Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

457
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

495
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: قلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر قرآن با تاکید بر تفسیر مناهج البیان (عنوان عربی: نطاق حجّیّة العقل المصدر فی تفسیر القرآن مع التأکید علی تفسیر مناهج البیان)

صفحات

 صفحه شروع 215 | صفحه پایان 240

چکیده

 چکیده فارسی: در بین مدافعان تفسیر اجتهادی در مورد حیطه و دایره حجیت عقل در تفسیر قرآن, اختلاف نظر وجود دارد؛ از جمله, اختلافی که بین مفسران وابسته به مکتب تفکیک و مخالفان آن ها در این زمینه وجود دارد. مکتب تفکیک به دستگاه معرفتی اطلاق می شود که بر تفکیک و جداسازی قرآن, برهان و عرفان (نقل, عقل و کشف) اصرار دارد و معتقد است که این ها سه راه و منبع کسب معرفت اند که محصولات آن ها هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و نباید از داده های هر یک از این منابع معرفت زا, برای فهم و تفسیر داده های دو منبع دیگر بهره جست. در این مقاله به تبیین دیدگاه های آیهالله ملکی میانجی در تفسیر مناهج البیان به عنوان یکی از مدافعان مکتب تفکیک در زمینه قلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر وحی پرداخته ایم. ابتدا مراد از عقل و گونه های آن (عقل منبع و عقل مصباح) روشن گردید و بر اساس آن, تفسیر اجتهادی قرآن به سه گونه نقل گرا, عقل گرا و کشف گرا تقسیم بندی شد و با عنایت به اینکه عقل مصباح و کشف و شهود, تخصصا از عنوان مقاله خارج بود, لذا بحث را در مورد قلمرو عقل منبع ادامه داده و به بررسی گونه های تفسیر اجتهادی عقل گرا یعنی بدیهیات عقلی, برهان های عقلی, مبانی کلامی, فلسفی و علمی و ادراکات عقل عملی در مناهج البیان پرداختیم. نتیجه آن شد که غیر از مبانی فلسفی و علمی, سایر گونه های تفسیر اجتهادی عقل گرا در تفسیر مناهج البیان مطرح شده است. بنابراین از دیدگاه آیهالله ملکی قلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر قرآن, شامل همه گونه های یادشده, غیر از مبانی فلسفی و علمی می باشد. روش تحقیق در این پژوهش, تحلیلی توصیفی است. چکیده عربی: أستاذ مساعد فی قسم المعارف الإسلامیّة بکلّیّة القانون والإلهیّات بجامعة الشهید باهنر کرمان هناک خلاف فی الرأی بین المدافعین عن التفسیر الاجتهادیّ حول نطاق ودائرة حجّیّة العقل فی تفسیر القرآن. بما فی ذلک الاختلاف الموجود بین المفسّرین التابعین لمدرسة الفصل والمعارضین لهم فی هذا الصدد. تطلق مدرسة الفصل علی النظام المعرفیّ الذی یصرّ علی فصل القرآن والبرهان والعرفان (النقل والعقل والکشف), ویعتقد أنّ هذه الثلاثة هی طرق ومصادر للمعرفة ولا علاقة لمنتجاتها ببعضها البعض علی الإطلاق, ولا ینبغی الاستفادة من بیانات کلّ مصدر من مصادر المعرفة هذه لفهم وتفسیر معطیات المصدرین الآخرین. قمنا فی هذه المقالة بشرح وجهات نظر آیة اللّٰ ه ملکیّ میانجیّ فی تفسیر مناهج البیان باعتباره واحد من المدافعین عن مدرسة الفصل فی خصوص نطاق حجّیّة العقل المصدر فی تفسیر الوحی. فی البدایة تمّ توضیح المقصود من العقل وأنواعه (العقل المصدر والعقل المصباح), وبناءً علی ذلک تمّ تقسیم التفسیر الاجتهادیّ للقرآن إلی ثلاثة أنواع العقلیّ والنقلیّ والکشفیّ, ونظرًا إلی أنّ العقل المصباح والکشف والشهود خارج عن عنوان المقالة تخصّصًا, لذلک واصلنا البحث حول نطاق العقل المصدر, وتناولنا دراسة أنواع التفسیر الاجتهادیّ العقلائیّ, أی البدیهیّات العقلیّة, والبراهین العقلیّة, والأسس الکلامیّة والفلسفیّة والعلمیّة وإدراکات العقل العملیّ فی مناهج البیان. وخلصنا إلی أنّه بغضّ النظر عن الأسس الفلسفیّة والعلمیّة, فإنّ الأنواع الأخری للتفسیر الاجتهادیّ العقلائیّ مطروحة فی تفسیر مناهج البیان؛ لذلک من وجهة نظر آیة اللّٰ ه ملکیّ فإنّ نطاق حجّیّة العقل المصدر فی تفسیر القرآن تشمل جمیع الأنواع المذکورة غیر الأسس الفلسفیّة والعلمیّة. منهج البحث فی هذه المقالة تحلیلیّ توصیفیّ.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قهاری کرمانی، محمدهادی. (1400). عنوان فارسی: قلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر قرآن با تاکید بر تفسیر مناهج البیان (عنوان عربی: نطاق حجّیّة العقل المصدر فی تفسیر القرآن مع التأکید علی تفسیر مناهج البیان). آموزه های قرآنی، 18(33 )، 215-240. SID. https://sid.ir/paper/409005/fa

    Vancouver: کپی

    قهاری کرمانی محمدهادی. عنوان فارسی: قلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر قرآن با تاکید بر تفسیر مناهج البیان (عنوان عربی: نطاق حجّیّة العقل المصدر فی تفسیر القرآن مع التأکید علی تفسیر مناهج البیان). آموزه های قرآنی[Internet]. 1400؛18(33 ):215-240. Available from: https://sid.ir/paper/409005/fa

    IEEE: کپی

    محمدهادی قهاری کرمانی، “عنوان فارسی: قلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر قرآن با تاکید بر تفسیر مناهج البیان (عنوان عربی: نطاق حجّیّة العقل المصدر فی تفسیر القرآن مع التأکید علی تفسیر مناهج البیان)،” آموزه های قرآنی، vol. 18، no. 33 ، pp. 215–240، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409005/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا