مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,063
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,013
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای اصل لذت در فلسفه چارواکه و فلسفه اپیکوری

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 167

چکیده

 بنابر لذت گرایی, شادی خیر نهایی است و ناخشنودی شر غایی. ماده گرایان که عموما به اصالت لذت قائلند, در فرهنگ های انسانی نمودهای متنوعی داشته اند. در فرهنگ هندویی نیز مکتب کاملا متمایزی به نام چارواکه (لوکایاتا) وجود دارد که با مشرب فکری ماتریالیستی, لذت را تنها معنا و غایت حیات می داند. فلسفه اپیکوری در فرهنگ یونانی از نظر هستی شناسی و معرفت شناسی شبیه ترین مکتب فکری به فلسفه چارواکه است. با مقایسه اصل لذت از منظر این دو فلسفه روشن می شود که آنها هر دو, چون تنها به اعتبار و وجود ماده و صورت های آن قائلند و هستی انسان را منحصرا بر مبنای بعد مادی او تبیین کرده اند و همچنین هر گونه هستی پس از مرگ را انکار می کنند, بنابراین نتیجه می گیرند که, پس باید شاد بود و از لذات زندگی بهره کامل برد. با وجود این, بین آنها افتراقاتی نیز وجود دارد: اپیکوریان به ویژه با فلاسفه افراطی چارواکه ای ها در معنا و انواع لذت اختلاف تام دارند؛ همچنین اپیکوری ها برخلاف فلاسفه چارواکه که لذات جسمانی را معتبر می دانند, شادی و لذت برتر را بیشتر به معنای فقدان الم در نظر می گیرند؛ در حالی که, هدف چارواکه ای ها, تعمیق و گسترش دامنه لذت است, هدف اپیکوری ها, تقلیل حدالامکان درد است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقان زاده، سجاد، و احمدیان، فاطمه. (1395). بررسی مقایسه ای اصل لذت در فلسفه چارواکه و فلسفه اپیکوری. پژوهش های فلسفی - کلامی، 18(1 (69))، 143-167. SID. https://sid.ir/paper/359106/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان زاده سجاد، احمدیان فاطمه. بررسی مقایسه ای اصل لذت در فلسفه چارواکه و فلسفه اپیکوری. پژوهش های فلسفی - کلامی[Internet]. 1395؛18(1 (69)):143-167. Available from: https://sid.ir/paper/359106/fa

    IEEE: کپی

    سجاد دهقان زاده، و فاطمه احمدیان، “بررسی مقایسه ای اصل لذت در فلسفه چارواکه و فلسفه اپیکوری،” پژوهش های فلسفی - کلامی، vol. 18، no. 1 (69)، pp. 143–167، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/359106/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button