده، پرسشنامه(94. 81 درصد) و روش برگزیده برای پژوهش، کمی(50. 87 درصد) است. بیشترین مقوله مورد توجه مفاهیم بنیادی(2. 72 درصد) می باشد. نتیجه گیری: نتایج حاکی است که اگر چه در چند ساله اخیر رشدی در حوزه ایجاد گردیده ولی با وجود میان رشته ای بودن آن فقدان فعالیت بعضی از رشته ها و متخصصان آنها مانند علم اطلاعات و دانش شناسی، جامعه شناسی و غیره قابل مشاهده است. همچنین، گسترش یکسان و یکنواختی در مقوله های موضوعی صورت نگرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    23-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1744
  • دانلود: 

    907
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف طراحی یک مدل مفهومی و عملیاتی جهت ارزیابی و رتبه بندی علمی گروه های آموزشی حوزه علوم انسانی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ایران انجام گرفته است. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعه ای و کاربردی است و از روش تحقیق آمیخته که ترکیبی از روش های کیفی و کمی می باشد، استفاده نموده است. جامعه پژوهش متخصصان حوزه رتبه بندی و سنجش و ارزیابی علم کشور بودند، که با روش هدفمند غیر تصادفی به تعداد 32 نفر انتخاب شدند. به منظور پاسخگویی به سؤالات از تکنیک دلفی فازی و روش بهترین-بدترین (BWM) به عنوان یک روش تصمیم گیری چندشاخصه استفاده شده است. ابزار پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته و یک فرم جمع آوری اطلاعات بود. پایایی پرسشنامه دلفی فازی با آلفای کرونباخ محاسبه و 0. 785 بدست آمد که قابل قبول است. جهت اعتباریابی پرسشنامه بهترین-بدترین برای هر دسته ابعاد، معیارها و شاخص ها نرخ ناسازگاری محاسبه شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها با نظر خبرگان تأیید شد. در گام اول، شاخص ها با مطالعه ادبیات موضوع استخراج و توسط خبرگان به قضاوت گذاشته شد. عوامل مدل مفهومی ایجاد شده به منظور وزن-دهی نزد خبرگان به قضاوت گذاشته شد. مقایسه زوجی عوامل انجام؛ مدل بهترین-بدترین برای هر دسته ابعاد، معیارها و شاخص ها تشکیل و با اجرای مدل، وزن عوامل و نرخ سازگای مشخص شد. در پایان مدل عملیاتی شامل وزن عوامل و اولویت هر یک از عوامل مشخص شد. یافته ها: بر اساس مطالعه و تحلیل متون 70 شاخص شناسایی، که در 4 بعد و 6 دسته معیار گروه بندی شدند. پس از نظرخواهی از خبرگان و انجام غربالگری فازی شاخص های مستخرج به 54 شاخص نهایی در 4 بعد و 6 دسته معیار تبدیل شد، که در گام دوم وزن دهی شدند. نتایج حاصل از وزن دهی عوامل نشان داد بعد پژوهشی با وزن 0. 491 و تولید علم کیفی با وزن 0. 427 به ترتیب در میان ابعاد و معیارها اولویت اول را داشتند. برای شاخص های هر معیار نیز وزن دهی انجام و اولویت ها مشخص شد. نتیجه گیری: با استخراج و انتخاب شاخص ها مدل مفهومی و با وزن دهی به هر یک از عوامل مدل عملیاتی جهت رتبه بندی علمی گروه های آموزشی حوزه علوم انسانی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی طراحی شد. مدل چندبعدی طراحی شده می تواند در بهبود تصمیمات ذی ربطان و ذی نفعان نظام دانشگاهی و ارتقاء کیفیت گروه های آموزشی و دانشگاه ها نقش مؤثری داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1744

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 907 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    47-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    642
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر باهدف واکاوی شاخص های سنجش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس تحلیل اسناد بالادستی و مقالات فارسی و غیرفارسی در حوزه فعالیت پژوهشی سازمان صورت پذیرفت. روش شناسی: در مرحله اول از روش فراترکیب استفاده شد. از 108 سند مرتبط با موضوع پژوهش، درنهایت 26 سند مورد تحلیل قرار گرفت. برای بررسی و اصلاح شاخص های به دست آمده در طی فراترکیب نیز از روش پیمایشی و نظرسنجی از خبرگان با تکنیک دلفی استفاده شد. بدین ترتیب روش پژوهش حاضر، آمیخته از نوع چند زاویه نگری است. یافته ها: در کل 8 معیار اصلی مشتمل بر پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی، آموزش، ترویج، سرمایه انسانی، منابع مالی و زیرساختی با 242 شاخص برای ارزیابی علم و فناوری سازمان به تائید خبرگان حوزه رسید. نتیجه گیری: علاوه بر شاخص های مرسوم در اسناد بالادستی، شاخص های علم و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به دست آمده از مراحل فراترکیب و دلفی مشتمل بر دو معیار اختصاصی «تولیدات حاصل از پژوهش های فناورانه و مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی» به تائید بالای خبرگان رسیده و می تواند به عنوان شاخص های ارزیابی علم و فناوری کشاورزی به شمار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 642

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    67-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    782
  • دانلود: 

    524
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین جایگاه رقابت پذیری علمی ایران در منطقه و نیز شناسایی و رتبه بندی حوزه های علمی با استفاده از شاخص پیچیدگی علمی است. روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علم سنجی است که با استفاده از شاخص پیچیدگی علمی انجام شده است. با توجه به ماهیت این پژوهش، جامعه آماری آن شامل دو دسته جامعه آماری حوزه های علمی و جامعه آماری کشورها می باشد که دسته اول 27 حوزه های علمی اصلی و 313 زیرحوزه علمی بر مبنای طبقه بندی پایگاه استنادی سایمگو در بر می گیرد و دسته دوم شامل تمام کشورهای جهان در مرحله گردآوری داده ها و کشورهای مطرح در سند چشم انداز 1404 در مرحله تجزیه و تحلیل داده هاست. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند ایران رتبه چهلم جهانی و رتبه هشتم منطقه ای را به لحاظ شاخص پیچیدگی علمی به خود اختصاص داده است. از میان 27 حوزه علمی مورد بررسی، حوزه پرستاری و پس از آن حوزه حرفه های سلامت بیشترین پیچیدگی علمی را به خود اختصاص دادند. ایران در حوزه های پیچیده تولیدات علمی اندکی داشته به نحوی که میزان استنادات دریافتی آن در مقایسه با علوم فراگیر دیگر بسیار ناچیز است و در مجموع بیشترین تولیدات علمی و به تبع آن بیشترین استنادات دریافتی ایران در حوزهای فراگیر است. به لحاظ متوسط تنوع حوزه های علمی کشورهای منطقه از منظر رقابت پذیری آنها در سطح جهان، کشور ترکیه رتبه اول و ایران رتبه ششم را دارد و از نظر متوسط فراگیری بعد از ترکیه و رژیم اشغالگر قدس، ایران رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. همچنین مطابق یافته های پژوهش، ترکیه مهمترین رقیب تولیدات علمی ایران در منطقه قلمداد می شود و بعد از آن کشورهای عربستان، پاکستان، مصر، اردن به ترتیب دیگر رقبای اصلی علمی ایران در منطقه هستند. نتیجه گیری: برای توسعه علمی ایران، علی رغم رشد کمی و کیفی تولیدات علمی، نظام پژوهشی کشور بایستی به سمت تنوع سازی بر اساس قابلیت های موجود سوق داده شود. بر این اساس در راستای بهینه سازی نظام پژوهشی و آموزشی، نقش پررنگ دولت را نمی توان کتمان کرد که در این راستا تعیین و تأمین قابلیت های مورد نیاز برای ارتقاء جایگاه رقابت پذیری علمی و هدایت نظام علمی کشور به سمت تولید علومی با پیچیدگی بالا در زمره وظایف دولتمردان قرار می-گیرد تا با سیاستگذاری و برنامه ریزی هدفمند زمینه ساز رشد و توسعه نظام آموزشی و پژوهشی کشور باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 782

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 524 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    85-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    462
  • دانلود: 

    565
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر حمایت های مالی از پژوهش بر تعداد استنادهای دریافتی مقالات منتج از آن پژوهش است. به علاوه بررسی تاثیر نوع حامی مالی اعم از ملی و فراملی بر استنادهای دریافتی و همچنین نحوه توزیع این گروه از مقالات در مجلات با درجه های اثرگذاری متفاوت از سایر اهداف این مقاله هستند. روش شناسی: پژوهش حاضر یک پژوهش علم سنجی مبتنی بر تحلیل استنادی است. یک نمونه تصادفی از مقالات ایران در پایگاه وب آو ساینس در فاصله سال های 2013 تا 2015 انتخاب شدند. این نمونه شامل حدود 26000 مقاله بود که به دو دسته با و بدون حمایت مالی تقسیم شدند. یافته ها: پژوهش نشان داد که هر چند به طور متوسط مقاله های حاصل از پژوهش هایی که حمایت مالی دریافت نموده اند استناد بیشتری نسبت به سایر مقاله ها دریافت کرده اند، اما این نتیجه برای همه رشته ها و نوع های مختلف حامیان مالی یکسان نیست. همچنین سهم رشته ها از حمایت های مالی صورت گرفته نیز با یکدیگر فرق می کند. مقالات پژوهش هایی که توسط چندین صندوق فراملی و یا چندین صندوق ملی و فراملی مورد پشتیبانی قرار گرفته اند، استناد بیشتری دریافت می کنند. همچنین نتایج این گروه از پژوهش ها در موثرترین نشریات منتشر می شوند. نتیجه گیری: تمامی پژوهش هایی که حمایت مالی دریافت کرده اند به یک اندازه مورد استناد قرار نمی گیرند. از همین رو برای سنجش عملکرد پژوهشی پیشنهاد می شود تا این شاخص با تعداد استنادهای دریافتی همزمان مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 462

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 565 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    99-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    833
  • دانلود: 

    666
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل شبکه همکاری علمی پژوهشگران حوزه پزشکی ایران با استفاده از شاخص های شبکه اجتماعی در پایگاه وب آو ساینس طی سال های 2003 تا 2013 است. روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علم سنجی است که از طریق تحلیل شبکه هم تألیفی پژوهشگران و با استفاده از شاخص های تحلیل شبکه های اجتماعی انجام گرفته است. در این پژوهش 57460 مقاله پژوهشگران ایرانی در حوزه پزشکی که در پایگاه وب او ساینس نمایه شده اند طی سال های 2003-2013 موردبررسی قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از توابع موجود، از نرم افزار بیب اکسل، پاژک، ووس ویوور و یوسی آی نت استفاده شد و برای آزمون فرضیه ها هم از آزمون آماری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. یافته ها: برای چگالی شبکه، عدد097. 0، ضریب خوشه بندی شبکه معادل 1. 000، میانگین فاصله برابر با 5. 2 است و شاخص مؤلفه های شبکه برای 4 مؤلفه محاسبه شده است که شامل یک مؤلفه اصلی با 1005 گره و سه مؤلفه فرعی 20، 5 و 8 گره است. یافته ها برای شاخص های مرکزیت (خرد)، در مرکزیت درجه، تمرکز شبکه معادل0. 573 درصد، مرکزیت بینیت شبکه معادل 4. 39 درصد و شاخص مرکزیت نزدیکی شبکه یا همان میانگین گره های مجاور معادل 40. 382 است. درمجموع، شبکه قوی و مؤثری از همکاری بین پژوهشگران ایرانی حوزه موضوعی پزشکی موجود است. نتیجه گیری: ایران برای رشد علمی بین المللی سریع تلاش بیشتری انجام دهد. برای چاپ مقاله پروسدینگ، نقد و بررسی، تصحیح، نامه، سرمقاله و چکیده همایش ها در نشریات بین المللی باید بیشتر تلاش نماید، در این راستا اولویت های پژوهشی و تخصیص بودجه های مناسب در تمام حوزه های پزشکی به ویژه حوزه هایی که مقالات علمی کمتری نسبت به دیگر حوزه ها دارند، باید تعیین گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 833

