Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    1-3
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    253
  • دانلود: 

    520
کلیدواژه: 
چکیده: 

مواره تصور عمومی بر آن بوده است که نویسندگان آثار علمی در زمینه تولید، انتشار و توسعه علم، از مهم ترین نقش برخوردارند؛ چرا که نویسندگان به عنوان مهم ترین عوامل تولید علم، زیربنای شکل گیری تفکر و تزریق کننده ی جریان های فکری به جامعه محسوب می شوند. در کنار این تصور، نشریات و ناشران علمی نیز به عنوان محمل های انتشار و اشاعه ی علم، از اهمیت ویژه ای برخوردارند و در چرخه ی تولید علم، همواره از آنها به عنوان زیربنایی ترین عوامل زیرساختی انتقال و اشاعه ی دانش یاد می شود. از سویی، جامعه ی علمی همواره به نقش سردبیران و اعضای هیئت تحریریه و عوامل علمی-اجرایی نشریات و ناشران نیز به عنوان بخشی دیگر از عوامل مهم تولید و اشاعه ی دانش می نگرد. از همین روست که معمولاً از سردبیران نشریات و مدیران بخش های علمی نشر، که به عنوان تصمیم گیرندگان نهایی انتشار مقاله ها و آثار علمی عمل می کنند، به منزله ی اصلی ترین مسئولان ارتقاء کیفیت نشریات و آثار یاد می شود. . . .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 253

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 520 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    1-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    465
  • دانلود: 

    872
چکیده: 

هدف کاربرگ های ارزیابی مجلات علمی، مهم ترین ابزار ارزیابی کیفیت مقالات علمی هستند. هدف از این مطالعه، توصیف عینی و کیفی شاخص های کاربرگ های ارزیابی مجلات علمی پژوهشی هنر، شناسایی کاستی های آنها در مقایسه با هنجارها و ضدهنجارهای علم و تدوین کاربرگ جدید است. روش شناسی روش این مطالعه تلفیقی (qual) QUN و به صورت ترکیبی از پیمایش و تحلیل محتواست. برمبنای شیوه تمام شماری، نمونه ها شامل: 1) 9 کاربرگ ارزیابی مجلات علمی پژوهشی هنر و 2) 14 نفر از متخصصین حوزه های علم سنجی و هنر بودند. گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانه ای، مراجعه به پایگاه های استنادی مجلات و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. به منظور استخراج وضعیت موجود شاخص ها از سیاهه وارسی محقق ساخته، نرم افزار Excel و پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. داده ها به کمک روش آمار توصیفی، برحسب درصد توزیع فراوانی و رسم جدول و نمودار تجزیه و تحلیل شد. یافته ها یافته های تحقیق نشان می دهند، از مجموع 53 شاخص موجود، شاخص «استفاده از منابع معتبر کافی و جدید (داخلی و خارجی)» با 78/77 درصد بیشترین و 26 شاخص دیگر، با 11/11 درصد، کمترین درصد فراوانی را دارا می باشند. همچنین، این شاخص ها از مجموع 7 هنجار علم مرتن، با 6 هنجار و به میزان کمتر از 1[8 درصد انطباق داشته و با هیچ یک از ضدهنجارهای علم انطباقی را نشان نمی دهند. نتیجه گیری نتایج به دست آمده، حاکی از پراکندگی و توزیع نامتوازن مولفه ها و شاخص های ارزیابی در این کاربرگ ها و نیز، عدم انطباق آنها بر الزامات نهادی علم بوده و بازنگری در آنها را ضروری نشان می دهد. درنهایت، کاربرگ ارزیابی جدید، با 10 مولفه و 44 شاخص تدوین شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 465

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 872 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    21-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    878
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

