مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,007
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل مفهومی و عملیاتی ارزیابی و رتبه بندی علمی گروه های آموزشی حوزه علوم انسانی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف طراحی یک مدل مفهومی و عملیاتی جهت ارزیابی و رتبه بندی علمی گروه های آموزشی حوزه علوم انسانی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ایران انجام گرفته است. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعه ای و کاربردی است و از روش تحقیق آمیخته که ترکیبی از روش های کیفی و کمی می باشد, استفاده نموده است. جامعه پژوهش متخصصان حوزه رتبه بندی و سنجش و ارزیابی علم کشور بودند, که با روش هدفمند غیر تصادفی به تعداد 32 نفر انتخاب شدند. به منظور پاسخگویی به سؤالات از تکنیک دلفی فازی و روش بهترین-بدترین (BWM) به عنوان یک روش تصمیم گیری چندشاخصه استفاده شده است. ابزار پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته و یک فرم جمع آوری اطلاعات بود. پایایی پرسشنامه دلفی فازی با آلفای کرونباخ محاسبه و 0. 785 بدست آمد که قابل قبول است. جهت اعتباریابی پرسشنامه بهترین-بدترین برای هر دسته ابعاد, معیارها و شاخص ها نرخ ناسازگاری محاسبه شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها با نظر خبرگان تأیید شد. در گام اول, شاخص ها با مطالعه ادبیات موضوع استخراج و توسط خبرگان به قضاوت گذاشته شد. عوامل مدل مفهومی ایجاد شده به منظور وزن-دهی نزد خبرگان به قضاوت گذاشته شد. مقایسه زوجی عوامل انجام؛ مدل بهترین-بدترین برای هر دسته ابعاد, معیارها و شاخص ها تشکیل و با اجرای مدل, وزن عوامل و نرخ سازگای مشخص شد. در پایان مدل عملیاتی شامل وزن عوامل و اولویت هر یک از عوامل مشخص شد. یافته ها: بر اساس مطالعه و تحلیل متون 70 شاخص شناسایی, که در 4 بعد و 6 دسته معیار گروه بندی شدند. پس از نظرخواهی از خبرگان و انجام غربالگری فازی شاخص های مستخرج به 54 شاخص نهایی در 4 بعد و 6 دسته معیار تبدیل شد, که در گام دوم وزن دهی شدند. نتایج حاصل از وزن دهی عوامل نشان داد بعد پژوهشی با وزن 0. 491 و تولید علم کیفی با وزن 0. 427 به ترتیب در میان ابعاد و معیارها اولویت اول را داشتند. برای شاخص های هر معیار نیز وزن دهی انجام و اولویت ها مشخص شد. نتیجه گیری: با استخراج و انتخاب شاخص ها مدل مفهومی و با وزن دهی به هر یک از عوامل مدل عملیاتی جهت رتبه بندی علمی گروه های آموزشی حوزه علوم انسانی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی طراحی شد. مدل چندبعدی طراحی شده می تواند در بهبود تصمیمات ذی ربطان و ذی نفعان نظام دانشگاهی و ارتقاء کیفیت گروه های آموزشی و دانشگاه ها نقش مؤثری داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عصاره، فریده، عفیفیان، فرزانه، و نورمحمدی، حمزه علی. (1398). طراحی مدل مفهومی و عملیاتی ارزیابی و رتبه بندی علمی گروه های آموزشی حوزه علوم انسانی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ایران. پژوهش نامه علم سنجی، 5(1 (پیاپی 9) )، 23-46. SID. https://sid.ir/paper/259803/fa

    Vancouver: کپی

    عصاره فریده، عفیفیان فرزانه، نورمحمدی حمزه علی. طراحی مدل مفهومی و عملیاتی ارزیابی و رتبه بندی علمی گروه های آموزشی حوزه علوم انسانی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ایران. پژوهش نامه علم سنجی[Internet]. 1398؛5(1 (پیاپی 9) ):23-46. Available from: https://sid.ir/paper/259803/fa

    IEEE: کپی

    فریده عصاره، فرزانه عفیفیان، و حمزه علی نورمحمدی، “طراحی مدل مفهومی و عملیاتی ارزیابی و رتبه بندی علمی گروه های آموزشی حوزه علوم انسانی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ایران،” پژوهش نامه علم سنجی، vol. 5، no. 1 (پیاپی 9) ، pp. 23–46، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/259803/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button