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 666 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    117-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    658
  • دانلود: 

    651
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر به بررسی و نمایان کردن ساختار علمی و نقشه دانشی پژوهش های «حکمت» پرداخته است. روش شناسی: این پژوهش از نوع علم سنجی بوده که به روش کتابخانه ای انجام شده و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل هم واژگانی و تحلیل شبکه استفاده شده است. منبع گردآوری اطلاعات و همچنین مبنای انجام پژوهش، اطلاعات موجود در پایگاه الکترونیکی اسکاپوس بوده است. در این پژوهش اطلاعات و کلیدواژه های 2295 سند علمی از پایگاه علمی اسکاپوس استخراج و پس از پالایش و استانداردسازی توسط متخصصان، به تحلیل هم واژگانی آن ها پرداخته شد. برای هریک از حوزه های موضوعی و کلیدواژه ها، نمودار ستونی شکل گرفت و سپس گراف های همسایگی و هم اشتراکی به کمک ماتریس هم رخدادی در نرم افزارهای R و Excel انجام و دندروگرام سلسله مراتبی آن ترسیم شد. یافته ها: یافته های حاصل از ترسیم نقشه هم واژگانیِ مقالات مستخرج نشان داد که حوزه های علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر، کسب وکار، مدیریت و حسابداری، اقتصاد، اقتصادسنجی و مالی، علوم محیطی، علوم مهندسی، ریاضی و علوم تصمیم گیری، بیشترین کار پژوهشی را در دنیا در حوزه حکمت انجام داده اند و بیشترین کلیدواژه های همکار با حکمت، «دانش»، «اخلاق»، «آموزش»، «رهبری»، «تکنولوژی»، «شخصیت» و «کسب وکار» بوده است. همچنین برای تدوین نقشه دانش مربوط به پژوهش های حکمت، سازه های زیربنایی «رهبری حکیمانه»، «زیستْ فرهنگِ جهانی»، «آموزش حکمت عملی» و «خلاقیت حکمت بنیان» پیشنهادشده است. نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که مفهوم حکمت با توجه به ظرفیت های گران سنگ آن، به ویژه در ایران، آن گونه که باید در نسبت با نیازهای اساسی جامعه موردتوجه قرار نگرفته و نیازمند توجهی مضاعف به مفهوم حکمت در ساحت نظر و عمل است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 658

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 651 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مرادی شیما

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    139-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2657
  • دانلود: 

