Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

ادبیات تطبیقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    299
  • دانلود: 

    118
چکیده: 

در فلسفه تعلیم و تربیت، نقش تربیتی خود بسیار مهم و مورد توجه است. به همین علت موضوع از منظر دو حکیم و در دو سرزمین مورد بررسی و تطبیق قرار گرفته شده است. هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم «نقش تربیتی خود» و چگونگی تربیت آن در نظام فکری و اندیشگی مولوی و اقبال لاهوری است. مساله ای که در این زمینه مطرح می شود؛ آن است که معرفت نفس یا شناخت خود و نحوه تربیت آن نزد مولانا و اقبال چه همسانی ها و تفاوتهایی دارد؟ روش این پژوهش کیفی بوده؛ و از تحلیل و توصیف داده های مربوط به این دو ادیب استفاده شده است. یافته ها، نشان می دهد مولوی و اقبال باتوجه به زمینه اجتماعی که در آن تربیت شده اند، نقاط قوت و ضعف نظام اجتماعی و فرهنگی زمانه خویش را در نوع نگاه به تربیت «خود یا نفس» می دانند. لذا تربیت «خود» را در اولویت نظام تعلیم و تربیت خویش قرار می دهند. وجه مشترک شناخت و تربیت «خود» از نظر مولوی و اقبال مواجه سازی مستقیم فرد با فطرت الهی، تربیت عقل و آگاهی از پدیده های طبیعی است. اما وجه تفاوت نظرات ایشان در میزان استفاده از عقلانیت و تجربه به هنگام تربیت «خود» است. مولانا بیشتر بر معرفت شهودی تاکید دارد و با تربیت سالک-عارف به فناءفی الله می رسد که نتیجه آن خودشناسی فردی است. اما اقبال با بکارگیری روش شناخت عقلی و نتایج تجربی آن، خود فردی را به من اجتماعی گسترش می دهد و به یک هویت جمعی در تربیت «خود» نظر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 299

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 118 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Rostaminasab Dolat Abad Zeinab

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    106
  • دانلود: 

    359
چکیده: 

In the philosophy of education, the educational role of self is considerably important. Therefore, this issue is comparatively investigated from the viewpoints of two wise scholars in two separate lands. The purpose of this article is to study the concept of “ the educational role of self” and the way it is dealt with in ideology and thought systems of Jalal ad-Din Muhammad Rumi (Mowlavi) and Iqbal Lahori. By self, it is meant a person who is apt to know him/herself as well as the resources relevant to his or her growth and excellence. Human knows him/herself more than others do and plays a central role in the process of his/her own education and guidance; therefore, self-guidance is a major component of self-education. Thinking deeply about one’ s nature and essence has been the objective of thinkers in education-based systems. In fact, “ self” is responsible for all challenging issues of human’ s social and personal life; in other words, every human being is responsible for solving his/her own problems and is being asked questions, accordingly. Education itself is an undeniable and effective fact in human life, thus, analyzing and investigating it has always been a significant necessity throughout the history of human life. Mowlavi and Iqbal believed that “ self-education” prevents one from being submitted to his/her desires and also societies from adhering to profit and loss, prejudices and narrow-minded materialist and temporary views; therefore, it leads humans to prosperity. Humans gain excellence and prosperity during the process of education and “ self” begins to play a significant role in this process from a certain point until the end of life, hence, it is of paramount importance to know this role. A review of the comparative researches on self or soul in the educational beliefs of Mowlavi and Iqbal indicated that no independent research has been conducted so far in this field. Therefore, it is significantly necessary to carry out this research. The question that arises is what are the similarities and differences between the approaches taken by Mowlavi and Iqbal regarding self-knowledge and the way it is taught? The method of this research is qualitative and data relevant to these two scholars are described and analyzed. The findings indicate that with accordance to the social context in which they were educated, Mowlavi and Iqbal regard the strengths and weaknesses of the social and cultural systems of their time in terms of the education of “ self” . Therefore, “ self-education” is given priority in their educational system. The common aspect of recognizing and educating “ self” for Mowlavi and Iqbal is the direct encounter of a person with divine nature, educating reason and awareness of natural phenomena. However, the difference between their views lies in the extent to which they use rationality and experience during “ self-education” . Mowlavi emphasizes intuitional knowledge and believes it is with the education of the seeker-mystic that a person becomes united with God and self-knowledge is resulted. Iqbal, nevertheless, applies the method of rational knowledge and its empirical results to expand the individual self to the social self and holds a collective view on education of “ self” . In classical mysticism, about which Mowlavi wrote prose and poetry, self-knowledge is the main objective of self-education. “ Trainers or those experienced in spiritual and mystical education, in the first step of education, must teach the trainee self-discovery, self-esteem and self-knowledge so as to provide him/her with a springboard for knowing God” . In his educational ideas, Mowlavi considers the movement towards God as the ultimate goal of education, which is presented in three sections: the macro, the middle and the micro. Macro principles of education: human responsibility for self-education, adjustment of the education process and curriculum appropriate to one’ s capability and capacity, priority of intrinsic revolution over change in appearance, paying attention to psychological rather than physical education and multiplicity of cognitive pathways; middle principles: continuous self-assessment, trusting the trainer and giving priority to purification of soul over knowledge; individual’ s educational principles or educational methods: self-impose, presentation of insight about oneself and one’ s situation and the method of love taught by parents to seekers. Allameh Iqbal Lahori considers the socio-cultural and political conditions of his time in addition to religious and mystical teachings when he defines the objective of the education of self or human soul. Based on his education in and deep thinking about modern teachings and sciences particularly philosophy, he consciously and critically investigated the foundations and fundamental layers of Islamic culture and civilization on the one hand and Western culture and civilization on the other and considered following a “ Muslim self” as the secure way of passing dangerous paths leading to underdevelopment of the Islamic world. Like Mowlavi, Iqbal believes that determinism and separation of thoughts governing the Oriental people are the main causes of deviation in personal and social education leading to intellectual and scientific backwardness. For this reason, Iqbal believed that the East needed original thinkers to overcome the problems of their societies. Thus, he emphasized the excellence of the individual, which leads to the excellence of the society. In the educational systems of Mowlavi and Iqbal, expressing the principles of education of self or soul is the most important objective of the philosophy of education showing how human beings can have a self compatible and in harmony with the facts and events; the self that is also able to influence them. This is a principle. The second principle of self-knowledge and self-education in Mowlavi’ s educational system is to learn science and knowledge. Mowlavi believes that science is derived from revelation given to prophets since the material nature of man cannot penetrate beyond the world of senses, so science belongs to whatever for which the revelation was made to prophets. For Mowlavi science is rational experience and discovery and even intuitive knowledge. Comparing the educational ideas of Mowlavi and Iqbal with an emphasis on self-education, it can be concluded that Mowlavi, having the conditions of his time into account, encourages the trainees to know themselves, discover their talents and utilize these talents to achieve the ultimate goal of education, which is to serve and worship God. Iqbal lives in an era when Western culture has partially penetrated Muslim countries and has brought about some changes. He does not consider education to be free of these influences and encourages trainees to know pure Islamic culture and get educated based on its teachings. In this regard, he pays considerable attention to the unity and solidarity of Islamic thinkers and considers their presence in a common theoretical and practical scene useful for education. Nonetheless, his ideas regarding the role of self in recognizing one’ s duties and education are compatible with those of Mowlavi.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

ادبیات تطبیقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    3-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    373
  • دانلود: 

    468
چکیده: 

