Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    1-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    14
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

هدف: وجود یک سامانه ارزیابی علمی قدرتمند و قابل اطمینان، برای دریافت بازخورد دقیق و پیوسته از نتایج، پیامدها و آثار برون دادهای علمی، ضروری است. چنین نظامی از گوناگون، ارزش یک برون داد علمی را به تصویر می کشد. از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و دسته بندی معیارهای ارزیابی برون دادهای علمی در حوزة زیست بوم نشر علمی با در نظر گرفتن متون، شبکه های نشر علمی و دیدگاه خبرگان نشر علمی است تا به طراحی نظام ارزیابی برون دادهای علمی کمک نماید.روش شناسی: برای ارائه چارچوب مفهومی از شاخص های ارزیابی در زیست بوم نشر علمی از روش آمیخته و رویکرد سه سویه سازی استفاده شده است. ابتدا معیارهای استفاده شده در حوزة نشر علمی با به کارگیری مرور نظام مند از 331 منبع استخراج شد. سپس برای تعیین اعتبار معیارهای استخراج شده و تکمیل چارچوب اولیه، معیارهای شناسایی شده در 12 پایگاه علمی مورد بررسی قرارگرفت و در پایان به تأیید 30 نفر از خبرگان داخلی و خارجی رسید.یافته ها: روی هم رفته 331 مدرک برای مطالعات مرور نظام مند معیارهای ارزیابی در زیست بوم نشر علمی مورد تأیید قرارگرفت. داده های استخراج شده از مرور نظام مند در حوزة ارزیابی در 3 گروه دسته بندی شد و شامل شکل، نوع و قالب ارزیابی است. براساس دو مطالعه دیگر، شاخص جدیدی به معیارهای شناسایی شده اضافه نشد؛ اما یافته ها نشان از تأکید و توجه متخصصان به نوع خاصی از شاخص های شناسایی شده در حوزة ارزیابی برون دادهای علمی داشت.نتیجه گیری: درمجموع 3 شاخص اصلی و 9 شاخص فرعی برای ارزیابی زیست بوم نشر علمی شناسایی شد. در شکل ارزیابی، 4 شاخص فرعی (ارزیابی های محتوایی، باز، دگرسنجی و کتاب شناختی) در نوع ارزیابی، 3 شاخص فرعی (ارزیابی کمی، ارزیابی کیفی، ارزیابی آمیخته) و در قالب ارزیابی، 2 شاخص فرعی (ارزیابی فنی و غیر فنی) شناسایی شد. همچنین، نتایج نشان از هم راستایی هر سه مطالعه (مرور نظام مند، مشاهده شبکه های نشر علمی و نظرسنجی از خبرگان) دارد. هرچند در هر یک از سه مطالعه، بر شاخص های خاصی از مؤلفه ارزیابی تأکید دارند. خروجی هر سه مطالعه نشان می دهد، آنچه در ارزیابی زیست بوم نشر علمی در اولویت است شکل و نوع ارزیابی است. در قالب ارزیابی نیز بیشتر بر روش های معمول و شناخته شده تأکید شده است. پژوهش حاضر می تواند الگوی مناسبی برای طراحی نظام ارزیابی برون دادهای علمی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کشوری مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    27-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8
  • دانلود: 

    6
چکیده: 

هدف: مهم ترین هدف پژوهش حاضر بررسی و مصورسازی روندها و موضوعات داغ حوزة بهره وری علمی نویسندگان است.روش شناسی: پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و با رویکرد علم سنجی با استفاده از ترسیم نقشه های دانش انجام شده است. 6482 اثر از پایگاه «وب آوساینس» استخراج و با استفاده از نرم افزار «سایت اسپیس» مورد ارزیابی قرار گرفتند (2000-2022 م.). شناسایی خوشه های مبتنی بر هم رخدادی واژگانی، شاخص های مرکزیت بینابینی و شکوفایی استنادی، و همچنین تحلیل روند تحولات تاریخی این حوزه انجام شد.یافته ها: از تعداد 11 خوشه شناسایی شده خوشه های «شاخص-اچ»، «جنسیت» و «تأثیر پژوهشی» مهم ترین بوده اند. همچنین این آثار دو دوره شکوفایی استنادی را نشان دادند: 1. ارائه و ارزیابی «شاخص-اچ»؛ 2. ارزیابی  توسعه «ابزارهای موجود» در ارزیابی بهره وری علمی نویسندگان. داغ ترین موضوعات، «ارزیابی اجتماعات دانشگاهی؛ «شاخص های رتبه بندی نویسندگان»؛ و «تبادل دانش» هستند. تحولات بهره وری علمی نویسندگان از قاعده بهره وری علمی پدیدآورندگان لوتکا شروع شده و با معرفی «استنادات» توسط گارفیلد ادامه یافته است.نتیجه گیری: بهره وری علمی نویسندگان، موضوعی مهم در استخدام، ترفیع و ارتقای جایگاه دانشگاهی و علمی افراد است. لذا، نتایج این پژوهش نه تنها برای متخصصان علم سنجی، بلکه برای تمام پژوهشگران حائز اهمیت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ورع نرجس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    53-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    20
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

هدف: راهبردهای کلان کشور نشان می دهد توجه به سیاست گذاری پژوهشی در جهت تحقق سند چشم انداز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در همین راستا تحلیل وضعیت موجود و دیداری سازی نیازها و ایده های ثبت شده در سامانه نظام ایده ها و نیازها، «نان» به عنوان یکی از ابزارهای یکپارچه سازی و هدایت ظرفیت پژوهشی کشور و مقایسه با اولویت های پژوهشی مندرج در نقشة جامع علمی کشور هدف اصلی پژوهش حاضر است.روش شناسی: پژوهش از نوع مطالعات کاربردی علم سنجی بوده و با استفاده از روش تحلیل هم رخدادی واژگان انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل 6437 نیاز و 872 ایده می باشد که از ابتدا تا پایان خرداد 1402 در سامانه «نان» ثبت شده است. خوشه های موضوعی هم رخدادی واژگان و ترسیم نقشة علمی با استفاده از توابع کتابخانه ای پایتون انجام شده است.یافته ها: تحلیل داده، در بخش ایده ها منجر به تشکیل 7 خوشة موضوعی دربردارنده «توسعه فناوری و صنعت»، «اقتصاد کشاورزی»، «توسعه نرم افزاری»، «بهداشت و سلامت جامعه»، «صنعت دام و طیور»، «زیست محیطی» و «گردشگری» گردید. این امر حاکی از آن است، ارائه راهکار در راستای رفع نیازها در حوزه های پژوهشی اولویت دار کشور روبه رشد است.             در بخش نیازها 8 خوشة موضوعی مشتمل «رشد و توسعه اقتصادی»، « کشاورزی و دامداری»، «فرهنگی هنری ورزشی»، «توسعه نرم افزاری»، «بهداشت و سلامت جامعه»، «زیست محیطی»، «گردشگری»، «رشد جمعیت» گردید. نتایج حاکی از بیشترین میزان نیاز کشور در حوزه های «زیست محیطی» و «رشد و توسعه اقتصادی» می باشد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد، نیازهای مندرج در سامانة «نان» با اولویت های پژوهشی سند جامع علمی کشور هم راستا است. همچنین پتانسیل رفع نیازها در برخی حوزه ها وجود دارد که در بخش ایده ها قابل مشاهده و مستلزم اتصال به نیاز پرداز، توجه و پشتیبانی جهت اجرایی شدن است؛ بنابراین، نتایج پژوهش حاضر گامی در جهت مدیریت درست و امکان ارتباط بین نیازهای کشور و رفع آنهاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 20

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    77-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    24
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

