Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    363
  • دانلود: 

    628
چکیده: 

زمینه و هدف پارادوکس یا متناقض نما، یکی از عوامل آشنایی زدایی و برجستگی کلام در شعر است. این شگرد ادبی، از قرن ششم در ادبیات فارسی کم وبیش بکار رفته و در قرن دهم به یکی از ویژگیهای برجسته سبک هندی تبدیل شده است. این صورت از صور خیال که در اشعار کلیم کاشانی با بسامد قابل توجهی جلوه گری مینماید، ذهن خواننده را برای کشف رابطه بین دو کلمه به ظاهر متناقض سوق میدهد، تا بتواند با دریافت بار معنایی جدید کلمات، لذتی خاص را بیابد و دریابد که چگونه حقیقت پنهان در پس این ظاهر متناقض نما سبب ناسازگازی میان طرفین ناسازگار شده است. پژوهش حاضر، پارادوکس را در دیوان کلیم کاشانی بررسی کرده و جلوه های متنوع آن را با توجه به چهار دیدگاه «محتوایی، زیبایی شناسی، عرفانی و فاصله و ارتباط طرفین پارادوکس» تجزیه و تحلیل کرده است. روش مطالعه این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافته ها: یکی از مهمترین دلایل وجود تصویرهای پارادوکسی در اشعار او، بیان معانی و حقایق عالی عرفانی، علی الخصوص موارد مربوط به فقر و فنا، و وحدت وجود است که اغلب موضوعات و مضامینی انتزاعی هستند و زبان عادی از بیان آنها قاصر است. بطور کلی شناخت پارادوکسها و تفسیر آنها ما را با اندیشه و زبان شعری کلیم بیشتر آشنا میسازد و بالطبع در درک و شناخت سبک، مفهوم و ویژگیهای موضوعی و مضمونی دیوان او کمک میکند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد از منظر محتوایی بیش از 80درصد متناقض نماها در اشعار کلیم تعبیری است؛ از منظر زیبایی شناسی بسامد ترکیب متناقض نما با شگردهای بیانی بیشتر از بدیعی است؛ از منظر فاصله دوسویه تناقض بیشتر آنها اسنادی هستند؛ ضمن اینکه کلیم برای بیان مباحث عرفانی هم از متناقض نما بهره برده است. بطور کلی با بهره گیری از این شگرد بلاغی، زبان کلیم برجسته شده و به تشخص سبکی رسیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 363

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 628 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    21-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    349
  • دانلود: 

    649
چکیده: 

زمینه و هدف ژانر گفتمانی، پیوستاری است میان گفتار و نوشتار که در آن عناصر گونه گفتاری و گونه نوشتاری زبان درهم آمیخته شده است. زبان بکاررفته در مقالات شمس، زبانی خاص و تا حدی متفاوت از زبان متون دوره پیش از خود و البته دوره های بعدی است. گفتاری که گوینده اش به نوشتن، ضبط ویرایش و پیرایش آن اهتمام نورزیده و نویسنده یا نویسندگان دیگر به نوشتن این گفتار پرداخته اند. مقاله حاضر با هدف معرفی سبک نوشتار مقالات شمس که در سنت نوشتاری زبان فارسی و در حوزه متون صوفیانه بسیار خاص و جالب توجه است، در حد بضاعت خود کوشیده است که به لایه های آوایی، صرفی و نحوی واحدهای زبانی پرداخته و سپس در جمع بندی تا حد ممکن مرزهای گفتاری مقالات شمس تبریزی را از جنبه نوشتاری و معیار آن متمایز کند. روش مطالعه این پژوهش بر اساس روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است. یافته ها: شمس با ساختارشکنی و ارایه گفتمانی تازه از ساختار زبانی و معنا، از روند یکنواخت و تکراری تالیف متون عرفانی خارج میشود و به کارکرد هایی از زبان توجه میکند که تا پیش از او به آنها کمتر توجه شده بود، و در واقع به زبانی شخصی دست مییابد. نتیجه گیری: متن در لایه آوایی، فرایندهای همگونی، ابدال و حذف و تا حدودی فرایند آوایی قلب و افزایش، امتزاج گونه نوشتاری و گفتاری زبان را در مقالات شمس بازنمایی میکند. در لایه صرفی نیز نام آواها و در موارد کمی اتباع و در لایه نحوی سبک، آمیزش گفتار و نوشتار در نوع کاربرد ماده افعال، شناسه های فعل، ضمایر شخصی، فعلهای یکشناسه، ساخت نحوی مکرر و حذفهایی که در ساختار نحوی جملات صورت میگیرد نمایان است. در تمامی مسایل زبانی مطرح شده و در لایه های سبکی مذکور، کمیت آمیختگی گونه های گفتاری و نوشتاری زبان در ژانر گفتمانی مقالات شمس مورد توجه قرار گرفته است. نحو جملات شمس مختص به خود است، جملات پرسشی را با همان آهنگ گفتار بیان میکند، نمود حرکتی و رفتاری در کلام وی و اشارات دست و سر در آن زیاد است، آهنگ ادای جملات او با حالتهای صورت و دست حضور گوینده را در کلامش بسیار قوی و پررنگتر میسازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 649 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    37-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    658
  • دانلود: 

