این پژوهش به منظور بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش آموزان شهر کرج انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش را معلمان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر کرج که بنابر آمار 700 نفر (260 نفر در ناحیه یک و 440 نفر در ناحیه دو) و والدین دانش آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر کرج که بنابر آمار 16300 نفر (8600 نفر در ناحیه یک و 7700 نفر در ناحیه دو) تشکیل داد. از این تعداد 300 نفر(150نفر مرد و 150 نفر زن) به طور تصادفی با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه های محقق ساخته از معلمان و والدین جمع آوری شد، روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان مورد تایید و ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای معلمان(91/. ) و برای پرسشنامه والدین(85/. ) به دست آمد. داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی(تحلیل عاملی و رگرسیون چند متغیری) تجزیه و تحلیل شد. برخی از نتایج به دست آمده از دیدگاه معلمان و والدین به شرح زیر است؛ نتیجه تحلیل عاملی از دیدگاه معلمان نشان داد که 5 عامل دارای بار عاملی هستندکه از بین 5 عامل فوق عامل روانی بیشترین درصد واریانس را تبیین می کند و سپس عامل مدیریتی، آموزشی، فرایندی و فردی قادر به تبیین واریانس هستند و از دیدگاه والدین نتیجه تحلیل عاملی 7 عامل را نشان داد که دارای بار عاملی هستند که از بین این 7 عامل، عامل مدیریتی بیشترین درصد واریانس را تبیین می کند و سپس عامل آموزشی، روانی، خانوادگی، فرایندی، فردی و مادی قادر به تبیین واریانس هستند. و همچنین از دیدگاه معلمان عوامل آموزشی، مدیریتی، فردی، مادی، فرایندی و خانوادگی کاربست ارزشیابی توصیفی را پیش بینی می کنند و عامل روانی توانایی پیش بینی کاربست ارزشیابی توصیفی را ندارد. و از نظر والدین عوامل آموزشی، مدیریتی، فردی، مادی، فرایندی و روانی کاربست ارزشیابی توصیفی را پیش بینی می کنند و عامل خانوادگی توانایی پیش بینی کاربست ارزشیابی توصیفی را ندارد.