Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    190
  • دانلود: 

    476
چکیده: 

مقدمه: تعارض نقش زمانی بروز می کند که یک فرد ملزم به انجام نقش های اجتماعی متعدد و رفتارهای ناهماهنگی است. یکی از این نوع از تعارض ها، تعارض کار و خانواده می باشد. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف ترجمه وروانسنجی"مقیاس تعارض کار-خانواده" ((Work-Family Conflict Scale در کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. روش کار: مطالعه حاضر از مطالعات روش شناسی است. جامعه پژوهش کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند که با استفاده از روش غیر تصادفی و سهمیه ای و تعداد نمونه لازم برای تحلیل عاملی تعداد 200 تن به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید. "مقیاس تعارض کار-خانواده" با18عبارت و 6 زیر مقیاس و روش پاسخ دهی لیکرت 5 درجه ای از خیلی کم تا خیلی زیاد می باشد. ابتدا نسخه اصلی به فارسی ترجمه شد. پس از آن ترکیب و تلفیق ترجمه های اولیه به یک ترجمه واحد صورت گرفت. نسخه نهایی ترجمه شده از فارسی به انگلیسی و در نهایت نسخه ترجمه شده مورد بازنگری، اصلاح و جمع بندی قرار گرفت. روایی صوری، نسبت روایی محتوا، شاخص روایی محتوا، روایی سازه با روش تحلیل عاملی اکتشافی، روایی همگرا و روایی واگرا اندازه گیری شد. پایایی به روش ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب انجام شد. داده ها با نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و SmartPLS 3. 2. 1مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تمام عبارت های مقیاس ازنظر متخصصان تاثیر بیشتر از 5/1 دارند. نتایج نسبت روایی محتوا با نظر 15 تن از متخصصان 59/0 و شاخص روایی محتوا نیز 79/0 تا 81/0 به دست آمد. نتایج آزمون کرویت بارتلت بیان کننده همبستگی معنادار کافی بین سوالات بود (001/0>P، 023/2263=Chi-square). همچنین نتایج به دست آمده از ملاک کیسر نشان داد بارهای عاملی برای هر 6 عامل بزرگتر از 40/0 بوده که در کل 791/76 درصد از واریانس کل را تبیین می کند. تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که شاخص های روایی همگرا در ابعاد شش گانه مقیاس مورد مطالعه بیشتر از 5/0 می باشد. همچنین روایی واگرا نشان داد که میانگین واریانس استخراج شده هر کدام از ابعاد، بیشتر از بالاترین همبستگی آن با سایر سازه های مقیاس مورد مطالعه است. نتایج ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب، به ترتیب بیشتر از 70/0و 80/0 دست آمد. نتیجه گیری: "مقیاس تعارض کار-خانواده" در بین جامعه کارکنان ورزشی همانند نسخه اصلی، می تواند به عنوان ابزار مناسبی برای ارزیابی تعارض کار و خانواده مورد استفاده قرار گیرد. لذا استفاده از این مقیاس برای اندازه گیری این سازه برای کارکنان حوزه ورزش پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 476 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    11-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    258
  • دانلود: 

    496
چکیده: 

