Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

غیاثی نقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    7-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    390
  • دانلود: 

    484
چکیده: 

چکیده فارسی: پژوهش پیش رو به روش توصیفی تحلیلی دیدگاه مفسران را در باره چرایی عدم ذکر أولی الأمر به عنوان مرجع حل نزاع ها در آیه 59 سوره نساء مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. در دیدگاه های گوناگون، برخی معصوم نبودن أولی الأمر را علت عدم ذکر آنها به عنوان مرجع حل اختلاف ها دانسته اند، گروهی مکلف بودن مردم به پیروی از ایشان در بخش نخست آیه را منشأ این أمر می دانند، گروهی بر آن هستند که از آنجایی که أولی الأمر خود در آیه، موظف شده اند که منازعات را به کتاب و سنت ارجاع دهند، دیگر جایی برای ذکر آنها به عنوان مرجع حل اختلاف وجود ندارد، شماری نیز برخوردار نبودن أولی الأمر از حق تشریع را به عنوان علت عدم ذکر، یاد کرده اند. از تحلیل درون متنی و برون متنی آیه چنین به دست می آید که آنچه به عنوان علت عدم ذکر أولی الأمر به عنوان مرجع حل إختلاف ها بیان شده است، بر خلاف ظهور آیه بوده، دیگر آنکه چون أولی الأمر، خود مورد نزاع یا طرف نزاع قرار می گیرند، بر این اساس معقول نیست در متنازع فیه، مرجع حل اختلاف باشند. چکیده عربی: یتناول البحث الذی بین أیدیکم باسلوب وصفی وتحلیلی دراسة وتقییم آراء المفسّرین فی سبب عدم ذکر أولی الأمر کمرجع لحلّ النزاعات التی ورد الکلام عنها فی الآیة 59 سورة من سورة النساء. من بین الآراء التی طُرحت فی هذا المجال قال البعض إن عدم عصمة أولی الأمر هو السبب فی عدم جعلهم مرجعاً لحلّ الاختلافات، ورأی جماعة أن ما فُرض على الناس فی القسم الأول من الآیة من اتّباعهم، هو السبب وراء هذا الأمر. فی حین قال فریق آخر بما أن أولی الأمر أنفسهم قد أُمروا فی الآیة بإرجاع المنازعات الى الکتاب والسُنّة، إذاً فلا داعی بعدئذ لذکرهم کمرجع لحلّ الاختلاف. فی حین ذهب آخرون الى القول إن سبب ذلک یُعزى الى عدم تخویل أولی الأمر بحق التشریع. ومن بعد تحلیل ما بین ثنایا النصّ والنظر الیه من الخارج، یُفهم أن ما بینته الآیة فی سبب عدم ذکر أولی الأمر بصفة المرجع لحل الإختلافات، یذهب الى خلاف ما یفید به ظاهر الآیة، والآخر هو بما أن أولی الأمر عندما یکونون هم أنفسهم موضع نزاع أو طرفاً فی النزاع، فلیس من المعقول جعل المتنازع فیه، مرجعاً لحلّ الاختلاف.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 390

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 484 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تجری علی اصغر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    21-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    404
  • دانلود: 

    451
چکیده: 

