Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-6
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1015
  • دانلود: 

    282
چکیده: 

مقدمه: باتوجه به تغییرات دموگرافیک جوامع امروزی ومشارکت فزاینده زنان در بازار کار، یکی از مهم ترین چالش ها در مشاغل دارای نوبت کاری مانند پرستاری ایفای نقشهای کاری و خانوادگی می باشد. چگونگی ایفای نقشهای کاری و خانوادگی در پرستاران زن بعنوان هدف اصلی این مطالعه کیفی مورد بررسی قرار گرفت.روش کار: بر اساس روش نظریه زمینه ای استراوس و کوربین 1998 تجارب روزمره 20 نفر از کارشناسان پرستاری زن شاغل در بیمارستان های آموزشی تهران بامیانگین سابقه کار 12 سال، در مورد فرآیند ایفای نقشهای کاری و خانوادگی با استفاده از روش مصاحبه انفرادی و بحث و گفتگوی گروهی در سال 1392 گردآوری شده و تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: چهار طبقه اصلی حاصل از تجربیات شرکت کنندگان شامل «سختی نقش های خانوادگی»، «سختی شرایط کار»، «منابع حمایتی غیرموثر» و «نارضایتی» بود. در پایان طبقه مرکزی پدیدار شده از این طبقات "تلاش مداوم برای استمرار موقعیت شغلی و خانوادگی" تعیین گردید.نتیجه گیری: نتایج نشان داد پرستاران با توجه به فشار نقش های خانوادگی و کاری، کمبود تسهیلات محل کار ومنابع حمایتی غیر موثر ضمن تلاش مداوم برای ایفای نقش های کاری و خانوادگی خود، اغلب مجبوربه غفلت از نیازهای خود مانند نیاز به استراحت و خواب کافی و... می شوند. در نهایت تحت این شرایط پیامد فرآیند ایفای نقش های کاری و خانوادگی خستگی مزمن، بروز مشکلات سلامتی و نارضایتی در اغلب پرستاران شاغل است که موجب کاهش اثربخشی شغلی پرستاران و مراقبت های ارائه شده به بیماران خواهد شد. بنابراین لازمست ارتقاء وضعیت سلامت و بهبود شرایط شغلی پرستاران زن بیشتر مد نظر واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1015

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 282 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    8-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1307
  • دانلود: 

    412
چکیده: 

مقدمه: سبک های دلبستگی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر رضایت زناشویی می باشد، به همین منظور پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی سبک های دلبستگی با رضایت زناشویی در پرستاران زن شاغل انجام شد.روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرستاران زن شاغل در بیمارستان های دانشگاهی شهر خرم آباد در سال 1394 بود و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 150 نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دلبستگی بزرگسال و رضایت زناشویی اینریچ استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین رضایت زناشویی با دلبستگی ایمن (r=0.38، P=0.001) همبستگی مثبت و با دلبستگی اجتنابی (r=-0.25، P=0.001) همبستگی منفی دارد، اما بین رضایت زناشویی با سبک دلبستگی دوسوگرا (r=-0.063، P=0.378) همبستگی وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که سبک های دلبستگی حدود 40 درصد از تغییرات واریانس مربوط به رضایت زناشویی را تبیین می کند، به طوری که سبک های دلبستگی ایمن با بتای 0.322 و اجتنابی با بتای -0.132 در پیش بینی نتایج موثر هستند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه رضایت زناشویی از طریق سبک های دلبستگی قابل تبیین است؛ لذا به نظر می رسد نتایج این پژوهش تلویحات مهمی در زمینه تببین سبک های دلبستگی پرستاران به منظور بهبود رضایت زناشویی آنان به همراه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1307

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 412 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    15-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    743
  • دانلود: 

    160
چکیده: 

مقدمه: بیماران مبتلا به تومورهای مغزی به دلیل محدود بودن درمان، پیش آگهی ضعیف و پیامدهای نامطلوب بیماری، اضطراب بالایی دارند که در زمان جراحی به حداکثر خود می رسد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش های قبل از عمل روی اضطراب قبل از عمل نمونه برداری به روش استریوتاکسیک بیماران مبتلا به تومور مغزی می باشد.روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 40 بیمار مبتلا به تومور مغزی به صورت دردسترس انتخاب شدند و آموزش های قبل از عمل به صورت چهره به چهره به مدت سی دقیقه به آن ها آموزش داده شد. قبل و بعد از ارائه آموزش، سطح اضطراب بیماران با پرسشنامه DASS سنجیده شد. داده ها با آزمون های آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار PASW تجربه و تحلیل و P<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.یافته ها: نمونه های مورد مطالعه را 24 مرد (60%) و 16 زن (40%) در محدوده سنی 18 تا 63 سال با میانگین سنی 42.9±13.6 سال تشکیل داده بودند که اغلب متاهل (%92.5) و دارای سواد ابتدایی تا دیپلم (%47.5) بودند. میانگین نمره اضطراب قبل از عمل نمونه برداری بیماران 21.5±5.7 بود که پس از اجرای آموزش به 16.1±6.2 کاهش یافته بود (P=0.001).نتیجه گیری: آموزش چهره به چهره یکی از روش های آموزشی است که می توان برای کاهش اضطراب قبل از عمل بیماران مورد استفاده قرار گیرد. در این روش آموزشی پرستاران می توانند محتوای آموزش را تعدیل و با توجه به نیازهای بیماران ارائه دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 743

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    21-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1064
  • دانلود: 

    705
چکیده: 

مقدمه: یکی از مشکلات مراقبتی و پایش بیماران تنفسی در شرایط اورژانسی، بیمارستانی و بستری در منزل تنظیم میزان اکسیژن مورد نیاز با فلومتر های موجود در بازار است و نیاز به مراقبت همیشگی و تعیین میزان اکسیژن مورد نیاز این بیماران به صورت دائم زیر نظر پرسنل مجرب پرستاری دارد، هدف از این مطالعه طراحی "فلومتر دیجیتال برای تنظیم خودکار و دستی اکسیژن مورد نیاز برای بیماران تنفسی" و اطمینان از ارائه اکسیژن کافی و متناسب با شرایط بیمار در هر شرایطی و در هر محیطی می باشد.روش کار: این دستگاه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به شماره ثبت اختراع 91414 مورخ 09/12/1395 به ثبت رسیده است. فلومتر دیجیتال شامل یک فلومتر، صفحه نمایشگر دیجیتالی، ورودی پالس اکسیمتر، ورودی و خروجی اکسیژن می باشد. میزان اکسیژن مورد نیاز بیمار بر اساس سطح اشباع هموگلوبین از اکسیژن (Spo2) که بوسیله پالس اکسیمتری تعیین شده است به صورت اتوماتیک و یا دستی به بیمار ارائه می گردد. نمایش میزان اکسیژن تحویلی به بیمار و نمایش تعداد ضربان قلب وی بصورت دیجیتالی و همچنین وجود سیستم اعلام هشدار صوتی نشاندهنده قطع جریان اکسیژن از دیگر کارکردهای این دستگاه می باشد.یافته ها: با بکارگیری این وسیله نگرانی های حاصل از دریافت اکسیژن بیشتر و یا کمتر از حد مورد نیاز توسط بیماران بویژه بیماران بستری در منزل تا حد قابل توجهی برطرف خواهد شد.نتیجه گیری: فلومتر دیجیتال هوشمند وسیله ای مطمن جهت ارائه اکسیژن مورد نیاز به بیماران تنفسی می باشد. ارائه اکسیژن مورد نیاز بر اساس میزان اشباع هموگلوبین از اکسیژن پایه کارکرد این وسیله می باشد. اجراء مطالعات کارآزمایی بالینی در خصوص کاربردهای بالینی بیشتر فلومتر دیجیتال توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1064

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 705 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    29-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2234
  • دانلود: 

    552
چکیده: 

مقدمه: استرس بیماری شایع قرن حاضر و عامل یک سوم بیماری ها و غیبت های کاری کادر مراکز بهداشتی درمانی است. شغل و مسائل شغلی از مهم ترین عوامل ایجاد کننده استرس می باشد. این مطالعه با هدف بررسی استرس شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرسنل اتاق عمل شهر بندرعباس انجام شد.روش کار: در این مطالعه توصیفی 122 نفر از کادر اتاق عمل بیمارستان های آموزشی شهر بندرعباس در سال 1395 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه استرس شغلی HSE جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و روش های آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنی داری P=0.05 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نمونه های مورد مطالعه را 30 مرد و 92 زن با میانگین سنی 33.31±5.39 سال تشکیل داده بودند. میانگین نمره کلی استرس شغلی نمونه ها 115.07±10.53 بود که نشان می داد نمونه ها از استرس شغلی متوسطی رنج می برند. بین نمره کلی استرس شغلی کارکنان با متغیرهای جمعیت شناختی ارتباط معنی داری وجود نداشت.نتیجه گیری: پرسنل اتاق عمل دارای استرس شغلی متوسطی بودند. با توجه به پیامدهای سوء استرس شغلی ارائه راهکارهایی جهت کاهش استرس شغلی پرسنل اتاق عمل ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 552 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    35-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1441
  • دانلود: 

    647
چکیده: 