هدف: با توجه به اهمیت روزافزون شبکه های اجتماعی در تسهیل اشتراک دانش، پژوهش حاضر به مطالعة برون دادهای پژوهشی حوزة اشتراک دانش در رسانه های اجتماعی با رویکرد کتاب سنجی و دگرسنجی می پردازد تا روندهای موضوعی و الگوهای رفتاری اشتراک دانش در میان پژوهشگران این حوزه را بررسی نماید.روش شناسی: این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، نوعی مطالعة توصیفی است که با به کارگیری شاخص های کتاب سنجی و دگرسنجی انجام پذیرفته است. جامعه پژوهش تشکیل شده استاز تعداد 1498 برون داد پژوهشی حوزة اشتراک دانش در رسانه های اجتماعی در سال های 1999 تا 2021 م. که در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی شامل: جدول های فراوانی و آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد.یافته ها: نتایج مربوط به ترسیم شبکه هم رخدادی واژگان نشان داد؛ کلیدواژه های اشتراک دانش، رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، تحلیل شبکه های اجتماعی، مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی و نرم افزارهای اجتماعی از بیشترین فراوانی در مقاله های مورد بررسی برخوردار بوده اند. همچنین نتایج مربوط به مطالعة برون دادهای پژوهشی حوزة اشتراک دانش در رسانه های اجتماعی با رویکرد دگرسنجی نشان دهندة پوشش آلتمتریک معادل 20 درصد این مقالات بود. بیشترین میزان انتشار برون دادهای پژوهشی در محیط وب اجتماعی مربوط به توییتر، سایت های خبری، فیسبوک، بلاگ ها و اسناد سیاست گذاری بوده است. همچنین نتایج پژوهش نشان دهنده وجود رابطه آماری معنادار و مثبت میان تعداد استنادهای دریافتی مقالات در اسکوپوس و میزان توجه به آن ها در تمامی رسانه های اجتماعی مورد بررسی بود.نتیجه گیری: نتایج پژوهش بر اهمیت و نقش روز افزون رسانه های اجتماعی در به اشتراک گذاری دانش میان پژوهشگران تأکید داشت. این پژوهش تحلیل جامعی از ویژگی های کتاب سنجی و دگرسنجی برون دادهای پژوهشی در زمینة اشتراک دانش در رسانه های اجتماعی ارائه می دهند. نتایج این پژوهش می تواند در مطالعات آینده، سیاست گذاری ها و تلاش های عملی مرتبط با اشتراک دانش در رسانه های اجتماعی مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 24

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    99-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    14
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل کتاب سنجی تولیدات علمی منتشر شده در پایگاه علمی اسکوپوس در موضوع بانکداری دیجیتال و مصورسازی نقشه علمی دنیا (طی 66 سال اخیر) است.روش شناسی: پژوهش حاضر، از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی و از نوع مرور نظام مند مستندات علمی می باشد و تعداد 3488 منبع با موضوع بانکداری دیجیتال از پایگاه علمی اسکوپوس به صورت جستجو در عنوان مقاله، چکیده و واژه های کلیدی استخراج گردید. بررسی و تحلیل داده ها توسط امکانات این پایگاه و همچنین نرم افزارهای Excel و نرم افزار تحلیل شبکه اجتماعی VOSviewer صورت گرفت تا روند محصولات پژوهشی، نقشة دانشی، شبکه همکاران، شبکه هم واژگانی پژوهش های انجام شده با موضوع بانکداری دیجیتال احصاء، طراحی و مصورسازی شود.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از روند صعودی تولیدات علمی در حوزة بانکداری دیجیتال به خصوص از سال 2000 میلادی می باشد و همچنین نشان دهنده این موضوعات است: بیش از 97% مستندات نمایه شده به زبان انگلیسی و مابقی مربوط به دیگر زبان های دنیا است و در قالب 13 نوع متن بازیابی و دسته بندی شده اند که بیش ترین فراوانی آن ها مربوط به مقالات پژوهشی اصیل با 44.70% می باشد و کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، انگلستان و هندوستان به ترتیب بیش ترین اسناد منتشر شده در این حوزه را نسبت به دیگر کشورهای جهان به خود اختصاص داده اند.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که پژوهشگران ایرانی نیز با ورود به این عرصه، تولیدات علمی و همکاری با دیگر کشورها در این باره را دارند؛ ولی باید این موضوع بیش تر توسعه یابد. همچنین نتایج حاصل از هم رخدادی واژگان نشان دهنده پرتکرار بودن واژه های «بانکداری»، «ذخیره سازی دیجیتال»، «فین تک»، «فناوری»، «بلاک چین»، «تجارت الکترونیک» و «احراز هویت» و بیش ترین ارتباط آن ها با واژة «بانکداری دیجیتال» می باشد و طبق نتایج هم تألیفی کشورها، مشخص گردید هندوستان، آمریکا، انگلستان، فدراسیون روسیه، اندونزی، مالزی، استرالیا و اسپانیا نسبت به دیگر کشورها بیش ترین همکاری علمی را در این زمینه داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    121-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    14
  • دانلود: 

    10
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر کسب نظرات و تجربیات پژوهشگران برتر پیرامون عوامل خرد و کلان مؤثر در موفقیت آنها در فعالیت های پژوهشی است.روش‎شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش تحلیل محتوای کیفی است. جامعه پژوهش تمامی اعضای هیئت علمی مشغول به کار و بازنشسته دانشگاه اصفهان بوده که 40 نفر از آنها با نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شدند. برای از نظرات، مصاحبه نیمه ساختاریافته به صورت حضوری انجام شد. تحلیل یافته ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم افزارMAXQDA 2020  بوده است.یافته ها: مواردی که شرکت کنندگان در مصاحبه ها به عنوان عوامل مؤثر بر موفقیت در فعالیت های پژوهشی به آن اشاره کرده اند بر اساس فراوانی و میزان اهمیت هر کدام در سه مفهوم طبقه بندی شد: عوامل مربوط به اعضای هیئت علمی؛ عوامل مربوط به دانشگاه؛ و عوامل مربوط به دانشجویان که هرکدام شامل مؤلفه هایی هستند.نتیجه گیری: آشنایی با تجربیات پژوهشگران برتر پیرامون نقاط قوت و ضعف عوامل انسانی و سازمانی مؤثر در فعالیت های پژوهشی، علاوه بر کمک به تدوین چشم انداز تعیین سیاست های دانشگاه اصفهان، می تواند به عنوان الگویی برای سایر دانشگاه ها و مدیران برنامه ریز در آموزش عالی نیز به حساب آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    155-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    36
  • دانلود: 

    44
چکیده: 

هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی الگوهای همکاری علمی نویسندگان و شبکه همکاری افراد، کشورها و دانشگاه ها در حوزة سواد اطلاعات تغذیه است.روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی است که با رویکرد علم سنجی به انجام رسیده است. جامعه پژوهش شامل تمام مقالات نمایه شده در حوزة سواد اطلاعات تغذیه در سال های 2009 تا 2019م. است. تحلیل یافته ها با به کارگیری نرم افزارهای تحلیل شبکه مانند گفی، وی.او. اس ویور، نودایکس ال و اکسل تحلیل شدند.یافته ها: مدارک پراستناد بین سال های 2009 تا 2017م. منتشر شده اند. نشریه ها با موضوعات پزشکی و پرستاری بیش ترین سهم مدارک را دارند. بیش ترین تعداد مقالات این حوزه به صورت سه نویسنده ای منتشر شده اند. آمریکا و استرالیا بیش ترین تعداد مقالات را دارا بوده اند و بیش ترین همکاری مشترک در تولید آثار در حوزه سواد اطلاعات تغذیه به ترتیب بین کشور کانادا با ایالات متحده، استرالیا با ایالات متحده، هند با ایالات متحده است. شبکه همکاری علمی، کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلستان و کانادا از نظر هر سه شاخص مرکزیت، دارای رتبه های بالا می باشند. بیش ترین تعداد مدارک و استنادها را دانشگاه سیدنی در این حوزه داشته است.نتیجه گیری: برای بالا بردن سواد اطلاعات تغذیه به فعالیت ها و اقدامات عملی نیاز اساسی وجود دارد. نتایج این پژوهش، علاوه بر انجام پژوهش ها و شناسایی عوامل مداخله گر در زمینه سواد اطلاعات تغذیه، بر پر کردن شکاف بین تحقیق و عمل در این حوزه تأکید دارد. همچنین بر پیاده سازی برنامه ها، تغییر سیاست ها و بررسی نتایج این پژوهش برای رسیدن به پیشرفت در ترویج عادات غذایی سالم با آموزش مهارت های سواد اطلاعات تغذیه تأکید می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 36