چکیده فارسی: در بخشی از آیات مربوط به رؤیت خدا مانند آیه 55 بقره، 153 نساء و 143 أعراف، از سوی گروهی از بنی إسرائیل و حضرت موسی (ع) تقاضای رؤیت خدا شده است. در مورد این که تقاضای حضرت موسی (ع) از جانب خود حضرت بوده یا از جانب بنی إسرائیل؟ و اگر از جانب بنی إسرائیل بوده است، در اینکه مقصود از رؤیت، رؤیت بصری بوده یا رؤیت غیربصری، در بین مفسران إختلاف نظر وجود دارد؛ برخی رؤیت مورد تقاضای حضرت موسی (ع) را رؤیت بصری دانسته که از جانب قوم ایشان در میقات صورت گرفته است، برخی دیگر تقاضای رؤیت بصری را از جانب خود حضرت می دانند و گروه سوم رؤیت مورد تقاضا از سوی حضرت موسی (ع) را به علم ضروری به خدا معنا کرده اند. از بررسی آیات چنین به نظر می رسد که رؤیت مورد تقاضای حضرت موسی (ع) رؤیت بصری بوده که به إصرار قوم و از جانب آنان صورت گرفته است. چکیده عربی: فی قسم من الآیات المتعلقة برؤیة الله مثل الآیة 55 من سورة البقرة، والآیة 153 من سورة النساء، والآیة 143 من سورة الأعراف، جاء طلب رؤیة الله من قِبل طائفة من بنی إسرائیل والنبی موسى ×. فی ما یخصّ طلب النبی موسى × هل کان من قِبله هو، أم نیابة عن بنی إسرائیل؟ وإن کان من جانب بنی إسرائیل، هنالک اختلاف بین المفسّرین فی هل کان المقصود من الرؤیة، الرؤیة البصریة؟ أم الرؤیة غیر البصریة؟ فی هذا الخصوص یؤکد البعض على أن الرؤیة التی طلبها النبی موسى × هی الرؤیة البصریة التی طلبها قومه فی المیقات. بینما یرى قسم آخر أن طلب الرؤیة البصریة کانت من قبله هو. فی حین فسّر قسم ثالث الرؤیة التی أرادها النبی موسى × بالعلم الضروری بالله. والذی یُستشَفّ من خلال النظر فی هذه الآیات أن الرؤیة التی طلبها النبی موسى × کانت الرؤیة البصریة وجاءت بإصرار قومه ومن قِبلهم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 404

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 451 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    31-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    454
  • دانلود: 

    454
چکیده: 

چکیده فارسی: عموم مفسران تمام کاربردهای قرآنی «صالح» را ناظر به صلاح در عمل دانسته و فاعل هر عملِ دارای صلاح را صالح شمرده اند، اما برخی از مفسران با توجه به بخشی از کاربردهای قرآنی صالح و توصیف پیامبران الهی به این وصف و نیز درخواست شماری از پیامبران برای قرارگرفتن در شمار صالحان، بر این باورند که صالح، بیانگر منزلتی ویژه و ناظر به صلاح ذاتی است و با صرف انجام عمل صالح، انسان به این مقام دست نمی یابد. علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی از این دسته اند. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی با بررسی دیدگاه فوق، آن را دیدگاهی مستحکم و قویم یافته و بر دیدگاه عموم مفسران ترجیح داده است. بنابراین دیدگاه، قرآن کریم به هر کسی که عمل صالح انجام دهد، صالح اطلاق نمی کند، بلکه در بسیاری از آیات قرآن کریم صالح، منزلتی ویژه و وصف کسی است که گوهر ذاتش صالح باشد و صلاح در او ملکه و فصل مقوم وی گردیده باشد. چکیده عربی: یرى عموم المفسّرین أن جمیع استعمالات القرآن لکلمة «الصالح» تدل على الصلاح فی العمل، وفاعل کلّ عملٍ فیه صلاح، صالحاً، غیر أن قسم آخر من المفسّرین وفی ضوء قسم من الاستعمالات القرآنیة للصالح واطلاق هذا الوصف على الأنبیاء، وکذلک طلب بعض الأنبیاء أن یلحقهم الله بالصالحین یرى أن کلمة الصالح تدلّ على منزلة خاصّة وتشیر الى الصلاح الذاتی، وأن مجرّد الإتیان بعملٍ صالحٍ، لا یوصل الانسان الى هذا المقام. ویُعدّ العلامة محمدحسین الطباطبائی وآیة الله جوادی الآملی من هذه الطائفة. ینطلق هذا البحث باسلوب وصفی وتحلیلی ومن خلال دراسة الرأی الآنف ذکره لیثبت أن هذا الرأی مستحکم وقویم ویرجحه على رأی عموم المفسّرین. ووفقاً لهذا الرأی، فإن القرآن الکریم لا یُطلق وصف الصالح على کلّ من یأتی بعملٍ صالح، وفی الکثیر من آیات القرآن الکریم تُعدّ کلمة الصالح منزلة خاصة ووصفاً لمن یکون جوهر ذاته صالحاً، والصلاح فیه ملکة وفصله المقوم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 454

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 454 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    39-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    479
  • دانلود: 

