Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Author(s): 

دادجو دره

Issue Info: 
  • Year: 

    1393
  • Volume: 

    9
  • Issue: 

    34
  • Pages: 

    0-0
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    428
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

حرکت دوشادوش شعر و موسیقی در بستر هنر ایران امری غیر قابل انکار است اما، گاه در طول تاریخ، یکی از این دو عنصر هنری، بار سنگین تری را بر دوش کشیده است. در این پژوهش که کندوکاوی است در هنر دوگانه رودکی ضمن تحقیق و تطبیق در موارد مشابه، و با استناد به حکایت دوم از مقالت دوم کتاب مجمع النوادر (چهار مقاله) به تحلیل دیدگاه های نظامی عروضی در باب تاثیرات شاعرانه کلام رودکی پرداخته شده است و در این میان شواهدی ارایه گردیده است مبنی بر اینکه علیرغم باور مولف چهار مقاله، عنصر تاثیرگذار بر امیر سامانی موسیقی رودکی بوده است و نه شعر وی.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 428

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1393
  • Volume: 

    9
  • Issue: 

    34
  • Pages: 

    0-0
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1223
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زبان مهمترین وسیله ارتباطی انسان و پایه همه نهادهای اجتماعی و پدیده ای است که در هر زمان در حال تغییر و تحول است. تحولات واجی از قدیم ترین ایام تاکنون مورد توجه زبان شناسان بوده است. در آغاز رواج زبان فارسی دری هنوز تلفظ بسیاری از کلمات و املای آنها صورت ثابت و واحدی پیدا نکرده بود، لذا یک کلمه به صورت های گوناگون تلفظ و نوشته می شد. مطالعه دیوان ظهیر فاریابی (متوفی به سال 598)، شاعر با ذوق و مشهور قصیده و غزل در قرن ششم هجری، از منظر واژگان به دلیل وسعت دامنه لغات، فراوانی و دگرگونی آنها، محور اصلی این مقاله است. این امر علاوه بر اینکه واژه ها و ترکیبات بسیاری را در اختیار ما قرار می دهد که برغنای زبان فارسی افزوده اند، رمز موفقیت شاعران گذشته را نیز از نظر تاثیرگذاری بر مخاطبان و کسب شهرت و اعتبار بازگو می کند. در شعر ظهیر فاریابی، برخی از مختصات زبانی سبک خراسانی با اندکی تغییر - افزایش لغات عربی و کاهش قابل توجه کاربرد لغات مهجور کهن - به خدمت گرفته شده است. با توجه به اینکه برخی از ویژگی های سبک خراسانی و همچنین برخی از مختصات سبک عراقی در اشعار او به چشم می خورد، می توان سبک او را بینابین نامید.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1223

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1393
  • Volume: 

    9
  • Issue: 

    34
  • Pages: 

    0-0
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1780
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

توجه به این نکته که اضافه مصدر به معمولش لفظی است یا معنوی در ترکیب نحوی جمله ها اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا در بسیاری موارد برای مشخص کردن اعراب واژگان، دانستن این مساله ضروری و اجتناب ناپذیر است. در این مقاله پس از بررسی دیدگاه نحویان موافق و مخالف، به این نتیجه رسیدیم که اضافه مصدر به معمولش معنوی است و منظور از اصطلاح نحوی «عدم انفصال»، قرار نگرفتن ضمیر میان مضاف و مضاف الیه است. همچنین اگر تابعی، جز عطف، برای معمول مصدر مضاف آورده شود، دو حالت اعرابی (جر و تبعیت از محل متبوع) برای تابع جایز است، اما اگر تابع عطف باشد بهتر است تنها مجرور شود و محل اعرابی دیگری برای آن در نظر گرفته نشود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1393
  • Volume: 

    9
  • Issue: 

    34
  • Pages: 

    0-0
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1289
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

روایت شناسی از مباحث مورد توجه در سبک شناسی است که با رویکرد افرادی مثل؛ تزوتان تودوروف، ولادیمیر پراپ، شلومیت ریمون - کنان، رولان بارت و مایکل جی تولان که در این حوزه صاحب نظر هستند، گسترش پیدا کرده است. بررسی ساختار روایی در حکایات تمثیلی که به نثر فنی و مصنوع نوشته شده اند، موضوعی است که در این مقاله بدان پرداخته شده است. سبک حکایت های تمثیلی قرن ششم که با صنایع بدیعی و توصیفات متنی متوالی درگیر است، ظاهرا از ساخت و عناصر روایی داستان های جدید بهره مند نیست، اما در نثر مرزبان نامه سعدالدین وراوینی نشانه هایی از اصول استادانه داستان نویسی را می توان پیگیری کرد. این حکایت ها با توالی از پیش انتخاب شده و غیر تصادفی رخدادها، نوشته شده اند. در این نثر غلبه بارخدادهای واسطه و توالی های علی است. با بررسی ساختار روایی و ریخت شناسی حکایات در لایه های درونی و ژرف ساخت آنها می توان به این نتیجه رسید که در این متون شخصیت ها و مضامین خاص ومکرری مورد توجه نویسنده است. راوی که اغلب متفاوت داستانی است، در نقل حکایات، ازکانونی گر نوع دوم (درونی) و سوم (ذهنی) استفاده می کند. هم چنین سه سطح داستانی دراین کتاب دیده می شود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1289

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    2014
  • Volume: 

    9
  • Issue: 

    34
  • Pages: 

    0-0
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    8473
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

From the first period of Persian poem-which started from first decades of 9th century and continued to the end of this century-survived just 64 verses (Poets: Hanzley-e Badgheysi, Mohammad bn Wasif-e Sagzi (from Sistan), Bassam-e Kurd, Mohammad bn Mokhallad, Mahmud bn Warragh, Firuz Mashreghi, Abusolayk-e Gorgani and Shaker-e Bokhari (from Bokhara) which Gilbert Lazard in the oldest scattered Persian poems collected them. In the paper, have presented different definitions of style briefly, and eventually analyzed in the epoch style point of view, means the similar and specific characteristic in an epoch as frequency. The paper tries to study these poems as three points of view (External form, Internal Form, Subjective Form) and the results presented as frequency and in static charts.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 8473

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

SADRI JAFAR | SEDGHI HAMED

Issue Info: 
  • Year: 

    2014
  • Volume: 

    9
  • Issue: 

    34
  • Pages: 

    0-0
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    720
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Poetry as the everlasting art is prevalent in all times and in all nations. As an innate instinct, and thanks to the Holy Qur'an and Islam, as well as the pure teachings of Imam, poetry became eternal. In the present study, to trace the desirable poetry from the viewpoint of Imam Sadiqconsidering the events of the time, an example of his poems and hisprominent followers’ was investigated. Regarding the challenges of enemies and creating cults, Imam explained the status of Imamate and mentioned its necessity. Therefore, the beauty of poetry was distinguished due to ethics and good characters. Finally, in Imam's poetry and some of his prominent disciples’, values such as faith in God, belief in prophecy, Imamate and life after death, are the most important ones which are highlighted. The poets, who were influenced by Thaqalayn and especially qualified to benefit from the words of Imam Sadiq (PBUH), reflected the injustice and oppression to the Holy Inmate (PBUT) which were particularly outlined in the movement of Imam Hossein. With Imam’s encouragement, pure Islamic thoughts, mostly in Shiitepoetry, obtained everlasting worth. Thus, for composing loyal poems, the poets could gain the honor to be praised by Imam.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 720

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button