هدف هدف این پژوهش مشخص کردن ابعاد مختلف حوزه «بازی در کتابخانه ها» با استفاده از ترسیم نقشه موضوعی آن است. روش شناسی پژوهش پیش رو از نوع کاربردی کتاب سنجی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی روی متن مقالات و تحلیل شبکه اجتماعی، به منظور ترسیم نقشه موضوعی حوزه «بازی در کتابخانه ها» استفاده شده است. جامعه پژوهش 86 مقاله ای است که در حوزه بازی در کتابخانه ها و سواد اطلاعاتی در پایگاه استنادی اسکوپوس تا پایان 2016 نمایه شده است. از نرم افزار اکسل به منظور ترسیم سلسله مراتب کلیدواژه های موضوعی هر مقاله و به منظور تحلیل شبکه اجتماعی کلیدواژه مقالات، از نرم افزار تحلیل شبکه نودایکس ال استفاده شد. از لحاظ تحلیل روابط، از شاخص های اندازه، چگالی، مرکزیت درجه ای درونی و بیرونی، مرکزیت بینابینی و مرکزیت بردار ویژه استفاده شد. یافته ها موضوعات مورد بحث در رابطه با بازی در کتابخانه ها بیشتر حول و حوش آموزش مبتنی بر بازی، مجموعه گستری کتابخانه، برنامه بازی، طراحی بازی، تحلیل بازی، آموزش سواد اطلاعاتی، آموزش کتابخانه، آموزش اخلاق حرفه ای و سرقت علمی، حمایت کتابخانه از بازی و بازی وارسازی است. بازی آموزشی، کتابخانه دانشگاهی و آموزش مبتنی بر بازی، از جمله کلیدواژه های با بیشترین مقدار اندازه بودند. موضوع کتابخانه دانشگاهی، کتابخانه عمومی، دانشجویان و مجموعه کتابخانه از جمله تاثیرگذارترین موضوعات در شبکه اند. نتیجه گیری به منظور موفقیت در پروژه های مرتبط با بازی و کتابخانه، نگاه به ابعاد متفاوت آن و برنامه ریزی در آن زمینه ها بسیار مثمر ثمر خواهد بود و پژوهش هایی نظیر پژوهش حاضر می توانند دیدی همه جانبه به منظور برنامه ریزی بلندمدت برای ارایه برنامه بازی در کتابخانه ها و استفاده از بازی در آموزش کتابخانه ای و سواد اطلاعاتی ارایه نماید

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 878

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    41-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    585
  • دانلود: 

    560
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر ترسیم ساختار حوزه های موضوعی مقالات حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با استفاده از فن تحلیل هم رخدادی واژگان است. روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعات علم سنجی است و با استفاده از تحلیل هم واژگانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است که در بازه زمانی 1984 تا 2014 میلادی در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس نمایه شده است. در این پژوهش به منظور ترسیم نقشه های علمی از نرم افزار یوسی نت و بسته مکمل آن نت دراو استفاده شد و با کمک نرم افزار اس. پی. اس. اس اقدام به خوشه بندی سلسله مراتبی گردید. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که از نظر فراوانی، کلیدواژه "تجهیزات پزشکی" و از نظر هم رخدادی، دو کلیدواژه "تجهیزات پزشکی-ایمنی بیمار" بیشترین فراوانی را در پژوهش های حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی داشته اند. یافته های مربوط به خوشه بندی سلسله مراتبی به روش "وارد" منجر به شکل گیری چهار خوشه در این حوزه شد که این خوشه ها بدین شرح بودند: خوشه تجهیزات پزشکی، خوشه روش های درمانی، خوشه تجهیزات قلب و عروق و خوشه بیماری ها. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحلیل هم رخدادی واژگان نشان دادند که خوشه "روش های درمانی" و خوشه "تجهیزات قلب و عروق" جزء خوشه های بالغ و مرکزی به شمار می آیند و نقش محوری در پژوهش های حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی دارند. بنابراین روش های درمانی و تجهیزات مرتبط با قلب و عروق از جمله موضوعات محوری و نوظهور در پژوهش های مربوط به حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی هستند که می توانند مسیر پژوهش های آتی را پیش بینی نمایند. همچنین خوشه "تجهیزات پزشکی" و خوشه "بیماری ها" از نظر مرکزیت و هم از نظر تراکم نسبت به سایر خوشه ها در سطح پایینی هستند و حالت حاشیه ای دارند و در پژوهش های مربوط به حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 585

