با توجه به تاکید متون نظری کارآفرینی بر سرمایه اجتماعی و سوگیری شناختی به طور مجزا، این پژوهش به دنبال ترکیب دو جریان پژوهشی با دور رویکرد است که شامل رویکرد جامعه شناختی، که صرفا بر نقش سرمایه اجتماعی بر تصمیم به شروع کسب و کارهای مخاطره آمیز جدید تاکید می کند، و رویکرد شناختی، که صرفا به تبیین نقش سوگیری شناختی در این زمینه می پردازد. بنابراین، هدف این پژوهش پرکردن شکاف مربوط به نقش سرمایه اجتماعی بر سوگیری شناختی و بالطبع تصمیم به شروع کسب و کارهای مخاطره آمیز جدید، با به کارگیری نظریه شناخت اجتماعی است. داده های این تحقیق از نمونه ای 203 نفری از دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران که به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، گردآوری شده و با روش مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل آزمون شد. روابط میانجی مدل نیز با روش بوت استرپ بررسی شد. ابزار اصلی گردآوری داده های تحقیق پرسشنامه است. برای بررسی روایی ابزار پژوهش روایی محتوا و روایی سازه، و برای بررسی پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ به کار گرفته شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از نظر روش گردآوری داده ها کمی و توصیفی- همبستگی است. یافته های پژوهش نشان داد سرمایه اجتماعی (حفره های ساختاری، اعتماد، روابط قوی، و زبان و کدهای مشترک) بر تصمیم دانشجویان به شروع کسب و کارهای مخاطره آمیز جدید تاثیر مستقیم و مثبتی می گذارد. همچنین، سرمایه اجتماعی از طریق متغیر میانجی سوگیری شناختی به طور غیرمستقیم بر تصمیم به شروع کسب و کارهای مخاطره آمیز جدید تاثیر می گذارد.