نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    supp. 4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1044
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1044

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    supp. 4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    709
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 709

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    supp. 4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1202
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1202

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    supp. 4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    564
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 564

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
  • صفحات: 

    215-223
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1132
  • دانلود: 

    717
چکیده: 

باتوجه به پیچیدگی محیط های تصمیم گیری در جهان، سیاستگذاری علم و فناوری چندی است که مورد توجه قرار گرفته است. آموزش عالی سلامت از جمله زیرمجموعه های نظام های علم و فناوری است که به دلیل محیط در حال تغییر نظام های سلامت و لزوم پاسخگویی آموزش به این محیط متغیر، سیاستگذاری آینده نگارانه این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از زمان تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران، تلاش هایی در زمینه سیاستگذاری آموزش عالی سلامت صورت گرفته که غالبا با رویکرد واکنشی بوده و به مرحله اجرا نرسیده است. برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان اولین تجربه سیاستگذاری آینده نگارانه حوزه آموزش عالی سلامت از سال 1394 آغاز گردید و با بهره گیری از بستر آمایش سرزمینی و یک نظام چند سطحی در دست اجرا می باشد. نوشته حاضر به بررسی ابعاد و الگوهای سیاستگذاری در آموزش عالی و تجارب سیاستگذاری آموزش عالی سلامت در ایران می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 717 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
  • صفحات: 

    224-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1785
  • دانلود: 

    668
چکیده: 

زمینه و هدف: شاخص آموزش عالی در حیطه تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی، به واسطه تأثیرگذاری همه جانبه آن در حوزه-های زندگی فردی و اجتماعی از جمله حفظ و ارتقاء سلامت و گسترش همکاری های علمی نقش ویژه ای دارد. با توجه به سابقه دیرینه آغاز آموزش عالی به ویژه در حوزه علوم پزشکی در نوشتار حاضر وضعیت آموزش عالی سلامت در حوزه رشته های علوم پایه پزشکی در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با دوران قبل از آن مورد بررسی قرار گرفته است. روش بررسی: اطلاعات لازم برای انجام این مطالعه با بهره گیری از مجموعه مستندات حوزه های مسئول معاونت آموزشی وزارت متبوع که وظیفه نظارت بر آموزش تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی دارند از جمله شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی فراهم شده است. یافته ها: آموزش در رشته های علوم پایه پزشکی تا پیش از انقلاب محدود به 17 رشته کارشناسی ارشد در تعداد معدودی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وقت کشور بوده است. در خصوص مقطع دکترای تخصصی نیز تنها آموزش 2 رشته ایمنی شناسی و اپیدمیولوژی آن هم فقط در دانشگاه تهران برپا بوده است. انقلاب اسلامی زمینه توسعه چشمگیر رشته-محل های علوم پایه پزشکی در سراسر کشور را به گونه ای فراهم نمود که در حال حاضر تعداد 81 برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد با 901 رشته-محل و 61 برنامه آموزشی در مقطع دکترای تخصصی با 388 رشته-محل فرایند آموزش در بخش تحصیلات علوم پایه پزشکی را به انجام می رسانند. نتیجه گیری: بررسی آماری وضعیت توسعه تحصیلات دانشگاهی رشته های علوم پایه پزشکی در بازه زمانی 40 ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان دهنده رشد قابل توجه کمی از لحاظ تعداد رشته ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی و دانشگاه های پذیرنده می باشد. توجه جدی به الگوی توسعه رشته ها منطبق با نیازهای روز کشور و همچنین توجه جدی تر به کیفیت آموزش ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1785

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 668 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
  • صفحات: 

    233-243
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1210
  • دانلود: 

    720
چکیده: 

مقدمه: از ابتدای هزاره سوم واژه یادگیری الکترونیکی به کار رفته و تاکنون در حال گسترش است. امروزه این واژه به طور عمده به استفاده از فناوری های برخط برای تقویت فرآیند یاددهی-یادگیری و کسب دانش و مهارت اطلاق می شود. این مطالعه با هدف بررسی سیر تحولات یادگیری الکترونیکی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران و معرفی دانشگاه علوم پزشکی مجازی انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است که با استفاده از تحلیل اسنادی و بررسی متون شامل مجموعه مقالاتی که در زمینه یادگیری الکترونیکی در ایران منتشر شده و نیز مجموعه مصوبات شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی و شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی انجام شده است. نتایج: دانشگاه علوم پزشکی مجازی به منظور ارتقای آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم و گسترش مرزهای دانش در حوزه فضای مجازی و در راستای تحقق اهداف طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سال 1394 تأسیس شده است. این دانشگاه همچنین عهده دار کمک به توسعه آموزش مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی و توسعه زیرساخت های لازم به تمام دانشگاه های کشور است. بحث و نتیجه گیری: دانشگاه علوم پزشکی مجازی برای توسعه یادگیری الکترونیکی، تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصت-های مختلف آموزشی به صورت مجازی گام های موثری برداشته است. به نظر می رسد در صورت وجود حمایت و تحقق ماموریت های این دانشگاه، شاهد توسعه بیش از پیشی در یادگیری الکترونیکی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور باشیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1210

