دنیای تدوین استراتژی های آموزش و منابع انسانی در کنار انواع مختلف ارائه شده، همچنان نیازمند توجهی خاص برای اشاعه الگوهای بومی متناسب با صنایع مختلف میباشد. بررسی و مرور هدفمند تعاریف، چارچوبها و مدل های پیشین مرتبط، به منظور ارائه مدلی جامع و نظام مند برای طراحی راهبردهای مدیریت منابع انسانی هدف این تحقیق می باشد. دراین پژوهش، با رویکرد فراترکیب کیفی که یکی از انواع روش های فرا مطالعه است، پس از جستجوی اولیه و یافتن منابع مرتبط، با روش ارزیابی حیاتی از 217 منبع قابل دسترس، 141 منبع جهت شناسایی مضامین سازمانده، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه تحلیل داده های کیفی شناسایی، 32 مضمون پایه، 17 مضمون سازنده و 7 تم شامل "بینش و تحلیل گری استراتژیک، تصمیم گیری بهنگام، فرهنگ و رهبری استراتژیک، مدیریت استراتژیک دانش و پایش استراتژیک " بودکه در قالب الگوی تدوین راهبردهای منابع انسانی ارائه شد. مضامین و تم های منتخب از نظر غیر خطی بودن و نحوه شناخت استراتژی ها با سایر مدلهای مشابه تفاوت دارند که می تواند زمینه مشارکت بیشتر کارکنان، شناسایی استراتژیهای واقع بینانه و کاربردی، هماهنگی با جهت گیری های کلان سازمان و. . . را درشرکت های مورد اجرا فراهم آورد.