مقدمه: معلولیت دارای ابعاد جسمانی و روان شناختی است و همانطور که سلامت جسمی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، سازگاری روانی- اجتماعی و سلامت روانی او را نیز متاثر می سازد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس بر کیفیت زندگی و تحمل آشفتگی زنان با معلولیت جسمی- حرکتی بود.روش کار: پژوهش حاضر آزمایشی از نوع نیمه تجربی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه زنان معلول جسمی- حرکتی انجمن معلولین جسمی- حرکتی شهرستان اردبیل بودند که از بین آنها 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. بعد از اجرای پیش آزمون بر روی هر دو گروه، مداخله آزمایشی در طی 8 جلسه 90 دقیقه ای به صورت یک جلسه در هر هفته به اجرا در آمد و پس از اتمام برنامه درمانی، پس آزمون اجرا گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و مقیاس تحمل آشفتگی سیمون و گاهر استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده های تحقیق حاضر از تحلیل کوواریانس استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان داد که پس از آموزش شادکامی در میانگین نمرات کیفیت زندگی و تحمل آشفتگی گروه های مداخله نسبت به گروه شاهد تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که نمرات کیفیت زندگی و تحمل پریشانی گروه مداخله پس از آموزش شادکامی به شیوه شناختی-رفتاری فوردایس به صورت معناداری افزایش یافت (P<0.01).نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که استفاده از آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس، می تواند موجب بهبود کیفیت زندگی و تحمل پریشانی معلولین جسمی- حرکتی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1441

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    44-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1789
  • دانلود: 

    463
چکیده: 

مقدمه: افزایش شیوع بیماری دمانس از جمله پیامدهای دوران سالمندی است، این بیماران با توجه به اختلال در شناخت، رفتار و عملکرد برای انجام فعالیت های عادی زندگی وابسته به دیگران هستند که اکثر آنها توسط مراقبان خانوادگی انجام می گیرد. تنوع و سختی نقش های مراقبتی منجر به مشکلات روانی (افسردگی، استرس و اضطراب) در مراقبان می گردد، از طرفی وجود بیماری منجر به اختلال در عملکرد خانواده می شود. از اینروسنجش عملکرد خانواده می تواند ابزار پیش بینی کننده مناسبی برای سلامت روان خانواده باشد.روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد. تعداد 150 نفر از مراقبین خانوادگی سالمندان مبتلا به دمانس مراجعه کننده به انجمن آلزایمر از طریق نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، عملکرد خانواده مک مستر، افسردگی بک، اضطراب زونگ و پرسشنامه استرس درک شده در مراقبین مورد مطالعه جمع آوری گردید و از طریق نرم افزار SPSS و آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی شفه و رگرسیون خطی چند متغیره گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: عملکرد خانواده در بیماران مبتلا به دمانس تحت مطالعه در همه ابعاد بجز حل مساله دارای اختلال بوده و بین همه خرده مقیاس های عملکرد خانواده با افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین رابطه منفی و معنی دار (P<0.001) وجود داشت. بعد کنترل رفتار قادر بود 19.1 درصد از واریانس اضطراب و 19.9 در صد از واریانس استرس مراقبین را تبیین کند همچنین ابعاد کنترل رفتار، نقش ها و همراهی عاطفی قادر بودند 45.3 درصد از واریانس افسردگی مراقبین را تبیین کنند.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین عملکرد خانواده می باشد، بنابراین بررسی ابعاد عملکرد خانواده می تواند نشان دهد کدام بعد از ابعاد عملکرد خانواده دچار اختلال است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1789

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 463 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    53-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1396
  • دانلود: 

    376
چکیده: 

مقدمه: پرستاران به عنوان بزرگترین گروه حرفه ای در سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی، در محیط کار با عوامل تنش زای متعددی مواجه می شوند که می تواند کیفیت زندگی کاری و سلامت عمومی آنها را به مخاطره بیاندازد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سلامت عمومی با کیفیت زندگی کاری پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی زاهدان صورت گرفت.روش کار: در مطالعه مقطعی حاضر، جامعه پژوهش کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی زاهدان در سال  1395بودند. تعداد 240 پرستار به روش نمونه گیری چند مرحله ای و بر اساس نسبت پرستاران در بیمارستانها وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ویژگی های فردی، "پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی، "(GHQ-28: General Health Questionnaire-28) و "پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون "(QWL: Quality of Work Life) بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های تحلیلی تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تحت نرم افزار SPSS.22 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره سلامت عمومی پرستاران 56.83±11.99 و میانگین نمره کیفیت زندگی کاری آنان 114±61.33 بود. %48.7 پرستاران سلامت عمومی نامطلوب گزارش کردند. %29.3 پرستاران از کیفیت زندگی کاری ضعیف و 42.1% از کیفیت زندگی کاری متوسط برخوردار بودند. بین کیفیت زندگی کاری و سلامت عمومی پرستاران ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت (P=0.63).نتیجه گیری: هر چند ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و سلامت عمومی پرستاران معنی دار نبود، اما نزدیک به نیمی از آنها از سلامت عمومی نامطلوب و کیفیت زندگی کاری متوسط برخوردار بودند. ضروری است مدیران و سیاستگذاران بهداشتی، برنامه های مدون جهت پایش مداوم سلامت عمومی و کیفیت زندگی کاری پرستاران را طراحی و راهکارهای مناسب جهت ارتقای آنها را اتخاذ نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1396

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 376 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button