مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,189
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

725
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کردستان و مساله نابرابریهای آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 181

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 فراهم کردن امکان مساوی برای دستیابی کلیه لازم التعلیمان جامعه به فرصتهای آموزشی مطلوب، از جهات عدیده بویژه از نظر انسانی، اجتماعی و همچنین روح فرهنگ غنی اسلام، حایز اهمیت است. امروزه مردم حق برخورداری از آموزش و پرورش را به مفهوم برخورداری از آموزشی و پرورشی می دانند که از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. آنها برخورداری یکسان همگان از آموزش و پرورش را به این منزله نیز تلقی می  کنند که هر کسی، از لحاظ پیشرفت آموزش، فرصت و امکان توفیق مساوی داشته باشد. وجود نابرابریهای آموزشی مقبول آزادگان، به ویژه مسلمانان که بر اساس مبانی دینی خود از برادری و برابری معنوی و عقیدتی برخوردارند، نیست. بدیهی است که لازمه ایجاد فرصتهای آموزشی مساوی برای همه لازم التعلیمان ـ اعم از دختر یا پسر، شهری یا روستایی ـ کاهش نابرابری های آموزشی و توزیع عادلانه و مناسب فرصتها و امکانات آموزشی در بین آنان است. در این مقاله، مساله نابرابریهای آموزشی در مورد لازم التعلیمان کلیه دوره های تحصیلی مناطق مختلف استان کردستان از سه دیدگاه مورد مطالعه قرار گرفته است: 1- از نظر شانس ورود به نظام آموزشی نظیر نرخ ثبت نام و پوششهای تحصیلی؛ 2- از نظر برخورداری از منابعی که در اختیار نظام آموزشی قرار می گیرد، نظیر نسبت دانش آموز به معلم متخصص (تراکم دانش آموزی)، نسبت دانش آموز به فضاهای آموزشی (تراکم کلاسی)، و ضریب بهره بری از فضاهای آموزشی؛ 3- از نظر کارکرد یا بازده نظام آموزشی، نظیر نرخ ارتقا، نرخ گذر و افت تحصیلی. در این مطالعه، با مراجعه به آمار نامه های انتشار یافته اقدام به جمع آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز موضوع بررسی اقدام شده و نتایج اطلاعات به دست آمده، بر حسب شاخصهای آموزشی موردنظر، طبقه بندی گردیده و مورد تحلیل قرار گرفته اند. سپس میزان دستیابی لازم التعلیمان دوره های مختلف تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، متوسطه عمومی) و آموزش عالی در نواحی چهارده گانه کردستان، به تفکیک جنس (دختر و پسر) و منطقه (شهری و روستایی)، بر اساس روشهایی نظیر شاخص انتخاب منطقه، ضریب ژینی، منحنی لورنز و جدول دو بعدی (چهار حالتی) مورد ارزیابی قرار گرفته و مناطق بر حسب میزان بهره مندیشان از فرصتهای آموزشی در سه حالت مرفه (برخوردار)، محروم (نابرخوردار) و متعادل، طبقه بندی گردیده اند. نتایج حاصل از موضوع مورد بررسی نشان می دهند که: - حدود 25 درصد دبیران دبیرستانی دارای مدرک زیر لیسانس هستند؛ - تنها 2 درصد اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی کردستان دارای مدرک دکتری هستند و80 درصد بقیه را مربیان دانشگاهی تشکیل می دهند؛ - در هیچ یک از دوره های تحصیلی، فرصتهای آموزشی به صورت متعادل بین لارم التعلیمان دختر و پسر، شهری و روستایی توزیع نشده است؛ - نرخ افت تحصیلی در دوره های مختلف تحصیلی زیاد است و منابع و امکانات آموزشی به هدر می روند؛ - کمبود نیروی انسانی متخصص و متناسب با رشته تحصیلی و جنس دانش آموزان و نیز کمبود شدید فضاهای آموزشی، بویژه در مناطق محروم تر استان - ظرفیت دوره های تحصیلی و توزیع رشته ای دانش آموزان و دانشجویان تناسبی با نیازهای منطقه کردستان به نیروی انسانی ندارد. نهایتا، مناطق محرومی نظیر کردستان که محدودیت منابع محلی و امکانات زیربنایی یا شرایط خاص سیاسی و فرهنگی، جایگاه دولت در تسهیل توسعه درون زا، و نیز فراهم ساختن نهاده های آموزشی مورد نیاز، مورد تاکید قرار گرفته اند و پیشنهاد شده است، که ساختار تشکیلاتی نظام اجرایی حاکم بر سازمانهای دولتی ـ بویژه نظام آموزشی ـ در منطقه از بستر تنظیم اهداف برنامه ریزی منطقه ای عبور کند و با شرایط خاص منطقه کردستان انطباق یابد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اسماعیل سرخ، جعفر. (1380). کردستان و مساله نابرابریهای آموزشی . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 7(1 (19))، 143-181. SID. https://sid.ir/paper/395366/fa

Vancouver: کپی

اسماعیل سرخ جعفر. کردستان و مساله نابرابریهای آموزشی . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1380؛7(1 (19)):143-181. Available from: https://sid.ir/paper/395366/fa

IEEE: کپی

جعفر اسماعیل سرخ، “کردستان و مساله نابرابریهای آموزشی ،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 7، no. 1 (19)، pp. 143–181، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395366/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button