زمینه و هدف: امروزه ورزش به عنوان یکی از مسایل مهم در جوامع مختلف، نقش مهمی در توسعه اجتماعی، جسمانی و روانی جامعه دارد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی روابط ساختاری ابعاد روانشناختی، مدگرایی و گرایش به ورزش در نوجوانان بود. روش کار: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و کاربردی بود که به صورت میدانی انجام شد. برای انجام این تحقیق از بین دانش آموزان متوسطه اول شهرستان سقز 8881 نفر (4129 دختر؛ 4752 پسر)، بر اساس جدول مورگان، تعداد 368 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و پس از کسب مجوزهای لازم، پرسشنامه محقق ساخته ابعاد سلامت روانشناختی، پرسشنامه گرایش به ورزش صفری (1383) و پرسشنامه مدگرایی کشکر و همکاران (1396) بین افراد نمونه توزیع شده و 343 پرسشنامه جمع آوری شد. نهایتا به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد، ابعاد روانشناختی و مدگرایی بر گرایش به ورزش تاثیر معناداری دارند. نتایج مربوط به شاخص های برازش تحقیق نشان داد که تمامی شاخص های بزارش مدل تحقیق، در وضعیت مناسبی می باشد که این مساله نشان دهنده مناسب بودن وضعیت برازش مدل تحقیق می باشد. نتیجه گیری: نتایج تایید کننده تاثیر ابعاد روان شناختی و مدگرایی بر گرایش به ورزش در نوجوانان می باشد. بنابراین توصیه می شود مسولین جهت تشویق نوجوانان به ورزش به این مقوله ها بطور جدی توجه کنند.