شعری است منسوب به حضرت علی (ع) که طی آن چنین می فرماید:دوائک فیک و لاتبصر ودائک منک و لاتشعراتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبرو انت الکتاب المبین الذی با حرفه تظهر المضمرفلاحاجه لک فی خارج یخبر عنک بما یسطرهمانطور که ملاحظه می شود در این شعر امام علی (ع) درد انسان را از خود او دانسته و معتقد است که انسان باید درمان را نیز در درون خود جستجو کند، چرا که این جرم صغیر یعنی انسان در درون خود عالم اکبر را نهان دارد و لذا آن چه را که در خارج از خود می جوید در درون خود او تعبیه کرده اند. وقتی به سایر منابع دینی و عرفانی خود نگاه می کنیم می بینیم که دیدگاه هایی از این دست در مورد انسان فراوان است و آبشخور همه آن ها کتاب مبین ماست. از دیدگاه اسلام بدن علی رغم مغایرتی که در اصل وجود با روح دارد، اما در این نشاه دنیا به خوبی با آن اتحاد پیدا کرده است که می توان حمل «هو هو» برای آن آورد.این موضوع از نظر علمی نیز ثابت شده است؛ چون حالات احساسی می تواند سبب تغییرات فیزیولوژیک محیطی و مرکزی شوند. ایراد هر گونه تحریک به ناحیه زیر قشر مغز موجب ایجاد حالات احساسی و عکس العمل مربوطه می شود که نحوه فعالیت آن با شخصیت فرد، فرهنگ، و شیوه نگرش او بستگی دارد.در طی این تحریک احساسی مواد واسطه ای آزاد می شود که سبب تحریک هیپوتالاموس و ایجاد عوامل آزاد کننده (Releasing Hormone) شده که به بخش قدامی هیپوفیز رفته و موجب آزاد شدن هورمون های اختصاصی می شوند و فعل و انفعال این ها سبب تغییراتی در میزان قندخون و مواد شیمیایی درون سلولی و نهایتا فعالیت فیزیولژیک سلول ها می گردد. لذا هر چند نمی توان نقش عوامل محیطی و ژنتیک و سایر عوامل را در بروز بیماری ها نادیده گرفت اما در مجموع انسان های پریشان روزگار بیشتر دچار بیماری جسمی می شوند. به طور مثال فرد دچار استرس و اضطراب بیشتر در معرض قندخون، چربی خون، بیماری های خود ایمنی و غیره می باشد، اما انسان های با اراده و صاحب معرفت امکان مهار فیزیولژی بدن را از طریق حالات احساسی و نگرشی خود به هستی دارا می باشند. لذا کراماتی که از اولیا و مسایل ظاهرا خارق العاده ای که از مرتاضان در مورد تسلط بر جسم صادر می شود، امور عجیب و به دور از مکانیسم های علمی نیست. از طرف دیگر امروزه ثابت شده است که اکثر سلول های بدن از جمله سلول های ایمنی موجوداتی بی شعور نیستند. بلکه همه دارای شعور و درک نسبت به مسایل از جمله ادراک حالات احساسی بدن هستند و زبان گفتگو و مفاهمه ای بین این سلول ها برقرار است که همه در تقابل با حالات روحی و احساسی فرد می باشند. بر همین اساس است که امروزه جهت معالجه بسیاری از بیماری های صعب العلاج مانند سرطان و بیماری های خود ایمنی مراجعه به خود بدن و استفاده از واکنش هایی مانند تسریع و یا ایجاد توقف در تولید سیتوکاین ها، هدایت بعضی از مواد واسطه ای جهت انتقال بیشتر به گیرنده های سطح سلول و یا برعکس ممانعت از این واکنش ها با پوشاندن آن گیرنده و غیره مطرح است و در بسیاری از موارد نیز تحقیقات انجام شده در معالجه بیماری ها موفقیت آمیز بوده است.تمام یافته های بالا موید شعر مذکور از سرسلسله خیل عشاق و امام عارفان علی (ع) است که صاحب معرفت شهودی بود و معرفت را برای انسانیت انسان ضروری می دانست. و از کمترین تبعات این معرفت احاطه انسان نسبت به جسم خود است