یادگیری براساس طرح مسئله یا( PBL (Problem-Based Leaming یکی از مهمترین پیشرفت ها در بهبود مهارت های آموزشی در سالهای پایانی قرن بیستم است. هرچند یکی از روشهای یادگیری مؤثر معرفی شده است ولی هنوز در جایگزینی این روش نوین یادگیری با روشهای رایج سنتی بحث های زیادی وجود دارد. این مطالعه اولین بررسی در مورد ارزیابی روش PBL در درس فارماکولوژی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشد.تعداد 57 (32 دختر و 25 پسر) نفر از دانشجویان پزشکی دوره فیزیوپاتولوژی (ورودی 1375) وارد مطالعه شدند. پس از آموزش لازم به سه گروه نسبتاً مساوی تقسیم شده و به هر گروه یک موضوع درس جداگانه که به صورت PBL اجرا می شد، محول شد. هر گروه تا اجراء برنامه آموزشی مذکور حداقل 1 ماه فرصت داشت تا آمادگی لازم را پیدا نماید. موضوعات مورد نظر به طریقه معمولی هم بوسیله مدرس مربوطه تدریس گردید. پس از پایان برنامه ها، دانشجویان بوسیله سؤالات طراحی شده مربوط به بخش PBL و نیز بخش تدریس رایج و نیز پرسش نامه تغییر شکل یافته Philip Peplow مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس داده ها با تست های آماری chi-square,t-test و Mann-Whitney U-test آنالیز شدند. در این مطالعه مشخص شد که در دختران میانگین نمره مباحث مربوط به PBL بطور محسوسی بیشتر از میانگین نمره مباحث که بطور معمول تدریس شدند می باشد(355/08310/13در مقابل 359/03810/12، با0.002 =p). همچنین در پسران نیز نتیجه مشابه ای گرفته شد(58/9710/11 در مقابل394/1410/10، با0.002 =p) . در مجموع بدون در نظر گرفتن جنس نیز، بررسی گردید (33/5610/12در مقابل 29/15410/11، با0.000 =p) . همچنین رابطه بین فاکتور جنس و میانگین نمرات کلاس هم در روش آموزش PBL و هم آموزش معمولی بررسی شد. مشخص گردید که در روش در روش PBL میانگین نمرات پسران و دختران تفاوتی ندارد(0.288 =p) ، ولی میانگین نمرات دختران در پسران در آموزش معمولی بیشتر است (0.002 =p) . نتیجه ارزیابی ها نیز نشان داد که 50.9 درصد افراد با این سؤال که " کار گروهی روند یادگیری را سازمان دهی می کند" کاملاً موافق و 88 درصد اعلام داشتند که علاقمند به ادامه این نحوه یادگیری هستند و مجموع 92.2 درصد از کار خود در گروه و نحوه یادگیری احساس رضایت داشتند. با توجه به نتایج مشخص گردید که این روش، می تواند جزء روشهای مورد علاقه دانشجویان باشد و می تواند زمینه های مهارت یادگیری آنها را افزایش دهد. هر چند تا جایگزین شدن با روشهای معمول یادگیری در کشور راه درازی در پیش است.