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 720 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
  • صفحات: 

    244-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    527
  • دانلود: 

    536
چکیده: 

زمینه و هدف : کمیت و کیفیت آموزش علم دندانپزشکی به منظور پاسخگویی به نیازهای درمانی آحاد جامعه دارای اهمیت فراوانی است. پیشرفت های آموزشی این علم و رشد و توسعهدانشکده های دندان پزشکی بعد از پیروزی انقلاب٬ ضرورت تغییرروش های منسوخ و قدیمی را یادآور گردید. این تحقیق جهت بررسی میزان تحقق اهداف برنامه آموزشی وهمچنین وجود خلاء اطلاعاتی در مورد آن، از اطلاعات موجود کلیه دانشکده های دندانپزشکی کشوردرطی سال های 1397-1357 انجام گرفت. روش بررسی: روش شناسی پژوهش حاضر که به لحاظ هدف٬ از نوع مطالعات کاربردی واز نوع توصیفی-تحلیلی بود و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدارک و بروندادهای علمی وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش عالی و تمامی دانشکده های دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بود که عواملی مانند تعداد دانشکده ها٬ تعداد رشته های تخصصی٬ وضعیت تدوین کتاب و عواملی دیگر مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفتند. نتیجه گیری: به نظر می رسد برونداد علمی دانشکده های دندانپزشکی در طی 40 سال گذشته رشد صعودی مناسبی داشته اند و در این زمینه جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 527

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 536 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
  • صفحات: 

    251-259
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    572
  • دانلود: 

    574
چکیده: 

انجمن های علمی به عنوان «بنیان های جامعه مدنی» همانند پلی رابط تخصصی بین دولت و مردم به شمار می آیند. استفاده از ظرفیت نهادهای غیر رسمی مردمی و انجمن ها، یکی از بارزترین ویژگی اغلب جوامع پیشرفته امروزی می باشد که در این میان انجمن های علمی جایگاه منحصربفردی دارد زیرا از یک سو بر نارسائی های دیگر نهادهای غیر علمی مشابه فائق می آیند و از طرفی دیگر نقاط ضعف موجود را تجمیع و با هم افزائی موارد، به تقویت کاستی ها می پردازد. از مهمترین اهداف و وظایف انجمن ها ایجاد ارتباط علمی، فنی، تحقیقاتی، آموزشی و ایجاد بستری مناسب برای شناخت، تشویق، هدایت و تبادل نظر بین محققان و اندیشمندان و متخصصانی که به طریقی با علوم گوناگون سر و کار دارند، می باشد. از جمله انجمن های علمی فعال موجود در دنیا و ایران، انجمن های عرصه علوم پزشکی و نظام سلامت است که عمده فعالیت آنها تحقق اهداف و برنامه های این حوزه می باشد و برای انجام این مهم با سازمان های مختلفی چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مؤسسات آموزشی، پژوهشی و دانشگاهها به همکاری پرداخته و آنها را در برنامه ریزی امورآموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی، ارزیابی و بازنگری برنامه های درسی، ارائه خدمات علمی و پژوهشی حمایت می نمایند. در همین راستا انجمن های پزشکی در ایران تا کنون نقش بسزائی در ارتقای نظام سلامت کشور ایفا نموده اند. مقاله حاضر مروری بر تجربه چهل ساله نظام آموزش عالی سلامت جمهوری اسلامی ایران در توسعه انجمنهای علمی علوم پزشکی ایران است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 572

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 574 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
  • صفحات: 

    260-270
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1052
  • دانلود: 

    792
چکیده: 

مقدمه: با توجه به سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر توسعه و تقویت آموزش مجازی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور و لزوم برنامه ریزی و هدایت دانشکده ها و مراکز آموزش مجازی در این دانشگاه ها، سیستم ملی اعتباربخشی و ارزشیابی مراکز آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی کشور طراحی و مستقر شد. روش کار: در این طرح برای ارزشیابی مراکز آموزش مجازی از رویکرد ارزشیابی مبتنی بر نظر خبرگان و الگوی اعتباربخشی استفاده شد. ابتدا با مطالعات کتابخانه ای وضعیت و ساختار سیستم های اعتباربخشی در یادگیری الکترونیکی در جهان بررسی شد. سپس کمیته ای تخصصی متشکل از صاحب نظران و متخصصان یادگیری الکترونیکی تشکیل شده و پیش نویس استانداردهای اعتباربخشی طراحی شدند. استانداردهای نهایی با استفاده از تکنیک دلفی با نظرات صاحب نظران کشور نهایی گردید. در مرحله بعد ساختار و روند اجرایی اعتباربخشی طراحی شده و در مراجع مربوطه مصوب شد. دستورالعمل های اعتباربخشی مراکز آموزش مجازی نیز تدوین شده و برنامه عملیاتی برای اجرای آن تهیه و ارائه گردید. نتایج: آیین نامه چگونگی اجرا و ساختار اعتباربخشی مراکز آموزش مجازی و مجموعه استانداردهای اعتباربخشی در نشست 258 شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور در بهمن ماه 1395به تصویب رسید. مجموعه استانداردها شامل چهار حیطه حاکمیتی (5 استاندارد)، زیرساخت (6 استاندارد)، فرآیندهای آموزشی (5 استاندارد) و مشاوره و حمایت (3 استاندارد) می باشد. نتیجه گیری: هم اکنون از این مجموعه استاندارد برای ارزشیابی مراکز آموزش مجازی کشور استفاده می شود و دانشگاه ها از آنها به عنوان یک راهنما برای توسعه کمی و کیفی بهره می برند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1052

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 792 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
  • صفحات: 

    271-281
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    718
  • دانلود: 

    613
چکیده: 

زمینه و هدف: در راستای دستیابی به اهداف بسته های تحول و نوآوری درآموزش علوم پزشکی، از جمله ارتقای نظام ارزیابی و آزمونهای علوم پزشکی، تمرکز زدایی و گسترش عدالت در نظام آموزش عالی حوزه سلامت، تغییر روند برگزاری مرحله دوم آزمون ورودی دوره های دکتری تخصصی و برگزاری آن در دانشگاههای علوم پزشکی توسط دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی مورد توجه قرار گرفت. روش انجام: به منظور تعیین چارچوب برای اجرای مرحله دوم آزمون دکتری (مصاحبه)، نظرات اساتید آموزش پزشکی و دست اندرکاران و مجریان برگزاری آزمون ها در دانشگاههای علوم پزشکی طی جلساتی با استفاده از تکنیک پانل متخصصین اخذ و جمع بندی گردید. در مرحله بعد آزمون ﺳ ﺎ ﺧ ﺘ ﺎ رﻣ ﻨ ﺪ به روش MMI طراحی و توانمندسازی اعضای تیم های مصاحبه گروه های آموزشی برای انجام مصاحبه های ساختارمند انجام گردید. سپس اقدامات ضروری قبل از مصاحبه از جمله تهیه پورتال درج سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلبان، تهیه چک لیستهای مصاحبه و همچنین جلسات هماهنگی پایش و کنترل عملیات اجرایی صورت گرفت. یافته ها و نتیجه گیری: جهت اجرای مرحله دوم آزمون دوره دکتری، پس از تعیین محل مصاحبه و همچنین تنظیم تقویم برگزاری، جهت پذیرش دانشجو به تعداد 953 نفر در 63 رشته، تعداد 3868 نفر داوطلب واجد شرایط که حدنصاب لازم را در مرحله اول آزمون کسب نموده بودند برای انجام مصاحبه به 24 دانشگاه در 10 منطقه آمایشی معرفی گردیدند. مصاحبه با مشارکت حدود 1800 نفر از اساتید دانشگاههای مناطق آمایشی، مصاحبه ساختارمند توسط دانشگاهها برگزار گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 718

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 613 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
  • صفحات: 

    282-295
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    537
  • دانلود: 

    518
چکیده: 

بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان سیاست اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی کشور از سال 1394 اجرا شده است. اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان ذینفعان اصلی این سیاست شناسایی و اطلاع رسانی لازم از طرق مختلف در خصوص این بسته ها به ایشان صورت گرفته است. مطالعه حاضر به منظور بررسی میزان اطلاع و بازخوردگیری از این ذینفعان صورت گرفته است. این مطالعه در سه مرحله نمونه گیری از بین جامعه آماری مطالعه، گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام شد. بیش از 63 درصد از اعضای هیات علمی از اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اطلاع داشتند و عمده اطلاعات خود را از نشست های دانشگاهی کسب نموده بودند. بسته حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم برای شرکت کنندگان جالب تر بوده و باتوجه به کدگذاری اطلاعات کیفی، 34 گروه نقطه قوت و 53 گروه تقطه ضعف در محتوا و شیوه اجرای بسته ها ذکر گردیده است. بحث و نتیجه گیری: در مناطق آمایشی مختلف، تفاوتهای زیادی در میزان آگاهی اعضای هیأت علمی درخصوص بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دیده شده و در کل علیرغم اینکه فعالیتهای ترویجی در زمینه برنامه تحول و نوآوری در آموزش، تا کنون نیز دستاوردهای مثبتی را به همراه داشته است، ولیکن نیازمند تقویت و برنامه ریزی دقیقتر و عملی تر، از طریق روش های موثرتر مانند مشارکت اعضای هیات علمی در نشست های دانشگاهی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 537