    752
چکیده: 

زمینه و هدف متن شاهنامه علیرغم تصور رایج، متنی یکنواخت و یکدست نیست و اگر آرای برخی شاهنامه پژوهان مبنی بر تقسیم شاهنامه به دو بخش اساطیری و تاریخی را بپذیریم، میتوان گفت علاوه بر موضوع، از دیدگاه سبکی نیز تفاوتهایی میان این دو بخش وجود دارد. روش مطالعه در این پژوهش که به روش تحلیلی، توصیفی انجام شده، قریب به دویست بیت از دو بخش یادشده ازنظر زبانی بررسی و با هم مقایسه شده است. گزینش ابیات به این صورت بوده که از ابتدا تا پایان شاهنامه، به استثنای ابیات دقیقی، بعد از هر هزار بیت، چهار بیت انتخاب و بررسی شده است. آمارهای بدست آمده در سه شاخه سبک شناسی زبانی یعنی آوایی، لغوی و نحوی ارایه و تحلیل شده اند. یافته ها: با تکیه بر بررسی ابیاتی که از دو قسمت شاهنامه انتخاب شد و مورد تحلیل قرار گرفت، میتوان گفت این کتاب برخلاف برخی نظریه ها مبنی بر یکنواختی و یکدستی آن، ساختاری واحد و یکپارچه ندارد و از دیدگاه سبک شناسی در سطوح مختلف زبانی، فکری و ادبی اختلافات و تفاوتهای چشمگیری در آن دیده میشود. به عبارتی دیگر تفکیک شاهنامه به دو بخش اسطوره ای و تاریخی، تنها بواسطه مضامین مطرح شده نیست بلکه زبان و سبک بیانی متفاوت فردوسی در هریک از این دو بخش، مبنای تفکیک است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش، فرض پیش گفته را تایید میکند. ازنظر آوایی تفاوتها حاکی از تنوع و قوت موسیقیایی و آوایی بخش اول نسبت به بخش دوم است. ازنظر لغوی، بخش اول با داشتن لغات و نامهای کهن و استفاده بیشتر از افعال پیشوندی، رنگی کهنتر نسبت به بخش دوم دارد. در سطح نحوی نیز تقدم فعل و گروه اضافی در دمیدن روح حماسی به بخش اول موثر بوده و آن را از بخش دوم متمایز میکند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 658

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 752 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    65-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    345
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

زمینه و هدف کتاب «غرر درر»، اثر ابوالبرکات حسینی سمرقندی (زنده در نیمه دوم قرن پنجم هجری)، یکی از متون ادبی-اخلاقی است که با وجود دارا بودن حکایات آموزنده از صدر اسلام و گفتار بزرگان امت از پیامبر و صحابه و امامان گرفته تا اولیا و مشایخ، متاسفانه با گذشت قرنها از نگارش آن و داشتن نسخه های خطی ارزشمند، تا کنون تصحیح و منتشر نشده است. هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای سبکی این کتاب در سه سطح زبانی، ادبی و فکری است. روش مطالعه پژوهش حاضر با روش تحقیق «توصیفی-تحلیلی» و ابزار «کتابخانه ای» انجام شده است. یافته ها: با بررسی مشایخ و استادان روایت وی و دوره حیات و سال فوت آنها و شخصیتهایی که در کتاب از آنها یاد شده، پی برده شد که نویسنده «غرر درر» در قرن پنجم هجری بدنیا آمده است. با بررسی ویژگیهای سبکی کتاب، روشن شد که نویسنده در نگارش کتاب، پایش را از زبان معیار آن دوره، فراتر نگذاشته است. نتیجه گیری: نثر کتاب، ساده و مرسل است، به دور از صنایع و قیود لفظی خاص و رها از هرگونه تصنع و تکلفی. از نظر اعتقادی و کلامی نیز میتوان حسینی سمرقندی را «صوفی سنی مذهب ماتریدی» دانست که ارادت ویژه ای به اهل بیت پیامبر-علیهم السلام-داشته است. کتاب از لحاظ ساختار و محتوا به سبک «تنبیه الغافلین» ابواللیث سمرقندی تدوین شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 345

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    83-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    438
  • دانلود: 

    628
چکیده: 

زمینه و هدف غنای ادبیات فارسی زمینه مطالعه نظام، قوانین و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی دوران گذشته را فراهم میسازد و آثار ادبی بازتاب دهنده ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی و مبین ارزشها و پایگاه های اجتماعی زمانه خویش هستند. یکی از جدیترین عرصه هایی که مسایل اجتماعی و فرهنگی را در خود منعکس کرده، ادبیات عرفانی است. در واقع عرفا همواره دیدگاه های خود را نسبت به مسایل جامعه پیرامون، با چاشنی عرفان و تصوف درآمیخته اند و در راستای اصلاح رابطه مخلوق با خالق و عابد با معبود، کوشیده اند روابط اجتماعی و اخلاقی را نیز بهبود بخشند و با آشنا ساختن انسان به اصل الهی خویش، از ناهنجاریهای اجتماع بکاهند. در این پژوهش با شیوه توصیفی – تحلیلی، مثنوی معنوی، بعنوان مهمترین اثر در حوزه ادبیات عرفانی فارسی، از منظر پرداخت به مسایل اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. روش مطالعه این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی کوشیده است سبک فکری مولانا را در رابطه با مولفه ها و مسایل اجتماعی در مثنوی معنوی بازشناسی نماید. گردآوری داده ها در این پژوهش ازطریق فعالیت کتابخانه ای صورت گرفته و بخشی از محتوای مقاله محصول تاملات شخصی نویسنده است. یافته ها: مولانا اکثر انتقادات اجتماعی خود را در قالب تمثیل و داستانهای هزل یا طنزآمیز ارایه کرده است. او احتمالا با توجه به گستردگی طیف مخاطبان خود، و همچنین خارج کردن تعلیمات خود از حالت خشک و مدرسی، این رویکرد را از خود نشان داده است. البته اجتناب از انتقاد صریح بدلیل شرایط سیاسی را نیز میتوان به این دلایل افزود. نتیجه گیری: مولانا معمولا در لایه های پنهان تمثیل دیدگاه خود را نسبت به جامعه نابسامان اعلام نموده و موضع خود را درقبال مسایل گوناگونی همچون ظلم، بی عدالتی، بددینی، تعصب، فقر، ثروت اندوزی، جاه طلبی، دزدی، رشوه گیری، انحرافات جنسی، بیکاری و تن پروری، و انحرافات صوفیه و فقها اعلام کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 438

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 628 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    113-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    350
  • دانلود: 

    740
چکیده: 

زمینه و هدف تشبیه، هسته و زیرساخت خیالهای شاعرانه است. ازطریق تشبیه، بویژه با تامل در مشبه به ها و وجوه شبه، میتوان به ذهنیت و جهانبینی شاعر پی برد و محیط زندگی او را شناخت. اقلیم و محیط زندگی شاعران، خواسته و ناخواسته در شعر آنان بازتاب مییابد؛ بویژه در تشبیهات آنان. تشبیه اقلیمی تشبیهی است که ارکان آن، بویژه مشبه به و وجه شبه، غالبا عنصری اقلیمی و بومی است و از عناصر طبیعی و شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی محل زندگی شاعر اخذ میشود. مسیله این تحقیق چگونگی اثرگذاری اقلیم بر وجوه شبه و مشبه به های شاعران لرستان است. روش مطالعه این پژوهش به روش توصیفی– تحلیلی صورت میگیرد و با استناد به شواهد درون متنی، به بررسی و تحلیل و مقایسه تشبیهات اقلیمی مندرج در شعرهای مردان و زنان بومی سرا و فارسی سرای لرستان میپردازد. یافته ها شعر شاعران بومی سرای لرستان نسبت به شاعران فارسی سرا از عناصر اقلیمی سرشارتر است؛ تشبیهات اقلیمی هم در شعر زنان و هم در شعر مردان لرستان چشمگیر و پربسامد است؛ ولی هر دسته، به جنبه های خاصی از اقلیم نظر دارند. نتیجه گیری: از میان تشبیهات اقلیمی بکاررفته در شعر شاعران مورد بحث، تشبیهات ناظر به طبیعت، شامل پوشش گیاهی و درختان، حیوانات، چشم اندازهای طبیعت و حرف و مشاغل لرستان در آثار شاعران مرد، نمود بیشتری دارد؛ اما در تشبیهات اقلیمی مندرج در شعرهای زنان، تاثیر فرهنگ و آداب و رسوم لرستان، جلوه بیشتری یافته است. برخی عناصر اقلیمی و بومی در این تشبیهات، ابعادی نمادین و نوستالژیک دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 740 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    123-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    208
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

زمینه و هدف احیای نسخ خطی گامی موثر در شناخت میراث فرهنگی و ادبی هر قومی است. پیشرفت و اعتلای هیچ ملتی میسر نمیشود مگر اینکه از پیشینه تاریخ ادب و فرهنگ خود آگاهی داشته باشد. ازاینرو انتقال آثار گذشتگان به شیوه صحیح و به دور از دخل و تصرف از ضروریات فرهنگی هر جامعه ای است. نسخه خطی «لسان الذاکرین» اثر «راثی نایینی» یکی از نسخه های خطی منثور قرن دوازدهم هجری است که تا کنون تصحیح و چاپ نشده و به شماره 548، در کتابخانه مسجد گوهرشاد ثبت شده است. این پژوهش ضمن ارایه توضیحاتی درباره محتوای نسخهخطی «لسان الذاکرین»، به بررسی مهمترین ویژگیهای سبک شناسی آن در سه سطح فکری، ادبی و زبانی میپردازد. روش مطالعه این پژوهش به شیوه تحلیل محتوا و کتابخانه ای انجام شده است. یافته ها: موضوع این این اثر مربوط به وقایع جانسوز کربلا و مختصری از احوال و فضایل ایمه اطهار علیهم السلام همراه با اشعار فارسی از مولف است و از نوع «مقتل» محسوب میشود. نتیجه گیری: این اثر با نثری ساده و زیبا در قالب عبارات موزون و مسجع، آمیخته به اشعار و ابیات فراوان که بیشتر آنها از مولف هستند، به همراه اقتباس از آیات و احادیث متعدد، به بیان شرح مصیبتهای وارده بر ایمه اطهار پرداخته است. بازیهای لفظی فراوان مولف با اسامی یاران سیدالشهداء در اشکال جناس و سجع و ایهام از ویژگیهای شاخص این اثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    139-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    318
  • دانلود: 

    635
چکیده: 

زمینه و هدف آثار ادبی از دیرباز یکی از منابع اصلی بررسی و تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی جوامع گذشته بوده است. نویسندگان بعنوان قشر آگاه جامعه، این مسایل را در آثار خود بازتاب داده اند؛ از جمله این مشاهیر خواجه نظام الملک، محمد بن غازی ملطیوی، ظهیری سمرقندی و اسحاق بن ابراهیم سجاسی هستند که در فواصل قرون پنجم تا هفتم هجری زیسته و بواسطه حضور در مسند سیاست یا نشست وبرخاست با افراد مرتبط با سیاست و اجتماع، با زیر و بم زندگی واقعی جامعه عصر خویش آشنایی داشته اند. این پژوهش به مطالعه و بررسی مسایل اجتماعی بازتاب یافته در کتب سیاست نامه، روضه العقول، سندبادنامه و فرایدالسلوک پرداخته و مسایل اجتماعی را در قالب مولفه های عدالت اجتماعی و زنان و کارکردهایشان بررسی نموده و میزان توجه نویسندگان به مولفه ها و شاخصه های آنها را نشان داده است. روش مطالعه این پژوهش بشیوه اسنادی همراه با تحلیل کمی و کیفی انجام گرفته است. یافته ها: در چهار اثر مذکور نگرش به مفهوم عدالت اجتماعی و امور زنان تقریبا یکسان است. نتیجه گیری: توجه به مولفه عدالت اجتماعی در کتاب سیاست نامه بیشتر بوده و از این میان توجه به تظلم و دادخواهی قابل توجه است و در سه کتاب دیگر بیشتر به حمایت از محرومان توجه شده است. از نظر مسایل زنان نیز خواجه نظام الملک بیشتر به کمخردی زنان نظر داشته و مولف فرایدالسلوک حیا و وفای زنان را مورد توجه قرار داده است. در سندبادنامه نیز بسامد اشاره به زنان کم عقل و هوسران بیشتر است و در روضه العقول زنان کم عقل، هوسران و خردمند با بسامد یکسان مطرح شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 635 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    159-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    201
  • دانلود: 

