نیاز به تامین مالی در مراحل اولیه تاسیس کسب و کارهای نوپا و همچنین پیشرفت در فناوری اطلاعات سبب شد تا روش تامین مالی جمعی در دنیا بسرعت گسترش یابد. در ایران نیز تاکنون چندین پلتفرم تامین مالی ایجاد شده است که بعضی موفق و بعضی ناموفق بوده اند. لذا نیاز است با بررسی عوامل موثر بر این روش به توسعه آن کمک کرد. از آنجا که تامین مالی جمعی پدیده ایی نو و جدید می باشد ضرورت دارد تا با روشی مناسب ضمن تعیین عوامل موثر بر این روش در جهت حمایت از کسب و کارهای نوپا، به آگاهی بخشی آن در جامعه پرداخت. روش مدلسازی جمعی مبتنی بر شبکه های اجتماعی و وب 2 با هدف شناخت پدیده های جدید می باشد. لذا در این مقاله با استفاده از مدلسازی جمعی به احصا عوامل موثر بر تامین مالی جمعی در ایران در راستای حمایت از شرکت های نوپای حوزه IT پرداخته شده است.