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 44 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    181-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی روند موضوعی موجود در شبکة هم استنادی مدارک برجستة حوزة علوم و فناوری هسته ای در جهان است. شناخت وضعیت موجود، مهم ترین اقدام جهت برنامه ریزی و سیاست گذاری های آینده است.روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است. در قدم نخست، از فنون علم سنجی جهت تحلیل حوزة موضوعی علوم و فناوری هسته ای استفاده شد. سپس نتایج حاصل از بخش علم سنجی پژوهش به روش مصاحبه با خبرگان موضوعی تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش، در بخش کمی در گام نخست، تمام مدارک منتشر شده در مجموعه هستة وبگاه علم در حوزة علوم و فناوری هسته ای است. (342425 مدرک ) در گام دوم، جهت تحلیل و ترسیم نقشه ی علمی، مقالات برجستة حوزة علوم و فناوری هسته ای (40835 مقاله) که بیش از 25 استناد در بازة زمانی 1972-2021 م. دریافت کرده اند و در بخش کیفی پژوهش نیز 13 نفر از خبرگان موضوعی این حوزه تشکیل داد. جهت تحلیل و ترسیم نقشه های هم استنادی مدارک برجسته حوزة علوم و فناوری هسته ای از نرم افزار سایت اسپیس استفاده گردید.یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد، از بین 205 کشور مشارکت کننده در تولید مقالات حوزة علوم و فناوری هسته ای، ایالات متحده آمریکا با تولید 84359 مدرک علمی، مجله Nuclear instruments methods in physics research section a accelerators spectrometers detectors and associated equipment با تولید 46547 مقاله علمی، سازمان انرژی ایالات متحده آمریکا با تولید 33943 مدرک علمی رتبة نخست را کسب نمودند. حوزة موضوعی فناوری علوم هسته ای با تعداد 336489 مدرک علمی، حوزة پیشگام در تولید مدارک علمی این حوزه محسوب می شود. شبکه هم استنادی مدرک در ابعاد جهانی 57 خوشه موضوعی را تشکیل دادند. خوشه ی شمارة #0 و 1# با داشتن 29 عضو و با موضوعات پروفیل ها، مطالعات کامپیوتری و موضوع یادگیری عمیق و کاربرد آن در علوم هسته ای بزرگ ترین خوشه های هم استنادی این حوزه هستند.نتیجه گیری: تعداد مقالات منتشر شده و روند صعودی انتشارات در حوزه علوم و فناوری هسته ای در هر سال نشان از ارزش و اهمیت این حوزه موضوعی دارد. تشکیل خوشه های موضوعی پرتوپزشکی، تصویربرداری پزشکی و... نیز نشان از تنوع موضوعی و کاربرد مختلف حوزه علوم و فناوری هسته ای در رشته ها و حوزه های پژوهشی مختلف دارد. همچنین تشکیل خوشه هایی با عنوان یادگیری عمیق در علوم هسته ای نشان از به روز بودن این حوزه و پیشرفت آن همراه با فناوری های روز جهان دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    203-230
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    10
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش، ترسیم نقشة علمی حوزة جایگاه سازی برند و شناسایی ارزشمندترین موضوعات این حوزه است.روش شناسی: پژوهش حاضر بر پایه هدف، از نوع پژوهش های کاربردی و توصیفی، با تکنیک های علم سنجی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، تمام پژوهش های علمی و تخصصی حوزة جایگاه سازی برند، که در بازه زمانی 1975 تا 2023 میلادی، در پایگاه استنادی اسکوپوس، نمایه شده است. در این پژوهش، از نرم افزارهای VOSviewer و Gephi به منظور ترسیم و تحلیل نقشه های علمی 577 سند علمی استفاده شد.یافته ها: بر پایه یافته های پژوهش، اصلی ترین موضوعات زمینه جایگاه سازی برند: برندسازی، عملکرد برند، مسئولیت اجتماعی برند، برندسازی مقصد و منشأ برند هستند. براساس نقشه های ترسیم شده و با به کارگیری شاخص مرکزیت نزدیکی، برندسازی، رقابت، بازاریابی، تصویر برند، طراحی محصول و مدیریت برند، مهم ترین مؤلفه ها در انتقال اطلاعات در شبکه جایگاه سازی برند (رویکرد میان رشته ای) هستند.نتیجه گیری: این تحلیل را می توان به عنوان نقشة راه پژوهش های آتی حوزه جایگاه سازی برند، مورد استفاده قرار داد. با توجه به خوشة اصلی حوزة جایگاه سازی برند، می توان نتیجه گرفت که برندسازی و عملکرد برند در مفهوم جایگاه سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسن نژاد مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    231-258
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    24
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش، تعیین وضعیت تولیدات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در پایگاه وب آوساینس است.روش شناسی: این پژوهش از نوع پژوهش های تحلیلی علم سنجی با استفاده از روش کتابخانه ای و جامعه آماریان کلیه تولیدات علمی این دانشگاه از سال 2010 تا پایان سال 2021 میلادی است.یافته ها: تعداد مقالات نمایه شده دانشگاه صنعتی جندی شاپور در پایگاه وب آوساینس 294 رکورد است. میزان رشد آن ها روند افزایشی داشته و بیش ترین نرخ رشد مربوط به سال 2012 م. می باشد. دانشکده علوم پایه با 53.39 درصد همه تولیدات علمی فعال ترین دانشکده است. تعداد همه استنادها 1859 و میانگین استناد به هر مقاله 32.6 است. گرایش به مشارکت در تولیدات علمی دارای سطح بسیار مطلوبی می باشد به طوری که 58.95 درصد کل مقالات با مشارکت دیگر پژوهشگران تولید شده است. الگوی هم نویسندگی دانشگاه، 3 نویسندگی، درجه همکاری 938.0 و شاخص همکاری 15.3 می باشد. بالاترین میزان مشارکت در تولیدات علمی مربوط به دانشگاه امیرکبیر و بیش ترین سهم همکاری کشورها مربوط به کشورهای اسپانیا و آمریکا است. همچنین بین میزان تولیدات علمی دانشگاه در دو گروه مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: روند رشد تولیدات علمی دانشگاه و میزان استناد به آن ها اگر چه با فراز و نشیب هایی همراه بوده، اما در همه روند صعودی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 24

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    259-282
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    16
  • دانلود: 

    10
چکیده: 

هدف: با افزایش مشکلات زیست محیطی و نیاز جهان برای دستیابی به توسعه پایدار، زیرشاخه جدیدی از حوزة کارآفرینی به نام کارآفرینی سبز پدید آمده است. با توجه به نوپا بودن و مرحله ابتدایی ادبیات این حوزه، پژوهش حاضر باهدف تحلیل مطالعات حوزة کارآفرینی سبز انجام شده است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با رویکرد ترکیبی (کمّی و کیفی) است که با بهره گیری از فنون علم سنجی و مرور نظام مند انجام شده است. جامعه پژوهش شامل مقالات علمی در حوزة کارآفرینی سبز است که توسط استراتژی جستجوی ساخته شده در سال های 2000 – 2022 م. در پایگاه های علمی بین المللی اسکوپوس، ساینس دایرکت و امرالد یافته شده است و پس از انجام معیارهای ورود و خروج و ارزیابی از طریق چک لیست پریزما، تعداد 171 مقاله برای بررسی نهایی انتخاب شدند. نرم افزارهای وی. او. اس ویوئر و اکسل جهت تحلیل داده ها و ترسیم نمودارها استفاده شده است.یافته ها: یافته ها، روند صعودی مقالات منتشر شده در حوزة کارآفرینی سبز را نشان می دهد. همچنین بیش تر مطالعات انجام شده کمّی و با روش مطالعه موردی بوده اند. از دیگر یافته ها، شناسایی واژگانی مانند پایداری، توسعه پایدار، کارآفرینی، کارآفرینی سبز و غیره به عنوان پرتکرارترین واژه های کلیدی است که براساس فن هم رخدادی واژه ها در چهار خوشه گروه بندی                                                                                                           شده اند. ازطرفی، بیشتر مشارکت های تحقیقاتی از سوی کشورهای توسعه یافته با تمرکز نسبتاً بالا بر مسائل زیست محیطی است. نشریات برتر که در این پژوهش زکر شده است؛ دارای میانگین ضریب تأثیر بالاتر از 5/2 بوده و اغلب آن ها دارای رتبه Q1 هستند. از میان عوامل شناسایی شده؛ عوامل نهادی و سیاسی بیش ترین توجه را در بین پژوهشگران به خود اختصاص داده اند.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهند؛ روند صعودی مقالات منتشر شده در این حوزه مخصوصاً در سال های اخیر، ناشی از افزایش علایق پژوهشگران به این موضوع بوده است و با توجه به روند روبه رشد مشکلات موجود در حوزة محیط زیست، ایجاد اشتغال و غیره سبب توجه بیش تر دولت ها و حمایت آن ها از کارآفرینی سبز، نوآوری و اقتصاد سبز و چرخشی شده است. یافته های این پژوهش علاوه برتأکید به اهمیت کارآفرینی سبز به ویژه در ایران با توجه به روند پایین تولیدات علمی در این حوزه، به پژوهشگران کمک می کند تا با صرفه جویی در زمان، هزینه و نپرداختن به موضوعات تکراری، هم سو با پر کردن خلأهای تحقیقاتی گام بردارند و نتایج پژوهش های پراکنده را جمع آوری و سازمان دهی کنند و نقش مهمی در تصمیم گیری های سیاست گذران و برنامه ریزان داشته باشند. ازسویی با استفاده از روش های علم سنجی می توان پراستنادترین کشورها و منابع علمی در این حوزه را شناسایی نمود و از ظرفیت های علمی موجود با برنامه ریزی دقیق بهره جست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 16

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    283-304
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    16
  • دانلود: 

    10
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر سعی دارد با تحلیل و مصورسازی تولیدات علمی پیرامون موضوع، مسیر پیشرفت حرفه ای حسابداران، خلأ های پژوهشی و مباحث نوین را کشف و شناسایی نماید.روش شناسی: این مطالعه از نوع پژوهش های کاربردی علم سنجی است و با به کارگیری تحلیل هم رخدادی و هم تألیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، تمام تولیدات علمی حوزه مسیر پیشرفت حرفه ای حسابداران را دربرمی گیرد. از میان آن ها 403 مقاله از سه حوزة نزدیک به حسابداری یعنی مدیریت، اقتصاد و بازرگانی که در بازه زمانی 1972- 2022 در پایگاه وب آوساینس نمایه شده بودند، گزینش و با به کارگیری نرم افزارVOSviewer نقشه ها ترسیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج حاصل از هم رخدادی واژگان نشان داد واژة «کار» و «عملکرد» جزء پرتکرارترین واژه ها در این زمینه بوده و با کلمه انگیزه در ارتباط می باشد. همچنین طبق نتایج هم تألیفی کشورها مشخص گردید آمریکا، انگلستان و آلمان بیشترین همکاری علمی را داشته اند.نتیجه گیری: با بررسی روند انتشار مقالات می توان دریافت که تولیدات علمی در حوزة مورد بررسی سیر صعودی داشته است. همچنین براساس نتایج هم رخدادی واژگان و همکاری علمی کشورها مشخص گردید واژة مسیر شغلی عمدتاً با واژگان «جنسیت» و «عملکرد» ارتباط داشته است. همچنین نقشه هم تألیفی کشورها، نقش جداگانه کشور ایران در بین سایر کشورها را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 16

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    305-326
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    20
  • دانلود: 

    12
چکیده: 

