Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    4-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1154
  • دانلود: 

    758
چکیده: 

هدف: این بررسی به منظور تعیین فراوانی و ویژگی های اختلال هذیانی در بیماران بستری شده در یک بخش روانپزشکی انجام شده است. روش: در این بررسی توصیفی و گذشته نگر در 601 پرونده بستری بیماران روانپزشکی طی سالهای 75-1370 در مرکز آموزشی – درمانی فارابی کرمانشاه مورد بازنگری قرار گرفتند. میزان فراوانی اختلال هذیانی، ویژگی های جمعیت شناختی بیماران، بیماری های جسمی و روانی همراه، نوع هذیان، اختلال درک، وضعیت خلق، وضعیت بینش و سیر درمان بررسی گردید. یافته ها: از میان 601 پرونده بیماران روانی، 59 مورد (9.8%) تشخیص قطعی اختلال هذیانی داشتند. این درصد بالاتر از ارقام یاد شده در پیشینه پژوهشی است. پژوهش حاضر شیوع آن را در مردان بیش از زنان نشان داد در حالیکه بررسیهای گذشته میزان شیوع این اختلال را در زنان تقریبا دو برابر مردان گزارش کرده اند. نتیجه: یافته های این پژوهش نشان داد که اختلال هذیانی از نظر سن شیوع و نوع هذیان تفاوتی با یافته های پژوهشهای پیشین ندارند. اما از نظر بعضی معیارها مانند جنس و خلق تفاوت هایی دیده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1154

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 758 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    9-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1279
  • دانلود: 

    988
چکیده: 

هدف: این پژوهش برای بررسی این فرضیه که شیوع نشانه های عصب شناختی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیای پارانویید کمتر از غیرپارانویید است و بررسی رابطه نشانه های عصب شناختی با آسیب شناسی روانی و دارو انجام شده است.روش: 40 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا (20 مرد و 20 زن) و 15 نفر افراد عادی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند مورد ارزیابی قرار گرفتند. 20 نفر از این بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیای پارانویید و 20 نفر مبتلا به انواع غیر پارانویید بودند. بیماران از نظر نشانه های عصب شناختی، آسیب شناسی روانی و مقدار مصرف دارو بر اساس دوز معادل کلرپرومازین بررسی شدند.یافته ها: میانگین نمرات نشانه های عصب شناختی در گروه گواه کمتر از گروه بیماران و میانگین نمرات نشانه های عصب شناختی در بیماران غیر پارانویید بیشتر از بیماران پارانویید بود. نشانه های عصب شناختی با نشانه های منفی رابطه معنی دار داشت. از تمام حوزه های عملکردی عصبی تنها نمره کل با نشانه های مثبت رابطه معنی دار داشت و نشانه های عصب شناختی با اختلال فرم تفکر و مقدار مصرف دارو رابطه معنی دار نداشت.نتیجه: نشانه های عصب شناختی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا یک اختلال اولیه هستند؛ در انواع غیرپارانویید بیشتر از پارانویید دیده می شوند، تحت تاثیر داروهای ضد پسیکوز قرار نمی گیرند، بیشتر با علایم منفی رابطه معنی دار دارند و با اختلال فرم تفکر رابطه ندارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1279

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 988 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    16-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    29
  • بازدید: 

    2822
  • دانلود: 

    813
چکیده: 

هدف: هدف این بررسی همه گیرشناسی بیماریهای روانی در جمعیت شهری 15 سال و بالاتر شهر کرمانشاه بود. روش: دراین پژوهش 501 نفر (270 زن و 231 مرد) که با روش نمونه گیری خوشه ای - تصادفی برگزیده شده بودند، به کمک پرسشنامه خودسنجی و فهرست وارسی نشانه ها بر پایه معیارهای تشخیصی DSM-IV مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد که 15/25% آزمودنیها دچار بیماریهای روانی هستند. اختلال های اضطرابی با شیوع 6/16% و اختلال های خلقی و شبه جسمی هر یک با 7% از شایع ترین اختلال ها بودند. همچنین میزان شیوع اختلال های شخصیت 6/8% برآورد گردید. در این بررسی، میزان شیوع اختلال های روانی در زنان، بیوه ها و مطلقه ها، افراد سنین بالا، بیسوادان، بیکاران، زنان خانه دار، خانواده های کم جمعیت و در افرادی که خود یا خانواده‏شان پیشینه بیماری روانی داشتند بیش از سایرین بود. بررسی راهنما نشان داد که پرسشنامه SRQ برای مقاصد غربالگری روایی دارد و ضریب پایایی پرسشنامه با روش بازآزمایی و دیگر روشهای همسانی درونی بالا بود. همچنین به علت بالا بودن حساسیت و ویژگی آزمون، این پرسشنامه میتواند به عنوان ابزار غربالگری در بررسیهای همه گیرشناسی به کار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2822

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 813 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 29 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    26-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1882
  • دانلود: 

    847
چکیده: 

تصویر ذهنی از بدن به تصویر و احساسی گفته می شود که شخص از اندازه، فرم بدن خود و اجزای سازنده آن در ذهن خود دارد.هدف: هدف پژوهش تعیین اختلال در تصویر ذهنی در نقاشی آدمک بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا بستری شده در بخش روانپزشکی بیمارستان مرادی رفسنجان و مقایسه آن با افراد غیر بیمار بوده است.روش: این بررسی یک بررسی توصیفی - مقطعی است که به صورت کیفی تحلیل گردیده است. در این پژوهش دو گروه شامل 12 زن و 15 مرد مبتلا به اسکیزوفرنیا و 15 مرد و 15 زن غیر بیمار شرکت داشتند. این دو گروه از نظر برخی ویژگیهای جمعیت شناختی چون جنس، سن، سواد، تاهل، شغل و بیماریهای بدنی همتا سازی گروهی شدند. داده های پژوهش به کمک آمار توصیفی و آزمون آماری مجذور خی تحلیل گردیده است. برای نمره گذاری تصاویر جهت ارزیابی هوشی از روش گودیناف و برای ارزیابی روانشناختی از روش مک اور استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان داد که گروه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا در نقاشی آدمک با افراد عادی در حذف عضو، جایگزینی نادرست اندازه های غیر متعارف، تغییر دادن شکل اندام ها، تناسب نادرست اندام ها، اشکال هندسی برای ترسیم، شفافیت تصویر، جای نادرست تصویر در صفحه، جنس تصویر و نمره آزمون گودیناف تفاوت دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1882

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 847 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    32-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    11126
  • دانلود: 

    4844
چکیده: 

هدف: اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و ناتوانی یادگیری از مهمترین اختلالهای روانپزشکی کودکان میباشند و در بسیاری از موارد با هم در بیمار دیده میشوند. این پژوهش به منظور بررسی رابطه میان اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و اختلال یادگیری انجام شده است. روش: 30 کودک پسر مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه که بیماری در آنها توسط متخصص روانپزشکی کودکان بر اساس معیارهای DSM-IV تشخیص داده شده بود و 30 کودک سالم که از نظر ویژگیهای فرهنگی - اقتصادی و سن با کودکان گروه بیمار همسان بودند مورد بررسی قرار گرفتند و با یکدیگر مقایسه شدند. از مقیاس والدین کانرز به عنوان بهترین ابزار درجه بندی شده قابل دسترس برای سنجش اختلال یادگیری استفاده شد. داده های پژوهش به کمک روشهای آماری توصیفی و آزمون آماری tمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که 13 نفر از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه (43.3%) و 3 نفر از کودکان عادی (96/9%) مبتلا به اختلال یادگیری بودند و تفاوت دو گروه از نظر ابتلا به اختلال یادگیری معنی دار بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 11126

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4844 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    37-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1407
  • دانلود: 

    1076
چکیده: 

هدف: این پژوهش به منظور بررسی پیش بینی کننده های بد رفتاری با کودک در چهارچوب کیفیت زندگی والدینی که کودکان آنها مورد آزار قرار گرفته بودند انجام شد.روش: به همین منظور کیفیت زندگی پدران و مادران 38 دانش آموز آزار دیده پسر پایه دوم مقطع راهنمایی از مناطق 3، 4، 5، 6 و 19 مورد بررسی قرار گرفتند و با کیفیت زندگی والدین 40 دانش آموز آزار ندیده از همان مناطق که به صورت گروهی با گروه اول همتا سازی شده بودند مقایسه گردید. داده های پژوهش به کمک مقیاس کودک آزاری و ضربه برای جداسازی کودکان آزار دیده و آزار ندیده و همچنین پرسشنامه  192سوالی کیفیت زندگی گردآوری شدند.یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که نمره کل کیفیت زندگی والدین دانش آموزان آزار دیده بطور معنی داری پایینتر از نمره کل کیفیت زندگی والدین دانش آموزانی است که مورد آزار قرار نگرفته بودند. مقایسه نیمرخ دو گروه در خرده مقیاسهای سلامت جسمانی، تحول فردی، روابط زناشویی، روابط والد - فرزندی، رضایت شغلی، رفتار ابتکاری - هنری و اوقات فراغت تفاوت معنی دار دو گروه را آشکار ساخت. در تحلیل رگرسیون با روش گام به گام نشان داده شد که نمرات خرده مقیاس های روابط زناشویی 45% و رفتار ابتکاری - هنری 29% واریانس نمره آزار را تبیین میکردند که آزمون تحلیل واریانس این دو میزان را معنی دار نشان داد.نتیجه: کیفیت روابط زناشویی والدین و رفتار ابتکاری - هنری آنها بیشترین پیش بینی کننده های بد رفتاری با کودک بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1407

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1076 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button