ایده جهان هولوگرافیک در قرن بیستم توسط بوهم (1930)، فیزیک دان دانشگاه لندن و پریبرام از دانشگاه استنفورد مطرح شد. مولوی، شاعر متفکری که همواره راه حل های تازه برای زندگی بشر داشته، اندیشه هایی را مطرح کرده است که بسیاری ازآن ها در بستر علم امروز؛ از جمله با این ایده علمی به ظهور رسیده است. همچنین لوبسانگ رامپا یک راهب تبتی شناخته شده و لاما و پزشک بوده که با تبیین مسائل پیچیده متافیزیکی به زبان ساده در کتاب هایش، برای آگاه کردن انسان ها تلاش کرده است. در این پژوهش تفکرات مولانا و رامپا در بستر ایده جهان هولوگرافیک با یکدیگر مقایسه شده تا به این سوالات پاسخ داده شود که چه اشتراکاتی میان مشاهدات مولوی به عنوان یک عارف مسلمان و لوبسانگ رامپا، عارف غیر مسلمان، وجود دارد و چه ارتباطی بین ایده جهان هولوگرافیک با مشاهدات عرفا دیده می شود؟ نتایج تحقیق بیانگر آن است که وحدت انسان با هستی، اعتقاد به وجود دریای مستتر انرژی، جهان سایه ها، اصالت اندیشه و عشق در قلمرو فرکانسی مهم ترین مشترکات این دو عارف است که آن را تحت تاثیر اندیشه شهودی دریافته اند و ایده جهان هولوگرافیک نیز به عنوان یک ایده علمی و فیزیکی، مشاهدات غیرعلمی و متافیزیکی عرفا را تایید می کند. چنین به نظر می رسد که با مطالعه و مقایسه اندیشه-های عرفای مسلمان و غیر مسلمان می توان به جنبه های تازه ای از واقعیت دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 373

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 468 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رفیعی بندری محیا

نشریه: 

ادبیات تطبیقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    33-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    366
  • دانلود: 

    486
چکیده: 

معرفت شناسی به عنوان شاخه ای از فلسفه، در مورد شناخت هستی و خالق آن بحث می کند. این علم یکی از مطرح ترین مباحث شناخت است که از دوره باستان نیز به شکلی عام و غیر مستقل مطرح بوده است. دیوید هیوم از جمله تجربه گرایانی است که در زمینه شناخت، آرائی دارد. او بر اساس حس تجربی، نظریه خود را استوار کرده و تنها، ادراک حواس ظاهری را مبنای شناخت قرار می دهد؛ ضمن این که این حواس را برای شناخت کافی نمی شمارد. از نظر وی روابط علی، معلول وهم و خیال انسان است و نمی توان با توجه به این روابط به شناخت نائل شد. مولوی نیز یکی از متفکرین مسلمان است که در کتاب مثنوی خود، مطالب فلسفی مهمی راجع به شناخت و راه های آن مطرح کرده است. در این پژوهش نظریات این دو صاحب نظر در باب شناخت مطرح گردیده و با هم مقایسه شده است. نتیجه تحقیق این است که مولوی و هیوم هر دو از حس ظاهر شروع به شناخت نموده اند اما هیوم به خاطر عدم ارزش گذاری به ماوراء طبیعت، در حس باقی مانده و این در حالی است که، مولوی به دلیل قائل بودن به عقول متفاوت و مرتب طولی عقل، شناخت را از راه عقل کلی و کشف و شهود امکان پذیر می داند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 366

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 486 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سپاهی محمداکبر

نشریه: 

ادبیات تطبیقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    81-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    305
  • دانلود: 

    224
چکیده: 

داستان رستم و سهراب، در میان داستان های پهلوانی شاهنامه فردوسی جایگاه والایی دارد. اگر چه هسته اولیه و ریشه داستان رستم و سهراب شاهنامه هنوز بر ما معلوم نیست اما نمونه های مشابه و قابل تطبیق بسیاری از آن در ادبیات جهان وجود دارد. در ادبیات اقوام ایرانی نیز داستان هایی مشابه ماجرای رستم و سهراب دیده می شود. این داستان به صورت تغییر شکل یافته ای در منظومه های داستانی ادبیات بلوچی با نام «محمدحنیفه» حضور دارد. در داستان منظوم «محمدحنیفه» نیز ماجرای نبرد ناخواسته پدر و پسری که همدیگر را نمی شناسند رخ می دهد ماجراهای فرعی دیگری نیز مشابه ماجرای رستم و سهراب در این داستان رخ می دهند. در پایان این داستان نیز پسر شکست می خورد. تفاوت عمده این داستان با رستم و سهراب، پایان خوش آن است که از پدر یا پسر، کسی به دست دیگری کشته نمی شود. بر اساس شواهد چندی که در داستان محمد حنیفه وجود دارد، می توانیم به یقین بگوییم منشا این روایت، همان داستان رستم و سهراب است. این داستان با شکل کنونی آن، بازمانده دوره رونق ادبیات دینی بلوچی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 305

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 224 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

ادبیات تطبیقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    101-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    790
  • دانلود: 

    669
چکیده: 

نیما یوشیج، از برجسته ترین شاعران معاصر در ادبیات فارسی است. او با تحولی که در شعر سنتی فارسی به وجود آورد، عنوان «پدر شعر نو» را به خود اختصاص داد؛ در اشعارش به مضامین مختلفی چون: طبیعت، جامعه، وطن و. . . پرداخته است. احمد شوقی، از مشهور ترین شاعر معاصر در ادبیات عرب است که به سبب شایستگی اش در شاعری، لقب امیرالشعرایی به او داده شده است. او از مرحله شعر سنتی عبور کرد و در مرحله مابین شعر سنتی و شعر نو، اشعارش را سرود. شوقی در اشعارش به مضامین مختلفی چون: اخلاق، جامعه، وطن، تعلیم و تربیت و. . . پرداخته است. در این تحقیق که با روش کتابخانه ای و سندکاوی تنظیم و تدوین شده است، ضمن پرداختن به مقدمه کوتاه، مضامین اجتماعی در اشعار دو شاعر معاصر ایرانی و عربی، نیما یوشیج و احمد شوقی با نگاهی تطبیقی بررسی شده است. در این بررسی پی می بریم که هر دو شاعر به مضامین اجتماعی توجه کرده اند و تحت تاثیر ادبیات معاصر غرب به خصوص ادبیات فرانسه، به شیوه سمبولیسم، این مضامین در اشعارشان انعکاس یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 790

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 669 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

ادبیات تطبیقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    123-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    522
  • دانلود: 

    507
چکیده: 

ضرب المثل ها به عنوان یکی از بهترین زمینه های پژوهش بر روی اندیشه های گویشوران یک زبان، بخشی از ادبیات هر سرزمین است که مردم آن را به عنوان بهترین راه برای بیان اندیشه های رایج میان خویش برگزیده اند. بررسی همسنج ضرب المثل های پارسی و عربی با تمرکز بر موضوع زن، با اتکا بر امثال و حکم دهخدا و مجمع الامثال نیسابوری میدانی، می تواند نمایانگر بخشی از ذهنیت گویشوران زبان پارسی و عربی باشد؛ به ویژه زمانی که این بررسی همسنج با بهره گیری از دیدگاه های روان شناسی اریک برن و آلفرد آدلر صورت گیرد. آموزه هایی که تحت عنوان اصطلاح آلودگی در روان شناسی برن و اصطلاح اشتباه های بنیادی در روان شناسی آدلر مطرح شده است، می تواند زمینه را برای تحلیل دقیق ضرب المثل های این دو مجموعه فراهم سازد؛ بررسی دقیق و آماری ضرب المثل ها بر پایه دیدگاه های یادشده، رهگشای درک دقیق و واکاوی تطبیقی جایگاه زنان در ضرب المثل های دو زبان خواهد بود. بررسی تطبیقی دو مجموعه ضرب المثل یاد شده، این نکته را بر ما آشکار می سازد که بسامد ضرب المثل های سالم و غیر آسیب زا، طبق دیدگاه روان شناختی آدلر و برن در امثال و حکم به میزان 3. 51 درصد از ضرب المثل های مجمع الامثال افزون تر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 522

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 507 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

ادبیات تطبیقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    149-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    754
  • دانلود: 

    590
چکیده: 

مقاله پیش رو، با هدف بررسی استعاره مفهومی عشق دایره وار است در اشعار مولانا وتطبیق آن با شعری از جان دان-از شعرای دوره الیزابت انگلستان-تدوین شده است. مبنای نظری مقاله، نظریه استعاره مفهومی است که استعاره را از کاربرد ادبی کهن خارج می کند و آن را به ابزاری برای تفکر و درک جهان پیرامون تبدیل می سازد. در ابتدا تعریفی از استعاره مفهومی ارائه شده است. سپس ابیاتی در آثار مولانا و جان دان-که در آن ها عشق با مفهوم دایره بیان شده، استخراج و از دیدگاه استعاره مفهومی، خاستگاه و علل ظهور این استعاره در شعر هر دو شاعر بررسی گشته است. سپس با دید تطبیقی، شباهت ها و تفاوت های کاربرد این استعاره در اشعار دو شاعر بیان شده است. در بخش نتیجه نیز، با توجه به نظریه استعاره مفهومی وآنچه از تطبیق به دست آمده، دریافته ایم که شباهت های فرهنگی که بر اساس دین مدار بودن دو شاعر در شعر ایشان وجود دارد، می تواند دلیل ظهور این استعاره به شکل مشترک باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 754

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 590 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

ادبیات تطبیقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    169-193
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    528
  • دانلود: 

    536
چکیده: 

فارسی زبانان تا چند قرن اخیر توجه زیادی به نگارش دستور زبان فارسی به ویژه در زمینه حروف اضافه و معادل بودن معنای آن با حروف جر زبان عربی نداشتند. به علت نقش مهم این حروف در انتقال معانی مخصوصا در متون ادبیات کهن فارسی و تفسیری ترجمه شده، پژوهشگران با دشواری های فراوانی مواجه شده اند. در زمینه تطبیق معانی حرف اضافه «به» با حرف جر «باء»، تحقیق چشمگیری انجام نشده است. این مقاله به بررسی تطبیقی حرف اضافه «به» در تاریخ بلعمی با حرف «باء» جر در زبان عربی می پردازد. با شناخت معانی این دو حرف، و نیز، وجوه افتراق، اشتراک و اثرپذیری این دو، استفاده کاربردی با شناخت معانی آن ها فراهم می شود و تصحیح و ترجمه متون این دو زبان، در حوزه این دو حرف و در مواردی رفع مشکلات دستوری و معنایی یک زبان به کمک قواعد وسیاق زبان دیگر امکان پذیر می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که وسعت معنی «به» در مقایسه با «باء» بیشتر و کاربرد معانی متعدد «به» در تاریخ بلعمی بسیار زیاد بوده که در این پژوهش به طور مبسوط به آن پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 528

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 536 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ملایی علی اکبر

نشریه: 

ادبیات تطبیقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    199-217
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    968
  • دانلود: 

    489
چکیده: 

سبو یا سبوی، ظرفی است که از دیرباز برای دوشیدن شیر یا نوشیدن مایعات استفاده می شد و در شعر فارسی، بازتاب گسترده ای یافته-است. در زبان عربی، از این واژه صراحتا اثری نیست، ولی در روند جستجوی از آن، دو احتمال، توجه پژوهشگر را به خود جلب می-کند. یکی بن واژه های: «سبی»، «سبا» و «ساب» و مشتقات آن ها که با سبو شباهت حرفی و معنوی دارند و دیگری کلمه «صبوح» که به نظر می رسد، شکل معرب «سبوی» باشد. به گواهی این نوشتار، سبو در شعر فارسی به مرور از آبخوری به ظرف شراب و شراب، تحول معنوی یافته است. در شعر عربی، احتمالا دو نوع برداشت از سبو وجود داشته: یکی مشک یا خیک که از جنس پوست جانوران بوده و بر دوش حمل می شده و یادآور اصطلاح «سبوکشی» در شعر فارسی است؛ دیگری سبوی سفالین است که نمونه بزرگ آن، برای حفظ و حمل مایعات به ویژه شراب و نوع کوچک آن، برای نوشیدن، استفاده می شده است. به گواهی این نوشتار و مبتنی بر دلایلی، کلمه «صبوح» به معنی شراب، در اصل، معرب «سبوی» است، نه هم خانواده صبح. از جمله این دلایل، یکی این که در قرآن کریم که تنها اثر تحریف نشده عربی است و نیز در احادیث معتبر، نامی از صبوحی به معنی شراب نیامده است. دیگر این که صبحگاه، در فرهنگ عرب، اوقات مناسبی برای غارت و کارزار بوده است، نه باده نوشی و خوشباشی. به علاوه، «سبوی» و «صبوح» در شعر فارسی، با گذشت زمان، روی به سوی اتحاد مفهومی داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 968

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 489 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0