مقدمه: سلامت و ایمنی در سیستم های ساخت و تولید ابری مخصوصا با انتشار ویروس کرونا به یک مسیله مهم تبدیل شده است، که هم سیستم ها و هم نیروی کار را در معرض خطر قرار داده است. در سال های اخیر مجلات و پژوهشگران بسیاری، پژوهش های خود را معطوف به این حوزه نموده اند. لذا، هدف این مطالعه، مرور نظامند مسایل سلامت و ایمنی در سیستم های ساخت و تولید ابری است. روش کار: در این مطالعه مروری نظام مند، روایتی از کتاب ها و مقاله های مربوط به مطالعات کیفی و کمی نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی پروکوییست (ProQuest)، اس. آی. دی (Scientific Information Database (SID)، مگیران (Magiran)، آوید(Ovid)، ایرانداک (Irandoc)، ساینس دایرکت(ScienceDirect)، فرنسیس تیلور (Taylor & Francis)، امرالد (Emerald)، کورنس (Cochrane)، اشپرینگر (Springer)، گوگل اسکالر (Google Scholar) و اسکوپوس (Scopus) استفاده شد. واژگان کلیدی انگلیسی مورد استفاده جهت جستجوی مقالات شامل Cloud Manufacturing Systems, Safety, Health, Risk, Immune و واژگان کلیدی فارسی شامل سیستم های ساخت و تولید ابری، ایمنی و سلامت بوده است. مجموعه مقالات بررسی شده شامل 38 مقاله (از 11 کشور مختلف) بود که پژوهش های کیفی و کمی مربوط به 19 سال اخیر (از سال 2000 تاکنون) را به زبان های فارسی و انگلیسی دربرداشت. پژوهش هایی که تعداد نمونه و نحوه اجرای نامشخصی داشتند یا فقط روی سیستم های ساخت و تولید ابری و یا ایمنی و سلامت انجام شده بودند و همچنین مقالاتی که متن کامل آن ها در دسترس نبودند، از روند مطالعه حذف شدند. متن کامل تمام مقالاتی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، بررسی شدند. سپس نتایج آن ها با توجه به عامل بررسی شده استخراج گردید و به منظور بازبینی و اصلاح در اختیار دو پژوهشگر دیگر قرار گرفت. به طورکلی در این مطالعه از مجموع 47 مقاله، 38 مقاله از 11 کشور بررسی و نتایج آن ها استخراج شد. یافته ها: 12 مطالعه (31 درصد) بر روی سیستم های ساخت و تولید ابری تک لایه ای و 26 مطالعه (69 درصد) بر روی سیستم های ساخت و تولید ابری چندلایه ای انجام شده است. 17 مطالعه (45 درصد) بر روی سلامت و ایمنی انجام شده است. نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده سه موضوع اصلی شامل "ویژگی های سیستم های ساخت و تولید ابری چندلایه ای"، "ویژگی های سلامت و ایمنی و بهبود آن" و"عوامل پیشگیری کننده حوادث کار" می باشد. همچنین نتایج بیانگر این است که مطالعات زیادی (45 درصد) بر روی مسایل ایمنی و سلامت در سیستمهای ساخت وتولید ابری متمرکز بوده است. پیشنهاد می شود بر اساس نوع سیستم ساخت و تولید ابری؛ ارایه نوع خدمات ابری و اجرای فرآیندها طبق دستورالعمل های سلامت و ایمنی کشوری مطابق با استانداردهای هر سطح صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 258

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 496 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    25-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    326
  • دانلود: 

    602
چکیده: 

مقدمه: امروزه با توجه به تقاضای روزافزون برای خدمات سلامتی و افزایش هزینه های بهداشتی و درمانی توجه به مدیریت هزینه ها در بیمارستان ها، ضروری می باشد. پژوهش حاضر، با هدف طراحی و روان سنجی "مقیاس مدیریت هزینه بیمارستان" انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر، آمیخته ترکیبی از روش های کمی و کیفی است. در بخش کیفی، بررسی متون و مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 تن از خبرگان اقتصاد سلامت و مدیران بیمارستان به روش تحلیل محتوا و نرم افزار Atlasti انجام شد. در بخش کمی، نسبت روایی محتوای مقیاس طراحی شده توسط جدولLawshe و شاخص روایی محتوای، بر اساس روشWaltz &Basel و با نظرسنجی از 20 خبره انجام شد. روایی سازه، به روش تحلیل عاملی اندازه گیری شد. یایایی به روش همسانی درونی و ثبات آن به روش آزمون مجدد بین 20 شرکت کننده و با فاصله 2 هفته محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ بار دوم برای هر عامل و کل مقیاس در نمونه 207 اندازه گیری شد. داده ها توسط نرم افزار اس پی س اس نسخه 22، محاسبه گردید. یافته ها: از یافته های بخش کیفی عبارات "مقیاس مدیریت هزینه بیمارستان" (Hospital Cost Management (Scale بدست آمد. نسبت روایی محتوا 42/0 و شاخص روایی محتوا 79/0 بدست آمد. نتایج تحلیل عاملی، 35عبارت در 5 بعد مدیریت و ساختار بیمارستان، کنترل و نظارت، مدیریت منابع مصرفی، تامین مالی، مدیریت نیروی انسانی را نشان داد. ضریب آلفای کرونباخ بین ابعاد 75/0 تا 86/0 و پایایی به روش آزمون مجدد بفاصله دو هفته مجددا بین 76/0 تا 88/0 بود. . ضریب الفای کرونباخ با 207 نمونه 87/0 حاصل شد. نتیجه گیری: "مقیاس مدیریت هزینه بیمارستان" با 5 بعد با روایی و پایایی بالا طراحی شد. استفاده لذا از آن در برنامه ریزی و کنترل هزینه های بیمارستان و هدایت پژوهش های بعدی پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 326