    566
چکیده: 

زمینه و هدف تذکره «سیرالاولیاء» در سده هشتم هجری به قلم سید محمدبن مبارک علوی کرمانی ملقب به میرخرد در شرح احوال مشایخ طریقت چشتیه در شبه قاره هند نوشته شده است. این کتاب بلحاظ قدمت و سندیت، ماخذ تذکره های معتبر تاریخ فرقه چشتیه است. هدف این مقاله بررسی سبکی و محتوایی چهار نسخه از این اثر در سه منظر زبانی، فکری و ادبی با هدف دستیابی به میزان موفقیت نویسنده در پیروی از سبک خراسانی است. روش مطالعه این پژوهش بر اساس روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافته ها: از جمله ویژگیهای سیرالاولیاء کوشش نویسنده در پیروی از سبک خراسانی است که سعی کرده هم از حیث لفظ و بیان و هم بلحاظ مضمون به آن نزدیک شود. نتیجه گیری: این اثر از منظر ادبی با کاربرد صنایع ادبی در حوزه بدیع لفظی و معنوی، به نثر شاعرانه نزدیک میشود و اساس کتاب بر مدح استوار است. در سطح زبانی نثری چندگانه دارد و در بخش واژگانی اغلب از مفردات و ترکیبات عربی استفاده میکند. در سطح فکری بیشتر وامدار پیشینیان است. بطور کلی مبنای کار وی بر تقلید استوار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 201

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 566 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    179-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    336
  • دانلود: 

    639
چکیده: 

زمینه و هدف یکی از مهمترین دغدغه های اندیشمندان سیاسی، مشخص کردن غایت امر سیاست است. این فرایند از اهمیت بالایی برخوردار میباشد؛ چراکه پایه ای برای شناسایی نهادها و تدارک معیاری برای ارزیابی نهادهای سیاسی و کشف شیوه های مشروع اعمال قدرت است. اهمیت اصلی این نوشتار نیز از این جهت میباشد که تحلیل متن شاهنامه بعنوان یکی از کتابهای کهن و بررسی شیوه حکمرانی ایرانیان باستان در کنار مقایسه آن با تیوریهای سیاسی نوین، میتواند به بومی کردن دانش سیاسی در حوزه های مربوط به غایت امر سیاسی در ایران کمک شایانی کند. بدین منظور در این پژوهش بدنبال پاسخ به این پرسش هستیم که شاهنامه بعنوان یکی از منابع دست اول سنت سیاسی ایران باستان، چه تشابهاتی با تیوریهای نوین علم سیاست دارد؟ و غایت امر سیاسی در شیوه کشورداری چه مواردی بوده و چگونه به اجرا درمی آمدند؟ روش مطالعه برای بررسی و تحقق این امر و فهم چیستی غایت امر سیاسی در شاهنامه در نظام فکری شاهنامه، از روش تفسیر و خوانش متن استفاده میشود تا بواسطه آن غایتهای امر سیاسی در شاهنامه بررسی و کنکاش شود. یافته ها: در این حوزه پیشینه تامل در باب غایت امر سیاسی در ایران به زمان زرتشت و اوستا بازمیگردد و پس از آن فکر سیاسی در باب غایت امر سیاسی در ایران باستان بصورت اندرزنامه و خداینامه بیان شده است. در این میان شاهنامه فردوسی بعنوان یکی از خداینامه های کهن ایرانی که پس از اسلام از نثر به نظم درآمد، گویای اندیشه سیاسی ایرانیان در باب غایت سیاست است. نتیجه گیری: در منظومه فکر سیاسی شاهنامه، غایتهای سیاسی متعددی همراستا با تیوریهای نوین علم سیاست در آیین کشورداری ترسیم شده است، همچون امنیت، رفاه و آبادانی، تربیت و پرورش شهروندان، آزادی و مردمداری، عدالت و حفظ پایگاه های طبقاتی، که همه به نحوی بسیار سیستمیک در گزاره های شاهنامه درجهت کارمدی هدایت کشور و بهروزی شهروندان ترسیم شده که با اجرای آن تعالی و سعادت جامعه بدست آمدنی میشود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 336

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 639 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گوشه نشین فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    199-215
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    338
  • دانلود: 

    615
چکیده: 

