Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

301
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

118
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش «تربیتی خود» در اندیشه های ادبی و عرفانی مولوی و اقبال لاهوری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 در فلسفه تعلیم و تربیت, نقش تربیتی خود بسیار مهم و مورد توجه است. به همین علت موضوع از منظر دو حکیم و در دو سرزمین مورد بررسی و تطبیق قرار گرفته شده است. هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم «نقش تربیتی خود» و چگونگی تربیت آن در نظام فکری و اندیشگی مولوی و اقبال لاهوری است. مساله ای که در این زمینه مطرح می شود؛ آن است که معرفت نفس یا شناخت خود و نحوه تربیت آن نزد مولانا و اقبال چه همسانی ها و تفاوتهایی دارد؟ روش این پژوهش کیفی بوده؛ و از تحلیل و توصیف داده های مربوط به این دو ادیب استفاده شده است. یافته ها, نشان می دهد مولوی و اقبال باتوجه به زمینه اجتماعی که در آن تربیت شده اند, نقاط قوت و ضعف نظام اجتماعی و فرهنگی زمانه خویش را در نوع نگاه به تربیت «خود یا نفس» می دانند. لذا تربیت «خود» را در اولویت نظام تعلیم و تربیت خویش قرار می دهند. وجه مشترک شناخت و تربیت «خود» از نظر مولوی و اقبال مواجه سازی مستقیم فرد با فطرت الهی, تربیت عقل و آگاهی از پدیده های طبیعی است. اما وجه تفاوت نظرات ایشان در میزان استفاده از عقلانیت و تجربه به هنگام تربیت «خود» است. مولانا بیشتر بر معرفت شهودی تاکید دارد و با تربیت سالک-عارف به فناءفی الله می رسد که نتیجه آن خودشناسی فردی است. اما اقبال با بکارگیری روش شناخت عقلی و نتایج تجربی آن, خود فردی را به من اجتماعی گسترش می دهد و به یک هویت جمعی در تربیت «خود» نظر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستمی نسب دولت آباد، زینب. (1398). نقش «تربیتی خود» در اندیشه های ادبی و عرفانی مولوی و اقبال لاهوری. ادبیات تطبیقی (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان)، 11(20 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/527057/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی نسب دولت آباد زینب. نقش «تربیتی خود» در اندیشه های ادبی و عرفانی مولوی و اقبال لاهوری. ادبیات تطبیقی (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان)[Internet]. 1398؛11(20 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/527057/fa

    IEEE: کپی

    زینب رستمی نسب دولت آباد، “نقش «تربیتی خود» در اندیشه های ادبی و عرفانی مولوی و اقبال لاهوری،” ادبیات تطبیقی (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان)، vol. 11، no. 20 ، pp. 0–0، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527057/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا