زمینه و هدف: کتاب های آسمانی، بسیاری از پیام ها و آموزه های تربیتی خود را از طریق بیان داستان انبیا و اقوام گذشته ارایه نموده اند که ازجمله آنها داستان حضرت ایوب (ع) است که در عهد قدیم به صورت مفصل و در قرآن کریم به طور مجمل بیان شده است. این مقاله بر آن است که آموزه های تربیتی را از این داستان ها استنتاج کند. روش: این مقاله با روش «توصیف و تحلیل» ابتدا گزارش عهد قدیم و قرآن کریم را از این داستان بیان کرده، سپس با مقایسه آنها ذیل چهار عنوان 1. زندگی قبل از ابتلاء، 2. کیفیت ابتلاء، 3. نحوه تعامل ایوب با ابتلاء، و 4. پاسخ خداوند به ایوب و سرانجام داستان، 3 آموزه مشترک میان قرآن و عهد قدیم و 4 آموزه اختصاصی را در قرآن کریم به دست آورده است. یافته ها و نتیجه گیری: 1. در معرض ابتلاء بودن همه انسان ها حتی پیامبران، 2. ملازم نبودن ابتلای انسان ها با گناهکار بودن آنان و لزوم پرهیز از سرزنش مبتلایان و 3. ناامید نشدن از خواندن خداوند به هنگام سختی ها و لزوم امیدواری به رحمت و گشایش الهی، آموزه های مشترک قرآن و عهد قدیم اند؛ افزون براین الف) رعایت ادب در پیشگاه خدا به هنگام سختی ها، ب) صبر به هنگام سختی ها، ج) عبادت و رجوع به خدا به هنگام سختی ها، د) رضایت به تقدیرات الهی و عدم ناسپاسی، نیز از آموزه های اختصاصی قرآن کریم هستند.