Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

1402 - 1396

دوره(شماره)

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    11-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    527
  • دانلود: 

    776
چکیده: 

استفاده از رویکرد پُست مدرنیستی در آفرینش یا تحلیل داستان و رمان، عمر چندانی در ادبیّات داستانی معاصر ندارد و در این راستا، آثار نویسندگانی چون رضا براهنی، شهرنوش پارسی پور، ابوتراب خسروی و. . . . بسیاری از مختصات پُست مدرنیستی را با خود دارند. با در نظر گرفتن تاریخ جریان سازی پُست مدرنیسم در عرصه­ ی ادبیّات داستانی، پرواضح است که آثار داستانی پیشگامّانی چون صادق چوبک از این دایره بیرون باشند. امّا نگارندگان این مقاله بر آنند رمان سنگ صبور چوبک از معدود آثار داستانی محسوب می­ شود که ظرفیت یا گنجایش آن را دارد که براساس نظریه یا نظریه­ های مختلف ادبی، از جمله با رویکرد پُست مدرنیستی مورد نقد و تحلیل قرار گیرد؛ چنان­ که رمان سنگ صبور صادق چوبک از بسیاری از ویژگی­ های پُست مدرنیستی مثل محتوای وجودشناسانه، فراداستان، چند صدایی، بینامتنیت، پارودی، پارانویا، از هم گسیختگی و اختلال زمانی و مکانی و. . . برخورداراست. در این جهت، ابتدا به طرح و شرح ویژگی­ های پُست مدرنیستی در ادبیّات داستانی خواهیم پرداخت و سپس با استناد به شواهد و قرائن درون متنی به تحلیل مؤلفه­ های پُست مدرنیستی در رمان سنگ صبور اقدام خواهیم کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 527

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 776 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    38-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    430
  • دانلود: 

    559
چکیده: 

رئالیسم وهمی مرز میان رئالیسم و فانتاستیک است. از این منظر هم ویژگی­ های رئالیسم و هم ویژگی­ های فانتاستیک را دربردارد؛ بنابراین در تعریف رئالیسم وهمی و مشخص­ کردن حدّ و حدود و ویژگی­ های آن به همان اندازه که نیاز به آشنایی با رئالیسم و مشخصه­ های آن هست، ویژگی­ ها و تعاریف مربوط به فانتاستیک و انواع آن نیز می­ تواند به شناخت دقیق­ تر این روش ادبی (رئالیسم وهمی) کمک­ کند. در این پژوهش به منظور ایجاد درک بیش­ تر و ملموس­ تر از معنا و مفهوم رئالیسم وهمی به کنکاش در معانی فانتاستیک و انواعی از آن که تشابهات بسیاری با رئالیسم وهمی دارد و سپس آشکار کردن عناصر مشترک میان آن­ ها پرداخته می شود. در این میان انواع فانتاستیک، ادبیّات وهمناک از دیدگاه تودوروف، داستان­ های شگرف از دیدگاه فروید، فانتاستیک از دیدگاه جکسون خصوصیات مشترک بیش­ تری با رئالیسم وهمی دارند. رئالیسم وهمی فضا، طرح و گفت­ و­ گویی را ایجاد می­ کند که در آن غبار شکّ و تردید روان شناختی و ایدئولوژیک وجود داشته باشد و این شیوه را در آثار داستایوفسکی نشان داده­ اند. وجود فضای شکّ و تردید و دودلی و ترس در این­ گونه آثار از نتایج این تحقیق است. این مقاله به بررسی هر یک از این ژانرهای ادبی، ارتباط آن با رئالیسم وهمی و تحلیل رمان از رگ هر تاک دشت سایه ها اثر خسرو حمزوی از منظر رئالیسم وهمی به شیوه­ ی توصیفی– تحلیلی و کتاب­ خانه­ ای اختصاص یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 430

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 559 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دری نجمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    68-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    225
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

بازخوانی به خوانشی جهت دار و هدفمند از سوی مفسّر و خواننده اطلاق می شود که متن یا پیام را بر اساس یک مفهوم یا نظریه­ ی خاص مورد تحلیل و بازکاوی قرار می دهد. در این جستار با توجه به این که ذهن و زبان شعر اخوان ثالث دریچه ای روشن به سوی گذشته­ ی ایران با همه­ ی فرازها و فرودهای تاریخی، سیاسی و فرهنگی است، مفهوم هویّت ملی به عنوان یکی از مؤلفه های گرایش به کلاسی سیسم و بازنمود آن در شعر وی مورد بحث قرار گرفته است. هویّت، تعریف فرد یا گروه از خود و کیستی خود در مقابل "دیگری" است و احساس تعلّق به مجموعه ای مادی و معنوی است که عناصر آن از قبل شکل گرفته اند. هویّت ملی را که فراگیرترین و مشروع ترین سطح هویّت در نظام اجتماعی است، احساس تعهد و وابستگی نسبت به جامعه تعریف کرده اند. باورها، ارزش ها، هنجارها و نهادهای فرهنگی مثل زبان، دین، آداب و رسوم و ادبیّات در این تعریف جایگاه ویژه دارند. هدف نویسنده از طرح این موضوع بررسی جایگاه بی بدیل اخوان در قوام بخشی مفهوم هویّت ملی در شعر معاصر ایران است. از آنجا که شکل گیری شعر اخوان در عصر پهلوی اول و دوم هماهنگ با سیاست های رایج حکومت و قاطبه­ ی روشنفکران آن عصر، در عرصه­ ی دل سپردگی به هویّت ملی و ایرانی و یا لااقل تظاهر به آن بوده است؛ لذا هماهنگ با آرمان های آن سال ها بر مفاهیمی چون اسطوره، ملی گرایی (ناسیونالیسم) باستان گرایی (آرکاییسم)، نوستالژی، صیانت از مرزهای ملی و فرهنگی، توجه به قومیت ایرانی و ستیز با هجوم ویرانگر دشمنان تأکید می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    96-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    556
  • دانلود: 

    647
چکیده: 

خیزش مشروطه خواهی در ایران، حاصل تحوّل جهان بینی در سایه­ ی برخورد با فرهنگ و ادب مغرب زمین بوده است. در دوران پسامشروطه، رشد روزنامه نگاری و ترجمه­ ی آثار اروپایی، گستره های نوینی را برابر ادیبان گشود. استقبال مجلّات از ترجمه که در دوره­ ی پهلوی اول و دوم، شور فزاینده ای گرفته بود، سیر مدرنیته را شتاب بخشید. مکاتب ادبی غرب، زاییده­ ی دوران روشنگری و تحوّل هستی­ شناسی آن سامان بوده، امّا آشنایی ایرانیان با دگرگونی های نوین نه از پشتوانه های فلسفی و زمینه های اجتماعی آن بهره مند بود و نه ترتیب و توالی زمانی آن دیار را با خود داشت؛ لذا با آن انسجام و تمامیت در شعر معاصر ما تجلّی نیافته است. مجموعه اشعار نیما که تلفیقی از نگرش های گوناگون است، شاهدی بر این ادعاست. منوچهر آتشی، شاعر نسل دوم نیمایی، در سه حوزه از شعر، ترجمه و نقد ادبی فعّالیّت داشت. پژوهش حاضر با شیوه­ ی توصیفی-تحلیلی در پی آن است که این آمیختگی را در شعر آتشی بررسی کند. یافته های پژوهش بیان­ کننده­ ی آن است که در شعر وی از همان آغاز تلفیقی از مکاتب ادبی دیده می شود؛ بدین معنا که برخی شاخصه های رمانتی سیسم را در شعر غنایی، عناصر اقلیمی (بومی و شهری) را در شعر رئالیستی و گرایش هایی از سمبولیسم اجتماعی را نیز در سروده های اعتراضی خود، بازتاب داده است. با این حال، از دوره­ ی دوم شعر وی، بسامد مضامین رمانتیکی در نگره هایش فزونی می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 556

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    128-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    295
  • دانلود: 

    550
چکیده: 

