مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

465
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

872
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل و تدوین شاخص های ارزیابی کیفیت مقالات علمی پژوهشی هنر مبتنی بر نظریه هنجارها و ضدهنجارهای علم

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 20

چکیده

 هدف کاربرگ های ارزیابی مجلات علمی, مهم ترین ابزار ارزیابی کیفیت مقالات علمی هستند. هدف از این مطالعه, توصیف عینی و کیفی شاخص های کاربرگ های ارزیابی مجلات علمی پژوهشی هنر, شناسایی کاستی های آنها در مقایسه با هنجارها و ضدهنجارهای علم و تدوین کاربرگ جدید است. روش شناسی روش این مطالعه تلفیقی (qual) QUN و به صورت ترکیبی از پیمایش و تحلیل محتواست. برمبنای شیوه تمام شماری, نمونه ها شامل: 1) 9 کاربرگ ارزیابی مجلات علمی پژوهشی هنر و 2) 14 نفر از متخصصین حوزه های علم سنجی و هنر بودند. گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانه ای, مراجعه به پایگاه های استنادی مجلات و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. به منظور استخراج وضعیت موجود شاخص ها از سیاهه وارسی محقق ساخته, نرم افزار Excel و پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. داده ها به کمک روش آمار توصیفی, برحسب درصد توزیع فراوانی و رسم جدول و نمودار تجزیه و تحلیل شد. یافته ها یافته های تحقیق نشان می دهند, از مجموع 53 شاخص موجود, شاخص «استفاده از منابع معتبر کافی و جدید (داخلی و خارجی)» با 78/77 درصد بیشترین و 26 شاخص دیگر, با 11/11 درصد, کمترین درصد فراوانی را دارا می باشند. همچنین, این شاخص ها از مجموع 7 هنجار علم مرتن, با 6 هنجار و به میزان کمتر از 1[8 درصد انطباق داشته و با هیچ یک از ضدهنجارهای علم انطباقی را نشان نمی دهند. نتیجه گیری نتایج به دست آمده, حاکی از پراکندگی و توزیع نامتوازن مولفه ها و شاخص های ارزیابی در این کاربرگ ها و نیز, عدم انطباق آنها بر الزامات نهادی علم بوده و بازنگری در آنها را ضروری نشان می دهد. درنهایت, کاربرگ ارزیابی جدید, با 10 مولفه و 44 شاخص تدوین شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسنی، غلامرضا، مراثی، محسن، و علی نورمحمدی، حمزه. (1399). تحلیل و تدوین شاخص های ارزیابی کیفیت مقالات علمی پژوهشی هنر مبتنی بر نظریه هنجارها و ضدهنجارهای علم. پژوهش نامه علم سنجی، 6(1 (پیاپی 11) )، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/366919/fa

    Vancouver: کپی

    حسنی غلامرضا، مراثی محسن، علی نورمحمدی حمزه. تحلیل و تدوین شاخص های ارزیابی کیفیت مقالات علمی پژوهشی هنر مبتنی بر نظریه هنجارها و ضدهنجارهای علم. پژوهش نامه علم سنجی[Internet]. 1399؛6(1 (پیاپی 11) ):1-20. Available from: https://sid.ir/paper/366919/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا حسنی، محسن مراثی، و حمزه علی نورمحمدی، “تحلیل و تدوین شاخص های ارزیابی کیفیت مقالات علمی پژوهشی هنر مبتنی بر نظریه هنجارها و ضدهنجارهای علم،” پژوهش نامه علم سنجی، vol. 6، no. 1 (پیاپی 11) ، pp. 1–20، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366919/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button