Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1 (69)
  • صفحات: 

    5-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2003
  • دانلود: 

    1234
چکیده: 

یکی از دغدغه های حکمای اسلامی این است که چگونه برخی افراد به وسیله رویای صادقه، الهام و وحی از حقایقی باخبر می شوند که مربوط به آینده است. در این جستار کوشیده ایم از منظر سهروردی و صدرالدین شیرازی با توجه به جایگاهی که در عرفان اسلامی دارند، به این پرسش پاسخ دهیم. سالک پس از طی مراحل سیر و سلوک و تحمل ریاضات، توانایی اتصال به ساحتی غیبی که حقایق در آن ثبت شده را پیدا می کند و در پرتو این اتصال می تواند از اموری که مربوط به آینده است و حقایقی که در دسترس افراد عادی قرار نمی گیرد آگاه شود. این ساحت غیبی همان عالم مثال است و فرد در حالت خواب یا بیداری می تواند به وسیله قوه خیال به این عالم متصل شود و حقایق بر او مکشوف گردد. رویای صادقه با سلوک نفس در عالم مثال رخ می دهد و جزئیاتی که انبیا و اولیا هنگام وحی از غیب دریافت می کنند همگی مربوط به عالم مثال است. لذا در این مقاله کوشیده ایم این امور را بر پایه عالم مثال تبیین کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2003

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1234 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1 (69)
  • صفحات: 

    27-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    613
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

نظام معرفت شناسی اشراقی نظامی متعالی است که می تواند جایگاه معرفت فطری و رابطه آن با سایر معرفت های بشری را تبیین کند. بداهت، خطاناپذیری، ثبات، عمومیت و قابلیت پذیرش وصف کلیت و تشکیک از جمله شاخصه های معرفت فطری از دیدگاه سهروردی است. دامنه مفهومی معرفت فطری در نظام نوری و علم النفس اشراقی توسعه ویژه ای پیدا می کند، به نحوی که در بازخوانی مفاهیم و نظریات مربوط به حوزه ادراکات، محتمل است که معرفت حسی زیرمجموعه معرفت فطری قرار گیرد. معرفت عقلی از دیدگاه اشراق کارکرد تحلیلی، انتزاعی و ترکیبی دارد و به طور کلی از نوع حصولی است و از معرفت فطری متمایز است. اما معرفت عقلی از دیدگاه سهروردی به نحوی تبیین شده است که می تواند با معرفت فطری رابطه قویمی داشته باشد. معرفت قلبی نیز در برخی اقسام شاخصه هایی دارد که با شاخصه های معرفت فطری یکی است. در این مقاله، با توجه به جایگاه کانونی معرفت فطری در دستگاه فکری مربوط به علم اشراقی کوشیده ایم با ذکر شواهد و مستنداتی و با روشی توصیفی- تحلیلی این مسائل را بررسی کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 613

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1 (69)
  • صفحات: 

    47-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1906
  • دانلود: 

    1718
چکیده: 

در جوامع روایی شیعی، روایاتی وجود دارد که بر اساس آن ها خداوند انسان های مومن را از ماده ای خوش بو و خوشایند با عنوان طینت علیین، و انسان های کافر را از ماده ای بدبو و ناخوشایند با عنوان طینت سجین آفریده است. از ظاهر این روایات چنین برداشت می شود که نقش این طینت اولیه تنها در حد ماده اولیه آفرینش انسان نبوده بلکه فراتر از آن، امور مهمی همچون سعادت و شقاوت انسان با آن گره خورده است، ظاهر این روایات دال بر این است که این ماده اولیه به نحو بسیار پررنگی در ایمان و کفر و طاعت و معصیت آدمی موثر است، به گونه ای که ارتکاب معاصی و اعمال قبیح از ذات و طینت کافر برمی خیزد و اعمال نیک و حسنات از جوهر و طینت مومن ناشی می شود.مسلم است که این روایات با این تعابیر، منافی اختیار انسان و به تبع آن عدل الاهی است. از این رو اندیشمندان مختلف تلاش های فراوانی برای رفع تعارض این روایات با اختیار و عدل الاهی انجام داده و راه حل های مختلفی پیشنهاد نموده اند. تحقیق حاضر این راه حل ها را گزارش، بررسی و نقد کرده و در نهایت، راه حل و رویکرد جدیدی را در تفسیر و تاویل این روایات پیشنهاد داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1906

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1718 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1 (69)
  • صفحات: 

    75-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    670
  • دانلود: 

    930
چکیده: 

در اغلب آثاری که درباره دکارت نگاشته شده، صراحتا تصویری ریاضی از جهان در مابعدالطبیعه او عرضه شده است. اما چون در محافل فلسفی، آثار علمی و ریاضی دکارت مغفول مانده و بیشتر به آثار مابعدالطبیعی وی پرداخته شده توصیفی تحلیلی از اینکه دکارت چگونه طبیعت را جامه ریاضیات پوشانید و پای علوم دقیقه را به طبیعیات گشود مطرح نشده است. حتی برخی از اهل نظر، فلسفه ورزی های دکارت را مستقل از آثار علمی او دانسته اند، حال آنکه ظرایف تفکر ریاضی دکارت در تمام آثار مابعدالطبیعی او منشأ اثر بوده و این ظرایف بدون بررسی آثار ریاضی او پنهان خواهد ماند. این مقاله می کوشد مسیر دکارت تا رسیدن به تصویر ریاضی جهان را با عنایت به دقایق آثار علمی و ریاضی او بررسی کند و نشان دهد که چگونه چنین بینشی به نظام طبیعت، انسان را مسلط بر جهان و متصرف در آن کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 670

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 930 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

وفایی اعظم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1 (69)
  • صفحات: 

    97-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    591
  • دانلود: 

    626
چکیده: 

مساله شرور یکی از موضوعات کلامی است.در رابطه با شر پرسشهای زیادی مطرح شده است از جمله اینکه ؛ با وجود علم و قدرت و رحمت گسترده الاهی چگونه وجود شرور توجیه پذیر است؟ با فرض وجودی بودن برخی شرور، مانند درد و بیماری و فقر، و وجودی بودن مبادی شرور، مانند شیطان، شر چگونه از خداوند که خیر محض است، صادر شده است؟ وحی الاهی چگونه آن را تبیین کرده است؟ حکما و متکلمان در طول تاریخ درصدد پاسخ به این پرسشها برآمدند ولی آنچه در این پژوهش خواهد آمد تبیین محتوایی و مصداقی شر از منظر لغت شناسان و تطبیق آن بر قرآن، گستره شرور و مبانی آن در وحی الاهی، و پاسخ به شبهه شر بر اساس تفکیک بین صفات ذات و صفات فعل و کرانه مندی صفات الاهی در قرآن است. باور به قدرت، علم،خیرخواهی و دادگری مطلق خداوند به حوزه ذات الهی ارتباط دارد که نامحدودند. اما شرور به حوزه افعال الهی ارتباط دارد که صفات الهی در این حوزه کرانه مند و مقیدند. این پژوهش با محوریت آیات قران و تمرکز بر دیدگاه مشهور مفسران و اندیشمندان اسلامی انجام شده است با این نتیجه پایانی که شر با اوصاف الهی در تضاد نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 591

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 626 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

روحی برندق کاووس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1 (69)
  • صفحات: 

    117-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    962
  • دانلود: 

    1018
چکیده: 

حدیث «لیغان» نمونه ای از نصوص دینی است که برداشت ظاهری از آن با مقام اخلاقی و عرفانی رسول اکرم (ص) ناسازگار است. در این حدیث که در جوامع روایی اهل تسنن و شیعه از پیامبر اکرم (ص) نقل شده آمده است: در هر روز حجابی مانند ابر جلوی قلب مرا می گیرد و به همین دلیل روزی هفتاد بار استغفار می کنم. این مقاله ضمن گردآوری، تحلیل، رویکردشناسی و ارزیابی انواع برون رفت های اخلاقی و عرفانی در زمینه ناسازگاری استغفار رسول خدا (ص) با مقام اخلاقی و عرفانی آن حضرت، صحت و سقم احتمال های گوناگون را اعتبارسنجی کرده و به این دیدگاه راه یافته است که از میان بیست وسه تفسیر عرفانی فقط دو برون رفت می تواند توجیهی مناسب برای استغفار رسول اکرم (ص) باشد: تفسیر حدیث به استغفار از پایین تر از مقام احدیت که مقام اختصاصی رسول خدا (ص) است، و تفسیر آن به تمکن و استقامت در مقام احدیت و عدم تلون در آن. این دو برون رفت نه تنها با عصمت آن حضرت ناسازگاری ندارد که با منزلت های فراتر از عصمتی که در نبوت شرط است، سازگار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1018 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1 (69)
  • صفحات: 

    143-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2062
  • دانلود: 

    1002
چکیده: 

بنابر لذت گرایی، شادی خیر نهایی است و ناخشنودی شر غایی. ماده گرایان که عموما به اصالت لذت قائلند، در فرهنگ های انسانی نمودهای متنوعی داشته اند. در فرهنگ هندویی نیز مکتب کاملا متمایزی به نام چارواکه (لوکایاتا) وجود دارد که با مشرب فکری ماتریالیستی، لذت را تنها معنا و غایت حیات می داند. فلسفه اپیکوری در فرهنگ یونانی از نظر هستی شناسی و معرفت شناسی شبیه ترین مکتب فکری به فلسفه چارواکه است. با مقایسه اصل لذت از منظر این دو فلسفه روشن می شود که آنها هر دو، چون تنها به اعتبار و وجود ماده و صورت های آن قائلند و هستی انسان را منحصرا بر مبنای بعد مادی او تبیین کرده اند و همچنین هر گونه هستی پس از مرگ را انکار می کنند، بنابراین نتیجه می گیرند که، پس باید شاد بود و از لذات زندگی بهره کامل برد. با وجود این، بین آنها افتراقاتی نیز وجود دارد: اپیکوریان به ویژه با فلاسفه افراطی چارواکه ای ها در معنا و انواع لذت اختلاف تام دارند؛ همچنین اپیکوری ها برخلاف فلاسفه چارواکه که لذات جسمانی را معتبر می دانند، شادی و لذت برتر را بیشتر به معنای فقدان الم در نظر می گیرند؛ در حالی که، هدف چارواکه ای ها، تعمیق و گسترش دامنه لذت است، هدف اپیکوری ها، تقلیل حدالامکان درد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2062

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1002 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button