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    57-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    395
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و ارزیابی بهره وری علمی پژوهشگران ایران در حوزة «علوم شناختی» انجام شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی علم سنجی است که برای انجام آن از روش های اسنادی و پیمایشی استفاده شده است. جامعه ی این پژوهش شامل تمامی پژوهشگران، دانشگاه های ایران در حوزه علوم شناختی است که طی سال های 1983 تا 2017 در پایگاه وب آو ساینس دارای مقاله بوده اند. تعداد مقاله های مورد مطالعه 1317 عنوان و مربوط به 94 پژوهشگر است. علاوه براین، برای تعیین وزن و اهمیت هریک از شاخص های مورد نظر، از نظرات تعداد 30 نفر از پژوهشگران علم سنجی و متخصصان موضوعی به عنوان بخشی دیگر از جامعه ی این پژوهش استفاده به عمل آمد و نظرات آنها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهند که شاخص های مربوط به Q1, Q2 و H-Index برای پژوهشگران حوزه علوم شناختی از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین، پژوهشگران دانشگاه تبریز (با امتیاز وزنی 848. 3) به لحاظ رتبه پژوهشی در مقام نخست، دانشگاه علوم پزشکی تهران (با امتیاز وزنی 572. 4) در رتبه دوم و دانشگاه امیرکبیر (با امتیاز وزنی 519. 9) در رتبه سوم قرار گرفتند. نتیجه گیری: شناسایی دانشگاه های فعال ایران در حوزة علوم شناختی، جهت برنامه ریزی، بهبود و توسعة این حوزه از دانش در عرصة علم و فناوری کشور از نتایج این پژوهش است

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 395

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    73-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    357
  • دانلود: 

    560
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان استفاده از مجلات انگلیسی زبان کشاورزی ایران در سطح بین المللی است. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل استنادی و کتابخانه ای بوده که با رویکرد توصیفی-تحلیلی انجام شده است. جامعه پژوهش 33 مجله انگلیسی زبان کشاورزی هستند که در ایران منتشر می شوند. یافته ها: از میان 7476 مقاله منتشرشده توسط این مجلات، 4/33 درصد آنها دست کم یک استناد و درمجموع 9590 استناد دریافت کرده اند. حدود نیمی از مجلات استنادکننده به لحاظ کیفی در چارک های اول و دوم پایگاه سایماگو قرار می گیرند تعداد نویسندگان این مقالات 38322 نفر از 147 کشور بوده که تنها 26/29 درصد آنان ایرانی هستند. از سوی دیگر، 27498 نویسنده از 102 کشور در تدوین مقالات این مجلات نقش داشته اند که 8/73 درصد آنان ایرانی هستند. همچنین 616 نفر از 50 کشور مختلف به عنوان عضو هیئت تحریریه 33 مجله مورد بررسی فعالیت می کنند که 64 درصد آنان ایرانی هستند. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهند میزان استنادآوری مجلات مورد بررسی در مقایسه با کشورهای منطقه ای از سطح مناسبی برخوردار است. مجلات استنادکننده از سطح کیفی قابل قبولی برخوردارند. مجلات مورد بررسی نزد نویسندگان بین المللی چندان شناخته شده نیست و اعضای هیئت تحریریه آنها عمدتاً ایرانی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    77-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    269
  • دانلود: 

    488
چکیده: 

