مقدمه: هوش معنوی و هوش هیجانی یک پیش بینی کننده برای تندرستی در دانشجویان محسوب می شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی تندرستی معنوی با هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه محقّق اردبیلی انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر، پژوهشی توصیفی-همبستگی است که بر روی 382 نفر از دانشجویان دانشگاه محقّق اردبیلی در سال تحصیلی 1396-1395 که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل"مقیاس تندرستی معنوی" (Spiritual Well-Being Scale) "مقیاس هوش معنوی کینگ" (King's Spiritual Intelligence Scale) و "پرسشنامه هوش هیجانی" (Emotional Intelligence Questionnaire) بود. روایی و پایایی ابزارها در مطالعات قبلی اثبات شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 18 تحلیل شدند. یافته ها: بین هوش معنوی (59/0 = r) و هوش هیجانی (55/0 = r) با تندرستی معنوی در بین دانشجویان همبستگی معناداری وجود داشت (05/0P<). همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان، تندرستی معنوی آنان را پیش بینی می کنند (05/0P<). نتیجه گیری: هوش معنوی و هیجانی از متغیرهای مرتبط با تندرستی معنوی دانشجویان بوده و توانایی پیش بینی آن را دارند. پیشنهاد می شود سیاست گذاران و مجریان برنامه های آموزشی با فراهم آوردن محتوا و محیط آموزشی مناسب و اتخاذ راهبردهای مؤثر زمینه ارتقای تندرستی معنوی دانشجویان را در طول دوران تحصیل فراهم سازند.