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 602 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    34-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1082
  • دانلود: 

    846
چکیده: 

مقدمه: کودکان افسرده در مقایسه با کودکان غیرافسرده از نظر سلامت و بهزیستی در وضعیت نامطلوب تری قرار دارند و روش های بسیاری از جمله نمایش درمانی و آموزش تاب آوری برای کاهش مشکلات روانشناختی آن ها وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تاب آوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پسر مبتلا به افسردگی مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش وپرورش منطقه 5 و 6 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 60 تن بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 20 تن) جایگزین شدند. گروه های مداخله به ترتیب 9 جلسه 60 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) با روش های نمایش درمانی و آموزش تاب آوری آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "سیاهه افسردگی کودکان" (Children’ s Depression Inventory)، "مقیاس اضطراب کودکان اسپنس" (Spence Children’ s Anxiety Scale) و "پرسشنامه پرخاشگری" (Aggression Questionnaire) بودند. داده های جمع آوری شده در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافته ها: روش های نمایش درمانی و آموزش تاب آوری در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش اضطراب کودکان مبتلا به افسردگی شدند (05/0P<)، اما میان دو روش در کاهش اضطراب آن ها تفاوت معنا داری وجود نداشت (05/0>p). همچنین، نمایش درمانی در مقایسه با آموزش تاب آوری و گروه کنترل باعث کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی شد (05/0P<)، اما بین آموزش تاب آوری و گروه کنترل در متغیر پرخاشگری تفاوت معنا داری وجود نداشت (05/0>p). نتیجه گیری: نمایش درمانی باعث کاهش هر دو متغیر اضطراب و پرخاشگری در کودکان مبتلا به افسردگی شد، اما آموزش تاب آوری فقط باعث کاهش اضطراب آن ها شد. بنابراین، برنامه ریزی برای استفاده از روش نمایش درمانی توسط روانشناسان کودک و درمانگران برای بهبود سلامت روانشناختی کودکان مبتلا به افسردگی پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1082

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 846 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 28
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    48-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    270
  • دانلود: 

    480
چکیده: 

مقدمه: بررسی عملکرد بیمارستان جزء ضروری جهت ارایه بازخوردی از کارآیی و اثربخشی خدمات می باشد. هدف این مطالعه ارزیابی و مقایسه عملکرد بیمارستان با استفاده از "الگوی اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره ای برنامه" می باشد. روش کار: این مطالعه توصیفی-مقایسه ای در سال 1398 در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. جامعه آماری شامل 180 تن از مدیران عالی، میانی وعملیاتی پنج مرکز آموزشی درمانی تحت پوشش این دانشگاه بودند. نمونه ها به صورت تمام شماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها از طریق ازپرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه اعتباربخشی بیمارستان ایران" (Iran Hospital Accreditation Questionnaire) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ابزارهای پژوهشگر ساخته "پرسشنامه تعالی سازمانی" (Organizational Excellence Questionnaire) و "پرسشنامه الگوی زنجیره ای برنامه" (Program Chain Pattern Questionnaire) بود. روایی صوری، محتوا و سازه ابزار ها با استفاده از تحلیل عامل تاییدی و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 انجام شد. یافته ها: در ارزیابی عملکرد بیمارستان با "الگوی اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره ای برنامه"، به ترتیب ابعاد خدمات پاراکلینیکی (5/0± 12/4)، فرایندها (57/0± 4/69) و کنترل (65/0± 21/3) بیشترین نمره و ابعاد پیشگیری و بهداشت (75/0± 62/2)، نتایج جامعه (62/0± 36/56) و ساختار (62/0± 98/2) کمترین نمره را کسب نمودند. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که تفاوت معناداری میان ابعاد الگوهای ارزیابی عملکرد بیمارستان وجود دارد (001/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 480 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    59-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    581
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