دف: مهم ترین هدف پژوهش حاضر مقایسه دو رویکرد کمّی (در این پژوهش شاخص علم سنجی اف دبلیوسی آی) و کیفی (دیدگاه خبرگان) در انتخاب نویسندگان برتر است. روش شناسی: پژوهش از نوع کاربردی و با روش ترکیبی (کیفی و کمّی) انجام شده است. در بخش کیفی از دیدگاه خبرگان و در بخش کمّی از شاخص علم سنجی اف دبلیوسی آی استفاده شده است. در پژوهش حاضر دو جامعه مشارکت داشته اند؛ گروه اول خبرگان (12 نفر)، و گروه دوم نویسندگان برتر (87 نفر) بر اساس شاخص اف دبلیوسی آی. برای گردآوری داده ها از سیاهه واری، پرسشنامه، و پایگاه سای ول استفاده شده است. داده ها با استفاده از آزمون های ناپامتریک فریدمن و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان دادند میان رتبه های به دست آمده در هر دو رویکرد کمّی و کیفی تفاوتی وجود ندارد و نویسندگان برتر بر اساس شاخص اف دبلیوسی آی، مؤلفه های مدنظر خبرگان حوزه بهره وری علمی برای برتری را دارا هستند. نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان دادند که مهم ترین مؤلفه های اثرگذار بر بهره وری علمی نویسندگان از دیدگاه خبرگان مؤلفه های محیطی و سازمانی هستند (زمان اختصاص داده شده به پژوهش؛ جایگاه علمی سازمان وابسته، و شهرت نویسنده در سطح ملی و بین المللی)، درحالی که در جامعه نویسندگان برتر بر اساس شاخص اف دبلیوسی آی مؤلفه های علم سنجی (تعداد مقالات، اهداف سازمان، استنادات و اعتبار مجله مورد بررسی) نسبت به سایر مؤلفه ها بالاترین میانگین و رتبه ها را داشته اند. باوجوداین میان رتبه های به دست آمده برای هر دو رویکرد تفاوت معنی داری مشاهده نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 488 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    99-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    539
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش، سنجش همبستگی بین رتبه بندی بر مبنای سنجه های جایگزین نرمال شده و شاخص های استنادی و مقایسه بین رشته ای در سطح مجلات علمی بوده است. روش شناسی: این پژوهش با رویکردی کمی، از روش ها و تکنیک های علم سنجی مثل تحلیل داده های وبی، تحلیل استنادات و تحلیل شاخص های مبتنی بر این داده ها استفاده نموده است. یافته ها: در رتبه بندی مجلات در اغلب رشته ها شاخص نرمال شده جایگزین "مشاهده در سطح مجله" (ان. جی. آ. ام) رابطه معنی داری با شاخص های استنادی (ضریب تأثیر، اس. جی. آر و اسنیپ) نداشت؛ اما شاخص های نرمال شده جایگزین "خوانندگی در سطح مجله" (ان. جی. آر. ام) و "استناد مبتنی بر وب در سطح مجله" (ان. جی. سی. ام) رابطه مثبت، متوسط و معنی داری با شاخص های استنادی داشتند. همچنین در رتبه بندی مجلات بر مبنای شاخص های جایگزین (مشاهده، خوانندگی و استناد وبی در سطح مجله) بین رشته ها تفاوت معنی داری وجود دارد؛ اما در رتبه بندی مجلات بر مبنای شاخص های نرمال شده جایگزین (مشاهده، خوانندگی و استناد وبی نرمال شده در سطح مجله) بین رشته ها تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: با پذیرش این مسئله که شاخص های متنوع استنادی و جایگزین، معیار سنجش جنبه هایی متفاوت از کیفیت مجلات علمی هستند؛ دلیل این روابط مثبت و نسبتاً قوی، کیفیت ثابت یک مجله علمی است. اگر شاخص های استنادی به عنوان شاخص معیار در نظر گرفته شود، این گونه به نظر می رسد که شاخص های جایگزین مورد مطالعه به جز شاخص های "مشاهده در سطح مجله" و "مشاهده نرمال شده در سطح مجله" را می توان به عنوان مکمل و یا جایگزین شاخص های استنادی در رتبه بندی مجلات علمی به کار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    127-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    448
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

