Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

897
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

517
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: درآمدی بر معرفت شناسی مهدویت (عنوان عربی: نتائج وثمارات المعرفة المهدویة)

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 60

چکیده

 چکیده فارسی:«معرفت شناسی مهدویت» نوعی معرفت شناسی مقید یا مضاف است که با نگاهی عقلی به تحلیل معرفت های حاصل از مهدویت پرداخته و به سوالاتی از این قبیل پاسخ می دهد: آیا معرفت یقینی به گزاره های مهدوی امکان دارد؟ راه ها و منابع معرفت به گزاره های مهدوی کدامند؟ آیا گزاره های مهدوی اساسا صدق و کذب پذیرند یا نه؟ در صورت صادق بودن, صدق آن ها به چه معناست و چگونه می توان صدق شان را اثبات کرد؟ نگارنده بر این باور است که با قوای ادراکی حس, عقل و قلب؛ علم حصولی و حضوری می توان به مسائل مهدویت معرفت یقینی پیدا کرد. معرفت یقینی یا باید بدیهی و در قالب اولیات و وجدانیات باشد و یا از راه برهان حاصل گردد. با توجه به نظریه مبناگروی, اگر برخی گزاره های مهدوی از سنخ قضایای حقیقتا بدیهی؛ یعنی اولیات و وجدانیات باشند, خود موجهند و به توجیه و اقامه دلیل نیازی ندارند؛ چرا که صدق آن ها ذاتی شان است. در غیر این صورت, توجیه گزاره های مهدوی بر اساس برهان و استدلال صورت می گیرد. حق آن است که در گزاره های مهدوی, وجدانیات که حقیقتا بدیهی اند و نیز محسوسات و متواترات که قریب بدیهی اند؛ وجود دارد. چکیده عربی:مما لاشک فیه فإن > المعرفة المهدویة < هی نوع من المعرفة المقیدة أو المضافة وتتطرق ومن خلال النظرة العقلیة الی تحالیل المعرفة الحاصلة والناتجة من موضوع المهدویة وتجیب علی الأسئلة التی تدور فی هذا المحور من قبیل: هل یمکن حصول المعرفة الیقینیة من خلال الأخبار المهدویة ؟ وماهی الطرق والآلیات المعرفیة للأخبار المهدویة ؟ وهل یاتری إن الأخبار المهدویة فی الاساس تقبل الصدق والکذب ؟ وإذا کانت صادقة فماهو معنی صدقها وکیف یمکن إثبات ذلک الصدق ؟ ویعتقد کاتب المقاله هذه بإنه یمکن الحصول علی المعرفة الیقینیة بواسطة المسائل المهدویة وذلک بعد إعمال القوی الإدراکیة الحسیة والعقل والقلب والعلم الحصولی والعلم الحضوری.ومن الواضح فإن المعرفة الیقینیة إما ان تکون بدیهیة وفی قالب الأولیات والوجدانیات وإما ان تحصل عن طریق البرهان ونظرا الی نظریة المبنی العقدی فإن هناک بعض الأخبار المهدویة هی من سنخیة القضایا البدیهیة فی الواقع یعنی هی من الأولیات والوجدانیات فهی لاتحتاج الی إقامة الدلیل علیها لإنها موجهة فی الأصل بإعتبار إن صدقها ینشأ من ذاتها وإما إذا کان الأمر فی غیر هذه الصورة فتحتاج عملیة توجیه الأخبار المهدویة الی البرهان والإستدلال ولانجافی الحقیقة إذا قلنا إن الأخبار المهدویة تحتوی علی الوجدانیات التی هی فی الواقع من البدیهیات وایضا فیها المحسوسات والمتواترات التی تکون قریبة من البدیهیات.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابوالقاسم زاده، مجید. (1393). عنوان فارسی: درآمدی بر معرفت شناسی مهدویت (عنوان عربی: نتائج وثمارات المعرفة المهدویة). انتظار موعود، 14(46)، 35-60. SID. https://sid.ir/paper/403213/fa

    Vancouver: کپی

    ابوالقاسم زاده مجید. عنوان فارسی: درآمدی بر معرفت شناسی مهدویت (عنوان عربی: نتائج وثمارات المعرفة المهدویة). انتظار موعود[Internet]. 1393؛14(46):35-60. Available from: https://sid.ir/paper/403213/fa

    IEEE: کپی

    مجید ابوالقاسم زاده، “عنوان فارسی: درآمدی بر معرفت شناسی مهدویت (عنوان عربی: نتائج وثمارات المعرفة المهدویة)،” انتظار موعود، vol. 14، no. 46، pp. 35–60، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/403213/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا