چکیده فارسی: هدف این پژوهش، شناخت مفهوم هیجان و ارتباط آن با رشد و ارایه الگوی مفهومی از مسیر هیجان با توجه به آیات قرآن کریم، تفسیر المیزان و اصول حکمت متعالیه است. روش این پژوهش، تحلیل مفهومی است. یافته ها نشان می دهد که قلب آدمی جایگاه هیجان است و قساوت قلب می تواند در عدم دریافت عواطف و ادراک معانی حق موثر باشد. همچنین برخی از هیجان ها مربوط به مقام ادراک و بعضی در مقام اظهار و عمل بروز می یابند. برخی از انواع هیجان میان افراد رشدیافته و غیر آن یکسان هستند؛ در حالی که برخی از هیجان ها تنها به گروه خاصی از افراد اختصاص دارند. بنا بر آیات و تفاسیر، شدت هیجان با توجه به نوع هیجان، در پاره ای از موارد نشانه رشدیافتگی، و در پاره ای دیگر نشانه عدم رشدیافتگی است. همچنین هیجان ها از عوامل حفظ نفس هستند و در تعالیم اسلامی، حفظ نفس مربوط به حیات دنیوی و اخروی است. به نظر می رسد در زمینه بروز و کنترل هیجان علاوه بر دو صورت هوشیار و ناهوشیار، صورت سومی نیز قابل تصور است که خداوند به واسطه رسیدن فرد به مقام ایمان و تقوا و مانند آن، هیجانی را به فرد افاضه و یا در او کنترل می نماید و در مقابل، برخی هیجانات منفی را بر کفار و مشرکان وارد می نماید که در حقیقت، نتیجه کفر و شرکی است که ورزیده اند. چکیده عربی: الهدف من هذه المقالة معرفة مفهوم الانفعال وعلاقته بالنموّ، وتقدیم نموذج مفاهیمیّ لمسار العاطفة وفق آیات القرآن الکریم وتفسیر المیزان ومبادئ الحکمة العالیة. منهج هذا البحث هو تحلیل المحتوی. أظهرت النتائج أنّ قلب الإنسان هو مکان للعاطفة، وقساوة القلب یمکن أن تکون مؤثّرة فی عدم تلقّی المشاعر وفهم معانی الحقّ. کذلک فإنّ بعض المشاعر ترتبط بمقام الإدراک، وبعضها الآخر بمقام التعبیر والعمل. بعض أنواع الانفعالات هی نفسها بین البالغین وغیرهم، بینما بعض الانفعالات خاصّة بمجموعة معیّنة من الناس. بموجب الآیات والتفاسیر فإنّ شدّة الانفعال بحسب نوع الانفعال فی بعض الحالات، هی علامة علی النضج. کما أنّ العواطف هی أحد عوامل الحفاظ علی النفس، وفی التعالیم الإسلامیّة یرتبط الحفاظ علی الذات بالحیاة الدنیویّة والأخرویّة. یبدو أنّه فی مجال التعبیر عن الانفعالات والتحکّم بها، بالإضافة إلی الحالتین الواعیة واللا واعیة یمکن تصوّر حالة ثالثة، وهی أنّ اللّٰ ه یفیض علی الشخص العاطفة أو یتحکّم بها عن طریق وصول الشخص إلی منزلة الإیمان والتقوی وأمثال ذلک. وعلی العکس من ذلک فإنّ بعض الانفعالات السلبیّة تدخل علی الکفّار والمشرکین، وهی فی الحقیقة نتیجة کفرهم وشرکهم.