هدف: از این پژوهش، تحلیل و مصورسازی تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع هنر و معماری در پایگاه وب آوساینس است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی علم سنجی است، که به مطالعه عملکرد کمی حوزه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه وب آو ساینس، از ابتدا تا 2018 میلادی پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه تولیدات علمی (253 رکورد) دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه هنر و معماری در پایگاه وب آو ساینس است. یافته ها: نشان دادند اولین رکورد علمی نمایه شده دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه هنر و معماری در پایگاه وب آوساینس مربوط به سال 2008 و بیشترین تولیدات علمی مربوط به سال 2016 با 176 رکورد اطلاعاتی بوده است. در بین پژوهشگران هومن ثبوتی با تولید 5 رکورد اطلاعاتی در رتبه اول قرار دارد. بیشترین همکاری علمی دانشگاه آزاد اسلامی با پژوهشگران کشورهای استرالیا و مالزی است که 5 رکورد اطلاعاتی با هر کدام از این کشورها تولید کرده اند. نشریه " TURKISH ONLINE JOURNAL OF DESIGN "ART AND COMMUNICATION" هم به عنوان منبع هسته هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه وب آوساینس است. همچنین یافته ها نشان دادند 7 خوشه موضوعی با 42 توصیفگر مشترک یکسان از تولیدات هنر و معماری به دست آمد و مشخص گردید که موضوعات «معماری و شهرسازی»، زمینه اصلی موضوعات هستند و «هنر» هیچ جایگاهی نداشته است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر وضعیت نامطلوب تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه هنر و معماری از لحاظ کمی و کیفی است و تاکنون نقش بسیار کم رنگی در شناساندن هنر ایرانی و معماری اسلامی در سطح جهانی داشته است، طوری که فقط 0. 35درصد از مشارکت تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه هنر و معماری برمی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 448

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    149-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    426
  • دانلود: 

    574
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمان ها و کشورهای دارای بیشترین تعداد آثار سلب اعتبار شده، تعیین روند صعودی یا نزولی این تولیدات و مقایسه ی آن با ایران و سایر کشور های تولید کننده ی این آثار انجام شده است. همچنین الگوی همکاری میان سازمان ها و کشورهایی بررسی شد که به واسطه ی آن بیشترین آثار سلب اعتبار شده منتشر شده اند. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع پژوهش و هدف توصیفی، از نظر به کارگیری نتایج پژوهش کاربردی، از نظر فرایند اجرای پژوهش و تجزیه تحلیل داده ها کمّی بوده و با استفاده از روش تحلیل کتاب سنجی و با رویکرد علم سنجی و فنون مصورسازی، برای ترسیم همکاری های علمی انجام شده است. به علاوه، به منظور تحلیل داده ها از نرم افزارهای اکسل، هیست سایت، وی اً اِس ویوور و نودایکس ال استفاده شد. یافته ها: میزان تولید آثار سلب اعتبار شده در سال های اخیر از روند رو به رشدی برخوردار بوده است و کشور ایران با توجه به تعداد تولیدات علمی سلب اعتبار شده (رتبه ی هفتم جهان) در وضعیت مناسبی قرار ندارد. به علاوه، برخی سازمان ها نظیر دانشگاه آزاد اسلامی از نظر انتشار این نوع آثار در رتبه های اول قرار دارند. با وجود اینکه دانشگاه هاروارد به لحاظ تعداد کل مقالات و نیز تعداد کل مقالات سلب اعتبار شده در رتبه ی دوم قرار دارد اما با توجه به نسبت مجموع مقالات سلب اعتبار شده به کل مقالات در میان برترین سازمان ها در رتبه 8 ام و در میان سازمان های دارای بیشترین تعداد مقالات سلب اعتبار شده در رتبه ی 10ام قرار دارد. نتیجه گیری: به منظور سنجش و مقایسه ی سازمان ها تنها محاسبه ی تعداد مقالات و تعداد تولیدات علمی به عنوان یک شاخص با اهمیت محسوب نمی شود، بلکه محاسبه و مقایسه نسبت مقالات و آثار سلب اعتبار شده نیز می تواند جایگاه آنها را نسبت به یکدیگر تغییر دهد. با توجه به وضعیت تا حدی نامطلوب ایران به لحاظ تعداد آثار سلب اعتبار شده، پیشنهاد می شود پژوهشگران با مصداق های سلب اعتبار آثار پژوهشی آشنا شده و واحدهای مسئول نظیر معاونت پژوهشی سازمان ها، جریمه هایی را برای سلب اعتبار آثار معیوب و بی کیفیت مدنظر قرار دهند، این اقدامات پیشگیرانه می توانند به منظور کاهش سلب اعتبار مقالات و تولید چنین آثار بی کیفیتی مؤثر باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 574 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    195-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    901
  • دانلود: 

