مقدمه: درگیری شغلی بر نگرش و رفتار حرفه ای پرستاران تاثیرداشته و باعث افزایش بازده کاری می شود. از آنجایی که هوش معنوی و فرهنگی نیز بر رفتار فرد موثر می باشد، این مطالعه با هدف تعیین بررسی ارتباط بین هوش معنوی و فرهنگی با درگیری شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند انجام شد. روش کار: در این مطالعه توصیفی همبستگی 200 پرستار شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند در سال 1397 به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی درگیری شغلی کانونگو و پرسشنامه ی هوش معنوی کینگ و پرسشنامه ی استاندارد و بومی شده هوش فرهنگی استفاده شد. در نهایت به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss ویرایش 22 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین هوش معنوی (02/0=p، 16/0=r) و هوش فرهنگی (004/0=p، 20/0=r) با درگیری شغلی همبستگی مثبت، ضعیف و معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش معنوی در بعد تولید معنای شخصی (01/0=p، 17/0=r) و هوش فرهنگی در ابعاد انگیزشی (001/0=p، 24/0=r) و شناختی (001/0=, p 24/0=r) با درگیری شغلی همبستگی مثبت، ضعیف و معناداری وجود دارد، اما درگیری شغلی با ابعاد تفکر وجودی انتقادی، آگاهی متعالی و بسط حالت روحی از هوش معنوی و ابعاد راهبردی و دانش از هوش فرهنگی همبستگی معناداری نداشت (05/0> p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه و ارتباط درگیری شغلی با هوش معنوی و فرهنگی پرستاران و با توجه به اکتسابی بودن هوش معنوی و هوش فرهنگی پیشنهاد می گردد که مدیران سازمان موانع کسب هوش معنوی و هوش فرهنگی را شناسایی و از بین برداشته و شرایط را برای رشد آنها فراهم کنند و با برگزاری کلاس های آموزشی مرتبط در این زمینه و با آموزش راه های عملی تقویت هوش معنوی و هوش فرهنگی، به قابلیت های کارکنان افزوده و در جهت ارتقای درگیری شغلی و عملکرد آنان گام بردارند.