مقدمه: افسردگی از شایع ترین اختلالات روانی است. کاوش عوامل آسیب پذیری این اختلال و نحوه رابطه این عوامل با یکدیگر همچنان به عنوان مسیله ای اساسی در سلامت روانی مطرح است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی سوگیری شناختی در تبیین همبستگی بین سیستم فعال سازی رفتاری و بازداری رفتاری با افسردگی است. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز در سال تحصیلی 1396 بود. که از بین آن ها 200 تن با روش نمونه گیری نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری داده های پژوهش با "مقیاس نگرش ناکارآمد" (Dysfunctional Attitude Scale)(DAS-26) "مقیاس های بازداری/فعال سازی رفتاری" (Behavioral Inhibition/Behavioral Activation Scales) (BIS/BAS) و "سیاهه افسردگی بک" (Beck Depression Inventory) (BDI-13)، انجام گرفت. نسبت روایی محتوا و پایایی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 و لیزرل استفاده شد. یافته ها: الگوی معادلات ساختاری با استفاده از شاخص های آماری نشان داد بازداری رفتاری دارای همبستگی معنا دار بر روی افسردگی (01/0 P<، 46/0 (β =است. همبستگی مستقیم فعال سازی رفتاری با افسردگی ضریب بتای 55/0β =-و همبستگی مستقیم سوگیری شناختی با افسردگی دارای ضریب بتای 42/0β = که هیچ کدام در سطح 01/0 P< معنا دار نیستند. بنابراین، می توان مدعی شد که الگوی فرضی نسبت به الگوی رقیب، بهتر می تواند روابط بین متغیرهای پژوهش را تبیین کند. نتیجه گیری: سوگیری شناختی یک متغیر واسطه ای در رابطه فعال سازی رفتاری و بازداری رفتاری با افسردگی محسوب می شود و با کنترل این متغیر می توان نقش فعال سازی رفتاری و بازداری رفتاری را بر علایم افسردگی کنترل نمود. پیشنهاد می شود در جریان روان درمانی با تغییر نحوه پردازش اطلاعات، افراد افسرده را بهتر درمان کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 581

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    72-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    564
  • دانلود: 

    650
چکیده: 

مقدمه: انواع شبکه های اجتماعی تاثیرات عمیق و گوناگونی را بر زندگی افراد جامعه ی بشری بخصوص نوجوانان و جوانان داشته است. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین همبستگی خودکارآمدی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی، تعداد 422 نفر انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس خودکارآمدی عمومی" (General Self-Efficacy Scale)، "پرسشنامه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل" (Addiction to Mobile Questionnaire Based on Social Networks) و "پرسشنامه اندازه گیری انگیزه پیشرفت" (A Questionnaire Measure of Achievement Motivation) استفاده شد. روایی سازه به روش تحلیل عاملی اکتشافی و روایی همگرا و پاپایی (آلفا کرونباخ) ابزار ها بررسی و تایید شد. همچنین تحلیل داده ها به وسیله نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18 و پی ال اس نسخه 2. 3 انجام گرفت. یافته ها: همبستگی متغیرهای خودکارآمدی با انگیزش پیشرفت تحصیلی مستقیم و مثبت و با اعتیاد به شبکه های اجتماعی به منفی و مستقیم بوده که به لحاظ آماری معنادار است (05/0≥ P). نتیجه گیری: بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی با خودکارامدی و بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. پیشنهاد می گردد که مدیران و مسیولین آموزش و پرورش، با آموزش، دانش آموزان را با مضرات و اثرات سو آن آشنا نموده و شیوه های کاهش و از بین بردن اعتیاد به شبکه های اجتماعی را آموزش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 564

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 650 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    87-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    505
  • دانلود: 

    587
چکیده: 

مقدمه: معلمان دانش آموزان استثنایی به عنوان بخش مهمی از منابع انسانی نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته می شوند. هدف از مطالعه حاضر تعیین همبستگی کیفیت زندگی کاری و سلامت عمومی معلمان دانش آموزان استثنایی در شهر همدان است. روش کار: در پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر، جامعه آماری شامل کلیه معلمان دانش آموزان استثنایی شهر همدان در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه آماری شامل 67معلم که با روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده ازپرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه سلامت عمومی" General Health Questionnaire)) و "کیفیت زندگی کاری"(Quality of Working Life) جمع آوری شد. روایی محتوا و پایایی به روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین وضعیت سلامت عمومی (5/12 ± 5/50) و کیفیت زندگی کاری (5/22 ± 1/140) بود. مولفه های کیفیت زندگی کاری با میانگین نمره سلامت عمومی همبستگی معنا داری دارد (P< 0/05). نتیجه گیری: کیفیت زندگی کاری و سلامت عمومی معلمان دانش آموزان استثنایی همدان مطلوب نیست. لذا پیشنهاد می شود متخصصان سلامت برای ارتقاء کیفیت زندگی کاری و بهبود سلامت عمومی برنامه ریزی کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 505

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 587 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button