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 518 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
  • صفحات: 

    296-310
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1215
  • دانلود: 

    670
چکیده: 

زمینه و هدف: یک چشم انداز دراز مدت برای ایجاد دانشگاه های سطح جهانی و اجرای آن ضروری است. در محیط رقابتی کنونی، دانشگاهها باید به سطح بالایی از عملکرد دست یابند، که منجر به تولید محصولات نوآورانه و برآورده کردن نیازهای جامعه شود. برای اینکه بتوانیم استراتژی و برنامه درستی جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم باید عملکرد دانشگاهها را ارزیابی کنیم. در این خصوص رتبه بندی می تواند مفید واقع شود. روش بررسی: در این پژوهش از روش تحلیلی و توصیفی استفاده شده است، به منظور تعیین وضعیت دانشگاهها، سوابق موجود از طریق جستجو در سایتهای معتبر اینترنتی و مطالعه جدیدترین مقالات و مستندات مرتبط بررسی شده است. سپس از آمارتوصیفی برای تطبیق و مقایسه دانشگاه برتر جهانی طبق رتبه بندی تایمز 2018 و 2019 استفاده شده است. یافته ها: طبق رتبه بندی 2018 تایمز 18 دانشگاه و 2019 تعداد 29 دانشگاه از ایران جز دانشگاههای برتر بوده اند. دانشگاه نوشیروانی بابل، رتبه اول ملی را به خود اختصاص داده است. از نظر آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران، از نظر پژوهش، دانشگاههای امیرکبیر و صنعتی شریف، از نظر استناد، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، از نظر درآمد صنعتی، دانشگاه شریف و از نظر وجهه جهانی دانشگاههای فردوسی مشهد و دانشگاه تهران دارای رتبه اول ملی می باشند. از نظر شاخص نسبت دانشجو به استاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از نظر درصد دانشجویان بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه اول ملی قرار دارند. نتیجه گیری: ارزیابی هدفمند و ساختاریافته عملکرد دانشگاهها از اجزای لازم برای بقای سیستم آموزشی کشور و دانشگاههاست. لذا برای تعیین مسیر، شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین مزیت رقابتی بین دانشگاههای کشور و جهان، رتبه بندی ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1215

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 670 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
  • صفحات: 

    311-323
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    569
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

زمینه و هدف: بمنظور ارتقای بهره وری، توزیع عادلانه منابع، استفاده از مزیتهای منطقه ای، تمرکززدایی و جلوگیری از تجمیع امکانات، و همچنین توسعه هدفمند آموزش عالی سلامت در مناطق مختلف کشور، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته، طرح آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت بهداشت تنظیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی در1394 ارائه و پس از تصویب به وزارت بهداشت جهت اجراء ابلاغ گردید و سپس مقرر شد از سال 1395 دانشکده ها و واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مستقر درهر کلان منطقه با دبیر خانه مربوطه ملحق و هماهنگ شود، انتظار میرود اثرات و نتایج عملکردی مثبت و کارا را بوجود آورد. روش بررسی: بررسی مقالات و متون مختلف از طریق جستجوی پایگاههای اینترنتی و ژورنالهای معتبر و گزارشهای مربوط به وضعیت موجود علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به فرمهای تکمیل شده (خود اظهاری) دانشگاه. یافته ها: بزرگترینبیمارستانهای در حال احداث و ملکی، بیشترین تعداد رشته های علوم پزشکی و دانشجوی شاغل به تحصیل و تعداد هیئت علمی و مقالات در کلان منطقه 10، بیشترین تعداد شهرهای دارای واحد آموزشی درکلان منطقه 1، کوچکترین بیمارستان ملکی، کمترین تعداد دانشجوی شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ار شد درکلان منطقه1، کمترین تعداد رشته های علوم پزشکی، کمترین دانشجوی شاغل به تحصیل و کمترین تعداد هیئت علمی قراردادی و رسمی و پیمانی درکلان منطقه 3 می باشد. نتیجه گیری: ایجاد بستر مناسب جهت اجرای برنامه های هماهنگ بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، ضرورت برنامه ریزی و عملیاتی نمودن آمایش سرزمینی در راستای بومی گزینی، محیطی سازی، عدالت محوری، سازماندهی مجدد برنامه ها و فرآیندها و به روز رسانی آنها اجتناب ناپذیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 569

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button