Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    5-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    424
  • دانلود: 

    534
چکیده: 

مقدمه: یکی از چالش های بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کاهش کیفیت زندگی و سلامت عمومی بیماران است. در دهه اخیر درمان شناختی-رفتاری به عنوان یکی از درمان های موثر در درمان بسیاری از اختلالات معرفی شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر انجام گرفته است. روش کار: پژوهش از نوع نیمه تجربی پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در زمستان سال 1397 بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و همکاران و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. گروه آزمایش تحت درمان شناختی-رفتاری به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج: به دست آمده نشان داد درمان شناختی-رفتاری در افزایش سلامت عمومی (0. 001=p) و کیفیت زندگی (0. 026=p) بیماران موثر است. میانگین نمرات سلامت عمومی و کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بهبود یافته است. بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد که با اجرای درمان شناختی-رفتاری می توان به ارتقای کیفیت زندگی و سلامت عمومی در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کمک کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 424

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 534 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    20-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1269
  • دانلود: 

    1019
چکیده: 

مقدمه: اختلال استرس پس از سانحه یکی از فراگیرترین اختلالات پس از وقوع حوادث آسیب زا است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شفقت درمانی بر بهبود علایم اختلال استرس پس از سانحه انجام شد. روش کار: جامعه آماری شامل جانبازان جنگ تحمیلی مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه مراجعه کننده به بیمارستان ابن سینای شهر مشهد بود که از میان آنها تعداد 30 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (هرگروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش طی هشت جلسه، شفقت درمانی را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. متغیر وابسته در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون مورد اندازه گیری قرار گرفت. برای اندازه گیری متغیر از مقیاس استرس پس از سانحه می سی سی پی استفاده شد. نتایج: تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تک متغیره نشان داد که با کنترل اثرات پیش آزمون، شفقت درمانی اثر معنی داری بر بهبود علایم اختلال استرس پس از سانحه داشت. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان می دهد که شفقت درمانی گروهی با کاهش در هیجانات منفی و بهبود روابط بین فردی باعث بهبود علایم اختلال استرس پس از سانحه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1019 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    26-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    590
  • دانلود: 

    540
چکیده: 

مقدمه: وجود 8 سال جنگ تحمیلی در ایران موجب شده است گروه قابل توجهی از رزمندگان و جانبازان به علایم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) دچار شوند. در این مطالعه اثر گروه درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش اضطراب ناشی از اختلال استرس پس از سانحه مورد بررسی قرار گرفت. روش کار: این پژوهش کاربردی با طرح نیمه آزمایش به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل در سال 97-1396 در بیمارستان روان پزشکی صدر شهر تهران انجام پذیرفت و تعداد 30 نفر از جانبازان مبتلا به (PTSD) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 14 جلسه تحت درمان شناختی-رفتاری قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس سنجش اضطراب و استرس و افسردگی DASS-21 بود. تجزیه و تحلیل آماری داده ها به روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون لوین انجام شد. یافته ها پس از تعدیل نمرات پیش آزمون تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل معنی دار بود. بر اساس تحلیل کوواریانس یک طرفه به روی نمره کل افراد در متغیر اضطراب بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0 > P) و (372/19= F). بحث و نتیجه گیری: این مداخله نشان داد که درمان شناختی-رفتاری موجب کاهش اضطراب در جانبازان مبتلا به استرس پس از سانحه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 540 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    33-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    832
  • دانلود: 

    685
چکیده: 

مقدمه: جینسینگ از جمله مکمل های گیاهی است که امروزه جهت بهبود کارایی ورزشکاران استفاده می شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرین سرعتی همراه با مکمل جینسینگ بر توان هوازی و بی هوازی دختران تمرین کرده بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 30 دختر فعال به طور تصادفی در سه گروه تمرین به همراه مکمل، تمرین و کنترل قرار گرفتند. افراد گروه مکمل به همراه تمرین و تمرین به مدت 8 هفته، سه جلسه در هفته به اجرای تمرینات سرعتی پرداختند. گروه مکمل به همراه تمرین یک ساعت قبل از تمرینات سرعتی یک عدد کپسول 250 میلی گرمی جینسینگ مصرف می کردند. قبل و بعد از برنامه تمرین و مکمل دهی، توان هوازی و بی هوازی و عملکرد سرعتی اندازه گیری به عمل آمد. به منظور بررسی نتایج: از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی داری 0/05≥ P استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که توان هوازی و عملکرد سرعتی در گروه تمرین به همراه مکمل نسبت به گروه تمرین و کنترل به طور معنی داری بهبود پیدا کرد، در حالی که توان بی هوازی در بین سه گروه تفاوت معنی داری نداشت. بحث و نتیجه گیری: براساس یافته های تحقیق حاضر به نظر می رسد که مکمل جینسینگ می تواند باعث بهبود توان هوازی و عملکرد سرعتی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 832

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 685 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    39-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    545
  • دانلود: 