    631
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف شناسایی تفاوت شاخص ضریب تأثیر (IF) در معرفی مجلات علمی برتر حوزه های علمی نسبت به شاخص های SJR، SNIP و IPP انجام شده است. روش شناسی: پژوهش از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش اجرا از نوع مطالعه علم سنجی-تطبیقی، با رویکرد تحلیلی است. جامعه این مقاله مجلات علمی برتری است که در چارک اول (Q1) گزارش استنادی نشریات قرار دارند که شامل 1093 عنوان در حوزه های پزشکی، مهندسی و علوم اجتماعی است. داده های مورد نیاز از طریق جستجوی برخط در گزارش استنادی نشریات، پایگاه استنادی اسکوپوس و سایمگو جمع آوری شده است. در بخش تجزیه و تحلیل داده ها، برای سنجش نرمال بودن داده ها از آزمون های آماری کلموگروف اسمیرنف و برای پاسخ به سؤالات از تحلیل عاملی اکتشافی مبتنی بر نرم افزار «اس پی اس اس، ویرایش 23» استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان دادند در حوزه های مهندسی و علوم اجتماعی، اختلاف میانگین دو شاخص IF و SJR معنی دار و در حوزه پزشکی اختلاف میانگین این دو شاخص معنی دار نبوده است. در هر سه حوزه اختلاف میانگین دو شاخص IF و SNIP معنی دار است. در حوزه های پزشکی و علوم اجتماعی، اختلاف میانگین دو شاخص IF و IPP معنی دار و در حوزه مهندسی معنی دار نبوده است. در حوزه علوم اجتماعی شاخص­ های SJR، SNIP و IPP دارای هم بستگی بالا و شاخص IF با سایر شاخص ها هم بستگی بالایی ندارد. در حوزه مهندسی و علوم پزشکی شاخص های IF، SNIP و IPP دارای هم بستگی بالا و شاخص SJR با سایر شاخص ها هم بستگی بالایی ندارد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، استفاده از شاخص های مختلف در موضوعات گوناگون، نتایج متفاوتی ارائه می دهد و انتخاب شاخص دقیق تر در هر حوزه، با توجه به میزان نزدیکی و اختلاف این تفاوت ها باید صورت گیرد. در حوزه علوم اجتماعی به ترتیب شاخص های SJR، SNIP و IPP و در حوزه مهندسی و علوم پزشکی به ترتیب شاخص های IF، SNIP و IPP به دلیل بیشترین شباهت در رتبه بندی مجلات این حوزه ها، شاخص های مناسب تری برای استناد و تصمیم گیری هستند. استفاده از شاخص IF در حوزه علوم اجتماعی و شاخص SJR در حوزه های مهندسی و علوم پزشکی به دلیل نبود هم بستگی با سایر شاخص ها چندان مناسب به نظر نمی رسد و به طور کلی به کارگیری دو شاخص IPP و SNIP در تمام حوزه های موضوعی، شاخص های بهتر و قابل اعتمادتری هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 901

