نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    56
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش به منظور بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش آموزان شهر کرج انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش را معلمان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر کرج که بنابر آمار 700 نفر (260 نفر در ناحیه یک و 440 نفر در ناحیه دو) و والدین دانش آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر کرج که بنابر آمار 16300 نفر (8600 نفر در ناحیه یک و 7700 نفر در ناحیه دو) تشکیل داد. از این تعداد 300 نفر(150نفر مرد و 150 نفر زن) به طور تصادفی با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه های محقق ساخته از معلمان و والدین جمع آوری شد، روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان مورد تایید و ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای معلمان(91/. ) و برای پرسشنامه والدین(85/. ) به دست آمد. داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی(تحلیل عاملی و رگرسیون چند متغیری) تجزیه و تحلیل شد. برخی از نتایج به دست آمده از دیدگاه معلمان و والدین به شرح زیر است؛ نتیجه تحلیل عاملی از دیدگاه معلمان نشان داد که 5 عامل دارای بار عاملی هستندکه از بین 5 عامل فوق عامل روانی بیشترین درصد واریانس را تبیین می کند و سپس عامل مدیریتی، آموزشی، فرایندی و فردی قادر به تبیین واریانس هستند و از دیدگاه والدین نتیجه تحلیل عاملی 7 عامل را نشان داد که دارای بار عاملی هستند که از بین این 7 عامل، عامل مدیریتی بیشترین درصد واریانس را تبیین می کند و سپس عامل آموزشی، روانی، خانوادگی، فرایندی، فردی و مادی قادر به تبیین واریانس هستند. و همچنین از دیدگاه معلمان عوامل آموزشی، مدیریتی، فردی، مادی، فرایندی و خانوادگی کاربست ارزشیابی توصیفی را پیش بینی می کنند و عامل روانی توانایی پیش بینی کاربست ارزشیابی توصیفی را ندارد. و از نظر والدین عوامل آموزشی، مدیریتی، فردی، مادی، فرایندی و روانی کاربست ارزشیابی توصیفی را پیش بینی می کنند و عامل خانوادگی توانایی پیش بینی کاربست ارزشیابی توصیفی را ندارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 56

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    42-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    131
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

باتوجه به آمادگیهای جسمی، روانشناختی و اجتماعی کودک در دورة پیش ‏دبستانی برای پیشرفت در جنبه ‏های مختلف تحولی و گواهی پژوهش های مختلف در تأثیر مثبت آموزشهای این دوره بر مهارتهای ادراکی حرکتی و سازگاری اجتماعی کودکان دورة ابتدایی، لزوم توجه بیشتر به آموزشهای پیش ‏دبستانی از لحاظ کمی و کیفی و انجام پژوهش های مناسب در جهت سنجیدن اثرات و نیز بهبود محتوا و انجام آموزشها، مفید و لازم به نظر می‏رسد. پژوهش حاضر، یک پژوهش پس رویدادی (علّی مقایسه‏ ای) می باشد. در این پژوهش، دو گروه از دانش‏ آموزان کلاس های اول، دوم و سوم دبستان شهر کرج که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل می باشند انتخاب و ابزارهای پژوهش بر روی آنها اجرا گردید. یک گروه کسانی؛ که آموزش پیش ‏دبستانی را در مهدکودک یا آمادگی گذرانده‏ اند و گروه دوم، هیچ گونه آموزش رسمی قبل از دبستان نداشته‏اند. برای سنجش مهارتهای روانی حرکتی از آزمون لینکلن ازرتسکی و برای سنجش سازگاری از پرسشنامه رفتار سازشی استفاده شده است. بررسی فرضیه های پژوهش نشان داد که آموزش پیش دبستانی نتوانسته بود باعث تغییر معناداری در مهارتهای روانی حرکتی کودکان شود. همچنین نتایج حاکی از آن است که تجربه پیش دبستانی در سازگاری اجتماعی کودکان تفاوت معناداری ایجاد نکرده است قاعدتاً بایستی این گونه باشد که کودکان دارای تجربه پیش دبستانی از سازگاری اجتماعی بهتری برخوردار باشند اما نتایج این پژوهش چیز دیگری رانشان می دهد. شاید بتوان در تبیین این یافته به موارد زیر اشاره کرد: نوع ارتباط معلم با شاگرد از عوامل تعیین کننده سازگاری اجتماعی است بنابراین شاید کیفیت ارتباط با معلم در رشد سازگاری اجتماعی کودک تاثیر بگذارد. کیفیت ارتباط در مدرسه از جمله عوامل موثر در رشد عزت نفس کودکان است و ریشه اکثر مشکلات در نظام آموزشی است و معلم بایستی بتواند کمبودهایی را که کودک در خانه با آن مواجه شده است در مدرسه جبران کند و صرف بودن در مدارس پیش دبستانی شاید نتواند کودکان را به سمت سازگاری اجتماعی رهنمون سازد به نظر می رسد کیفیت آموزشها و اینکه کودکان در این مراکز طبق چه اصول و مبانی آموزش می بینند مهمتر باشد؛ هر چند کودکان مقداری از اوقات روزانه را در مدارس می گذرانند اما کیفیت ارتباط با والدین و جو عاطفی حاکم بر خانواده نیز در رشد اجتماعی کودکان تاثیر زیادی می گذارد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین دختران و پسران آموزش دیده در مهارتهای روانی حرکتی تفاوت معنی داری وجود ندارد در حالی که بین دختران و پسران آموزش ندیده در مهارتهای روانی حرکتی تفاوت معنی دار وجود دارد. و بین دختران و پسران آموزش دیده در سازگاری اجتماعی تفاوت معناداری مشاهده نشد. ممکن است علاوه بر تجربه پیش دبستانی عواملی از قبیل جو عاطفی حاکم بر مدرسه و خانواده، الگوسازی کودک، نوع ارتباط با معلم در رشد اجتماعی وی تاثیر بگذارد؛ همچنین؛ تفاوت معنی دار در سازگاری اجتماعی دختران و پسران آموزش ندیده تایید شد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 131