    2653
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش، مطالعه روند فعالیت های پژوهشی در حوزه شهرهای هوشمندِ جهان است تا با شناسایی حوزه-های پرکار و کم کار این حوزه، از انجام کارهای تکراری کاسته و بر موضوعات کمتر کارشده، تمرکز شود. همچنین، اطلس علمی به جهت نمایان ساختن کشورهای فعال در این حوزه، ارائه شد. روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علم سنجی بوده و به روش تحلیل محتوا انجام شد. اطلاعات کتابشناختی4696 مدرک نمایه شده در پایگاه استنادی وب آف ساینس-از ابتدای نمایه سازی مقالات تا زمان انجام پژوهش (دی96)-گردآوری-شد، سپس از بعد جغرافیایی وموضوع مطالعه شدند. یافته ها: بیش از نیمی از مقالات در موضوع زیرساخت فناوری اطلاعات قرارگرفتند. مشخص شد تعدادی از کشورها بر ابعاد خاصی از موضوع شهر هوشمند متمرکزبوده اند. نتیجه گیری: در بازه زمانی مورد بررسی موضوعات پراستناد حوزه ی شهرهوشمند به ترتیب شامل فناوری اطلاعات، حکمرانی هوشمند، محیط وشهرسازی هوشمند، حمل ونقل هوشمند، انرژی هوشمند، اقتصاد هوشمند و شهروندهوشمند بودند. اطلس جغرافیایی نشان داد که سه کشور فعال در حوزه شهرهوشمند، چین با تمرکز بر زیرساخت فناوری اطلاعات هوشمند، اسپانیا در شهروندهوشمند و انرژی هوشمند؛ ایتالیا در حکمرانی هوشمند، حمل و نقل هوشمند و محیط هوشمند بودند. به طورکلی از داده های ده کشور پرکار می توان نتیجه گرفت که در تمام قاره های دنیا موضوع شهرهوشمند بسیار اهمیت داشته است و از میان مولفه های شهرهوشمند، توجه بیشتری بر زیرساخت فناوری اطلاعات هوشمند شده-است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2657

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2653 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    161-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    754
  • دانلود: 

    531
چکیده: 

هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی سیر تکاملی و تاریخی پژوهش های حوزه کاردرمانی با استفاده از دو تکنیک علم سنجی به نام های RPYS و RPYSCO است. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف، از نوع پژوهش های کاربردی علم سنجی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی است. داده های پژوهش را تعداد 7592 مقاله در حوزه کار درمانی که در بازه 20 ساله (1998-2017) در نمایه نامه های کلاریویت آنالیتیکز (SCI-Expanded، SSCI، A&HCI و ESCI) نمایه شده اند، تشکیل می دهد. جهت تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش همه آثاری که در قسمت فهرست منابع این مقالات درج شده بودند، با استفاده از نرم افزار CRExplorer مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های این مطالعه نشان می دهد که در بازه زمانی 1900-2000، در مجموع، حوزه کاردرمانی 11 جهش تاریخی را به ترتیب در سال های 1910، 1919، 1922، 1943، 1948، 1965، 1969، 1972، 1975، 1979 و 1998 شاهد بوده است. عنوان پرارجاع ترین آثار در بازه های زمانی مورد بررسی، به سازمان بهداشت جهانی، گراف و همکاران (2006) برای پژوهش «کاردرمانی برای بیماران مبتلا به زوال عقل و مراقبت از آن ها» و همچنین مقاله ی فلشتین و همکاران (1975) با عنوان «آزمون کوتاه وضعیت ذهنی: یک روش عملی برای طبقه بندی وضعیت شناختی بیماران برای پزشک» تعلق گرفته است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تمام جهش های معرفی شده به دو روش RPYS و RPYS-CO در حوزه کاردرمانی مقاله محور بوده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 754

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 531 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    185-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    748
  • دانلود: 

    565
چکیده: 