    134
چکیده: 

چکیده فارسی: إختلاف قرائت های قرآنی در برخی از آیات، باعث إختلاف در برداشت و فهم مفسران، مترجمان و فقها شده است. در این مقاله با توجه به چرایی عدم مصافحه با نامحرم و نظرات مفسران و علما با إستناد به آیه «أَوْ لامَسْ تُمُ النِّسَاءَ» به بررسی اختلاف قرائت های آیه مذکور و أثر آن بر آراء مفسران و فقیهان پرداخته می شود و با بیان إختلاف قرائت دو واژه «لامستم» و «لمستم» و بررسی وجوه قرائت ها و إحتجاج های هر قرائت، با نگاهی تحلیلی نشان داده می شود که تنوع برداشت های حُکمی از این آیه ناظر به إختلاف قرائت های آیه است و توجه به قرائت ها؛ تفاسیر و فتاوی مختلف را ایجاد کرده است. نگارندگان در این مقاله با شیوه تحلیلی تطبیقی به بررسی ترجمه های آیه 43 پرداخته اند و با ارائه دیدگاه های فقهی، قرائی و روایی، ضعف و لغزش برخی از ترجمه ها و فتواها را در عبارت «لامستم النساء» نشان داده اند. چکیده عربی: إختلاف القراءات القرآنیة فی بعض الآیات، أدّى الى إختلاف المفسّرین، والمترجمین، والفقهاء فی فهمهم لها. فی هذا البحث فی ضوء بیان سبب عدم مصافحة المرأة للأجنبی، وما جاء فی ذلک من آراء المفسّرین والعلماء إستناداً الى الآیة الشریفة: «أَوْ لامَسْ تُمُ النِّسَاءَ» یُبحث اختلاف قراءات الآیة المذکورة وتأثیره فی آراء المفسّرین والفقهاء، مع بیان إختلاف قراءة کلمتی: «لامستم» و«لمستم » واستعراض وجوه القراءات، وإحتجاجات کلّ قراءة، من خلال نظرة تحلیلیة لإثبات أن تنوع الأفهام الحُکمیة لهذه الآیة جاء بسبب إختلاف قراءاتها، وأن اختلاف القراءات أفضى الى ایجاد تفاسیر وفتاوى مختلفة. اعتمد کاتبا هذا البحث الاسلوب التحلیلی المقارن لتقصّی ترجمات الآیة 43 (باللغة الفارسیة)، مع استعراض الآراء الفقهیة، والقرائیة والروائیة، والکشف عن مواطن الضعف والزلات التی وقعت فیها بعض الترجمات والفتاوى فی ما یخص عبارة «لامستم النساء».

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 479

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 134 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    47-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    598
  • دانلود: 

    116
چکیده: 

چکیده فارسی: خدای متعال در آیه «. . . کونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» به صورت مطلق مؤمنان را به همراهی با «صادقین» فراخوانده است. پرسش أصلی آن است که صادقین در این آیه عام است یا خاص؟ در صورت خاص بودن، مصداق آن کیست که خدا مؤمنان را به صورت مطلق به تبعیت از آنها فرمان داده است؟ مفسران شیعه با إستناد به روایت های فریقین و با طرح إستدلال عقلی، مصداق صادقین را امام علی (ع) و جانشینان معصوم آن حضرت دانسته اند، اما مفسران أهل سنت در این باره دارای اختلاف نظر هستند؛ برخی مصداق آن را مهاجران، برخی مهاجران و أنصار، برخی خلفاء راشدین، برخی متخلفین از غزوه تبوک، برخی أهل حلّ و عقد و تعدادی نیز امام علی (ع) و أصحاب او دانسته اند. در پژوهش پیش رو، دیدگاه های مختلف با روش توصیفی تحلیلی، مورد بازکاوی قرار گرفته و با إستناد به مستندهای نقلی و إستدلال عقلی، مصداق صادقین را امام علی (ع) و أهل بیت معصوم پیامبر| معرفی شده است. چکیده عربی: دعا الله تعالى المؤمنین بشکل مطلق، لیکونوا مع الصادقین فی الآیة الکریمة «. . . کونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ». والسؤال الذی یُثار هنا هو هل مفهوم الصادقین فی هذه الآیة عام؟ أم خاص؟ وفیما لو کان خاصاً، فمن هم اولئک المصادیق التی أمرَ الله المؤمنین بشکل مطلق باتّباعهم؟ قال المفسّرون الشیعة بالإستناد الى روایات الفریقین وبطرح إستدلال عقلی، إن مصداق الصادقین هو الإمام علی (ع) وخلفاؤه المعصومون. أما مفسّرو أهل السُنّة فآراؤهم مختلفة فی هذا المجال؛ فقسم منهم قالوا إن مصداقها المهاجرون وبعض المهاجرین والأنصار، بینما قال قسم آخر إنهم الخلفاء الراشدون، وبعض المتخلفین عن غزوة تبوک، وبعض أهل الحلّ والعقد، وقال آخرون إنه الإمام علی (ع) وأصحابه. فی هذا البحث جرى اخضاع الآراء المختلفة للبحث والنظر باسلوب وصفی وتحلیلی، وأُثبت بالإعتماد على مستندات نقلیة وإستدلالات عقلیة أن مصداق الصادقین هو الإمام علی (ع) وأهل بیت النبی المعصومون.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 598

