مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

491
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: روش شناسی و گونه شناسی مصادر تاریخ الحجه بحارالانوار (عنوان عربی: معرفة الأسلوب والطریقة فی معرفة تاریخ الحجة لبحار الأنوار)

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 112

چکیده

 چکیده فارسی:علامه مجلسی در «تاریخ الحجه» که بخشی از کتاب بحارالانوار است, به گزینش و گزارش روایات مهدویت پرداخته است. مساله اصلی این پژوهه, روش شناسی روایی و گونه شناسی مصادر علامه مجلسی (ره) در این بخش است. نتایج بررسی و ارزیابی «تاریخ الحجه» نشان داد که علامه در روش شناسی خود از فهم متن و فهم مقصود بهره جسته و ژرف اندیشانه به چینش و تحلیل روایات مهدویت پرداخته است. ایشان پس از احراز صحت متن از طریق توجه به اختلاف نسخه ها, تصحیف و توجه به تقطیع, به دنبال فهم متن به واسطه بررسی غریب الحدیث ها و توجه به بلاغت و خانواده حدیث است و از طریق گردآوردن قرینه هایی چون آیات قرآن کریم, عقل باوری, تاریخی نگری به دنبال کشف مراد جدی و مقصود اصلی معصوم می باشد. تنوع, اعتبار و اصالت سه ویژگی مصادر مجلسی در«تاریخ الحجه» به شمار می آید. چکیده عربی:یتطرق العلامة المجلسی فی (تاریخ الحجة) والذی هو جزء من کتاب بحار الأنوار الی إنتخاب الروایات المهدویة والعمل علی إفرازها وتتناول هذه المقالة والدراسة فی الاصل الی معرفة الاسلوب الروائی ومعرفة نوع المصادر التی إعتمدها العلامة المجلسی (رحمه الله) فی ذلک الجزء والقسم. وتظهر نتائج الدراسة والتقیم الحاصل من >تاریخ الحجة< بإن العلامة استفاد فی اسلوبه من عملیة فهم النص وفهم المقصود وتطرق ومن خلال نظرته الثاقبة وبعیدة المدی بتحلیل وإنعکاس الروایات المهدویة.وکان یبغی ومن بعد إحرازه صحة النص عن طریق الترکیز علی الإختلاف الحاصل فی النسخ والتصحیف والتقطیع الی فهم النص بواسطة دراسة غرائب الأحادیث والنظر الی بلاغة الحدیث وسنخیته وکان یروم الی معرفة المراد الجدی والمقصود الأصلی من حدیث المعصوم (علیه السلام) وذلک بإلاعتماد علی جمع القرائن من قبیل الآیات القرآنیة والتصدیق العقلی والحقائق التاریخیة ولاشک فإن التنوع والإعتبار والأصالة هی ثلاثة صفات وخصوصیات حوتها وتضمنتها المصادر التی اتبعها العلامة المجلسی فی (تاریخ الحجة).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نساج، مریم، و راد، علی. (1393). عنوان فارسی: روش شناسی و گونه شناسی مصادر تاریخ الحجه بحارالانوار (عنوان عربی: معرفة الأسلوب والطریقة فی معرفة تاریخ الحجة لبحار الأنوار). انتظار موعود، 14(46)، 81-112. SID. https://sid.ir/paper/394194/fa

    Vancouver: کپی

    نساج مریم، راد علی. عنوان فارسی: روش شناسی و گونه شناسی مصادر تاریخ الحجه بحارالانوار (عنوان عربی: معرفة الأسلوب والطریقة فی معرفة تاریخ الحجة لبحار الأنوار). انتظار موعود[Internet]. 1393؛14(46):81-112. Available from: https://sid.ir/paper/394194/fa

    IEEE: کپی

    مریم نساج، و علی راد، “عنوان فارسی: روش شناسی و گونه شناسی مصادر تاریخ الحجه بحارالانوار (عنوان عربی: معرفة الأسلوب والطریقة فی معرفة تاریخ الحجة لبحار الأنوار)،” انتظار موعود، vol. 14، no. 46، pp. 81–112، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394194/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button