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    62-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    252
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر سلامت روانی جوانان با تأکیدی خاص بر شبکه های اجتماعی می پردازد. یکی از محورهای ارزیابی سلامتی جوامع مختلف، سلامت روانی افراد آن جامعه است. سلامت روانی نقش مهمی در تمام زمینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد و تضمین پویایی و کارآمدی را در هر جامعه ایفاء می کند. از آنجائیکه شرط مهّم برای رشد وشکوفایی هر جامعه ای وجود افراد آگاه، کارآمد و خلّاق است. لذا پرورش و تقویت انگیزه پیشرفت در بین جوانان سبب ایجاد انرژی و جهت دهی مناسب رفتار و علایق و نیازهای آنها در راستای اهداف ارزشمند و معین شده می باشد و توجه ویژه به جمعیت جوان به ویژه دانشجویان به عنوان قشر صاحب تفکر و اندیشه از عوامل اساسی توسعه پایدار بشمار رفته و برنامه ریزی صحیح و جامع در تأمین سلامت روانی آنان کاملا ضروری به نظر می رسد. رسانه های نوین نقش مهمی درتغییر فرهنگ، هویّت و ارزشهای حاکم بر یک کشور و حتی نظم و امنیت آن دارند رسانه با کارکردهای متعدد و متنوّع خود در شکل دهی به افکار عمومی ملی یا فرا ملی، فرهنگ عامه را متأثر می سازد. البته رسانه ها در هویّت زدایی فرهنگی کشورهای جهان سوم و در حال توسعه نقش بسیار برجسته تری دارند لذا با افزایش سطح آگاهی ها و آموزش های لازم افراد جامعه را به سمت استفاده درست از این شبکه ها سوق داد و در مقابل مخاطرات آن واکسینه نمود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    71-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    44
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از مهمترین وظایف که بر عهده مدیران مدارس می باشد تشکیل شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان مدرسه است که از بین شوراها، شورای معلمان مهمترین و اثربخش ترین آنها می باشد. جلسات شوراها مرکز و کانون بررسی عقایدو ایده ها و نظرات بوده و شورای آموزشی مظهر و محل اتخاذ تصمیمات گروهی می باشد و تقویت کننده ی حس مسئولیت پذیری، مشارکت، عضویت و تعلق فرد به گروه را به همراه دارد. و بالاتر از همه شورا نمادی از رهبری، آزاد اندیشی و احترام به کرامت انسانی از سوی مدیر مدرسه می باشد. مدیریت مبتنی بر اصول مشارکت جویی و مشورت می تواند وصول به اهداف آموزشی و تربیتی را آسان نموده و موجب ارتقاء آن شود. شورای معلمان می تواند بسان یک کارگاه آموزشی، با برنامه ریزی درست، حسن مدیریت و حسن اجرا، معلمانی تربیت کند فرهیخته، دانشمند و متعهد، و علاوه بر زدودن نقاط ضعف معلمان تازه کار، با رشد شخصیت آنان، و رساندن آنان به بلوغ فکری و تجربیات کاری ارزشمند، ایشان را به سازندگان جامعه و مربیان دلسوز و توانمند تبدیل کند تا خود را در سرنوشت مدرسه و بلکه جامعه مؤثر ببینند و به نیروی محرّک خوبی برای پیشرفت جامعه تبدیل شوند و این فقط از عهده ی شورای معلمان برتر ساخته است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 44