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 631 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    213-236
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    467
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی وضعیت انتشارات علمی ایران با تأکید بر شاخص های مطرح شده در نقشه ی جامع علمی کشور در بازه زمانی 5 ساله 1392 تا 1396 می باشد. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی-تحلیلی با رویکرد سیاست-پژوهی است که با استفاده از ابزارهای علم سنجی انجام شده است. داده های مربوط به شاخص های هشت گانه انتشارات علمی مندرج در نقشه ی جامع علمی کشور از پایگاه های اطلاعاتی مرتبط برای بازه ی 5 ساله استخراج و مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: وضعیت ایران در شاخص های کمّی مانند «تعداد مقالات در هر میلیون نفر از جمعیت»، «نسبت فارغ التحصیلان دانشگاهی و حوزوی به مقالات نمایه سازی شده در نمایه های بین المللی» و «نسبت مقالات نمایه سازی شده در سطح بین المللی به تعداد اعضای هیئت علمی» روند صعودی قابل قبولی داشته و امکان تحقق این شاخص ها با توجه به کمیت مطلوبشان برای سال 1404 دور از انتظار نیست. در مورد شاخص های کیفی مانند «میزان استنادات در واحد انتشارات»، با وجود سیر صعودی در سالیان اخیر، مقدار به دست آمده با میزان هدف گذاری برای این شاخص در 1404 فاصله زیادی دارد. نتیجه گیری: آیین نامه «نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور» که با هدف ارزیابی شاخص های نقشه ی جامع علمی کشور ارائه شده است، ابزار مناسبی برای سنجش شاخص های نقشه ی جامع علمی کشور نیست و نیاز به بازنگری در شاخص های نظام پایش احساس می شود

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 467

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    237-260
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    416
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

دف: هدف این پژوهش، مطالعه و مقایسه گراف های (شبکه های) هم تألیفی پژوهشگران ایرانی در گرایش های اصلی ریاضیات با استفاده از داده های استخراج شده از وب آو ساینس و گوگل اسکالر و پارامترهای گرافی است. روش شناسی: در این پژوهش کاربردی علم سنجی، گراف های هم تألیفی محققان ایرانی در 6 گرایش ریاضیات با استفاده از روش ها و نرم افزارهای ریاضی ترسیم شدند. پس از استخراج داده های مربوط به مستندات علمی-پژوهشی 276 نفر از پژوهشگران ایرانی در رشته ریاضی از پایگاه های علمی وب آو ساینس و گوگل اسکالر، گراف های مربوط به گرایش های تخصصی جداگانه رسم و با همدیگر مقایسه شدند. برخی پارامترهای گرافی مانند درجات رئوس، قطر، شعاع، عدد استقلال، اعداد رنگی رأسی و یالی و عدد تطابقی برای تمامی گراف ها نیز محاسبه شدند. در پایان با استفاده از این پارامترهای گرافی، گراف های هم تألیفی مقایسه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که گرایش های تخصصی تحقیق در عملیات و گراف و ترکیبات با داشتن میانگین درجات به ترتیب 2. 4 و 7. 3 از همکاری پژوهشی بالاتری نسبت به سایر گرایش ها برخوردارند. بیشترین قطر گراف در بین گراف های هم تألیفی مورد مطالعه 8 بوده و مربوط به گرایش جبر جابجایی است. در گراف هم تألیفی گرایش های آنالیز عددی و نظریه گروه ها با داشتن شعاع 3 دارای کمترین شعاع هستند. نتیجه گیری: در برخی شاخه های تخصصی حوزه ریاضیات که از نوع محض هستند، همکاری پژوهشی بین پژوهشگران ایرانی وجود دارد. لذا بهتر است پژوهشگران در این شاخه ها به کارهای گروهی تمایل بیشتری داشته باشند تا کارهای پژوهشی عمیق تری در مجلات معتبر بین المللی چاپ کنند. در این راستا باید بودجه ها و امتیازات خاصی برای تشویق پژوهشگران به انجام کارهای گروهی با کیفیت بالا در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 416

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    261-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    772
  • دانلود: 

    670
چکیده: 