زمینه و هدف ترجمه متون دینی بدلیل ویژگیهای خاص این متون، مبانی نظری ویژه ای به همراه دارد. این متون به دو دسته وحیانی و غیروحیانی تقسیم میشوند که حساسیت هر یک در گذر از ترجمه با دیگری متفاوت است. کتاب نهج البلاغه از متون دینی غیروحیانی اسلامی است. بدلیل جایگاه این اثر در میان ایرانیان، تا کنون بیش از پنجاه ترجمه به زبان فارسی از نهج البلاغه صورت گرفته است. باوجوداین بهره برداری از این متون ترجمه شده بیشتر در حوزه معنا و مفهوم است و مترجم معمولا از انتقال ظرافتهای زبانی، بیانی و ادبی متن اصلی ناتوان مانده است. ترجمه نهج البلاغه که اساس آن بر تواناییهای زبان و کاربردهای هنری آن است، به سواد زبانی، ذوق ادبی و توان هنری قابل توجهی نیازمند است. این پژوهش با هدف بررسی ترجمه منظوم امید مجد از نهج البلاغه ازنظر کاربرد فنون بیانی در آن انجام گرفته است. پرسش اصلی این پژوهش این است که میزان و نحوه کاربرد فنون بیانی در ترجمه مجد با توجه به متن اصلی نهج البلاغه، چگونه است؟ روش مطالعه این جستار با روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است. یافته ها: ترجمه منظوم مجد از نهج البلاغه در مقایسه با متن اصلی، مترجم به سه شیوه از فنون بیانی در ترجمه منظوم خود سود جسته است: هم ترازی و مطابقت فنون بیانی با متن اصلی، خلاقیت در ترجمه فنون بیانی، و افزودن فنون بیانی در فرایند ترجمه. نتیجه گیری: مجد در ترجمه خود از نهج البلاغه کوشیده است در بخش بیان، تصاویر عاطفی و نحوه بیان حضرت علی (ع) را منعکس کند. این توفیق در کاربرد تشبیهات، استعاره ها، کنایه ها، تمثیلات و سایر فنون بلاغی این ترجمه مشهود است. مترجم سعی کرده تا جایی که به اصل ترجمه و ابلاغ پیام لطمه نخورد، با بهره گیری از صور خیال گوناگون، بافت ادبی و بلاغی متن اصلی را به زبان دوم منتقل کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 338

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فضلی درزی بهاره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پیاپی 59)
  • صفحات: 

    217-229
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    346
  • دانلود: 

    616
چکیده: 

زمینه و هدف ظهور و بروز اندیشه خیامی در اثری تعلیمی-اجتماعی نه با عرف ادب تعلیمی سازگاری دارد و نه با عرف اندیشه خیامی. بویژه اینکه یک سر برخی از آموزه های خیامی مانند دم را غنیمت شمردن و باده ستایی دور از غایت ادب تعلیمی است. ذات اندیشه خیامی تابوشکن و اخلاق گریز است؛ ازاینرو گفتمان خیامی در جامعه اسلامی طرد میشود. پربسامدترین درونمایه های این اندیشه، تامل در مسیله مرگ است که در بوستان نیز همچون رباعیات خیام، در تمثیلاتی مانند رفتن به گورستان، سخن گفتن با کله، بررستن سبزه از گور، و کندن خشت از مزار دیده میشود؛ همچنین از باده ستایی، دم را غنیمت شمردن، اختیار و حیرت و شک در هستی، خالق و جهان پس از مرگ، و جبرگرایی، باید نام برد که رگه هایی از اباحه گری و مشرب دهری دارند. سوال اصلی این پژوهش آنست که آیا این درونمایه ها در بوستان مجال بروز یافته و در این صورت با چه هدفی ارایه شده اند؟ آیا این هدف، همسو با اندیشه خیامی است و یا خیر؟ روش این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. یافته ها: سعدی جامعه را به سرزندگی در حین انذار از عقوبت پس از مرگ، لذت بردن در این دنیا در عین توجه به آن دنیا، و توجه به منعفت جمعی و نه فردی دعوت میکند. نتیجه گیری: این مقاله نشان میدهد بازتاب اندیشه خیامی در بوستان صرفا تعدیل نیافته، بلکه دقیقا به مقوله ای اخلاقی تبدیل شده و در نتیجه تا حدودی کارکرد خیامی خود را ازدست داده است. اندیشه سعدی در بوستان بدلیل نگاه دینی-اخلاقی، کارکردگرایانه و دعوت به حس مسیولانه برای تک تک آحاد جامعه، توجه به جهان پس از مرگ، و آرمانشهرگرایی، با اندیشه خیامی فاصله دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 346

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button