مکتب رمانتیسم، به عنوان یک مکتب اجتماعی، فکری و هنری که در اواخر قرن هجدهم در اروپا شکل گرفت، ادبیّات دیگر ملل از جمله ایران را تحت تأثیر خود قرار داد و نشانه­ های این اثرگذاری را بر آثار مختلف فارسی، از دوره­ ی مشروطه تاکنون می­ توان مشاهده کرد. بیژن نجدی از نویسندگانی است که در پرداختن به مسائل مختلف نگرشی رمانتیکی دارد. این نویسنده، با درآمیختن شعر و داستان و کاربرد گسترده­ ی عناصر شاعرانه با محتوایی احساسی، سبک خاصی به وجود آورد که هدف در این پژوهش، خوانشی رمانتی­ سیستی داستان­ های کوتاه وی با روش توصیفی تحلیلی است. دستاوردهای پژوهش ناظر بر این است که نجدی از میان مؤلفه­ های مکتب رمانتیسم، بیشتر به طبیعت­ گرایی، عشق، گذشته­ گرایی، اندوه و ناامیدی، گریز به رؤیا توجه داشته است. روی­ گردانی از صنعت و تمدّن شهری و توجه به طبیعت، دلبستگی به حیوانات و انتقال احساسات شخصیت­ ها به طبیعت، از جمله ویژگی­ های طبیعت­ گرایی نجدی در داستان­ های کوتاه است. در داستان­ های کوتاه وی، عشق بر خرد شخصیت­ ها غلبه دارد و آنان به امور مختلف مانند انسان، طبیعت و حیوانات عشق می­ ورزند. همچنین برای رهایی از اندوه، به گذشته که بیشتر دوران نوجوانی و جوانی است، پناه می­ برند. هم­ چنین برخی از شخصیت­ ها، برای گریز از واقعیت­ های تلخ زندگی، به رؤیا پناه می­ برند و بدین گونه خواسته­ های برآورده­ نشده­ ی خود را شکل عینی می­ بخشند. از سویی دیگر، در داستان­ های کوتاه نجدی، عناصر داستان مانند واژگان، تصاویر، لحن و صحنه­ پردازی، با ارتباطی اندام­ وار و منسجم، نقش مؤثری در انتقال نگرش رمانتیک وی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 550 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    158-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1437
  • دانلود: 

    2001
چکیده: 

یکی از بهترین نمونه های تعامل میان دست آوردهای متفاوت در دانش های بشری و تأثیر بر دیگر عرصه های معرفت، نظریه­ ی روانکاوی فروید و تأثیر آن بر روان شناسی جدید و همچنین هنرمندان سوررئالیست است. در آثار منتشر شده در ایران در خصوص مکتب ادبی سوررئالیسم، مبحث ضمیر ناخودآگاه بیشتر از منظر هنرمندان و ادبا بحث و بررسی شده است. در این پژوهش سعی بر آن است، بیشتر تمرکز و تأمّل بر علم روانکاوی و روان تحلیل گری باشد. در این پژوهش هم­ چنین سعی محقق بر آن است تا بر نقش، و تأثیرگذاری یافته های فروید و سایر پیروانش بر حوزه­ ی ادبیّات و هنر تأکید گردد. این پژوهش، به روش کیفی و تحلیل محتوا از نوع میان­ رشته ای است که وجهه ی همت آن تمرکز و تأکید شالوده ای بر وجه روانکاوی و روان شناختی است. لذا تلاش شده است، با تأکید بر منابع روانکاوی و روان شناسی بر روی موضوع امیال واپس رانده و اعماق ضمیر پنهان و تفکر ناخودآگاه و نقش آن در مکتب ادبی و هنری سوررئالیسم بررسی و تحلیل انجام پذیرد. مهم­ ترین دستاورد این جستار، تأثیرپذیری گسترده­ ی سوررئالیست ها از مفاهیمی چون: تداعی آزاد معانی، تعبیر رؤیا، ناخودآگاه، خواب مصنوعی و نگارش، لغزش های لپی، واپس رانی و خلق آثار هنری و ادبی از مجرای بی­ بخودانگی عاطفی و ذوقی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1437

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2001 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button