هدف از پژوهش حاضر بررسی و شناسایـی بهرهوری تحقیقات و فرهنگ سازمانی حاکم برآن در یکی از دانشـگاههای مستقر در تهران و ارائه راهکارها و مدل مرتبط با مدیریت فرهنگ سازمانی به منظور رفع مشکلات و تنگناها و بهبود و توسعه تحقیقات در این دانشگاه است. با توجه به ماهیت، اهداف و سؤالات ویژة تحقیق، از روش تحقیق مطالعه موردی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق 165 نفر اعضای هیئت علمی محقق (استادیار به بالا) بود که در سال 82-1381 به امر پژوهش و آموزش اشتغال داشتند. از میان این جامعه، تعداد 115 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل شاخصهای بهرهوری تحقیقات و یک پرسشنامه فرهنگ سازمانی است. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری شاخصهای بهرهوری تحقیقات که غالباً به صورت درصد، نسبت و نرخ رشد است ، از میانگین هندسی و برای تحلیل دادههای فرهنگ سازمانی که در مقیاس فاصلهایبه دست آمد، از آمار استنباطی آزمون معنیداری t برای محاسبه تفاوت میانگینها در دو جامعه همگون (وابسته) با درجه آزادی 99= df و سطح معنی داری 05/ 0=α استفاده شد.نتایج پژوهش بیانگر آن است که شاخصهای بهرهوری تحقیقات در دانشگاه مورد مطالعه شامل بهرهوری پژوهشگران، بهرهوری علمی (تولید دانش ) و بهره وری اعتبارات پژوهشی چندان مطلوب نیست.میانگین عددی شاخصهای دهگانه فرهنگ سازمانی مشتمل برخلاقیت، ریسک پذیری، سبک رهبری، حمایت مدیریت، یکپارچگی و هماهنگی، کنترل، هویت سازمانی، نظام پاداشها، سازش با پدیده تعارض و الگوی ارتباطات در مقیاس لیکرت کمتر از 3 و مبیّن فرهنگ سازمانی ضعیف حاکم بر تحقیقات این دانشگاه است. همچنین، فرهنگ سازمانی تحقیقات در وضعیت موجود هر یک از دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی، شیمی، علوم پایه، تربیت بدنی، ادبیات و علوم انسانی، ریاضی و کامپیوتر با فرهنگ سازمانی در وضعیت مطلوب در همان دانشکدهها متفاوت و این تفاوت معنیدار است. این امر حکایت از شکاف و فاصله میان فرهنگ سازمانی موجود و فرهنگ سازمانی مطلوب تحقیقات دانشگاه دارد. ضمن اینکه بین نظرهای اعضای هیئت علمی (استادیار به بالا) دانشکده ها درخصوص معنی داری شاخصهای فرهنگ سازمانی در دو وضعیت موجود و مطلوب تحقیقات، همپوشی و همبستگی مثبت وجود داشته است.