مقدمه: سلامت دانش آموزان به عنوان قشر عظیمی از جامعه سالم ضروری است مدارس نقش مهمی در انتقال اطلاعات بهداشتی به آنها دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر مداخله سلامت محور برآگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان متوسطه اول شهر مهریز است. روش بررسی: در یک مطالعه نیمه تجربی به روش قبل و بعد در سال 1395، 260 دانش آموز متوسطه اول در شهر مهریز مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه نظام مراقبت مدرسه محور سلامت دانش آموزان (GSHS) بوده که 5 بخش آن مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه در دو مرحله، قبل و سه ماه پس از مداخله آموزشی توسط دانش آموزان تکمیل شد. آنالیز آماری داده ها با استفاده از از نرم افزارspss نسخه20 و آزمون های آماری z برای مقایسه دو نسبت، t-test، آنالیز واریانس، مک نمار و کای اسکوار تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: بعد از مداخله تفاوت معنادار در مصرف شیر و لبنیات حداقل 2 بار در روز، مصرف سبزی، شستن دست ها قبل از خوردن چیزی در مدرسه، دوبار یا بیشتر مسواک زدن در روز، حداقل 60 دقیقه ورزش کردن در روز و نخوابیدن در شب به علت نگرانی در مورد مسائل مختلف مشاهده گردید(05/0p? ). همچنین مداخله بر میانگین و انحراف معیار نمرات آگاهی بهداشت روان و تغذیه و بهداشت دهان و دندان و میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش فعالیت فیزیکی، بهداشت دهان و دندان و تغذیه موثر بوده است(05/0? p). نتیجه گیری: مداخلات بهداشتی می تواند باعث افزایش رفتارهای ارتقا دهنده سلامت و ارتقاء آگاهی و نگرش دانش آموزان گردد. لذا استفاده از برنامه های مداخله ای با استفاده از ظرفیت های موجود در مدارس توصیه می گردد.