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    85-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    49
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

امروزه رسانه ها به عنوان نظام مرکزی اعصاب جامعه تلقی می شوند. هر چند نظام سلطه جهانی با تأکید بر امپریالیسم رسانه ای، امپریالیسم فرهنگی را در دنیا حاکم ساخته، لیکن تعبیری از رسانه ارائه داده که صرفنظر از همه ی مسائل مترتب بر آن، حاکی از قدرت و کارکرد بالای رسانه است: تعبیری که «رسانه ها را خدای دوم» می داند واژه ی مناسبی برای قدرت و کارکرد امروزی رسانه ها است. رسانه که به خودی خود ابزاری مناسب جهت گسترش ارتباطات سالم می باشد، متاسفانه به دست آلوده قدرت طلبان و استعمارگران به وسیله ای جهت استیلا و سلطه فرهنگی بدل شده است. چنین به نظر می آید که پیشرفت رسانه ها، پدیده ای کاملا مطلوب و عاری از خطاست و برای تحقق دهکده جهانی، لازم و ضروری است. گرچه تکنولوژی های جدید ارتباطی، سهم به بسزایی در پیشرفت علم و رفاه انسانی دارند اما در تجربه کوتاه و چندین ساله معلوم شده است دارای برخی آسیب ها و پیامدهای منفی نیز هستند. رسانه های نوین با اضمحلال امنیت فرهنگی، هوّیت ملی و ارزش های مسلط کشورها، روح و ذهن، اندیشه و جان و فرهنگ ملت های مختلف جهان را در چنبره ی خود درآورده اند. در چنین شرایطی آموزش و پرورش به عنوان یکی از قدرتمند ترین نهادهای جامعه به لحاظ در اختیار داشتن نیروهای انسانی و همچنین گسترده ترین دستگاه فرهنگی کشور است که به طور مستقیم جمعیتی بزرگ را تحت پوشش قرار داده است، با اتخاذ راهبردهای خردگرایانه و آرمانی می تواند جوانان، خانواده ها و در نهایت کشور را از آسیب های رسانه های نوین در امان بدارد. بدون شک ناآشنایی کافی کودکان و نوجوانان با مهارت های اجتماعی ریشه اغلب آسیب پذیری های اجتماعی آنهاست؛ از این رو بررسی نقش آموزش مهارت های اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس می تواند بسیار کمک کننده باشد. با توجه به این که آموزش وپرورش، 12 سال با افراد ارتباط دارد و مدرسه یکی از مؤثرترین محیط های اجتماعی است و مردم و خانواده ها نیز در زمان حضور فرزندانشان در مدرسه، با این محیط در ارتباط هستند؛ بنابراین دانش آموزان در سنی قرار دارند که اگر اطلاعات کافی به آن ها داده شود، به ندرت در سنین بالاتر درگیر آسیب های گوناگون از جمله آسیب های ناشی از رسانه ها می شوند. آموزش و پرورش باید درهای کلاسهای خود را برای توسعه برنامه های مبتنی بر افزایش مهارت استفاده از رسانه ها و پیشگیری از آسیب های آنها باز کند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 49

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    101-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    41
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین نگرش مذهبی و رضایت از زندگی زناشویی می پردازیم. فرضیه اصلی این پژوهش عبارت است از اینکه بین نگرش مذهبی و رضایت از زندگی زناشویی رابطه وجود دارد و فرضیه های فرعی این پژوهش عبارت است از اینکه بین پایگاه اجتماعی زوجین، بین سطح تحصیلات و بین آموزش های قبل از ازدواج با رضایت از زندگی زناشویی رابطه وجود دارد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 60 نفر از زوج های متاهل از مناطق مختلف شهرستان کرج با سطح درآمد و رفاه اجتماعی متفاوت که تفاوت فرهنگی و قومیتی نیز داشتند برای این انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه افراد گروه نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش همبستگی استفاده شد. نتایج این تحلیل نشان داد که بین نگرشهای مذهبی و رضایت از زندگی زناشویی رابطه معناداری وجود دارد، همچنین بین پایگاه اجتماعی افراد و آموزشهای قبل از ازدواج با رضایت از زندگی زناشویی رابطه وجود دارد اما بین سطح تحصیلات و رضایت از زندگی زناشویی رابطه معنا داری وجود ندارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 41

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    115-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    37
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

حفظ پوشش و رعایت حریم در روابط زن و مرد از جمله مسائلی است که در تمام ادیان آسمانی و حتی در بعضی از مکاتب بشری به آن سفارش شده است و دین مبین اسلام بعنوان کامل ترین دین، پیروان خود را به رعایت آن ملزم نموده است و بعنوان یک دین کامل، جامع و منطبق با فطرت انسان، به تمام نیازهای روحی، روانی، اجتماعی و. . . پاسخ لازم و کافی داده است. طبیعی است برای رفع نیازهای متفاوت انسان و تکامل و ترقی او تکالیفی را در قالب واجب، مستحب، مکروه، مباح برای زن و مرد در نظر گرفته است، یکی از تکالیف واجب الهی حفظ حریم و رعایت پوشش در روابط زن و مرد است که رعایت آن موجب پاک ماندن زن و مرد و در نتیجه سبب پاکی جامعه از مفاسد، انحرافات و بی بند و باریهای اخلاقی و جنسی در جامعه شده و تکامل معنوی و رشد اخلاقی را به دنبال دارد. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر متوسطه دوم در استان البرز می باشد. با استفاده از روش خوشه ای مناطق استان را متناسب با حجم هر منطقه خوشه بندی نموده و به صورت کاملاً تصادفی دبیرستان های متوسطه دوم در نواحی مختلف استان انتخاب گردید و سپس به طبقات درون هر خوشه شانس انتخاب متناسب با تعداد اعضایشان داده شد و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه تحقیق برآورد و تعداد 3000 نفر از دانش آموزان دختر بواسطه توزیع پرسشنامه، در پژوهش شرکت داده شد و پس از جمع آوری، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده ها نشان می دهد که علل اصلی بی توجهی به پوشش مناسب در بین دختران جوان وجود روحیه ی خودنمایی افراطی و نیز کم رنگ شدن ارزش های اجتماعی و دینی همچنین تاثیر فزاینده رسانه ها و فضای مجازی، اینترنت و کانال های تلویزیونی مروّج فرهنگ بیگانه و اشاعه تفکر اصالت در زیبایی به گونه برهنگی غربی و مد گرایی، ضعف شناخت آنان نسبت به موضوع حجاب و آشنا نبودن اولیاء با شیوه ی برخورد مناسب با آنان و کم توجهی وسایل ارتباط جمعی و نیز مسولین به حدود حجاب و نیز پوشاک وارد شده یا تولید شده که به بازار مصرف عرضه می شود به ترتیب اولویت می باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 37

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    133-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    29
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در عصری که فناوری دیجیتال به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده است، نقش سرگرمی های دیجیتال به طور فزاینده ای در جامعه پررنگ تر می شود. این مقاله به بررسی تاثیرات منفی ناشی از گسترش فیلم ها و بازی های ویدئویی می پردازد که از نظر آموزشی و اخلاقی فاقد ارزش های مثبت هستند. این نوع محتواها می توانند به کاهش تعاملات اجتماعی موثر و تضعیف اصول اخلاقی منجر شوند؛ همچنین اثرات مخربی بر رفتار و نگرش فردی و اجتماعی بر جای بگذارند. سرگرمی های بی هدف با القای الگوهای رفتاری ناسالم می توانند عدم تطابق در ارزش های اخلاقی و اجتماعی به وجود آورند. این نوع محتواها ممکن است با ایجاد وابستگی های عاطفی، توانایی تفکر انتقادی را کاهش داده و ارزش روابط انسانی را کم رنگ تر کنند، به طوری که کاربران به نوعی از احساس پوچی و نارضایتی سوق داده می شوند. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که این نوع سرگرمی ها می توانند به افزایش سطح استرس، اعتیاد به فناوری، و کاهش تمرکز و خلاقیت، به ویژه در گروه های سنی جوان، منجر شوند. این مقاله بر اهمیت بازنگری در نحوه استفاده از فناوری و ترویج محتوای سازنده و مثبتی تأکید دارد که بتواند به تقویت ارزش های اخلاقی و اجتماعی کمک کند. همچنین، پیشنهادی برای ارتقای سطح کیفی سرگرمی ها در جامعه دیجیتال ارایه می شود. نویسنده بر لزوم توجه ویژه به تولید و مصرف محتوای دیجیتالی که حاوی ارزش های آموزنده و اخلاقی است، تأکید می کند. با این رویکرد، می توان امیدوار بود که جامعه به سمت تجربه های مفیدتر و ارزشمندتر در دنیای دیجیتالی حرکت کند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 29

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    150-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    15
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش های انجام شده بیانگر این است که آمار بزهکاری نوجوانان و جوانان در حال افزایش است. پرداختن به مسائل و مشکلات این گروه های سنی که آینده کشور را می سازند، تاثیر زیادی در باروری و شکوفایی نسل آینده جامعه خواهد داشت. در این تحقیق تلاش شده است تا ضمن آشکار نمودن تاثیر ماهواره در بزهکاری نوجوانان و جوانان به منظور پیشگیری از تاثیرات این پدیده، راهکارهای مناسبی ارائه شود. از این رو ضرورت انجام تحقیق بیش از پیش آشکار می گردد. در این پژوهش به منظور شناخت تاثیر بزهکاری ماهواره فرضیه های ذیل شناسایی و تعیین گردید که تمامی آن ها از روش های میدانی، کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفته اند. 1-بین تماشای برخی از برنامه های ماهواره ای و گسترش فساد، فحشاء و بی بندو باری رابطه وجود دارد. 2-بین تماشای برخی از برنامه های ماهواره ای و سست شدن بنیادهای خانوادگی رابطه وجود دارد. 3-بین تماشای برخی از برنامه های ماهواره ای و کم رنگ شدن ارزش های دینی و اخلاقی رابطه وجود دارد. تجزیه و تحلیل آماری انجام شده، حاکی است که رابطه معنا داری بین ماهواره و عملکرد بزهکارانه نوجوانان و جوانان وجود دارد. بدین صورت که در اکثریت قریب به اتفاق بررسی های انجام شده رابطه مثبت بین ماهواره و عملکرد بزهکارانه وجود دارد، بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش، ماهواره را می توان یکی از مهمترین دلایل بزهکاری نوجوانان و جوانان در جامعه برشمرد. در همین راستا، پیشنهادهای متعددی ارائه شده که امید است با بهره گیری مسئولان امر از این پیشنهادات شاهد شکوفایی این قشر پر امید در آینده ای نزدیک باشیم.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 15

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    167-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    72
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان سلامت روانی زنان دارای همسر معتاد در استان البرز می باشد. نمونه مورد مطالعه 50 نفر از زنان دارای همسر معتاد بوده اند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه SCL-90-R بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، ابتدا نمونه مورد مطالعه ازجهت سلامت روانی توصیف وسپس برای هرکدام ازمتغیرها مقادیرکمینه، بیشینه، دامنه تغییرات، میانگین، انحراف معیار و واریانس محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از توزیع فراوانی آزمون خی دو استفاده به عمل آمده است. نتایج تحقیق نشان داد که همسر معتادان بیشتر از افسردگی، افکار وسواسی و حساسیت بین فردی، خود بیمار انگاری رنج می برند و به فوبیا و روان پریشی کمتر مبتلا بوده اند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 72

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

داور زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    185-208
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    247
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پیشرفت های قابل توجه در حوزه هوش مصنوعی (AI) طی دهه گذشته، زمینه های جدیدی برای استفاده از این فناوری در حوزه آموزش فراهم کرده است. هدف این مقاله بررسی نقش هوش مصنوعی در ارزیابی دقیق تر عملکرد آموزشی دانش آموزان و ارائه بازخوردهای کارآمد در کلاس های هوشمند است. با تمرکز بر کاربردهای هوش مصنوعی در ارزیابی، شخصی سازی فرآیند یادگیری، و ارتقای کیفیت آموزش، این پژوهش نشان می دهد که فناوری های هوشمند چگونه می توانند به معلمان و دانش آموزان کمک کنند تا در محیط آموزشی تعاملی تر و مؤثرتر، عملکرد بالاتری داشته باشند. این مقاله بر مبنای روش پژوهش کتابخانه ای و مرور مطالعات پیشین نگارش شده است. داده های جمع آوری شده از مقالات علمی معتبر نشان می دهند که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند نقاط ضعف و قوت دانش آموزان را با دقت بیشتری شناسایی کنند و پیش بینی هایی معتبر درباره عملکرد آتی آن ها ارائه دهند. علاوه بر این، تحلیل داده های آموزشی توسط الگوریتم های هوش مصنوعی به شخصی سازی تجربه یادگیری دانش آموزان کمک کرده و توانایی ها و سبک های یادگیری متفاوت هر فرد را در نظر گرفته است. یکی دیگر از دستاوردهای هوش مصنوعی در کلاس های هوشمند، امکان ارائه بازخوردهای آنی و دقیق به دانش آموزان است. این بازخوردها با استفاده از نرم افزارهای آموزشی هوشمند، بر اساس داده های عملکرد دانش آموزان طراحی می شوند و به معلمان این امکان را می دهند تا به صورت هدفمند روش های تدریس خود را اصلاح یا بهبود دهند. همچنین، تحلیل تعاملات دانش آموزان و معلمان در کلاس های هوشمند توسط سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی، توجه و مشارکت فراگیران را به طور دقیق ارزیابی کرده و اطلاعاتی کاربردی برای بهبود روش های آموزشی ارائه می دهد. ادغام هوش مصنوعی در نظام های آموزشی مدرن، نه تنها موجب افزایش کیفیت یادگیری شده است، بلکه محیطی تعاملی و جذاب ایجاد کرده که دانش آموزان می توانند به شیوه ای مستقل تر و شخصی سازی شده، مسیر یادگیری خود را مدیریت کنند. این پیشرفت ها انگیزه دانش آموزان را افزایش داده و محیطی مناسب تر برای آموزش و رشد فراهم ساخته است. مقاله حاضر، با بررسی جامع مطالعات پیشین، نقشی تحول آفرین برای هوش مصنوعی در آموزش معرفی می کند و دستاوردهای کلیدی آن در بهبود فرآیندهای یادگیری را توضیح می دهد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فلاحتی زهرا | لعلی محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    209-228
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    47
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر طرحواره هیجانی بر تمایزیافتگی نوجوانان متعارض با والدین شهر اصفهان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات کمی به شیوه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر 16-18 سال دوره متوسطه دوم در شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1403 بودند که از بین آنها، 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی و برابر در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند؛ به این صورت که در هر گروه 15 نفر قرار داشت. آزمودنی های گروه آزمایش طی 12 جلسه 60 دقیقه ای تحت درمان مبتنی بر طرحواره هیجانی قرار گرفتند؛ در حالیکه آزمودنی های گروه کنترل در این برنامه شرکت نداشتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعارض با والدین اشتراوس (1988) و پرسشنامه تمایزیافتگی اسکورون و فریدلندر (1998) بود. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نسخه 27 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که میزان تمایزیافتگی و خرده مقیاس های آن در گروه آزمایش با گروه کنترل پس از اجرای مداخله تفاوت معنادار داشته است (05/0>P). بنابراین، می توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر طرحواره هیجانی موجب بهبود تمایزیافتگی نوجوانان دختر دارای تعارض با والدین می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 47

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    229-245
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    95
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این مقاله بررسی و مقایسه برنامه های درسی تربیت اخلاقی در مدارس ایران و انگلستان و ارزیابی نقش آن ها در شکل گیری شهروندان جهانی است. با توجه به تحولات جهانی و ضرورت همزیستی میان جوامع چندفرهنگی، سیستم های آموزشی در نقاط مختلف دنیا تلاش دارند تا از طریق تربیت اخلاقی، نسلی مسئول، آگاه و توانمند ایجاد کنند که قادر باشد با چالش های اجتماعی و اخلاقی مواجه شود. این مقاله از روش تحقیق تطبیقی استفاده کرده و داده های خود را از منابع معتبر علمی داخلی و خارجی گردآوری و تحلیل کرده است. بررسی نظام آموزشی ایران نشان می دهد که تربیت اخلاقی عمدتاً بر مبنای آموزه های دینی و مذهبی طراحی شده است. این برنامه ها بیشتر نظری هستند و به مباحث حفظی و آموزشی در قالب دروس مرتبط با قرآن، معارف اسلامی و هدیه های آسمانی توجه دارند. با این حال، کمبود رویکردهای عملی، عدم تلفیق برنامه های اخلاقی با سایر دروس، و نبود فضای مناسب برای بحث های آزاد، از محدودیت های نظام تربیتی ایران در این حوزه محسوب می شود. در مقابل، نظام آموزشی انگلستان برنامه های تربیت اخلاقی را به صورت بین رشته ای و با تمرکز بر مسائل اجتماعی و مهارت های شهروندی اجرا می کند. این برنامه ها از شیوه های خلاقانه نظیر فعالیت های گروهی، پروژه های اجتماعی، گفت وگوهای آزاد، و تفکر انتقادی بهره می برند. تلفیق این برنامه ها با دروس مختلف، تمرکز بر حل مسائل واقعی، و ایجاد زمینه برای تمرین و تجربه عملی، از ویژگی های برجسته این نظام است. هدف اصلی مقاله ارائه راهکارهایی برای تقویت و بهبود برنامه های درسی ایران است تا بتوان از تجربه موفق انگلستان بهره برداری کرد. این راهکارها شامل توجه به آموزش های عملی، ایجاد فضاهای گفت وگو و تبادل نظر، استفاده از روش های خلاقانه نظیر بازی ها و داستان گویی، و تلفیق مؤلفه های تربیت اخلاقی در تمامی دروس مدارس می شود. همچنین، همکاری میان خانواده ها و نهادهای آموزشی و ارتقای زیرساخت ها در این زمینه مورد تأکید قرار گرفته است. در نهایت، این مقاله اهمیت تربیت اخلاقی به عنوان ابزاری مهم در پرورش شهروندان جهانی و حل چالش های اخلاقی و اجتماعی در دنیای امروز را یادآوری کرده و نشان داده است که آموزش اخلاقی نه تنها باید بخشی از برنامه های درسی باشد بلکه باید به عنوان یک ضرورت اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 95