هدف: پژوهش با هدف تعیین وضعیت سبک های نقاشی بر اساس تحلیل بسامد استنادی آنها در نمایه استنادی هنر و علوم انسانی از پایگاه وب آو ساینس انجام شد. روش شناسی: نوع پژوهش کاربردی و از روش تحلیل بسامد استنادی استفاده شد. جامعه اول شامل سبک های معروف نقاشی، نقاشان این سبک ها و جامعه دوم شامل مقالات منتشرشده در این زمینه بود. برای محدودکردن تحقیق نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب شد و شامل سبک های نقاشی و نقاشان ذکرشده در دایره المعارف هنر و مقالات نمایه شده در نمایه استنادی هنر و علوم انسانی بود. ابزار جمع آوری داده چک لیست محقق ساخته و تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری اکسل انجام شد. یافته ها: ده سبک نقاشی بیشترین استناد را به خود اختصاص داده اند و عبارت اند از: اپ آرت، اکسپرسیونیسم، امپرسیونیسم، رئالیسم، رنسانس، سوپررئالیسم (فتورئالیسم)، سوررئالیسم، کوبیسم و هنر انتزاعی (آبستره). کشور فرانسه مبدأ پیدایش بیشترین سبک و حضور نقاشان معروف بوده است. پابلو پیکاسو با 1348 مقاله و 240 استناد مقام اول نقاشان را دارد. دی جی استورک با 17 مقاله در رتبه نخست پرکارترین نویسنده و پراستنادترین نویسنده کارلس با 444 استناد در زمینه سبک های نقاشی است. دانشگاه واشنگتن با 4 مقاله و 395 استناد مقام اول را دارد. مجله بریتیش ژورنال سایکولوژی با دو مقاله و 388 استناد رتبه اوّل مجلات حوزه سبک های نقاشی را دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که در سال های اخیر غرب توجه ویژه ای به انتشار مقالات حوزه سبک های نقاشی به ویژه از دیدگاه روان شناسانه کرده است. این می تواند نشان دهنده ی جنبش علمی جدید در زمینه آثار نقاشی در زندگی امروزی باشد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 772

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 670 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    277-297
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    592
  • دانلود: 

    918
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر آشکارسازی موضوعات پژوهشی کووید 19 در پنج قاره بر اساس آثار نمایه شده در وب آو ساینس است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با رویکرد علم سنجی و روش تحلیل محتوا و بهره مندی از فنون تحلیل هم واژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی انجام شده است. جامعه پژوهش، مطالعات کووید 19 در وب آو ساینس است. نرم افزارهای بیب اکسل و گفی جهت تحلیل داده ها و نرم افزار ووس ویوئر جهت ترسیم ساختار فکری استفاده شده است. یافته ها: کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی، آفریقایی، استرالیا و اقیانوسیه به ترتیب در 608، 391، 301، 66 و 43 اثر مشارکت داشته اند. پس از کلیدواژه کووید 19، کلیدواژه های سارس، مرس و خورشید کلیدواژه های مشترک در پنج قاره هستند. زوج های هم واژگانی کووید 19-سارس، کووید 19-مرس و کروناویروس-ووهان زوج های مشترک در پنج قاره هستند. در مطالعات آسیایی "ذات الریه، میدان الکتریکی و ذات الریه"، در مطالعات اروپایی "خورشید، اشعه ایکس و سارس"، در مطالعات کشورهای آمریکایی "مرس، کهکشان ها و بیماری جانورآورد"، در مطالعات آفریقایی "حفاظت رعد و برق، مرس و مرس" و در مطالعات اقیانوسیه "مرس، مدیریت خطر و مرس" به ترتیب دارای بیشترین مرکزیت های رتبه، نزدیکی و بینابینی هستند. نتیجه گیری: پژوهشگران آسیایی بر مباحث اپیدمیولوژیک، پژوهشگران اروپایی بر مباحث بیولوژیکی و پژوهشگران آمریکایی بر مباحث اپیدمیولوژیک و ژنتیک متمرکز هستند

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 592

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 918 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button