Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (19)
  • صفحات: 

    59-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    554
  • دانلود: 

    216
چکیده: 

اگر نگاهی به سیر تاریخی نظریات توسعه بیفکنیم، درمی یابیم که جدیدترین این نظریات تاکید بر آن دارند که توسعه مبتنی بر علم و فن آوری است و بدون قرار گرفتن در صف پیشروان علم و فن آوری، هیچ کشوری در پیمودن سریع مسیر توسعه موفق نخواهد بود و این موضوعی است که می تواند از طریق تحقیق نیز بررسی و شواهد لازم آن ارایه شود. اما از آنجا که واژه توسعه مفهومی بسیار عام و فراگیر دارد و تعریف شاخصهای جامع و مانع برای آن بسیار دشوار است، ما یکی از بارزترین وجوه آن یعنی توسعه صنعتی را در این مقاله برگزیده ایم و رابطه این وجه را با شاخص های علم و فن آوری در کشورهای مختلف جهان بررسی کرده ایم. طبیعی است که بارزترین جنبه علم و فن آوری، دانشگاه ها و تحقیقات هستند؛ در این مقاله نیز تاکید زیادی بر آنها و نوع ارتباطشان با صنعت و توسعه صنعتی صورت گرفته و تلاش شده است تا نقش دولت نیز در ایجاد و اصلاح این ارتباط بر مبنای یافته های آماری تبیین گردد. روش به کار رفته برای این تحقیق، روش همبستگی کانونی (متعارف) است که از تکنیکهای جدید آمار چند متغیره محسوب می گردد و در مرور ادبیات انجام شده سابقه ای مبنی بر استفاده از آن در موضوع مورد تحقیق یافت نشده است. در پایان مقاله نیز نتیجه گیری هایی از خروجی های تحقیق صورت و بر مبنای آن پیشنهادهای خاص برای ایران در راستای ارتقای سطح علم و فن آوری و نیز توسعه صنعتی و همچنین اصلاح رابطه میان آنها ارایه گشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 554

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 216 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (19)
  • صفحات: 

    93-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    12
  • بازدید: 

    3188
  • دانلود: 

    1464
کلیدواژه: 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف پاسخ دادن به این سوال اجرا شد که آیا بین سبکهای یادگیری دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد، زن و مرد قوی و ضعیف سه رشته علوم انسانی، پزشکی و فنی ـ  مهندسی تفاوت وجود دارد یا خیر؟ در این پژوهش نمونه ای به حجم 410 نفر انتخاب شد که از این تعداد، 254 نفر مرد و 156 نفر زن بودند. ابزار مورد استفاده این پژوهش «پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب (LSI)» بوده است. برای تحلیل این پژوهش، از روشهای آماری خی دو (2) و تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان دادند که: (1) بین سبکهای یادگیری زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود ندارد؛ (2) بین سبکهای یادگیری دانشجویان سه رشته مختلف، از لحاظ آماری، تفاوت معنی داری به این شرح وجود دارد که دانشجویان رشته علوم انسانی اکثرا دارای سبک یادگیری انطباق یابنده، دانشجویان علوم پزشکی عموما دارای سبک یادگیری جذب کننده و دانشجویان رشته فنی ـ مهندسی غالبا دارای سبک یادگیری واگرا هستند؛ (3) همچنین معلوم شد که بین دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ به این معنی که بیشتر دانشجویان کارشناسی دارای سبک یادگیری انطباق یابنده و بیشتر دانشجویان کارشناسی ارشد دارای سبک همگرا هستند؛ (4) نتایج آزمون آماری تفاوت معنی داری را بین سبکهای یادگیری با مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته فنی ـ مهندسی نشان نداده است؛ (5) در زمینه سبکهای یادگیری دانشجویان قوی و ضعیف سه رشته مورد پژوهش نیز هیچ گونه تفاوت معنی داری مشاهده نگردید؛ (6) در مورد سنین زیر 25 سال و بالاتر از آن نیز تفاوت معنی داری دیده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3188

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1464 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 12 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (19)
  • صفحات: 

    1-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1456
  • دانلود: 

    233
کلیدواژه: 
چکیده: 

هدف اصلی مقاله حاضر این است که، با توجه به اطلاعات موجود و استفاده از الگوهای مختلف، میزان اهمیت عوامل مختلفی چون سنوات خدمت، مرتبه، پایه و مسوولیت اجرایی در حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران شناسایی شود. در این مقاله، ابتدا مطالعات انجام شده در ایران ارایه می شود. سپس مشخصات اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور، با تاکید بر دانشگاه مازندران و بر اساس آخرین اطلاعات، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. پس از آن با توجه به اطلاعات موجود در سال 1377 که 238 نفر به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه مازندران فعالیت داشته اند، تغییرات کمی و کیفی ایجاد شده در فاصله سالهای 1362 تا 1377 تجزیه و تحلیل شده و مقایسه ای نیز در زمینه افزایش حقوق و مزایا در حالت ارتقای مرتبه علمی با افزایش حقوق و مزایا در نتیجه پذیرش مسوولیت اجرایی صورت گرفته است. در ادامه این مقاله، همچنین رابطه بین تغییرات حقوق و مزایای اعضای هیات علمی و شاخص هزینه های زندگی بررسی شده است. نتایج حاصل از مقاله حاضر نشان داده است که افزایش حقوق و مزایای سالانه مربوط به اعضای هیات علمی به هیچ وجه متناسب با تورم تعدیل نشده است. یکی دیگر از نتایج مهم مقاله حاضر این است که افزایش حقوق و مزایای اعضای هیات علمی بر اثر احراز پستهای اجرایی مورد نظر، بیش از افزایش حقوق و مزایای ناشی از یک درجه ارتقا می باشد. این موضوع برای سالهای 1375 و 1377 تایید شده است. به عبارت دیگر، انگیزه اقتصادی در مورد ارتقای سطح علمی و مرتبه علمی اعضای هیات علمی ـ که بدون توجه به کارهای پژوهشی و بهبود کیفیت علمی آنها امکان پذیر نیست ـ به مراتب کمتر از انگیزه مادی ارایه شده برای احراز پستهای اجرایی است. همچنین، مقاله حاضر نشان می دهد که در اغلب اوقات ـ افزایش حقوق و مزایا به مشخصات علمی (مرتبه و ...) اعضای هیات علمی ارتباط ندارد. بنابراین، پیشنهاد می شود که مسوولان آموزش عالی کشور در سطوح مختلف، در تنظیم آیین نامه های اجرایی که به نحوی باعث افزایش حقوق و مزایا می شود، مشخصات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه ها را نیز در میزان افزایش حقوق و مزایای آنها مدنظر قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1456

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 233 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

سرکارآرانی محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (19)
  • صفحات: 

    115-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1164
  • دانلود: 

    433
کلیدواژه: 
چکیده: 