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    246-260
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    43
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش های نظام یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی انجام شده است. ادغام فناوریهای نوین در مدارس در سالهای اخیر به سرعت در حال افزایش بوده است. این امر مزایای بالقوه زیادی را برای آموزش ارائه می دهد، از جمله افزایش تعامل دانش آموزان، بهبود دسترسی به اطلاعات و ایجاد فرصت های یادگیری شخصی تر. با این حال، چالش هایی نیز در رابطه با استفاده از فناوری در مدارس وجود دارد، مانند هزینه، شکاف دیجیتالی و نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی. در جوامع امروزی اهمیت تعلیم و تربیتی که متناسب با نیازهای فرد و جامعه باشد بیش از همه احساس می شود؛ زیرا دنیایی که با شبکه های اطلاعاتی بهم پیوند خورده است، متقاضی نیروی انسانی است که بداند چگونه از این فناوری به عنوان ابزاری برای خلاقیت، پیشرفت و بهره وری استفاده نماید. لازمه ی تحقق اهداف، مراکز و مدارس، توجه به دانش گستره ی فناوری اطلاعاتی و ارتباطی امروز و بهره گیری از تمام امکانات و فناوری های قوی در دسترس است. با این اوصاف هدف این تحقیق این است که پیرامون چالش های اساسی پیش روی نظام آموزشی از منظر فناوری های نوین آموزشی به مرور نظریات مختلف پرداخته و چالش های مختلف را شناسایی نماید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 43

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    261-288
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    208
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تماشای انیمیشن یکی از اجزای لاینفک زندگی کودکان امروزی است. از یک قرن قبل که کارتون های انیمیشنی به وجود آمدند تا به حال چندین نسل از بچه ها با تماشای این کارتون ها بزرگ شده اند. تماشای سیندرلا، علاءالدین و غول چراغ جادو، . . . . گرفته تا سوپرمن، بتمن، مرد عنکبوتی، . . . . . . و انیمیشن های MARVEL تحت عنوان انتقام جویان، باعث شد خیلی از دخترها خودشان را در نقش شاهزاده خانم قرار دهند و بسیاری از پسرها در خیالاتشان ابر قهرمان شدند. تاثیر کارتون بر کودکان غیرقابل انکار است؛ چراکه کارتون ها بر نوع رفتار و رشد شناختی بچه ها هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی بگذارد. خشونت های سرگرم کننده حاصل از تماشای این گونه انیمیشن ها، باعث افزایش تغییر نگرش ها و ارزش ها و نیز ایجاد رفتارهای تهاجمی روی کودکان شده است. به گونه ای که، با نگاه کردن به این انیمیشن های پرهیجان و تخیلی، احساسات کودکان به شدت برانگیخته می شود درحالی که انگیزش و تخیل بدون تفکر فاقد ارزش است وکودکان با نابودی دیگران به هیجان می آیند و این به معنی تخیل و تقویت آن نیست. پژوهش ها نشان داده، با هر بار، بازی کردن با بازی های ویدئویی، کودکان رفتارهای با خشونت بیشتر و عاطفه کمتر از خود نشان می دهد که همین امر مغز آن ها را به دادن پاسخ های مشابه در زندگی واقعی هدایت می کند و هرچقدر کودکان، سن کمتری داشته باشند، عملکرد و ساختار مغزشان می تواند راحت تر و دائمی تر تغییر کند. بطوری که این کودکان بی عاطفه تر و خشن تر از دیگر هم سن و سالان خود عمل می کنند. این شخصیت های الگوساز؛ به جای این که به فرزندان ما بیاموزند که با تلاش؛ مطالعه و یادگیری و استفاده از فرصت ها و تصمیم گیری های درست و مسئولیت پذیری؛ مهارت هایشان را افزایش بدهند تا نقشی در اعتلای بشرّیت داشته باشند؛ مفاهیم اخلاقی چون گذشت و ایثار؛ محبّت و صمیمیت را از یاد برده و خشونت طلبی و انتقام جویی و قدرت طلبی و توّهمات واهی را از آنان الگو گرفته و خوش شانسی؛ به جای تلاش و سخت کوشی معیار قرار می گیرد و همواره منتظر اتفاقی هستند که آن ها را به آرزوهایشان برساند! مغز کودکان در حال شکل گیری است و این مهّم است که ما کنترل و سانسور چیزی که آن ها تجربه می کنند را به دست بگیریم تا بهترین شرایط را برای پیشرفت آن ها فراهم کنیم.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    289-307
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