هدف: آموزش عالی و برون دادهای اعضای هیئت علمی نقش مهمی در توسعه یافتگی هر کشوری دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی شاخص های ارزیابی و بهره وری پژوهشی اعضای هیئت علمی رشته نقاشی دانشگاه های دولتی و آزاد شهر تهران است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی علم سنجی و از لحاظ جمع آوری داده ها، توصیفی است که با به کارگیری روش های اسنادی و پیمایشی به انجام رسیده است. جامعه آماری دربرگیرنده 23 نفر از اعضای هیئت علمی رشته نقاشی دانشگاه های دولتی و آزاد شهر تهران در مقطع زمانی میان سال های 1397 تا 1400 ش. است و به شکلی هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پرسش نامه را محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسش نامه مورد تأیید چهار نفر عضو هیئت علمی قرار گرفت و پایایی پرسش نامه طبق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.765 بود. داده ها با به کارگیری نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته ها نشان می دهد در میان برون دادهای آشکار مقالات داخلی با رتبه علمی - پژوهشی، علمی - ترویجی و مقالات همایش ها با 91.3 درصد بیشترین امتیاز را کسب کردند و آثار مرتبط با نقادی کتاب با 17.4 درصد کمترین فراوانی آثار پژوهشی اعضای هیئت علمی رشته نقاشی را به خود اختصاص داده اند.در میان برون دادهای نیمه آشکار، نمایش آثار در نمایشگاه های داخلی؛ تنهایی، گروهی و تسلط بر یک زبان بیگانه با 100 درصد بیشترین امتیاز را کسب کردند و سابقة عضویت در کمیته های اخلاق در پژوهش با 13 درصد و سردبیر یا مدیرمسئول بودن مجلات در حوزه هنرهای تجسمی با 14.7 درصد کمترین فراوانی برون دادهای نیمه آشکار را نشان می دهد. راهنمای رساله های دکتری تخصصی و نمایش آثار در نمایشگاه خارجی تنهایی بیشترین اهمیت را از نظر اعضای هیئت علمی این رشته ها در ارتقای آنان داشته است. از نظر اعضای هیئت علمی تفاوت معناداری بین برون دادهای آشکار و نیمه آشکار وجود ندارد. مهم ترین موانع ارتقا منصفانه اعضای هیئت علمی حوزة رشته نقاشی را می توان عوامل نام برده را بیان کرد: بی توجهی به آثار هنری و نمایشگاه ها به عنوان برون دادهای این رشته، آشنا نبودن بسیاری از اعضای هیأت علمی با روش های بروز پژوهش در هنر، دوری از سفرها و همایش های بین المللی به دلیل مشکلات مالی و نبود انگیزه در میان اعضای هیئت علمی و مسئولین نسبت به ارتقا رتبه علمی.نتیجه گیری: روش های ارزیابی بهره وری فعلی، قادر به ارزیابی بهره وری منصفانه اعضای هیئت علمی رشته نقاشی نیست و نیاز به اصلاحات ساختاری و ایجاد تمهیدات عملی برای این رشته دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 20

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 12 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    327-350
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    18
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

هدف: در این پژوهش، هدف ترسیم ساختار حوزه های موضوعی مقالات حوزة حفاظت و مرمت میراث فرهنگی، نمایه شده در پایگاه AATA[1]  است.روش شناسی: پژوهش حاضر در دسته مطالعات علم سنجی قرار دارد و با استفاده از فن های تحلیل هم واژگانی، خوشه بندی و شاخص های تحلیل شبکه های اجتماعی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، موضوع های تخصیص یافته به مقالات نمایه شده در پایگاه AATA، برای 98976 مقاله در سال های 1800-2020 میلادی است. برای خوشه بندی سلسله مراتبی از نرم افزار SPSS و برای ترسیم نقشه های علمی و شبکه هم رخدادی موضوعات از نرم افزارهای VOSviewer، UCINET و راورپریمپ استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد؛ جستار «حفاظت معماری» بیش ترین فراوانی و زوج هم واژگانی «حفاظت از معماری**سنگ  و مصالح ساختمانی مرتبط» بیش ترین فراوانی هم رخدادی را داشتند. براساس نتایج موضوع های تخصیص یافته به مقالات در 8 خوشه موضوعی قرارگرفتند. خوشههای «شناخت تکنیک و مواد و ارزیابی روش های درمان» و «منابع تاریخی حفاظت» محوری، خوش توسعه و خوشههای «مطالعات متمرکز بر نوع مواد مورد حفاظت» و «مرمت اضطراری و تحلیل ریسک» مرکزی؛ اما نابالغ هستند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، تحلیل هم رخدادی واژگان به خوبی می تواند ساختار علمی یک حوزه را نمایش دهد. در تحلیل نمودار راهبردی، خوشه های «شناخت تکنیک و مواد و ارزیابی روشهای درمان» و «منابع تاریخی حفاظت» از خوشه های مرکزی و بالغ بوده و نقش محوری دارند. هم چنین باتوجه به بازة زمانی انتشار مقاله ها، خوشه «نظریه ها و تاریخچه» در حال فروپاشی و خوشه «بتن تاریخی (ساروج)» در حال ظهور می باشند. بنابراین، در پژوهش ها کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 18

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button