زمینه و هدف: در چند دهه اخیر دانشگاه ها سرمایه گذاری بیشتری روی گردآوری و بازتولید دانش انجام داده اند رقابت بر سر دستیابی به چنین شرایطی، نظامهای جدیدی از رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه ها را ایجاد کرده است. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل مناسبی جهت رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در سطح کشور است. روش بررسی: در این تحقیق ابتدا نتایج حاصل از بررسی های مبانی نظری مورد تحلیل قرار گرفت (مرور اسنادی) و سپس داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته از طریق روش تحلیل تم بررسی شد. کدگذاری روابط نهفته بین مفاهیم از طریق مراجعه مجدد به متن مصاحبه و بازبینی کدها انجام شده و در نهایت مولفه های نهایی استخراج شد. در انتهای این مرحله مولفه های انتخابی با مدل بدست آمده از چارچوب نظری و پیشینه مطابقت داده شده و در نهایت مولفه های نهایی رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بدست آمد یافته ها: شاخص های بدست آمده در این تحقیق برای رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شامل موارد زیر بود: کارکرد آموزشی، کارکرد پژوهشی، بزرگی دانشگاه، اشتغالزایی و کارافرینی و رتبه علمی و وجهه علمی وبین المللی نتیجه گیری: تحلیل نتایج نشان داد که شاخص های در نظر گرفته شده در مدل پیشنهادی برای رتبه بندی دانشگاه ها با داده های تجربی مناسبت داشته و از شرایط مطلوبی برخوردار است.