هدف: هدف از انجام این پژوهش، ارائه تصویری جامع از وضعیت فعالیت های علمی در حوزه رفتار اطلاع یابی مشارکتی و ترسیم نقشه هم رخدادی واژگان این حوزه بر اساس مقالات علمی در پایگاه وب علوم است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی علم سنجی است که با استفاده از شاخص های علم سنجی و روش های تحلیل شبکه و آمار توصیفی و تحلیلی انجام شده است؛ به طوری که با مراجعه به پایگاه وب علوم، اطلاعات 125 مدرک حوزه رفتار اطلاع یابی مشارکتی مورد بررسی قرار گرفته است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار اکسل، SPSS و نرم افزار تحلیل شبکه ی VOSviewer بهره گرفته شده است. یافته ها: یافته ها نشان می دهد که از سال ٢ ٠ 08 به بعد تولیدات علمی در حوزه رفتار اطلاع یابی مشارکتی دوران رشد خود را آغاز و در سال ٢ ٠ ١ 6 به دوران بالندگی رسیده است. همچنین یافته ها نشان می دهد که چراغ شاه فعال ترین فرد در این حوزه است. همچنین، پرکاربردترین واژه ها در حوزه رفتار اطلاع یابی مشارکتی، "بازیابی"، "جستجو"، "مدل" و "فرایند جستجو" بود است. تغییرات در زیرحوزه های موضوعی حوزه رفتار اطلاع یابی مشارکتی در طول مقاطع تاریخی مختلف نشان می دهد که برخی از واژه ها نظیر "کاربر فردی" و "وب" در طول زمان در این حوزه کمرنگ شدند و مفاهیم جدید در تعامل با تحولات جدید پدید آمده اند. نتیجه گیری: بررسی و تحلیل محتوای آثار تولید شده در رفتار اطلاع یابی مشارکتی می تواند به درک بهتر جریان های فکری و گفتمان غالب در این حوزه کمک کند و یک نقشه راه برای پژوهش های بعدی در این مسیر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 748

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 565 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    203-224
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1904
  • دانلود: 

    1607
چکیده: 

هدف: موسسات علمی به طور مکرر بر این مسئله تاکید دارند که باید استراتژی هایی جهت شناسایی ابعاد اثرگذاری پژوهش ها بکارگیرند. مسئله مهم این است که چگونه می توان با برنامه ریزی درست و منطقی اثرگذاری پژوهش ها را سنجید. هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد متأثر از پژوهش است. روش شناسی: پژوهش حاضر به روش مرور سیستماتیک در هشت گام انجام شد: انتخاب موضوع، تعیین معیارهای ورود و خروج، تعیین استراتژی جستجو با استفاده از ابزارهای موجود در پایگاه های اطلاعاتی و کلیدواژه های مرتبط استاندارد، تعیین مکان مطالعه (در پژوهش حاضر مناسب ترین پایگاه های اطلاعاتی موجود شامل«وب آو ساینس» «اسکوپوس»، «لیسا»، «اُوید» «پروکوئیست» «ابسکو» و پایگاه اطلاعاتی فارسی زبان گنج، سید، مگیران، نورمگز، بود)، انتخاب مطالعات (از طریق مطالعه 28722 چکیده مقاله)، ارزیابی کیفیت (در این مرحله پس از طراحی ابزار ارزیابی کیفیت، منابع استخراج شده توسط دو نفر پژوهشگر به طور مستقل مطالعه و امتیازدهی شد(112 مقاله مرتبط)، استخراج داده ها، تحلیل و ارائه نتایج که مرحله نهایی است. یافته ها: تأثیرهای ناشی از پژوهش در ده بعد گوناگون آکادمیک، آلتمتریکس، بهداشت، اقتصاد، امنیت و دفاع، اجتماع، فرهنگ، محیط زیست، سیاستگذاری، و خدمات می باشند. از این میان بیش ترین تاکید پژوهش ها بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی و کم ترین تأکید برابعاد خدمات، و امنیت و دفاع بوده است. نتیجه گیری: ده بُعد اثرگذار شناسایی شده در پژوهش حاضر برای حصول اطمینان از اثربخشی پژوهش ها کاربرد دارند و می توانند در قالب یک نظام کارآمد ارزیابی پژوهشی بکار گرفته شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1904

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    225-240
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    536
  • دانلود: 

