Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

342
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

461
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی انتقادی دیدگاه آیه اله معرفت پیرامون تفسیر عرفانی (عنوان عربی: دراسة نقدیّة لرأی آیة الله معرفة حول التفسیر العرفانیّ)

صفحات

 صفحه شروع 241 | صفحه پایان 262

چکیده

 چکیده فارسی: اندیشمندان علوم قرآنی, دیدگاه های گوناگونی در باب تفسیر عرفانی مطرح کرده اند. از جمله این اندیشمندان محمدهادی معرفت می باشد. به نظر او, مستند تفاسیر اهل معرفت, ذوق و سلیقه شخصی بوده و تفاسیر آنان از مقوله تفسیر به رای است. همچنین منظور از واژه بطن که در روایات آمده, دلالت التزامی غیر بین کلام است و نیز تفاسیر عرفانی از باب تداعی معانی هستند. در مقاله پیش رو, پس از گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای, این دیدگاه وی پیرامون تاویل و تفسیر عرفانی به روش تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفته و این نتیجه حاصل شده که: اولا بخشی از تفاسیر عرفا بیان معانی باطنی قرآن است و آنان در تفسیر و تاویل آیات از روش های متداول فهم متن بهره برده اند. ثانیا تاویل قرآن از باب دلالت التزامی غیر بین نیست, بلکه غالبا به معنای باطن کلام وحی و گاهی جری و تطبیق است. ثالثا تفاسیر عرفانی از باب تداعی معانی نیست, بلکه اشارات و لطایفی است که پس از تلاوت باطنی قرآن بر قلوب اهل معرفت وارد شده و فهم نو و جدید محسوب می شود و در بیشتر موارد, هیچ پیش زمینه ذهنی پیرامون آن وجود نداشته تا از باب تداعی معانی به شمار آید. چکیده عربی: قدّم علماء علوم القرآن آراء مختلفة فی باب التفسیر العرفانیّ. ومن هؤلاء العلماء محمّد هادی معرفة. بحسب رأیه فإنّ مستند تفاسیر أهل المعرفة هو الذوق الشخصیّ, وتفاسیرهم من مقولة التفسیر بالرأی. کما أنّ المقصود من کلمة بطن الواردة فی الروایات هو الدلالة الالتزامیّة غیر البیّنة للکلام, وکذلک التفاسیر العرفانیّة من باب تداعی المعانی. فی المقال الذی بین أیدینا وبعد جمع المعطیات بطریقة المکتبة, تمّ تقییم رأیه هذا حول التأویل والتفسیر العرفانیّ بمنهج تحلیلیّ, وقد خلص المقال إلی النتیجة التالیة: أوّلًا قسم من تفاسیر العرفاء هو شرح للمعانی الباطنیّة للقرآن, وقد استفادوا فی تفسیر الآیات وتأویلها من الطرق المتداولة لفهم النصّ. ثانیًا تأویل القرآن لیس دائمًا من باب الدلالة الالتزامیّة غیر البیّنة, لکنّه غالبًا ما یکون بمعنی باطن کلام الوحی وأحیانًا الجری والتطبیق. ثالثًا: التفاسیر العرفانیّة لیست من باب تداعی المعانی, بل هی إشارات ولطائف تدخل قلوب أهل المعرفة بعد التلاوة الباطنیّة للقرآن, وتعتبر فهمًا جدیدًا, وفی أغلب الحالات لا توجد خلفیّات ذهنیّة حولها حتی تُعدّ من باب تداعی المعانی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مزرئی، رسول. (1400). عنوان فارسی: بررسی انتقادی دیدگاه آیه اله معرفت پیرامون تفسیر عرفانی (عنوان عربی: دراسة نقدیّة لرأی آیة الله معرفة حول التفسیر العرفانیّ). آموزه های قرآنی، 18(33 )، 241-262. SID. https://sid.ir/paper/399493/fa

    Vancouver: کپی

    مزرئی رسول. عنوان فارسی: بررسی انتقادی دیدگاه آیه اله معرفت پیرامون تفسیر عرفانی (عنوان عربی: دراسة نقدیّة لرأی آیة الله معرفة حول التفسیر العرفانیّ). آموزه های قرآنی[Internet]. 1400؛18(33 ):241-262. Available from: https://sid.ir/paper/399493/fa

    IEEE: کپی

    رسول مزرئی، “عنوان فارسی: بررسی انتقادی دیدگاه آیه اله معرفت پیرامون تفسیر عرفانی (عنوان عربی: دراسة نقدیّة لرأی آیة الله معرفة حول التفسیر العرفانیّ)،” آموزه های قرآنی، vol. 18، no. 33 ، pp. 241–262، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399493/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا