چکیده فارسی:در قرآن کریم و روایات معصومان (ع)، آیاتی وجود دارند که در خصوص آینده زمین و وارثان حقیقی آن و حکومتی سرشار از عدل و داد سخن می گویند. از جمله آیاتی که در این موضوع سخن می گوید، آیه پنجم سوره قصص است که از پیشوایی و وراثت مستضعفان سخن گفته است. در منابع روایی و تفسیری فریقین ذیل این آیه، روایاتی نقل شده که بر اساس آن ها مصادیق متفاوتی برای وارثان زمین معرفی می شوند. دیدگاه عموم مفسران شیعه این است که تنزیل و تفسیر آیه، بنی اسرائیل است و بر اساس مفاد آیات و احادیث شیعی که با ظاهر آیات شریفه هماهنگ می باشند، تاویل یا مصداق اتم وارثان زمین، ائمه اطهار (ع) و امام مهدی (عج) و یاران آن حضرت هستند و وعده وراثت بر زمین، به عصر ظهور امام مهدی (عج) اختصاص یافته است؛ اما مفسران اهل سنت؛ ضمن عدم توجه به روایات اهل بیت (ع) این تنزیل و تفسیر را برای آیه پذیرفته؛ اما به تاویل یا مصداق اتم آیه (یعنی ائمه طاهرین (ع)) اشاره ای نکرده اند.
چکیده عربی:هناک آیات بینات فی القرآن الکریم وروایات واردة عن المعصومین (علیهم السلام) تشیر وتتحدث عن مستقبل الأرض وورثتها الحقیقین والحکومة العادلة والکریمة التی سوف تحکمها وتسیر مقالید امورها ومن تلک الآیات التی تنقل تلک الحقیقة هی الآیة الخامسة من سورة القصص التی تحدثت عن قیادة وورثة المستضعفین فیها وقد نقلت روایات فی ذیل تلک الآیة فی المصادر الروائیة والتفسیریة لکل الفریقین ذکر فیها مصادیق متفاوتة ومختلفة لمن یرث الأرض واما الرأی والمبنی الذی علیه مفسری الشیعة فهو إن تنزیل وتفسیر الآیة یعود الی بنی اسرائیل واما علی اساس مفاد الآیات القرآنیة الآخری والأحادیث التی نقلها الشیعة والتی تنطبق وتتناعم مع ظواهر الآیات فإن تآویل أو المصداق الحقیقی والأتم لمن یرث الأرض وما فیها فهم الأئمة الأطهار (علیهم السلام) ولاسیما الإمام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وأصحابه وأعوانه وإن الوعد الإلهی فی خصوص وراثة الأرض فهو یختص بزمان عصر ظهور مولانا بقیة الله الأعظم الإمام المهدی (ارواحنا لمقدمه الفداء) واما الرأی الذی تبناه أهل السنة فإنهم اذعنوا وبعیدا عن الروایات الواردة عن اهل البیت (علیهم السلام) الی ذلک التفسیر والتزیل ولکنهم فی الوقت نفسه لم یشیروا عن قرب أو بعد الی عملیة التآویل او المصداق الأتم للآیة (یعنی الأئمة الأطهار).