    546
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و فرا تحلیل مطالعات علم سنجی پژوهشگران ایرانی از منظر تنوع مجلات علمی منتشر کننده انجام شده است. هدف از فرا تحلیل ترکیب اندازه اثر مطالعات انتشار مقاله های پژوهشی علم سنجی در مجله های علمی و پژوهشی داخلی ست. روش شناسی: جامعه آماری پژوهش برابر با 170 عدد مقاله پژوهشی که مبتنی بر ملاک اعتبار درونی (کیفیت، سال، نویسندگان و نوع پژوهش) در بازه زمانی سه سال از پاییز 1392 تا تابستان 1395 برگزیده شدند. بر این اساس در این پژوهش از مفروضه های همگنی و خطای انتشار، اندازه اثر و شدت اثر (مدل کوهن) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد که بر اساس تحلیل محتوای مقالات درمجموع 14 مجله تخصصی و 52 مجله غیرتخصصی در چاپ پژوهش های علم سنجی نقش داشته اند. فصلنامه مدیریت و پردازش اطلاعات با اندازه اثر (0. 237) بیشترین سهم انتشار را در بین مجله ها دارد. مدیریت اطلاعات سلامت (0. 149) و مجله بین المللی علوم اطلاع رسانی و مدیریت اطلاعات (0. 096) در رتبه های بعدی قرار دارند. اندازه اثر شیوع انتشار مقاله های علم سنجی در مجله های غیرتخصصی در سطح معنی داری 0. 013 برابر با 0. 448 است. نمره استاندارد مجله های غیرتخصصی با استفاده از مدل کوهن در سطح متوسط برابر با (0. 5d=)، برآورد شده است. نتیجه گیری: یافته ها حکایت از ناهمگنی اندازه اثر تصادفی و وجود سوگیری انتشار در مجلات تخصصی و همگنی اندازه اثر تصادفی و عدم سوگیری انتشار در مجلات غیرتخصصی دارد. در مجموع می توان گفت که میزان گرایش به چاپ مقاله در مجلات غیرتخصصی در مقایسه با مجلات تخصصی از نظر کمیت انتشار قابل توجه بوده و از طرفی میزان گرایش مجله های تخصصی رشته نیز در گرایش به چاپ مقاله های علم سنجی به شکل معنی داری متفاوت هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 536

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 546 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    241-259
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    418
  • دانلود: 

    492
چکیده: 

هدف: هدف از این تحقیق بررسی شبکه همکاری اعضای هیأت علمی پژوهشگاه های فنی و مهندسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر تهران بین سالهای 2011-2015 می باشد. روش شناسی: این پژوهش از نوع پژوهش های علم سنجی است که با استفاده از روش تحلیل شبکه های اجتماعی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل تولیدات علمی 7 پژوهشگاه فنی و مهندسی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران است. یافته ها: پس از بررسی 7 پژوهشگاه از منظر نویسندگان پر تولید، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در رتبه اول و پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در رتبه دوم قرار گرفتند. هم چنین ضریب همکاری در تولیدات علمی با همکاری 3 نویسنده، تعداد بیشتری داشته اند. بر اساس شاخص پیوستگی نشان داده شد که تنها 26% پژوهشگران به نوعی با یکدیگر همکاری داشته اند. در شبکه همکاری بین پژوهشگاه ها، فعال ترین پژوهشگاه، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی می باشد. همچنین نشان داده شد که بیشترین تولیدات علمی با کشور ایالات متحده آمریکا بوده است. نتیجه گیری: حوزه موضوعی می تواند یکی از عوامل تولیدات علمی بالای دو پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری باشد. نتیجه نشان داد که در تعاملات علمی، تمایل به کار گروهی در پژوهشگاه های فنی و مهندسی شهر تهران به شدت سست است. از جمله دلایل آن توجه صرف به مباحث بنیادی هر رشته و عدم توجه به حل مسائل و موضوعات بین رشته ای است. پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی دارای موقعیت ممتازی در بین پژوهشگاه های دیگر است و قدرت و نفوذ بیشتری در شبکه دارد. ایالات متحده آمریکا در کانون توجه پژوهشگران جهت همکاری بوده است و این مسأله می تواند به دلیل موانع کمتر در این کشور باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 418

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 492 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button