Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

موسی پور نعمت اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2-1 (24-23)
  • صفحات: 

    119-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    9065
  • دانلود: 

    6016
چکیده: 

به هنگام ارزشیابی آموزشی تصمیم های متعددی باید اتخاذ گردد. دانش و معرفت هایی که به ارزشیاب در تصمیم گیری های خود کمک می کنند «مبانی» نامیده می شوند. سوال ابن است که مبانی ارزشیابی آموزشی چه هستند. در این مقاله تلاش می شود تا بر پایه توصیفی از فعالیت های عمده ارزشیابی آموزشی مبانی اصلی آن با «عناوین اخلاقی»، «معرفت شناختی» و «سیاسی» معرفی می شوند در بحث از مبانی اخلاقی، به مساله «ارزش» در فرایند ارزشیابی اشاره می شود و از عینی گرایی و ذهنی گرایی اخلاقی سخن به میان می آید و به دو مکتب عمده ذهنی گرایی اخلاقی، یعنی سودمندگرایی و شهود گرایی پرداخته می شود در بحث از مبانی معرفت شناختی، انگاره های تجربی گرایی، طبیعت گرایی و تعددگرایی معرفی می شوند و با طرح متغیر های اساسی هر یک از آنها، مقایسه ای بین آنها انجام می شود در بحث از مبانی سیاسی، دو جهت گیری اساس «تاکید بر نقش دولت» و «تاکید بر نقش عامه» و بنیادها و پیامد های هر یک از آنها مورد نظر قرار می گیرد در ضمن توضیح هر یک از مبانی، به ذکر جایگاه هر یک از الگو های ارزشیابی اقدام می شود و در پایان نیز ارتباط الگوهای ارزشیابی با جنبه های مختلف هر یک از مبانی اخلاقی، سیاسی و معرفت شناسی نشان داده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 9065

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6016 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ابراهیمی یزدان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2-1 (24-23)
  • صفحات: 

    81-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2466
  • دانلود: 

    1156
چکیده: 

این مقاله بر آن است که علل و عوامل اقتصادی مهاجرت نخبگان را از دید دانشجویان برق و کامپیوتر در دو دانشگاه طراز اول کشور مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش، از نظریه مهاجرت جاذبه ـ دافعه و روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است و نتایج حاصل از آن نشان می دهد که، از نظر دانشجویان بطور کلی عوامل اقتصادی نسبت به عوامل علمی ـ آموزشی، اجتماعی ـ فرهنگی، سیاسی در این زمینه از اولویت بیشتری برخوردارند. هرچند در این پژوهش شکاف عمیقی بین پارامترهای اقتصادی در ایران و کشورهای توسعه یافته دیده می شود دانشجویان با افزایش تحصیلات خود، وضعیت اقتصادی بهتری را در خارج از کشور برای خود متصورند اما نکته جالب این است که بخش اندکی از دانشجویان مایلند در خارج از کشور اقامت دایم نمایند .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1156 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

باقریان فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2-1 (24-23)
  • صفحات: 

    25-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2344
  • دانلود: 

    2397
چکیده: 

این تحقیق تحولات روانی ـ اجتماعی در چگونگی استفاده از سیستم ارتباطات رایانه ای (اینترنت) برای ارتقای آموزش دانشگاهی را بررسی می کند. این بررسی براساس اطلاعات جمع آوری شده از 3 مطالعه تنظیم شده است که شامل مشاهده چگونگی استفاده از اینترنت برای تداوم بحث کلاسی و تبادل اطلاعات درسی (discussion groups) و مقایسه کلاس هایی با بیشترین و کمترین میزان فعالیت در استفاده از ارتباطات رایانه ای می باشد. مطالعه بعدی بررسی نگرش و انگیزه دانشجویان در استفاده از اینترنت است. نتایج حاصل از این مطالعات نشان دهنده تعامل پیچیده فرایندهای روانی ـ اجتماعی ـ سازمانی استفاده کنندگان با فناوری های رایانه ای در زمینه آموزش هستند حاصل از سه تحقیق نشان داد که از 2512 درس ارایه شده در دانشگاه ها فقط 574 درس (32درصد) از سیستم اینترنت و discussion groups برای تبادل اطلاعات و بحث های آموزشی استفاده کرده بودند از این 574 کلاس فقط 164 کلاس (6.5 درصد) حداقل ده بار از طریق ارتباطات رایانه ای به بحث یا تبادل اطلاعات پرداخته بودند پرسش نامه ها نیز بر دلایل روانی ـ اجتماعی در عدم استقبال از این فناوری برای آموزش اشاره می کردند. مهمترین این دلایل رایانه ای نداشتن وقت کافی و انگیزه و علاقه بود. نتایج همین دلالت بر این دارند که استفاده موثر از ارتباطات رایانه ای در ارائه آموزش بیشتر بستگی به زمینه های روانی ـ اجتماعی ـ سازمانی استفاده کنندگان دارد تا به امکاناتی که خود فناوری ارائه می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2344

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2397 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خلجی حسن | کشتی دار محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2-1 (24-23)
  • صفحات: 

    97-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1066
  • دانلود: 

    641
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش، بررسی و مطالعه کمی پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و دکتری تربیت بدنی مراکز آموزش عالی کشور از سال 1357 تا 1378 است. در این پژوهش محقق برای جمع آوری این اطلاعات از روش توصیفی بهره جسته است جامعه آماری و نمونه آماری تحقیق کلیه پایان نامه های (در این مرحله، صرفا صفحه اول) مراکز آموزش عالی کشور تا پایان سال 1378 است برای شناسایی و تعیین کلیه عناوین پایان نامه ها، به کتابخانه های مراکز آموزش عالی ـ که دارای دوره تحصیلات تکمیلی بودند ـ مراجعه و اطلاعات لازم جمع آوری گردید. اطلاعات مورد بررسی درباره نمونه آماری شامل محقق، عنوان پایان نامه، سال دفاع، حیطه گرایش علمی، نوع و هدف تحقیق، دوره تحصیلی، استاد راهنما و تخصص استاد راهنماست برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی استفاده شده است . نتایج به دست آمده به طور خلاصه به شرح زیرند: 1) تهیه فهرستی به صورت کتاب (در دست چاپ است) از کلیه عناوین، نام محقق، نام استاد راهنما و تخصص استاد راهنما، سال دفاع، نام موسسه، پایان نامه های تربیت بدنی مراکز آموزش عالی کشور از سال 1357 لغایت 1378. 2) فراوانی پایان نامه ها با توجه به تفکیک مراکز آموزش عالی، دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، سال دفاع و جنس پژوهشگر. 3) فراوانی پایان نامه ها با توجه به نوع تحقیق از نظر هدف پژوهش، جنس آزمودنی ها، محل جغرافیایی جامعه آماری پایان نامه ها. 4) فراوانی پایان نامه ها با توجه به نوع بیماری، موقعیت بدن، دستگاه های بدن و رشته ورزشی آزمودنی ها. 5) فراوانی پایان نامه ها با توجه به نام استاد راهنما، تخصص استاد راهنما، حیطه علمی و گرایش تحصیلی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1066

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 641 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2-1 (24-23)
  • صفحات: 

    1-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    841
  • دانلود: 

    601
چکیده: 

یکی از معضلات پیچیده داوری، ابهام در مفاهیم داوری، و عدم دقت در پاسخ های ارائه شده در مورد هر یک از این مفاهیم و نهایتا احتمال بروز خطا در نتیجه گیری و داوری پایانی است. از سوی دیگر، یکی از موارد مهم در نظام های دانشگاهی تعیین ارزش و اعتبار کتاب های مختلفی است که در دانشگاه ها به چاپ می رسند. زیرا با توجه به سیاست های کلان دانشگاه ها مبنی بر: الف) نشر مباحث علمی از طریق چاپ کتاب ها و ب) حفظ و افزایش اعتبار علمی آثار منتشر شده منتسب آن به دانشگاه، تلاش وافری در تعیین شاخص هایی مناسب برای ارزش گذاری و داوری کتاب ها مصروف می شود. مهیا می کند؛ لذا، در این مقاله، با استفاده از اصول منطق فازی و با تعریف مفاهیم مورد داوری کتابها به صورت مجموعه های فازی و نیز به کمک توابع عضویت فازی، مدل مناسبی برای تبیین داوری کتب های علمی و پوشش دهی محدوده ابهام آن بیان می گردد. حسن ویژه این مدل آن است که اولا امکان پردازش پاسخ های بعضا نادقیق (داده های توام با عدم قطعیت) مهیا می شود، و ثانیا نظام داوری چنان طراحی می گردد که تغییرات جزیی قواعد و یا بروز خطا در تعیین شاخص های ارزیابی تغییر چشم گیری در نتیجه داوری پدید نیاورد در این بحث از نظام طراحی شده در حل نمونه ای عملی از مسایل داوری استفاده گردیده و نتایج حاصل از آن مورد بحث و توجه قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 841

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 601 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

MOUSA POUR N.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1,2 (23-24)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    380
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

The present article is an attempt to review the ethical, epistemological, and political foundations of educational evaluation. In ethical domain the ethical objectivism and the ethical subjectivism are discussed, and the two main schools of thought, the uteliterianist and intutionalist are presented. In epistemological domain, the naturalist, the empericist, and the pluralist points of views are discussed and the main variables of each are compared. In discussing the political foundations of educational evaluation process, two main points of views, the one emphasizing on the role of the government, and the one emphasizing the role of public are compared and the consequences of each are pinpointed. The paper concludes with a brief discussion of different evaluation models with respect to their relationship, ethical, epistemological, and political concerns.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 380

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صالحی محمدجواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2-1 (24-23)
  • صفحات: 

    43-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    13
  • بازدید: 

    3052
  • دانلود: 

    2239
چکیده: 

در ادبیات امروزین رشد اقتصادی، سرمایه انسانی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و، براساس مطالعات انجام شده، جای خالی تفاوت رشد تولید و رشد عوامل تولید را پر می کند. مقاله حاضر به بررسی سهم سرمایه انسانی در رشد اقتصادی ایران می پردازد، یعنی بعد کلان سرمایه انسانی را مورد توجه قرار می دهد. در این مقاله ابتدا به تبیین مدل مورد استفاده، که مدلی مبتنی بر سرمایه انسانی است و به مدل MRW مهشور است، پرداخته و سپس به جایگزین کردن متغیرهای سرمایه انسانی (نرخ ثبت نام در مقاطع مختلف، سالهای تحصیل و مخارج آموزشی) مبادرت شده است. ضرایب این متغیرها نشان از تاثیر مثبت‏، معنی دار و البته متفاوت بر رشد اقتصادی دارند. همچنین سهم نیروی انسانی متخصص (دانش آموخته دانشگاهی) در رشد اقتصادی رشد اقتصادی بخش های صنعت‏، کشاورزی و خدمات نیز برآورده شده اند. در پایان ، به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3052

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2239 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button