هدف از این مقاله تبیین چالش نوین آموزش عالی ژاپن است. چالشی که به دنبال تغییر ساختار آموزش عالی به شکلی است که به جای تمرکز بر نقش سنتی آن در انتقال، آموزش و نشر دانش، به ایفای نقش مؤثری در پژوهشهای علمی و خلق دانش می اندیشد. رویکردی که در مشارکت فعال با صنعت و مراکز توسعه فن آوری (تکنولوژی) نه تنها به تولید دانش کمک می کند بلکه آن را بیش از پیش کاربردی می سازد و در راستای تحول بنیانهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار می دهد. به علاوه با بین المللی کردن آموزش عالی، اعزام دانشجو و پژوهشگر به خارج، گسترش همکاریهای دو و چند جانبه مراکز آموزش عالی و پذیرش شمار بیشتری از دانشجویان خارجی ضمن بهره گیری از منابع خارجی در افزایش پژوهشهای علمی و تولید دانش به گسترش همکاریهای بین المللی نیز یاری می رساند. این مقاله ابتدا، با نگاهی تاریخی، به سیر تحول آموزش عالی ژاپن برای جستجوی دانش در جهان، بویژه پس از انقلاب میجی (Meiji) در سال 1868، می پردازد. سپس تحولات آموزش عالی پس از جنگ جهانی دوم را، به عنوان اولین گامهای خلق دانش در ژاپن، مورد مطالعه قرار می دهد. آنگاه چالش دو دهه آخر قرن بیستم را برای گذر از جستجوی دانش به سوی خلق دانش و بین المللی کردن آموزش عالی تجزیه و تحلیل می کند. در پایان، ضمن بحث و نتیجه گیری، تلاش می کند نحوه بهره مندی از تجربه ژاپن به عنوان یک تجربه کنندة شرقی را تبیین کند. در این مطالعه، از روش پژوهش توصیفی (descriptive research method) استفاده گردیده و نگارنده تلاش کرده است همراه با توصیف واقعی و منظم داده ها، با تجزیه و تحلیل دقیق و به روش علمی، نتایج کاربردی و عینی ارائه کند. نگارنده برای جمع آوری اطلاعات از روشهای مشاهده و مصاحبه به همراه استفاده از گزارشها، اسناد و مدارک و پیشینه تحقیقاتی مربوط به آموزش عالی ژاپن، بهره گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 433 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SARKAR M. | ARANI R.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2001
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1(19)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    227
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

The Japanese nation belives that without plentiful stocks of fundamental basic research activities, research and development and promoting creativity in science and technology, they will have no way to ensure the development of the nation. Thus, the Japanese higher educations challenge is to identify the structural reform required to reverse the traditional focus of the educational sector. The current concern to expand graduate education, changes the chair system, expands university -industry collaboration, and increases the number of foreign researchers in Japanese laboratories. These are all part of the thrust for a new and more stimulating higher educational process. But even bolder reforms are required if Japan hopes to move the educational sector to a new knowledge creation paradigm. This paper tries to clarify how the Japanese Government, University and Industry support each other to promote the basic research and development, together with the challenge of this century. This paper also reviews the current wave reform that seeks to restore the higher educations position as the central creator of knowledege From this study, it can be seen that Japans universities have been effective in knowledege seeking but poor in knowledge creation, and hence that Japan has been devising alternate institutions to meet these needs. Thus, a major concern in the present reform effort is to bring greater flexibil1ty and instability to a system that is premised on limited choice and stability.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 227

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

JAFARI A.A.F. | SAMIMI A. | SHAFIEI SH.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2001
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1(19)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    258
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

The purpose of the present paper is to determine the importance of different factors such as the year of experience, rank ,base the involvement in executive affairs on wages and salaries of the University of Mazandaran faculty members during 1983-1998. The results of the present paper show that: 1. The salaries of the universities faculty members 2. The estimate,d regression models indicate that among factors. related to salaries of the faculty members the involvment in executive affairs, ranks, degree, base, and the Years of experience are respectively important. The years of experience are respectively important. 3. The Increase in salaries as a result of a promotion (I.e higher rank) is less that the increase in salaries as a resuit of involvement in executive affairs of the Universities. We have concluded that in order to improve the quality and especially to create sufficient incentive for faculty memhers to involvo in search oriented affairs, we need to make a revision in the payment mechanism and recommend the policy makers of the Ministry of Sciences, Researches, and Technology to bear in mind the features of the faculty members in making decisions related to increases in their wages and salaries

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 258

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ALI A.R. | ALI AHMADI A.R. | GHAZINOORY S.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2001
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1(19)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    281
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

The word "development" is a complex concept and no single definition exhaustively covers all of its aspects. In this article, industrial development, one of the most common aspects of development is chosen and its relationship with science technology indicator are investigated in different countries of the world. Universities and university -based researches as one of most evident aspect of science & technology and its relationship with industrial development is emphasized and the role of states in stablishment & improvement of this relationship is explained through analysis of cononical relations. Certain conclusions are drawn based on this analysis and some specific suggestions about improving the level of science & technology, university -industry relations and industrial development in Iran are suggested.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 281

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (19)
  • صفحات: 

    31-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    3154
  • دانلود: 

    2626
چکیده: 

این مقاله به بررسی تاثیر ساختار اجتماعی محیط علمی، کمیت و کیفیت تعامل دانشجویان با دانشکده، مسؤولیت های شغلی و سایر ویژگی های دانشجویان بر احساس خور اثربخشی دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی می پردازد. به عبارت دیگر، گر چه که محیط آموزشی دانشگاه ار طرق مختلفی بر ابعاد گوناگون نگرشها و عملکرد دانشجویان تأثیر می گذارد، اما مطالعه حاضر به ارزیابی تاثیرات اجتماعی و ساختاری محیط علمی بر برآورد دانشجویان از توانایی های خود در موفقیت در امور تحصیلی و تکمیل وظایف خاص دانشگاهی (خود ـ اثربخشی دانشگاهی) می پردازد. الگوی تحلیلی توسعه داده شده در نمونه ای 369 نفری از دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی مورد آزمون قرار گرفت و تحلیل عاملی متغیر تابع (خود ـ اثربخشی دانشگاهی) نشان داد که سازه خود اثر بخشی دانشگاهی مطابق نظریه (تئوری) خود اثر بخشی آلبرت باندورا به دو بعد خود اثر بخشی دانشگاهی و اثر بخشی دانشگاهی تقسیم می شود. برداشت دانشجویان از عملکرد استادان، اشتغال آنان در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی و پیوستگی تحصیلات دانشگاهی در همان دانشگاه، مهمترین عوامل موثر بر بعد خود اثر بخشی دانشگاهی و نظارت حرفه ای استادان بر فعالیت علمی دانشجویان، تعامل علمی بین آنان و اشتغال در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی و وضعیت زندگی در ارتباط با خانواده از جمله مهمترین عوامل موثر بر خود اثر بخشی شخصی دانشگاهی دانشجویان هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3154

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2626 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

HOSSEYNI M. | LARGANI M. | SAIF A.A.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2001
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1(19)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    228
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

This research was conducted to determine whether, in terms of learning styles, there is a difference between university student learning to sex academic statue, and field of study. The subjects were 410 students (254 males and 156 female) at graduate and undergraduate levels. The instrument used was Kolbs Learning Styles Inventory (L S T). The method used for data analysis was X2 and ANOVA. The results showed that: (1) there is no difference between males and females learning styles; (2)between students with different fields of studies there was significant, namely humanities students were mostly accomodates, medical students were generally assimilators, and technical students had largely divergent styles; (3) there was significant difference between graduate and undergraduate students, undergraduate students were mostly accomodators, while graduate students were mainly convergers.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 228

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسماعیل سرخ جعفر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (19)
  • صفحات: 

    143-181
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1198
  • دانلود: 

    760
کلیدواژه: 
چکیده: 

فراهم کردن امکان مساوی برای دستیابی کلیه لازم التعلیمان جامعه به فرصتهای آموزشی مطلوب، از جهات عدیده بویژه از نظر انسانی، اجتماعی و همچنین روح فرهنگ غنی اسلام، حایز اهمیت است. امروزه مردم حق برخورداری از آموزش و پرورش را به مفهوم برخورداری از آموزشی و پرورشی می دانند که از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. آنها برخورداری یکسان همگان از آموزش و پرورش را به این منزله نیز تلقی می  کنند که هر کسی، از لحاظ پیشرفت آموزش، فرصت و امکان توفیق مساوی داشته باشد. وجود نابرابریهای آموزشی مقبول آزادگان، به ویژه مسلمانان که بر اساس مبانی دینی خود از برادری و برابری معنوی و عقیدتی برخوردارند، نیست. بدیهی است که لازمه ایجاد فرصتهای آموزشی مساوی برای همه لازم التعلیمان ـ اعم از دختر یا پسر، شهری یا روستایی ـ کاهش نابرابری های آموزشی و توزیع عادلانه و مناسب فرصتها و امکانات آموزشی در بین آنان است. در این مقاله، مساله نابرابریهای آموزشی در مورد لازم التعلیمان کلیه دوره های تحصیلی مناطق مختلف استان کردستان از سه دیدگاه مورد مطالعه قرار گرفته است: 1- از نظر شانس ورود به نظام آموزشی نظیر نرخ ثبت نام و پوششهای تحصیلی؛ 2- از نظر برخورداری از منابعی که در اختیار نظام آموزشی قرار می گیرد، نظیر نسبت دانش آموز به معلم متخصص (تراکم دانش آموزی)، نسبت دانش آموز به فضاهای آموزشی (تراکم کلاسی)، و ضریب بهره بری از فضاهای آموزشی؛ 3- از نظر کارکرد یا بازده نظام آموزشی، نظیر نرخ ارتقا، نرخ گذر و افت تحصیلی. در این مطالعه، با مراجعه به آمار نامه های انتشار یافته اقدام به جمع آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز موضوع بررسی اقدام شده و نتایج اطلاعات به دست آمده، بر حسب شاخصهای آموزشی موردنظر، طبقه بندی گردیده و مورد تحلیل قرار گرفته اند. سپس میزان دستیابی لازم التعلیمان دوره های مختلف تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، متوسطه عمومی) و آموزش عالی در نواحی چهارده گانه کردستان، به تفکیک جنس (دختر و پسر) و منطقه (شهری و روستایی)، بر اساس روشهایی نظیر شاخص انتخاب منطقه، ضریب ژینی، منحنی لورنز و جدول دو بعدی (چهار حالتی) مورد ارزیابی قرار گرفته و مناطق بر حسب میزان بهره مندیشان از فرصتهای آموزشی در سه حالت مرفه (برخوردار)، محروم (نابرخوردار) و متعادل، طبقه بندی گردیده اند. نتایج حاصل از موضوع مورد بررسی نشان می دهند که: - حدود 25 درصد دبیران دبیرستانی دارای مدرک زیر لیسانس هستند؛ - تنها 2 درصد اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی کردستان دارای مدرک دکتری هستند و80 درصد بقیه را مربیان دانشگاهی تشکیل می دهند؛ - در هیچ یک از دوره های تحصیلی، فرصتهای آموزشی به صورت متعادل بین لارم التعلیمان دختر و پسر، شهری و روستایی توزیع نشده است؛ - نرخ افت تحصیلی در دوره های مختلف تحصیلی زیاد است و منابع و امکانات آموزشی به هدر می روند؛ - کمبود نیروی انسانی متخصص و متناسب با رشته تحصیلی و جنس دانش آموزان و نیز کمبود شدید فضاهای آموزشی، بویژه در مناطق محروم تر استان - ظرفیت دوره های تحصیلی و توزیع رشته ای دانش آموزان و دانشجویان تناسبی با نیازهای منطقه کردستان به نیروی انسانی ندارد. نهایتا، مناطق محرومی نظیر کردستان که محدودیت منابع محلی و امکانات زیربنایی یا شرایط خاص سیاسی و فرهنگی، جایگاه دولت در تسهیل توسعه درون زا، و نیز فراهم ساختن نهاده های آموزشی مورد نیاز، مورد تاکید قرار گرفته اند و پیشنهاد شده است، که ساختار تشکیلاتی نظام اجرایی حاکم بر سازمانهای دولتی ـ بویژه نظام آموزشی ـ در منطقه از بستر تنظیم اهداف برنامه ریزی منطقه ای عبور کند و با شرایط خاص منطقه کردستان انطباق یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1198

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 760 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button