مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,803
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دستاوردهای 40 ساله توسعه آموزش تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 224 | صفحه پایان 232

چکیده

 زمینه و هدف: شاخص آموزش عالی در حیطه تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی, به واسطه تأثیرگذاری همه جانبه آن در حوزه-های زندگی فردی و اجتماعی از جمله حفظ و ارتقاء سلامت و گسترش همکاری های علمی نقش ویژه ای دارد. با توجه به سابقه دیرینه آغاز آموزش عالی به ویژه در حوزه علوم پزشکی در نوشتار حاضر وضعیت آموزش عالی سلامت در حوزه رشته های علوم پایه پزشکی در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با دوران قبل از آن مورد بررسی قرار گرفته است. روش بررسی: اطلاعات لازم برای انجام این مطالعه با بهره گیری از مجموعه مستندات حوزه های مسئول معاونت آموزشی وزارت متبوع که وظیفه نظارت بر آموزش تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی دارند از جمله شورای آموزش علوم پایه پزشکی, بهداشت و تخصصی فراهم شده است. یافته ها: آموزش در رشته های علوم پایه پزشکی تا پیش از انقلاب محدود به 17 رشته کارشناسی ارشد در تعداد معدودی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وقت کشور بوده است. در خصوص مقطع دکترای تخصصی نیز تنها آموزش 2 رشته ایمنی شناسی و اپیدمیولوژی آن هم فقط در دانشگاه تهران برپا بوده است. انقلاب اسلامی زمینه توسعه چشمگیر رشته-محل های علوم پایه پزشکی در سراسر کشور را به گونه ای فراهم نمود که در حال حاضر تعداد 81 برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد با 901 رشته-محل و 61 برنامه آموزشی در مقطع دکترای تخصصی با 388 رشته-محل فرایند آموزش در بخش تحصیلات علوم پایه پزشکی را به انجام می رسانند. نتیجه گیری: بررسی آماری وضعیت توسعه تحصیلات دانشگاهی رشته های علوم پایه پزشکی در بازه زمانی 40 ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان دهنده رشد قابل توجه کمی از لحاظ تعداد رشته ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی و دانشگاه های پذیرنده می باشد. توجه جدی به الگوی توسعه رشته ها منطبق با نیازهای روز کشور و همچنین توجه جدی تر به کیفیت آموزش ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طالب، امیرمهدی، و حاجتی، جمشید. (1397). دستاوردهای 40 ساله توسعه آموزش تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی در ایران. طب و تزکیه، 27(4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی )، 224-232. SID. https://sid.ir/paper/34340/fa

    Vancouver: کپی

    طالب امیرمهدی، حاجتی جمشید. دستاوردهای 40 ساله توسعه آموزش تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی در ایران. طب و تزکیه[Internet]. 1397؛27(4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی ):224-232. Available from: https://sid.ir/paper/34340/fa

    IEEE: کپی

    امیرمهدی طالب، و جمشید حاجتی، “دستاوردهای 40 ساله توسعه آموزش تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی در ایران،” طب و تزکیه، vol. 27، no. 4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی ، pp. 224–232، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/34340/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button