Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    53-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    547
  • دانلود: 

    198
چکیده: 

روضه خلد مجد خوافی نمونه خوبی از متونی است که از آیات قرآن بهره برده و ژرفای این تاثیرپذیری لفظی و معنوی در متن آن کاملا نمایان است. هدف اصلی در این پژوهش، نشان دادن انواع روابط بینامتنی این کتاب با قرآن کریم و کاربردهای مختلف آیات قرآن در این اثر است. برای رسیدن به این هدف، کتاب روضه خلد براساس نظریه بینامتنیت ژرار ژنت تحلیل و بررسی شد و این نتایج حاصل شد که در این اثر، طیف های گوناگونی از گفتمان های قرآنی بازنگاری شده است که مناسباتی بینامتنی را تایید می کند؛ بر این اساس، در کتاب مزبور، بهره گیری از نقل قول های قرآنی سبب شده است که متن این نوشته، از کاربردهای استشهاد و استناد و تحذیر و تحریض برخوردار شود. کاربردهای حضور آیات قرآن، بدون ذکر منبع در روضه خلد عبارت اند از: تداوم بخشی به گفت وگوهای روایات، ایجاد تشبیه و تقویت موسیقی. علاوه بر این، کنایات و اشارات و تلمیحات از مهم ترین شکل های بینامتنیت ضمنی است که در کتاب روضه خلد به وفور دیده می شود؛ زیرا بخشی از فهم زبان مجازی و استعاری این اثر، وابسته به دریافت آیاتی از قرآن کریم است که متن کتاب روضه خلد با آن ارتباط دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 547

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 198 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شهولی کوشوری کیامرث

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    69-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1269
  • دانلود: 

    400
چکیده: 

برای درک مفاهیم قرآن و رسیدن به مفهوم باطنی آیاتش، دو واژه «حقیقت» و «مجاز» دست کم از قرن دوم هجری به عرصه ادبیات قرآنی وارد شده و در مقابل هم قرار گرفته اند. واژه مجاز را نخستین بار ارسطو تعریف کرد، ولی آن اصطلاح در جهان اسلام، از قرن سوم تا قرن پنجم، بر سه معنای اصطلاحی دلالت داشته است: ابتدا به معنای راه و روش بیان معنی آیات و رسیدن به مفهوم آن ها بوده، و بعد از آن معنی عام پیدا کرده که مشتمل بر راه های بیان سخن بوده است، و سرانجام به معنای رایج و اصطلاحی آن در علم بیان به کار رفت که در مقابل اصطلاح بلاغی حقیقت قرار دارد؛ یعنی «کلمه ای است که در غیر معنی موضوع له خود در اصطلاح تخاطب به کار رود، درحالی که با قرینه ای همراه است که مانع اراده معنای اصلی آن می شود». از زمان بروز معنای سوم، بعضی، مجاز را به طور کلی و بعضی آن را درخصوص صفات خداوند و بعضی وجود آن را در کلام الهی منکرند. سلفی ها و ظاهرگرایان منکر وجود مجاز در قرآن اند؛ ابن تیمیه از بارزترین آن هاست و اعتقاد دارد بحث حقیقت و مجاز، باطل، و همه کلام خدا و رسول (ص) حقیقت است. در مقابل این تفکر، جمهور علمای لغت و علم بلاغت و اصول و تفسیر، با دلایل نقلی و عقلی بر این باورند که انکار مجاز در قرآن و زبان، از روی جهالت و لجاجت و یا مغرضانه بوده است و پایه علمی ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 400 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    117-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    509
  • دانلود: 

    245
چکیده: 

کارکرد اصلی و هنری ادبیات, آشنازدایی است که در زبان ادبی، جلوه ویژه ای دارد و پدیده ای را برخلاف عادت به نمایش می گذارد. ناسازوارگی یا متناقض نما، یکی از شگردهای آشنازدایی است. متناقض نما به دو نوع دستوری (نحوی) ـ به شکل مضاف و مضاف الیه, موصوف و صفت, مسند و مسندالیه, جمله ـ و معنایی ـ به شکل حس آمیزی, شطحیات, خلاف آمد گفتمان و رویداد ـ انجام می شود. ابن فارض، عارف صوفی مسلک، علاوه بر استعداد شاعری, دارای ادراکات عرفانی و صوفیانه بود؛ او شگرد ناسازوارگی را با همه قابلیت های تعبیری خود، شیوه ای نزدیک تر و بهتر برای تجربه های صوفیانه اش یافت. در پژوهش حاضر، نویسندگان ضمن تعریف متناقض نما و ارزش ادبی و بلاغی اش، انواع متناقض نما را همراه با تحلیل آن در دیوان ابن فارض بیان کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 509

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 245 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHAVALI KUSHORI KIAMARS

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    195
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

To understand the concepts of Holy Qur' an and finding the inner meanings of its verses, the words "Reality" and "Trope" have been entered the field of Qur' anic literature acting against each other from at least the second Hijri century. Trope was firstly defined by Aristotle, but this term has been implied three meanings in Islam world, from 3rd up to 5th Hijri centuries: it was firstly "the way of expressing the meaning of verses and understanding their implications." Then, it was used with a more general meaning, including the ways of speech, and finally as a common term of rhetoric which stood against the rhetoric term of Reality, "a word or expression used in a figurative sense, or; a word, phrase, or image used in a new and different way in order to create an artistic effect". Since the introduction of the third meaning, some commentators denied trope totally, and some of them denied it in relation with divine attributes or in God's words. The Salafists and apparentists denied trope in Qur' an. Ibn – Taymiyyah was one of their famous figures who rejected the discussion of "Reality and Trope" absolutely, and believed that all the words of Allah and the prophet are real. In return, most scholars of rhetoric, methodology and interpretation believe, on the basis of rational reasons, that the denial of trope in Qur' an and language is the result of ignorance and obstinacy with no scientific foundation.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 195

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    99-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1347
  • دانلود: 

    1085
چکیده: 

نزدیک به چهار دهه است که روایت شناسی به عنوان علمی مستقل، در غرب جای خود را باز کرده و در مطالعه و بررسی متون ادبی از آن استفاده می شود. یکی از نظریه پردازان برجسته روایت شناسی، ژرار ژنت فرانسوی است که به گفته بسیاری از محققان، کامل ترین نظریات را در باب این حوزه داده است. آرای دقیق و منسجم ژنت در حوزه روایت شناسی، به ویژه در مبحث زاویه دید، چنان ظرفیتی دارد که می توان با کمک الگوی روایت شناسی او، متون متخلف ادبی را بررسی کرد و افق های دید تازه ای را به روی این متون گشود. در مقاله حاضر، با استفاده از الگوی روایت شناسی این منتقد برجسته، رویکرد زاویه دید در خسرو و شیرین نظامی بررسی شده و برای مشخص شدن کیفیت کار نظامی، اثر او با شیرین و خسرو امیرخسرو دهلوی_که به زعم بسیاری از محققان، بزرگ ترین مقلد اوست_مقایسه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1347

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1085 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    889
  • دانلود: 

    220
چکیده: 

جست وجوی دلایل تفوق و برتری یک متن بر متون دیگری که از لحاظ موضوع و مضمون، مشابه و یا مشترک اند، اغلب طرف توجه منتقدان ادبیات بوده است. اینکه چرا روایت مولفی از روایت مولفی دیگر، منسجم تر و مستحکم تر است، پرسشی بوده که در طول تاریخ ادبیات جهان، ذهن ناقدان جدی ادبیات را متوجه خود کرده است. به همین دلیل، بررسی ساختارها و اجزای تشکیل دهنده روایت موثرتر و مقایسه مبانی فکری آن با روایت های مشابه، امری ضروری و بی تردید سودمند، در حوزه ادبیات خواهد بود. در این مقاله، نگارندگان به تحلیل تمثیل فیل در حدیقهالحقیقه و مثنوی معنوی پرداخته اند و با استخراج شیوه های بلاغی در هر کدام، نشان داده اند که مثنوی معنوی از هر لحاظ در قیاس با حدیقهالحقیقه، منسجم تر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 889

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 220 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    37-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1023
  • دانلود: 

    269
چکیده: 

پژوهش در سیر هنرهای بلاغی و سخنوری که با شکار معانی و نشاندن آن در ساختارهای سخن سروکار دارد، از روزگاری کهن، توجه ارباب نقد و اندیشه را برانگیخته و در ایران پیش از اسلام نیز نشانه هایی از این توجه به گفتار پیراسته و نیک وجود داشته است. سخنان ایجازگونه و حکمت آمیز، عبارت های آکنده از تشبیه و استعاره، جملات شیوا و رسا در کلام ایرانیان باستان، به حدی است که موجب شده تا شخصی همچون جاحظ را به تحسین در برابر آن وادارد. او که خود از پیشوایان شیوایی گفتار و سخندانی است، ایرانیان را در سخنوری و گزیده گویی ستوده است و از قول شعوبیه، کتاب کاروند ایرانی ها را از بهترین سرچشمه های علم بلاغت برمی شمرد. در منابع عربی، گنجینه ای از سخنان حکیمان و بزرگان ایرانی نقل شده است که علاوه بر معانی پندآموزش، هنرآفرینی های زبانی و بلاغی بسیاری دارد که هر خواننده ای را مجذوب خود می سازد. در این مقاله، با تکیه بر نمونه های تاریخی و ادبی از منابع عربی، گزیده وار برخی سخنان بلاغی ایرانیان باستان تحلیل شده تا گوشه ای از چشمه جوشان بلاغت در این دوره از تاریخ ایران، نشان داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1023

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 269 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ARAB YOUSEF ABADI FAEZEH | OMIDNYA ZEYNAB

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    237
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Majd Khafi's Rowzat al-Khald is a suitable instance of the texts have benefited Qur' anic verses and the depth of this literal and spiritual influence is quite apparent in them. The main purpose of present essay is to explore the variety of intertextual relations between the above mentioned book and Holy Qur' an as well as different implications of Qur' anic verses. To achieve this, Rowzat al-Khald was analyzed interms of Gérard Genette’s theory of intertextuality. The results show that different ranges of Qur' anic discourses have been reflected in this work, what confirms intertextual relations. Accordingly, Quranic quotations usage has caused the book being interested by allusion, citation, premonitory and exhortative functions. The functions of integrating Qur' an, without citing the references in Rowzat al-Khald, include: the continuity of dialogues narration as well as creating similes and rhythm enhancement. Further, ironies, brevities and allusions are some of the most important forms of implied intertextuality are being frequently seen in Rowzat al-Khald. So understanding the figurative, virtual language of this work is partly dependent on the perception of Qur' anic verses used in it.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 237

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    133-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4759
  • دانلود: 

    936
چکیده: 

اریک برن، روان شناس برجسته تحلیل رفتار متقابل، شخصیت را به سه جنبه ساختاری اساسی «والد»، «بالغ»، «کودک» تقسیم می کند و اعتقاد دارد نقش آفرینی هر یک از آن ها در جای خود، با رعایت تعادل و تعامل، نشان سلامت روان آدمی است و انسان متعالی سالم، با کمک قوه استدلال و استنتاج (بالغ)، میان دو نیروی غریزه (کودک) و تعلیم و تربیت (والد)، تناسب ایجاد می کند. برهم خوردن موازنه سرنخ های کودک و والد، نشانه نبود تعادل در روان و رفتار آدمی است؛ اگر بالغ میان کودک و والد تعادل ایجاد کند، تصویری از انسان کامل ترسیم می شود اما اگر والد متکبر بی ذوق و عیب جو بر کودک مستولی شود، آدمی از نقاب های اجتماعی استفاده می کند و خودشیفته وار و نالایق در پی جلب محبت دیگران می دود و به دنبال سود و زیان دنیوی و اخروی است. مثنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی، عارف و داستان سرای قرن هفتم هجری، حاوی سرگذشت گروه های بشری، با هر طیف اعتقادی و رفتاری است و ویژگی های روانی ـ رفتاری در آن موشکافانه منعکس شده است و پژوهشگر می تواند با تحلیل محتوای داستان ها، شخصیت قهرمانان را روان کاوی کند. پژوهش حاضر، جنبه والد و بالغ را در شخصیت های داستانی مثنوی تحلیل کرده و سرنخ های این دو جنبه را در گفتار و رفتار و توصیف مولانا از اشخاص داستان، برجسته ساخته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4759

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 936 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مجد امید | غلامی حمیده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    17-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1391
  • دانلود: 

    782
چکیده: 

این مقاله درصدد است ویژگی های بلاغی و سبک شناسی رباعیات حافظ را بررسی کند. این قالب ادبی، در دیوان حافظ، سهم عمده و بسزایی را به نسبت غزلیات ندارد، اما ازآنجاکه این شاعر پرآوازه، روح و عصاره تعدادی از درونیات و نفسانیات خود را به صورت این قالب دمیده، به جای خود درخور توجه است. با فرض صحت انتساب، سعی شده است رباعیات حافظ از دیدگاه هایی چند همچون بررسی محتوا، تصویرسازی، صنایع ادبی، زیبایی شناسی محک زده شود تا بتوان درباره اش داوری علمی کرد. بدین منظور، این پژوهش در سه سطح فکری، ادبی، زیبایی شناسی نمایانده شده است. بررسی این رباعیات نشان می دهد که حتی شاعر بزرگ و بلند آوازه ای چون حافظ، با وجود آن اشتهار و توانایی و سیطره بی بدیل خود در قالب ادبی غزل که او را شهره جهانیان ساخته است، نتوانسته چنانکه باید در نوع ادبی رباعی توفیقی بیابد؛ از دلایل این امر می توان به تناسب نداشتن معنای مصراع ها و توفیق نیافتن برخی از نمادها و نبودن استدلال های منطقی پشت گزاره ها اشاره کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1391

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 782 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    153-171
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1332
  • دانلود: 

    306
چکیده: 

بینامتنیت یکی از کاربردی ترین نظریه ها در حوزه ادبیات تطبیقی است؛ زیرا مانند ادبیات تطبیقی، به تاثیرگذاری ها می پردازد و نظریه پردازان آن بر این اعتقادند که هر متنی، حاصل جذب و تغییر شکل متنی دیگر است. فن مقامه از نظر تکنیک داستان نویسی، بر ادبیات اروپا تاثیری گسترده و بازتابی گوناگون داشته است و از نظر فنی و سرشت واقع گرایانه، الهام بخش روایات پیکارسک بوده است. البته گروهی از منتقدان، این تاثیرگذاری و اثرپذیری را نفی کرده اند. نگارندگان مقاله با شیوه ای سندکاوی و کتابخانه ای و روش تحلیلی ـ توصیفی، روایات پیکارسک و مقامات را با تکیه بر نمونه های آن ها بررسی تطبیقی و بینامتنی کرده اند. در این گفتار، مهم ترین گزاره های مشترک روایات پیکارسک و مقامات، بررسی شده است. بررسی تطبیقی و بینامتنی مقامات و روایات پیکارسک، نشان دهنده برهم نمایی های ساختاری این دو گونه ادبی در دو فرهنگ متفاوت و لاجرم دو زبان متمایز، در دو موضع گوناگون است. گزاره های مشترک آن ها از قطعیت بینامتنیت و آگاهانه بودن آن میان این دو نوع ادبی حکایت می کند و بر تاثیرگذاری مقامات در روایات پیکارسک و شواهد تاریخی این موضوع، صحه می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1332

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 306 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SAREMI GRAVI SAKINEH | ABAD MARZIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    231
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Defamiliarization, the artistic technique of presenting to audiences common things in an unfamiliar or strange way in order to enhance perception of the familiar, is the main function of artistic literature. Paradox is one of its techniques. Paradox is used either syntactically or semantically. Ibn al-Farid was a mystic Sufi poet gifted by mystical perceptions in addition to his poetic talents. Although he enjoyed a high quality interpretation capability, he found paradoxical techniques the best and the closest mystical experiences. Defining paradoxical techniques and showing their literary and rhetoric values, the authors in present study, try to introduce paradoxicals analytically in Ibn al-Farid's Ode (the Great Ta' iyyah).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 231

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    87-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    812
  • دانلود: 

    241
چکیده: 

شعر دارای ویژگی های مختلفی از قبیل وزن و آهنگ و قافیه و صور خیال است. هریک از این ویژگی ها به گونه ای معرف هویت شعرند. در این مقاله، به ویژگی ها و تفاوت ها و شباهت های نظام عروضی و نیز وزن و آهنگ شعر در دو زبان روسی و فارسی پرداخته شده است. ازآنجاکه این بعد از ویژگی های شعر در زبان روسی، در کشور ما بدان اندازه که باید، بررسی نشده، با هدف آشنایی هرچه بیشتر با زبان شعر، چنین پژوهشی انجام یافته است. هدف دیگر این مقاله، درک تفاوت های نظام عروضی در زبان های مختلف است. روش بررسی در این پژوهش، مقایسه ای است. در ابتدا، تعریف مختصری از نظام عروضی و نیز چگونگی اوزان شعری در هر دو زبان گفته شده و این نتیجه به دست آمده است که درک وزن شعر در زبان بیگانه می تواند به فهم عمیق تر و ترجمه بهتر آن کمک شایانی کند. ضمن اینکه وزن شعر در هر زبان با ویژگی ها و ساختار آوایی آن زبان، ارتباط تنگاتنگ دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 812

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 241 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button