فضای مجازی در جامعه امروزی بشر بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم و بخصوص قشرها عظم تحصیل کردگان و دانش آموزان شده است که وابستگی بیش از حد آن در دانش آموزانمشکلات تحصیلی، آموزشی و تربیتی را به وجود آورده است. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ضرورت دنیای کنونی هستند و صرف نظر از محاسن و معایبی که صاحبنظران و کارشناسان برای آنان برشمرده اند، میزان استقبال از آنان روز به روز در حال افزایش است. در عصر فناوری و دوره ای که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از ارکان اساسی زندگی در جوامع بشری مبدل شده است، آموزش و پرورش به عنوان مبدا تحولات در هر جامعه ای ملزم به آموزش و به کارگیری این فناوری های نوین در امر آموزش است در چنین شرایطی است که فرد دچار سردرگمی در فضای مجازی می شود. انسان تشنه کسب اطلاعات است و فضای مجازی شرایطی را ایجاد کرده که فضای اطراف مملو از اطلاعات بی اساس و ناکارآمد شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ارتباطات خانوادگی و تمایزیافتگی با دشواری تنظیم هیجان و وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان صورت گرفته است. روش ‏پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. دانش آموز در پایه های دهم و یازدهم مدارس شمال تهران را تشکیل می دهند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 384 دانش آموز دختر به عنوان نمونه انتخاب شده اند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

روزافزای زهرا سادات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    308-317
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    13
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مطالعه حاضر به پاسخگویی این پرسش پرداخته است که با توجه به چهارچوب مطالعاتی علم تحلیل گفتمان (مدل ون دایک) و فن بلاغت، پرسش استفهامی و آیه بلاغی ترجیعی «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» در بافت زمینه ای سوره شریف الرحمن چه معنا، مفهوم و کاربردی دارد. به منظور پاسخگویی به سوال این مطالعه، روش تحقیق کیفی توصیفی پدیدار شناسی مورد انتخاب قرار گرفته و و مدل مفهومی تحلیل گفتمان ون دایک به کار گرفته شد. نتیجه مطالعه نشان داد که رحمانیت الهی نه تنها عطای نعمات عام بلکه آگاهی سازی و هشدار به بندگان برای تلاش برای بهره مندی مدام از آنهاست. موضوع و زمینه کلی سوره شریف الرحمن به همراه آیه بلاغی ترجیعی و تکرار شونده آن اهدافی همچون اقرار گیری و بیدارسازی مکرر و مداوم بندگان به وجود و اهمیت برخورداری از نعمتها و آیات الهی، و همچنین هشدار و تاکید به لزوم مدیریت صحیح منایع طبیعی و محیط زیست را در راستای توسعه پایدار در بر دارد. به بیان دیگر، تکرار و پایداری پرسش بلاغی آن سوره شریف در لابلای آیات و کل آن سوره، همراه با برشماری نعمات الهی و طبیعی که اشاره بر عام المنفعه بودن آنها برای کل موجودات تمام نسل ها نیز دارد، لزوم مدیریت صحیح توسعه پایدار در استفاده از منابع طبیعی و زیست محیطی را خاطر نشان می دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 13

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button