    576
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از مشکلاتی که افراد پرتحرک به ویژه نظامیان با آن روبرو هستند، میزان بالای وقوع آسیب های عضلانی-اسکلتی و به دنبال آن از دست رفتن زمان خدمت و هزینه های گزاف ناشی از آن است. این آسیب ها به دلایل مختلفی اتفاق می افتند که برخی از آنان قابل اصلاح و پیشگیری هستند. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط همبستگی بین برخی ویژگی های آنتروپومتریک، استقامت عضلات ناحیه مرکزی بدن و ثبات پاسچرال پویا می باشد. روش ها: در مطالعه حاضر 30 تکاور نظامی (سن 4/76 ± 29/45) بودند که تحت ارزیابی و اندازه گیری قرار گرفتند. ابتدا ویژگی های آنتروپومتریک شامل قد، وزن و شاخص توده بدن (BMI)، مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس آزمون های میدانی مگیل (استقامت عضلات ناحیه مرکزی بدن) و آزمون سنجش ثبات پاسچرال پویا روی آنان اجرا گردید. در انتها داده های به دست آمده از طریق آزمون همبستگی پیرسون (0/05>P) تحلیل شد. یافته ها: نتایج: آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین شاخص های مورد نظر آنتروپومتری و استقامت عضلات ناحیه مرکزی بدن آزمودنی ها و شاخص DPSI همبستگی معناداری وجود ندارد. اما بین برخی شاخص ه ای آنتروپومتری و استقامت عضلات ناحیه مرکزی بدن همبستگی معنادار وجود داشت (0/05>P). نتیجه گیری: نتایج: پژوهش حاضر نشان داد بین برخی ویژگی های آنتروپومتریک (وزن، BMI) و استقامت عضلات ناحیه مرکزی بدن (آزمون های پلانک) ارتباط معناداری وجود دارد. بدین معنا که هر چه وزن و BMI افراد کاهش پیدا کند نمرات آزمون مگیل به ویژه آزمون های پلانک و پلانک از طرفین بهتر خواهند شد. در نتیجه، کنترل وزن به ویژه در کارکنان نظامی به منظور کاهش ضعف در عضلات ناحیه مرکزی و در نهایت جلوگیری از بروز کمردرد که امری نسبتا شایع می باشد ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 545

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 576 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

موسوی سیدمرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    46-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    323
  • دانلود: 

    492
چکیده: 

مقدمه: امروزه اهمیت دانش بیشتر از منابع سنتی مانند نیروی کار، زمین و سرمایه مالی است و در اختیار داشتن دانش منحصر به فرد و اهرم دانش موثر منجر به مزیت های رقابتی خواهد شد، در نتیجه این مطالعه با هدف دستیابی به الگوی راهبردی مدیریت دانش در بیمارستان 523 ارتش انجام شده است. روش کار: مقاله حاضر بخشی از یک مطالعه گراندد تیوری بود. تحلیل مقایسه ای مداوم همزمان با جمع آوری داده ها و با استفاده از نرم افزار MAXQDA نسخه 2016 انجام و نمونه گیری از نوع هدفمند از میان کارکنان باتجربه و با حداکثر واریانس در زمینه مورد مطالعه انتخاب شدند. یافته ها: مشارکت کنندگان تحقیق شامل 17 نفر با سابقه کار بخش های متنوع بیمارستانی بودند. ساختار مدیریت دانش نیز در ابعاد: پدیده مورد مطالعه و پیامد حاصل شده طبقه بندی گردید که این طبقات بر اساس الگوی پارادایمی، ساختار مدیریت دانش را مشخص نمودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج: حاصل از پژوهش نشان داد مدیریت دانش عبارت است از اداره فرایند تراوش دانش، آرایش دانش و تولد دانش، که طی این فرایند، پیامد انتشار و کاربرد دانش را در بر دارد. این تعریف ساختاری از مدیریت دانش برخاسته از زمینه و شرایط موجود در سیستم بهداشتی و درمانی بیمارستان 523 ارتش بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 323

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 492 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    59-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    503
  • دانلود: 

    575
چکیده: 

مقدمه: افزایش بی اخلاقی ها و سرقت های علمی در نظام آموزش عالی کشور به یک بحران جدی مبدل شده است. از این رو، هدف از این مطالعه تحلیل مصادیق سرقت علمی و معرفی نرم افزارهای شناسایی سرقت علمی می باشد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مروری-روایتی است. مقالات فارسی و لاتین مرتبط با استفاده از کلیدواژه های سرقت علمی در پایگاه های اطلاعاتی در بازه زمانی 2003-2014 جستجو شدند. از بین 59 مقاله استخراج شده پس از بررسی، 33 مقاله تحلیل اسنادی شد. یافته ها بر اساس یافته های مطالعه، 14 مورد مصداق سرقت علمی شناسایی شد که شامل سرقت از خود، سرقت علمی موزاییکی، داده سازی، فریب کاری یا دروغ پردازی، سرقت استعاره ای، نادرستی در نام نویسندگان، سرقت سبک استدلال، انتشارات همپوشان، سرقت ترجمه و تغییر زبان، سرقت ایده، کپی و پیست، سرقت علمی ساختاری، سرقت علمی عمدی و سرقت علمی غیر عمدی می باشد. 25 نرم افزار پیشرو در قلمروی شناسایی سرقت علمی وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه حاضر، توصیه می گردد مسیولین با برگزاری کارگاه های آموزشی، ضمن ترویج فرهنگ اخلاق پژوهشی به معرفی و نحوه استفاده از نرم افزارهای شناسایی آن همت گمارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 503

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 575 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button