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 116 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    61-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    927
  • دانلود: 

    456
چکیده: 

چکیده فارسی: در قرآن کریم دو واژه مترادف نمای «عَبَس» و «بَسَر» در آیه بیست ودوم سوره مدّثّر: «ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ» آمده است. واژه شناسان و مفسران برای معنای این دو واژه أقوالی را بیان کرده اند؛ چنانکه برای «عبس» سه معنا و برای «بسر» یازده معنا بازگفته اند که نشان دهنده إختلاف نظر میان آنان است. در این مقاله برای روشن شدن معنای این واژه ها ضمن مراجعه به منابع لغوی و دریافت معانی صحیح واژه، به بررسی دیدگاه های مفسران با توجه به سیاق آیه پرداخته شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که مناسب ترین تعبیر در این سیاق برای «عَبَسَ» أخم کردن و برای «بَسَرَ» مکث و ایستادن همراه با تفکّر است. این نظریه افزون بر هماهنگی با سیاق و أقوال برخی از واژه شناسان و مفسران، به دفع شبهه ترادف نیز می پردازد. چکیده عربی: وردت فی القرآن الکریم کلمتان تبدوان مترادفتین وهما: «عَبَس» و«بَسَر» فی الآیة الثانیة والعشرین من سورة المدّثّر، وهی: «ثُمَّ عَبَسَ وبَسَرَ». وقد طرح علماء الألفاظ والمفسّرون آراء فی بیان معنى هاتین الکلمتین. فطرحوا ثلاثة آراء فی معنى کلمة «عبس»، وأحد عشر رأیاً فی معنى کلمة «بَسر»، وهو ما ینمّ عن إختلاف وجهات نظرهم. ولأجل توضیح معنى هذه الکلمة عمل هذا البحث على مراجعة المصادر اللغویة للإطلاع على المعانی الصحیحة لهاتین الکلمتین، لتسلیط الضوء على آراء المفسّرین فی ضوء ما یفرزه سیاق الآیة. وتشیر معطیات البحث الى أن أقرب وأنسب تعبیر فی هذا السیاق لکلمة «عَبَسَ» هو اکفهرّ وجهه، ولکلمة «بَسَرَ» هو التوقف والمکث مع التفکیر. وهذا الرأی یتماشى مع السیاق ومع أقوال بعض علماء الألفاظ والمفسّرین، کما انه یستبعد شبهة الترادف أیضاً.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 927

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 456 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسن بگی علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    75-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    955
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

چکیده فارسی: مفسران شیعه آیه 55 مائده مشهور به آیه ولایت را همواره برای إثبات ولایت حضرت علی (ع) مطرح کرده اند. برخی از مفسران أهل سنت بر این رویکرد تفسیری إشکال هایی را وارد نموده اند. آلوسی از مفسران أهل سنت بیان می کند که: لازمه تفسیر شیعه از آیه 55 مائده، نفی إمامت إمامان دیگر شیعه است. مفسران شیعه به إشکال مذکور پاسخ هایی داده اند که به گمان نگارنده پاسخ های ارائه شده روشمند نبوده است. آخرین پاسخ مکتوب به شبهه آلوسی از زاویه «لُبّی بودن مفهوم مخالف آیه ولایت و عدم قابلیت تخصیص»، «مسلّم پنداشتن أمور غیر مسلّم» و. . . دارای نقص و چالش است. با کوششی که انجام شد، مشخص گردید پاسخ شبهه مذکور در گرو توجه به نقش «إنَّما» در آیه مذکور است. گفتنی است شبهه آلوسی و پاسخ إرائه شده بر دلالت «إنَّما» بر حصر حقیقی مبتنی است در صورتی که دقت در کاربردهای «إِنَّما» گویای حصر اضافی است. درنتیجه منطوق و مفهوم آیه با نفی إمامت إمامان (ع) هیچ ارتباطی ندارد. چکیده عربی: یطرح مفسّرو الشیعة الآیة 55 من سورة المائدة، المعروفة بآیة الولایة، لإثبات ولایة الإمام علی (ع)، ولکن بعض مفسّرین أهل السُنّة یثیرون مؤاخذات على هذا المقاربة التفسیریة. فقد بیّن الآلوسی وهو من مفسّری أهل السُنّة أن تفسیر الشیعة للآیة 55 من سورة المائدة، یستلزم نفی امامة الأئمة الآخرین للشیعة. وقد ردّ مفسّرو الشیعة على هذه المؤاخذة، ولکن ردودهم لم تکن منهجیة کما یبدو لی. وکان آخر ردّ مکتوب على شبهة الآلوسی من زاویة «أن مفهوم مخالفة آیة الولایة لبّی وعدم قابلیة التخصیص فیه»، و«اعتبار الأمور غیر المسلّم بها مسلّمة»، وغیر ذلک لا یخلو من نقص وضعف. وقد اتضح من بعد الجهود التی بُذلت هنا، أن الإجابة على هذه الشبهة تتوقف على الالتفات الى دور «إنَّما» فی الآیة المذکورة. تجدر الإشارة الى أن شبهة الآلوسی وما طُرج من جواب لها، یقوم على دلالة «إنَّما» على الحصر الحقیقی، فی حین اننا لو دققنا فی استعمالات «إِنَّما» لوجدناها تعبر عن حصر اضافی. وبالنتیجة فإن منطوق ومفهوم الآیة لا صلة له مطلقاً بنفی امامة الأئمة (ع).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 955

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    83-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    694
  • دانلود: 

    481
چکیده: 

چکیده فارسی: سلفیان وهابی، بر أساس فهم ظاهرگرایانه از آیه 80 نمل، منکر شنیدن مردگان و به تبع آن، منکر هر گونه توسل و إستغاثه به آنان شده اند. حال آنکه، تفسیر همه جانبه و بر أساس شواهد قرآنی و سیاق این آیه، نشان می دهد آیه در صدد تشبیه کافران به مردگان است؛ کافران به مانند مردگان از شنیده های خود بهره ای نمی برند و هدایت نمی شوند و این آیه دلالتی بر نفی سماع أموات ندارد. این تفسیر، جواب مناسب و کامل بر شبهاتی است که سلفیان وهابی بر این آیه و بر روایت مشهور به روایت بدر که از مهم ترین أدله روایی در إثبات سماع موتی است وارد می کنند. همچنین پاسخ و ردّ تأویل عایشه از روایت بدر است؛ تأویلی که بر أساس برداشت ظاهری وی از همین آیه بوده و از مهم ترین إستناد مخالفان سماع است. بنابراین مخالفان سماع، دلیلی از قرآن و سنت در إثبات ادعای خود ندارند؛ حال آنکه برخی از آیات همچنین روایات فراوان، سماع موتی را إثبات می کنند. چکیده عربی: یذهب السلفیة الوهابیون، استناداً الى فهمهم الظاهری للآیة 80 من سورة النمل، الى انکار سماع الموتى ، و تبعاً لذلک یرفضون أی نوع من التوسل والإستغاثة بهم. هذا فی حین أن التفسیر الشامل وعلى أساس الشواهد القرآنیة وما یفید به سیاق هذه الآیة، یثبت أن الآیة بصدد تشبیه الکافرین بالأموات؛ أی أن الکافرین کالأموات لا ینتفعون بأسماعهم ولا یهتدون، ولیس فی هذه الآیة ما یدلّ على نفی سماع الأموات. هذا التفسیر، جواب مناسب وردّ تام على الشبهات التی یثیرها السلفیة الوهابیون على هذه الآیة وعلى الروایة المعروفة باسم روایة بدر التی تعدّ من أهمّ الأدلة الروائیة فی إثبات سماع الموتى . وهو فی الوقت ذاته جواب وردّ على تأویل عائشة لروایة بدر؛ وهو التأویل الذی جاء بناءً على فهمها الظاهری لهذه الآیة، ومن أهم ما یستند الیه المنکرون لسماع الموتى . وهذا یعنی أن المعارضین لسماع الموتى ، لیس لدیهم دلیل من القرآن ولا من السُنّة فی إثبات ادعائهم؛ فی حین أن هناک بعض الآیات والکثیر من الروایات التی تثبت سماع الموتى للکلام.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 694

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 481 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    95-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    441
  • دانلود: 

    457
چکیده: 

چکیده فارسی: تفسیر عموم مفسران فریقین از مفهوم «حکم به غیر ما أنزل الله» در آیه «وَ مَنْ لَمْ یَحْ کُمْ بِما أَنْ زَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْ کافِرُون» با تبیین سلفیه تکفیری چه در حوزه تحدید مصادیق و چه در تنقیح مناط حکم شرعی تمایزهای گسترده ای دارد. أغلب مفسران عامه با تقیید مفهوم «حکم بغیر ما انزل الله» کفر را به مفهوم فقهی آن حمل نموده اند. باید تصریح نمود غالب مفسران أهل سنت با نظرداشت به روایت های پرشمار تفسیری ذیل آیه؛ أعم از آراء صحابه و روایات أسباب نزول، از إرائه تفاسیر واجد رویکرد تکفیری اجتناب نموده اند، اما نوسلفیان با کنار نهادن تفاسیر سه گانه و مقبول أهل سنت در تفسیر مفهوم حکم بغیر ما أنزل الله، تأکید خاص بر برخی مصادیق مفهوم حکم، تطبیق مبانی کلامی مشابه تفکر خوارج و إتکاء به برخی آراء أعاظم سلفیه معتقد به تفسیری رادیکال از این مفهوم شده اند که البته ریشه ای در آراء و منابع تفسیری أهل سنت ندارد. چکیده عربی: تفسیر عموم مفسّری الفریقین لمفهوم «الحکم بغیر ما أنزل الله» الذی وردَ فی الآیة الشریفة: «وَ مَنْ لَمْ یَحْ کُمْ بِما أَنْ زَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْ کافِرُون» بالنحو الذی تطرحه السلفیة التکفیریة سواء فی مجال تحدید المصادیق أم فی مجال تنقیح مناط الحکم الشرعی، له تمایزات واسعة. معظم مفسّری أهل السنة من خلال تقیید مفهوم «الحکم بغیر ما انزل الله» یحملون الکفر على مفهومه الفقهی. ینبغی القول إن معظم مفسّری أهل السُنّة یأخذون بنظر الاعتبار الروایات التفسیریة الکثیرة التی تُدرج تحت هذه الآیة؛ بما فیها آراء الصحابة وروایات أسباب النزول، ویتحاشون طرح تفاسیر ذات اتجاه تکفیری، بینما السلفیون الجدد فینحّون جانباً التفاسیر الثلاثة والمقبول عند أهل السُنّة فی تفسیر مفهوم الحکم بغیر ما أنزل الله، ویؤکدون على نحو خاصّ على بعض مصادیق مفهوم الحکم، وتطبیق مبانی کلامیة مشابهة لفکر الخوارج والاستناد الى بعض آراء أعاظم السلفیة، ویتبنّون تفسیراً متطرّفاً لهذا المفهوم، مما لیس له جذور فی آراء أهل السُنّة ومصادرهم التفسیریة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 441

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 457 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شریفانی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    105-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    333
  • دانلود: 

    450
چکیده: 

چکیده فارسی: حکیم دشتکی، بر پایه آیه «هَلْ أَتَى عَلَى الْ إِنْ سَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْ رِ لَمْ یَکُنْ شَیْ ئًا مَذْ کُورً» انسان را حادث می داند و تصریح می کند که انسان موجودی حادث أبدی است و أزلی نیست. در مقابل إبن عربی، انسان را موجودی أزلی و أبدی می داند. این مقاله با بررسی آراء برخی مفسران درباره دلالت آیه یادشده و نیز واکاوی أدله دشتکی و إبن عربی در خصوص معنای آیه است. بررسی إجمالی آیه مورد بحث، نظر تفسیری مفسران و برداشت دشتکی، در إبتدای أمر حدوث انسان إستنباط می شود اما دقت بیشتر در معنای آیه و أدله مفسران، باعث ایجاد تردید در نظریه حدوث می گردد. بر این بنیاد، مراد از حدوث، حدوث زمانی است؛ یعنی انسان موجودی حادث به حدوث ذاتی و قدیم به قدیم زمانی است. همچنین مراد از انسان، حقیقت انسان؛ یعنی نفس ناطقه و ماده أولیه او و نه صورت او است. چکیده عربی: استند الحکیم الدشتکی، الى الآیة الشریفة: «هَلْ أَتَى عَلَى الْ إنسان حِینٌ مِنَ الدَّهْ رِ لَمْ یَکُنْ شَیْ ئًا مَذْ کُورً» للقول بحدوث الإنسان والتصریح إن الإنسان کائن حادث أبدی، ولیس أزلیاً. وفی مقابل هذا الرأی یذهب ابن عربی الى القول إن الإنسان موجود أزلی وأبدی. یهتم هذا البحث بدراسة آراء بعض المفسرین فی دلالة الآیة المذکورة، وکذلک النظر فی أدلة الدشتکی وابن عربی بخصوص معنى هذه الآیة. یتضح من خلال القاء نظرة اجمالیة على هذه الآیة المطروحة على بساط البحث، أن الرأی التفسیری للمفسرین وفهم الدشتکی، یُستنبط منها فی بدایة الأمر حدوث الإنسان، ولکن عند التدقیق أکثر فی معنى الآیة وما ساقه المفسرون من الأدلة بشأنها، یتکون لدى الباحث شکّ فی نظریة الحدوث. وعلى هذا الأساس، یکون المراد من الحدوث، هو الحدوث الزمانی؛ بمعنى أن الإنسان کائن حادث بالحدوث الذاتی وقدیم بالقدم الزمانی. کما أن المراد من الإنسان، حقیقة الإنسان؛ أی نفسه الناطقة ومادته الأولیة ولیست صورته.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 450 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    117-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1069
  • دانلود: 

    143
چکیده: 

چکیده فارسی: هدایت مدعای مشترک همه أدیان است؛ این حقیقت در اسلام حول محور صراط مستقیم شکل گرفته است. أهمیت و ضرورت فهم معنای صراط به وزان أصل هدایت بوده و هرگونه تفسیر نادرستی که آن را در وادی تعدد و نسبیّت بیندازد، نقض غرض نزول قرآن و إرسال پیامبران خواهد بود. ملاصدرا با تفسیری حکمی از صراط و چیستی آن در آیات قرآن، أفق جدیدی را برای أذهان باز می نماید؛ نظر ایشان افزون بر دو کتاب تفسیر القرآن الکریم و أسرار الآیات و أنوار البیّنات در کتاب های دیگرش نیز نمود یافته است، این تحقیق به مبناسازی ایشان برای تفسیر حقیقت صراط پرداخته و سپس به بررسی آیاتی که ایشان در فهم این مهم در آنها دارای تحلیل و تفسیر بوده اند، پرداخته و در نهایت با جمع بندی مطالب تفسیری، تعریفی از صراط و صراط مستقیم ارائه می دهد که لازمه ذاتی آن وحدت است. چکیده عربی: الهدایة أمر مشترک تدعی جمیع الأدیان السعی من أجله؛ هذه الحقیقة فی الإسلام تبلورت حول محور الصراط المستقیم. أهمّیة وضرورة فهم معنى صراط مساوق لأصل الهدایة، وأی نوع من التفسیر المغلوط الذی یرمیها فی وادی التعددیة والنسبیة، یمثل نقضاً للغرض من نزول القرآن وإرسال الأنبیاء. فتحَ الملا صدر الدین الشیرازی من خلال طرحه للتفسیر الحکمی للصراط وماهیته فی آیات القرآن، أفقاً جدیداً للأذهان. وقد عرض رأیه فی هذا المجال فی کتابیه: «تفسیر القرآن الکریم»، و «أسرار الآیات وأنوار البینات» بالاضافة الى کتبه الاخرى . یستکنه هذا البحث المنطلق الذی بنى علیه تفسیره لحقیقة الصراط، ثم نأتی على دراسة الآیات التی تنطوی على تحلیل وتفسیر یتعلق بفهم هذا الأمر. وفی الختام یقدّم من خلال استجماع المواضیع التفسیریة، تعریفاً للصراط والصراط المستقیم، ولازمته الذاتیة الوحدة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1069

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 143 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صالحی حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    127-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    997
  • دانلود: 

    524
چکیده: 

چکیده فارسی: قرآن پژوهان در چند دهه أخیر با رویکرد تفسیر ساختاری سوره های قرآن کریم معتقدند که این شیوه نوین، کمک قابل توجهی به درک مفاهیم قرآن کریم می کند. این شیوه در درجه نخست، به دنبال کشف أهداف أصلی و فرعی سوره هاست و سپس کشف إرتباط سیاق جمله ها و آیه ها با یکدیگر در ترسیم أهداف فرعی و در فضایی بالاتر هدف کلی سوره است. مقاله حاضر بر أساس چنین رویکردی، سوره «ص» را با جستاری در تفاسیر متعدد شیعه و سنّی ازجمله تفسیر المیزان، مورد تأمل و بررسی قرار داده است. نتیجه حاصل از بررسی ساختاری سوره «ص» نشان دهنده آن است که غرض کانونی سوره «ص» ناظر به آموزش و تربیت و تمرکزدادن شخص پیامبر اسلام| و به تبع مبلغان دینی به وظایف گوناگون ایشان در أمر هدایت و إنذار مشرکان در مسائل مبدأ، معاد و نبوت است و به این وظایف در ضمن موارد متعدد تذکر داده شده است. تمجید از برخی انبیاء و زدودن اتهام های سنگین و جلوگیری از تخریب وجهه ایشان نیز، به عنوان هدف فرعی دیگر نیز مورد توجه بوده است. BR> چکیده عربی: یرى الباحثون القرآنیون فی العقود الأخیرة ومن خلال مقاربة التفسیر البنائی لسور القرآن الکریم، أن هذا المنهج الحدیث یساعد على ادراک مفاهیم القرآن الکریم بشکل ملحوظ. یرمی هذا المنهج بالدرجة الاولى الى الکشف الأهداف الأساسیة والفرعیة للسور، ثمّ بعد ذلک الکشف عن ترابط سیاق الجُمل والآیات مع بعضها الآخر فی تصویر الأهداف الفرعیة وفی الأجواء العلیا للهدف الکلّی للسورة. یسعى هذا البحث على أساس مثل هذه المقاربة للنظر والتأمل فی سورة «ص» من خلال استنطاق ما ورد فی تفاسیر شیعیة وسنّیة متعددة، منها تفسیر المیزان. تُظهر النتیجة المستخلصة من البحث البنائی فی سورة «ص» أن الهدف المرکزی لسورة «ص» هو التعلیم والتربیة وترکیز شخص النبی| و تبعاً له الدعاة والمبلغون الدینیون على ما علیه من تکالیف هدایة الناس وإنذار المشرکین فی قضایا المبدأ، والمعاد، والنبوّة، وقد ذُکّر بهذه الوظائف ضمن مواضع متعددة. ومن الأهداف الفرعیة الاخرى لهذه السورة الثناء على بعض الأنبیاء، وتبدید التُهم الکبرى الموجهة لهم، ودرء محاولات النیل منهم والإساءة الیهم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 997

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 524 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0